Pyöräretkeily valtatiellä

Avatar
Mr_C
Viestit: 3121
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

pesala kirjoitti:
Mr_C kirjoitti:
pesala kirjoitti:^
Eipä ole ympyrästä poistuttaessa olevaa kolmiota vielä näkynyt , vaikka ammatikseni ajankin autolla . Missä tuollaisia on :?:
Viimeksi ohi pyöräillessä osui tuon ympyrän kolmiot silmään.

Google maps näyttää myös nuo kolmiot.
Otaa streetwiev tilan ja kääntyy katsomaan ympyrää.

Kärkikolmiot on ollut ainakin 2009 kesäkuusta, milloin tuo Google maps:n kuva otettu.

Jossain muuallakin samanlaisia nähnyt, muuta ei tule paikat nyt mieleen käskemällä.
Niinpä näkyy olevan kolmioita , mutta ei enää ympyrässä , vaan metritolkulla kadun puolella. Ihan aiheesta tosin , kun tuo suojatie on vasta tuolla . Enpä ole tuossa ajellut , et olisin tuonkin kummajaisen nähnyt.
Ei ne ole metritolkulla, vaan ennen suojatietä / pyörätien jatketta, joka on ympyrän vieressä.
Kun vielä huomioi ettei isokokoinen henkilöauto mahdu kunnolla ympyrän ja suojatien väliin, niin suojatie ja kolmio on selkeästi "ympyrässä".
Yhden liittymän kohdalla ympyrästä poistuttaessa on noin 3 m ympyrän ja suojatien / kolmion välissä. Kahdessa muussa poistumisliittymässä väli on noin 4 m.

Eli kyseiset suojatiet / kevyen liikenteen väylät on tiehen kuuluvia, eikä erillisiä. Myös Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen mukaan :
"Maantien rinnalla noin 12 metrin etäisyydellä siitä kulkevaa yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä, jonka eteen maantietä lähestyttäessä oli risteävälle tielle asetettu väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki, pidettiin maantiehen kuuluvana eikä erillisenä kevyen liikenteen väylänä."

Koska kyseessä on maantiehen kuuluva, eikä erillinen, niin kääntyvän ajoneuvon on väistettävä tuossa ylitystä tekevää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa.
Liikennemerkki ei muuta väistämisvelvollisuutta mitenkään.
pesala kirjoitti: Toisaalta, niinkauan kun olen Hesassa ajanut ( liian kauan), ja seurannut sikäläistä liikennettä , enpä yhtään ihmettele , että noitakin siellä tarvitaan
Liikennemäärien ollessa suuria on myös törttöilyä määrällisesti enemmän. Tietynlaiset keskittymät sitten taas kasaa idiootteja enemmän joihinkin paikkoihin, mikä sitten näkyy myös mm. PK-seudulla autoilijoiden liikenne- (ja muussa) käyttäytymisessä.
pesala kirjoitti:Aika monella oli huomioliivit, halvin henkivakuutus. Onko Sinulla, Mr_C , sellaiset?
Ei ole. Kaikkein pahimpien uhkien kanssa niistä ei ole apua, kun kyseiset autoilijat ei välitä miten ajaa ja ajaako jonkun päälle. Pyöräilyvaatteet kannattaa tietysti olla sellaiset ettei ne piilota, mutta värikkäät ja selvästi erottuvat vaatteet tai huomioliivit ei auta jos autoilija tai pyöräilijä ajaa päättömästi.

-------

Tuossa pyöräilywikissä osui
väistämissäännön kuvaamisessa virheellisen kuvan antava sanamuoto :
"Pyöräilijällä on etuajo-oikeus, mikäli autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä (kärkikolmio tai stop-merkki) ennen suojatietä tai jos autoilija kääntyy risteävän tien yli. Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen esim. ylittäessään risteävää ajorataa pyörätieltä tullessaan. [2]"

Ajoneuvon kääntyessä risteävälle tielle, pitää hänen väistää... Ei siis tarvitse väistää vain risteävän tien yli kääntyessään.


Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Mr_C kirjoitti: Pyöräilyvaatteet kannattaa tietysti olla sellaiset ettei ne piilota, mutta värikkäät ja selvästi erottuvat vaatteet tai huomioliivit ei auta jos autoilija tai pyöräilijä ajaa päättömästi.
Toikin on valitettavasti totta. :evil:
akuusist
Viestit: 593
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Re: Pyöräretkeily valtatiellä

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Alkuperäiseen viestiin:
rautu kirjoitti:Ajelin kotiin kämpältä nelostietä pitkin äsken. Vastaan tuli pyöräretkeläisiä.
Pisti miettimään, että mikä ihme laittaa ihmiset polkemaan kenties satoja kilometrejä tuolla rekkojen ja jatkuvasti ohi suhahtelevien henkilöautojen seassa?
Luulisin että ennalta asetettu retken nautinnon kannalta liian tiukka aika/matkatavoite.
Olen tähän itse syyllistynyt usein, sekä tiellä että metsässä. Sitä ajattelee että näkee enemmän kun saa kokonaisuuden, vaikka Suomen tai UKK-puiston, halkaistua. Sitten huomaa että se olikin vain pala isompaa kokonaisuutta eikä siihen palaankaan ehtinyt kunnolla tutustua. Vaan kai sitä kuuluu etsiä aikansa vauhdilla ennenkuin jämähtää omaan sielunmaisemaansa. (vielä etsin)

TREKKING kirjoitti:_________________
Enemmän löytää kun poikkeaa tieltä
ja oikaisee läpi metsikön.
Juice Leskinen
Näinhän se. Isoin tie on pyöräretkeläiselle nopein, aina. Ja hitain on lähes yhtä usein mielenkiintoisin. Alle otetaan pyörä kuitenkin siksi että voitaisiin mennä vauhdikkaasti kulttuurikohteesta ja maisemasta toiseen. Metsäretkelle on parempi ottaa alle jalat. Siinä mielessä Suomi on pyöräretkeilijälle ihan perseestä, verrattuna vaikka Keski-Eurooppaan. Ei kiinnosta tippaakaan Hanko-Nuorgam kun voi ajaa samassa ajassa vaikkapa Luxembourgista-Venetsiaan.

Mutta on meillä vaan hieno maa kävely ja melontaretkeilyyn. Tosi hieno.
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Pyöräretkeily valtatiellä

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

akuusist kirjoitti: Näinhän se. Isoin tie on pyöräretkeläiselle nopein, aina. Ja hitain on lähes yhtä usein mielenkiintoisin. Alle otetaan pyörä kuitenkin siksi että voitaisiin mennä vauhdikkaasti kulttuurikohteesta ja maisemasta toiseen. Metsäretkelle on parempi ottaa alle jalat. Siinä mielessä Suomi on pyöräretkeilijälle ihan perseestä, verrattuna vaikka Keski-Eurooppaan. Ei kiinnosta tippaakaan Hanko-Nuorgam kun voi ajaa samassa ajassa vaikkapa Luxembourgista-Venetsiaan.

Mutta on meillä vaan hieno maa kävely ja melontaretkeilyyn. Tosi hieno.
Edelleen olen eri mieltä tuosta hitaiden sivuteiden mielenkiintoisuudesta. Monta pyöräilykarttoihin merkittyä pyörämatkailupätkää olen kiertänyt. Joskus osuu kiva vanha kirkko reitille ja jossain ihmiset on laittaneet maitolaiturit sieviksi talojensa edustalla, mutta enimmäkseen hiekkatienvarret tuntuu rehottavan epämääräisenä pusikkona.

Pari kertaa pääosin Saksan pyöräreittejä ajaneena niin ne tietty on ihan eri tasolla, mutta kyllä niitä käytetäänkin enemmän.
mjjk
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:02
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja mjjk »

Valtateitä en juurikaan käytä pyöräilyyn mutta ne vähät mitä olen niitä ajanut, olen kyllä kokenut oloni ihan turvalliseksi. Mukavaahan niillä ajo ei ole kun tuo valkoisen viirun ojan puolen sinänsä riittävä pyöräilyalue on pilattu kaiken maailman jyrsinnöillä. Ne voisi tehdä ajoradan puolelle :wink: Kaikkein turvattomin olo tulee kun pyöräilee noilla 2 numeroisilla teillä. Tie ja pientareet ovat kapeammat mutta vauhdit tuppaavat olemaan samat kuin isoimmillakin teillä. Kolmi ja sitä useampinumeroisilla sitten tuppaa olemaan jo leppoisampi meininki satunnaisia poikkeamia lukuunottamatta. Jos jättää nuo känniääliöt huomioimatta niin eniten hiuksia nostattavia(tai kypärän hihnoja kiristäviä) tilanteita on aiheuttaneet kotimaiset raskaan liikenteen ajoneuvot sekä citymaasturikuskit. Molemmissa ryhmissä tuntuu olevan keskimääräistä enemmän niitä jotka kevyen liikenteen turvallisuuden kustannuksella pitävät kiinni omasta oikeudestaan ajaa kaiken aikaa suurinta sallittua nopeutta. Kiire vai mikä lie syynä moiseen.
Avatar
pena
Viestit: 1396
Liittynyt: 18 Tammi 2006 08:33
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pena »

mjjk kirjoitti:- - - eniten hiuksia nostattavia(tai kypärän hihnoja kiristäviä) tilanteita on aiheuttaneet kotimaiset raskaan liikenteen ajoneuvot sekä citymaasturikuskit. Molemmissa ryhmissä tuntuu olevan keskimääräistä enemmän niitä jotka kevyen liikenteen turvallisuuden kustannuksella pitävät kiinni omasta oikeudestaan ajaa kaiken aikaa suurinta sallittua nopeutta. Kiire vai mikä lie syynä moiseen.
Jos se nopeus jäisikin siihen suurimpaan sallittuun ...

Itse en aja raskasta ajoneuvoa tai edes maasturia, mutta yleensä käytännön ajonopeus on sama kuin muillakin eli n. 10 % yli suurimman sallitun, paitsi ohittaessani pyöräiliöijöitä kapealla tiellä :oops:

Poikkeuksena tietysti ne tilanteet, kun itse ajan fillaria. :wink:

P.S. Siistejä kuvia sulla facebookissa
Omia polkuja kuljemme me, jotka emme löydä toisten tallaamia ...
mjjk
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:02
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja mjjk »

pena kirjoitti: P.S. Siistejä kuvia sulla facebookissa


Kiitoksia.
Isovarvas
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Heinä 2007 09:16
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Isovarvas »

Olen itse kerran polkenut pitkän retken ja kyllä senkin aikana pysyttelin isommilla teillä, vaikka välillä pikkuteitäkin kokeilin. Pääasiallisin syy ison tien valintaan oli se, että ne vain ovat niin tasaisia ja hyväkuntoisia. Rekkojen ja autojen kanssa ei ollut ongelmia, sillä olin liikkeellä nojapyörällä, ihmisten uteliaisuus sai ne hidastamaan ja ohittamaan hyvin kohteliaasti ja reilulla turvavälillä. Nojapyörän herkkyys ylämäille sai myös valitsemaan päätiet, joissa pahimmat jontkat on yleensä täytetty ja nyppylöitä louhaistu tasaisemmaksi. Mutta tärkein syy lienee kuitenkin reitinvalinta: etelämpänä vaihtoehtoisia reittejä kyllä löytyy, mutta Lapissa ei juurikaan, on ajettava sieltä mistä pääsee.

Pitkä pyöräretki oli pitkäaikainen haave, sen jälkeen ei ole tullut samanlaiselle lähdettyä. Kun on tuo patikointi ja melonta niin paljon leppoisampaa, pääsee helpommin luonnon rauhaan. Vaikka saa valtateilläkin nauttia hiljaisuudesta jos aamuviideltä lähtee polkemaan. Ainakin pari tuntia...
Nilakka
Viestit: 427
Liittynyt: 10 Touko 2006 20:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Nilakka »

Ihmettelen tosiaan piennarten kapeutta useimmilla teillä Suomessa.

Luulisi sen olevan jo autoilijankin kannalta turvallisempaa,että piennar-alue olisi niin leveä että
hätätilanteessa voisi koukata sen puolen auton verran sivuun.
Johan moinen vähentäisi ojaan-ajojakin.
Ja myös peura- sekä hirvikolareita.
Auttaisi myös niihin muihin pakkopysähdyksiin joita autoilijoille tulee; Kännioksetus,krapulaoksetus tai juurikin vaipasta pois opettelevat lapset yms...

Tänä kesänä ajelin mm väliä Viitasaari-Keitele ja onhan aikas huonoa,kun valkoisen viivan oikealla puolella on parhaimmillaan 10- 25 cm asfalttia ja vasemmalla puolen viivaa voi olla melkoisia monttuja ja vajoamia. Puhumattakaan ajoradan kulumisesta.

Ei ihmekkään jos retkipyöräily lajina on katoamassa...
Luonto pitää minut järjissäni.
Vastaa Viestiin