Ei ne ole metritolkulla, vaan ennen suojatietä / pyörätien jatketta, joka on ympyrän vieressä.pesala kirjoitti:Niinpä näkyy olevan kolmioita , mutta ei enää ympyrässä , vaan metritolkulla kadun puolella. Ihan aiheesta tosin , kun tuo suojatie on vasta tuolla . Enpä ole tuossa ajellut , et olisin tuonkin kummajaisen nähnyt.Mr_C kirjoitti:Viimeksi ohi pyöräillessä osui tuon ympyrän kolmiot silmään.pesala kirjoitti:^
Eipä ole ympyrästä poistuttaessa olevaa kolmiota vielä näkynyt , vaikka ammatikseni ajankin autolla . Missä tuollaisia on
Google maps näyttää myös nuo kolmiot.
Otaa streetwiev tilan ja kääntyy katsomaan ympyrää.
Kärkikolmiot on ollut ainakin 2009 kesäkuusta, milloin tuo Google maps:n kuva otettu.
Jossain muuallakin samanlaisia nähnyt, muuta ei tule paikat nyt mieleen käskemällä.
Kun vielä huomioi ettei isokokoinen henkilöauto mahdu kunnolla ympyrän ja suojatien väliin, niin suojatie ja kolmio on selkeästi "ympyrässä".
Yhden liittymän kohdalla ympyrästä poistuttaessa on noin 3 m ympyrän ja suojatien / kolmion välissä. Kahdessa muussa poistumisliittymässä väli on noin 4 m.
Eli kyseiset suojatiet / kevyen liikenteen väylät on tiehen kuuluvia, eikä erillisiä. Myös Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen mukaan :
"Maantien rinnalla noin 12 metrin etäisyydellä siitä kulkevaa yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä, jonka eteen maantietä lähestyttäessä oli risteävälle tielle asetettu väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki, pidettiin maantiehen kuuluvana eikä erillisenä kevyen liikenteen väylänä."
Koska kyseessä on maantiehen kuuluva, eikä erillinen, niin kääntyvän ajoneuvon on väistettävä tuossa ylitystä tekevää jalankulkijaa, pyöräilijää ja mopoilijaa.
Liikennemerkki ei muuta väistämisvelvollisuutta mitenkään.
Liikennemäärien ollessa suuria on myös törttöilyä määrällisesti enemmän. Tietynlaiset keskittymät sitten taas kasaa idiootteja enemmän joihinkin paikkoihin, mikä sitten näkyy myös mm. PK-seudulla autoilijoiden liikenne- (ja muussa) käyttäytymisessä.pesala kirjoitti: Toisaalta, niinkauan kun olen Hesassa ajanut ( liian kauan), ja seurannut sikäläistä liikennettä , enpä yhtään ihmettele , että noitakin siellä tarvitaan
Ei ole. Kaikkein pahimpien uhkien kanssa niistä ei ole apua, kun kyseiset autoilijat ei välitä miten ajaa ja ajaako jonkun päälle. Pyöräilyvaatteet kannattaa tietysti olla sellaiset ettei ne piilota, mutta värikkäät ja selvästi erottuvat vaatteet tai huomioliivit ei auta jos autoilija tai pyöräilijä ajaa päättömästi.pesala kirjoitti:Aika monella oli huomioliivit, halvin henkivakuutus. Onko Sinulla, Mr_C , sellaiset?
-------
Tuossa pyöräilywikissä osui
väistämissäännön kuvaamisessa virheellisen kuvan antava sanamuoto :
"Pyöräilijällä on etuajo-oikeus, mikäli autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä (kärkikolmio tai stop-merkki) ennen suojatietä tai jos autoilija kääntyy risteävän tien yli. Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen esim. ylittäessään risteävää ajorataa pyörätieltä tullessaan. [2]"
Ajoneuvon kääntyessä risteävälle tielle, pitää hänen väistää... Ei siis tarvitse väistää vain risteävän tien yli kääntyessään.