Yrjö Teeriaho

Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Uusi kirja Yrjöltä tulossa.
Tilasin sen samantien, kun sain häneltä mainoksen.
kirjan kansi


Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Ursus
Viestit: 9552
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tuo kansikuva ei aukea linkistäsi meille atk-rajoitteisille. Joku google vain näkyy. No onneksi sain mainoksen minäkin ja tilasinkin jo.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Muutin albumin asetuksia, ehkä linkki nyt toimii
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Näkyi ainakin mulle !
Ursus
Viestit: 9552
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Kaksi kannessa kuvattua olen tavannut.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Olipa mukava palata kevät vaellukselta, kun kotona oli uusi kirja odottamassa. Vähän matkaa olen sitä jo nautiskellut, mukavaa luettavaa.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Ursus
Viestit: 9552
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Kirjan lukeminen on minulla vielä kesken, mutta sen voin jo todeta, että mukavalta tuntuu. Kiitos kuuluu paitsi Ykille myös Sirkalle, joka on antanut päiväkirjansa Ykin käyttöön. Varoituksen sana lukijoille: Nostaa vaelluskuumetta!
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
peurakorva
Viestit: 522
Liittynyt: 15 Tammi 2006 18:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja peurakorva »

Olin maanantaina (29.4.) Siidassa, jossa oli ns. kirjan julkistamistilaisuus ja Sirkka yhdessä Seppo Maikkolan kanssa kertomassa talvivaelluksesistaan 2012.

Sirkka kertoi kirjasta, että Yrjö suunnistajana on ollut kiinnostunut eksymisistä ja valinnut hänen päiväkirjoistaan kirjaan juuri eksymistapaukset. Suurimman osan ajasta hän kuitenkin kuulemma on ihan kartalla :)
Avatar
Pirunportti
Viestit: 1474
Liittynyt: 15 Touko 2012 11:06

Viesti Kirjoittaja Pirunportti »

Onko tätä uutta Teriahon kirjaa myynnissä jossakin kijakaupassa?
peurakorva
Viestit: 522
Liittynyt: 15 Tammi 2006 18:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja peurakorva »

Pirunportti kirjoitti:Onko tätä uutta Teriahon kirjaa myynnissä jossakin kijakaupassa?
Pikavilkaisulla sekä Suomalainen että Akateeminen kirjakauppa tuntevat Yrjö Teeriahon ja Akateemisessa näyttäisi olevan jo myynnissä (akateeminen.com) hintaan 35,10, johon tulee tietysti postit päälle. Jos näitä kauppoja on paikkakunnallasi, niin luultavasti saavat ainakin tilattua.
Nettikaupoista halvin on ollut AdLibris (ainakin useimmiten) ja sekin tuntee aiemmat Teeriahot, mutta tämä ei vielä näyttänyt olevan listalla.
Inarin Siidassa kirjaa on hintaan 40 euroa. Luulisin, että sellaisiin Metsähallituksen toimipisteisiin, jossa on myymälä kirjan saa ainakin tilattuna (jos ovat asiakaspalvelijoita).
Koukkunen
Viestit: 224
Liittynyt: 16 Huhti 2008 09:47

Viesti Kirjoittaja Koukkunen »

Tilasin itse t:mi Teerikirjat sivulta. 29 e +postikulut. Etusivulta nettitilaajan edut sivulle mentäessä pääsee tilaamaan tätä uusintakin.
Hanu
Viestit: 3994
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Luin kirjan Prinsessasta tässä syksyllä... Mitenhän kauniisti sanoisin...? Kirja ei ollut kovin hyvä, vaikka sillä toki ansionsa on. Onhan Prinsessasta tullut legenda ja kuuluisuus. Ja toki ansaitsee kirjansa, vaikka se myyttisyydeen poistaakin. Minulla se ei kauheasti nostattanut kuumetta ja pisti myös harkitsemaan, että haluanko Itäkairaan lähteä ensi vuonna, kuten vähän on mielessä käynyt... Jotenkin tuntui, ettei sinne "sisäpiirin" pitäisi nokkaansa pistää...

Ja kuvaus Ounastunturin talvisista kokemuksista pisti epäilemään, että ylittääkö vaelluskuume itsesuojelun. Siis en näe, että olosuhteet olisivat olleet ongelma, vaan vaeltajan kyky toimia niissä olosuhteissa. Ja nimenomaan koin, että henkinen puoli ei toiminut. Ja niinhän minusta onkin lähes aina. Ihmisen fysiikka ja taidot ovat uskomattomat, kun vaan korvien väli kestää.
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Minulle oli oikeastaan suuri yllätys, kun ekan teeriahoni luin "paremman puutteessa". Olin vähän sillain ajatellut, että "miten jostain kartoista ja kartoituksesta voi edes kirjoittaa" vaan positiiviseksi mieli muuttui ja paljon kun huomasin että kartanteko noina aikoina on ollut aikamoista retkeilyä erämaissa, ja että kirjat keskittyy paljon juuri siihen maastotyöhön, yöpymisiin ja kaikkeen tällaiseen ja karttapuuhat soljuu siinä sivujuonena melkein, ainakin kun itse luen.

En osaa arvostella kirjaa mitenkään painatteena ja kitistä jostain pienistä kirjaimista tai tällaisista epäolennaisesta, mutta jos Itäkairan Prinsessa kirjakin meni työpäivien välisenä yönä nukkumatta minuuttiakaan niin ainakin mukaansatempaavaa ja kiinnostavaa on pitänyt tarinoiden olla. Kun numerotieto sun muut mittayksiköt ja suorittaminen ei minua kiinnosta oikeen yhtään, niin näissä kirjoissa on sellasta fiilinkiä enempi, sitä josta pidän, menneeksi muuttuvan ajan kuvauksia ja kauniita ajatuksia, pioneerihenkeä ja historian tallennusta, asioita jotka tulis säilyttää.

Teeriaholla on rivien välissä minusta pientä pilkettä silmäkulmassa piruilusta ja kannanotosta alkaen mutta sehän on vain hyvä se että kirjassa on muutakin kuin harmaata dataa ilman omaa mielipidettä mistään.
Kohti korpea,kiitos.
matti-ukki
Viestit: 57
Liittynyt: 06 Tammi 2012 15:26

Viesti Kirjoittaja matti-ukki »

Olen lukenut melkein kaikki Teeriahon kirjat. Yki on tallentanut paljon arvokasta tietoa Saariselän ja Sompion alueista sekä tietysti kartoista ja kartoittamisesta. Joululukemisena luin Itäkairan prinsessan. Kaikki kirjan päähenkilöt Prinsessa, Luppo-Matti ja Meänteis ovat kirjan ansainneet. Sirkka Ikosen päiväkirjatekstit ovat kiinnostavaa, antoisaa ja syvällistäkin luettavaa ja niistä saa paljon myös tietoa ja vihjeitä omille Itäkairan retkille. Kirja voisi olla vieläkin parempi, jos Teeriaho olisi käyttänyt kriittistä kustannustoimittajaa, olisi jäänyt pois lukuisat kielelliset virheet, kummallinen epäjohdonmukaisuus otsikoinneissa ja niiden kirjasinlajeissa ja asiavirheetkin, esimerkiksi Inarin tunturipappi Anittan sukunimi on väärin. Ja kaikkein eniten ihmettelen sitä, että Teeriaho jatkuvasti kommentoi Prinsessan tekstiä, esim. kun Prinsessa kirjoittaa nukkuneensa sammalvuoteella, josta kävyt on kerätty pois, kommentoi Teeriaho: "Ei ollut käpyä selän alla". Onko tällä kommentilla mitään lisäantia Prinsessan ajatuksiin? Jotkin Teeriahon selitykset ovat tietysti paikallaan, lukija saa niistä lisätietoa mutta Teeriahon pitkähköt tekstit omista tekemisistä ovat minusta turhia - asiaa noista kolmesta "kuulusta kulkijasta" olisi kyllä ollut riittävästi.
Avatar
Pirunportti
Viestit: 1474
Liittynyt: 15 Touko 2012 11:06

Viesti Kirjoittaja Pirunportti »

matti-ukki kirjoitti: Ja kaikkein eniten ihmettelen sitä, että Teeriaho jatkuvasti kommentoi Prinsessan tekstiä, esim. kun Prinsessa kirjoittaa nukkuneensa sammalvuoteella, josta kävyt on kerätty pois, kommentoi Teeriaho: "Ei ollut käpyä selän alla". Onko tällä kommentilla mitään lisäantia Prinsessan ajatuksiin?
Olen Vänkärin kanssa samaa mieltä, että pilke silmäkulmassa kommentit on kirjoitettu. Käpy selän alla on osuva osoitus pilkkeestä ja kenties hyväntahtoisesta piruilustakin.

Olen matti-ukin kanssa samaa mieltä siitä, että otsikoinnit ja kirjasintyypit eivät toimineet tarkoituksenmukaisella tavalla.
Vastaa Viestiin