Kunnon ahkio Pohjoisnaparetkelle

Aaro
Viestit: 2420
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Kunnon ahkio Pohjoisnaparetkelle

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Sattui mennä viikolla silmään Ljubljanan halki virtaavalla joella katamariini soutupeli. Kaksi kapeaa noin 10m kanootin tapaista kelluketta ja välissä sen verran kantta että pystyi kaksi istumaan ja soutamaan. Tuli mieleen että siinäpä juuri oikeanlainen ahkio Pohjoiselle jäämerelle. Inuiittien jääreet ovat tosi pitkiä ja siitä voi vetää johtopäätöksen että pituudesta on hyötyä. Jyrkässä ahtojäävallissa pitkä esine tulee loivemmassa kulmassa, jolloin kevyempi vetää, pitkä tasaa myös pieniä epätasaisuuksia. Ja railojen ylityksissä kunnon vakaa soutuvene on ylivoimainen. Heikolla jäällä paino jakaantuu laajalle, joten kestää kuivana ohuenkin jään päällä. Leveyden voisi varmaan tehdä helposti säädettäväksi, jolloin selviäisi ahtaistakin raoista, airoista peräkkäin kiinnitettävät, jolloin voisi työntää mahdollisimman pitkälle railon reunasta ohuella jäällä.

Olen katsellut tuskaisena lyhyiden, leveiden ja painavien ahkioden kiskomista videoilta ahtojäiden yli ja jotenkin varsinkin suomalaisten käyttämä lyhyt ja leveä kalusto ei ole tuntunut toimivalta.


Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Täytyy sanoa, että olen skeptinen tuon idean toimivuuden suhteen kunnes toisin todistetaan.

Yksi parhaista "track recordeista" seudulla liikkumisesta on Richard Weberillä, joka käyttää täyspitkillä naparetkillä kahta hyvin lyhyttä (127cm) muoviahkiota. Uskon, että tuossa on järkeä, koska maasto on niin vittumaista, että nuo ja reppu sekä tarvittaessa tuplakärrääminen (reppu tässä hyödyllinen turvallisuusnäkökulmasta) on tehokkain lähestymistapa.

Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto on Eric Philipsin (Icetrek) suunnittelema ahkiokajakki. Mies on käyttänyt muokattuja kajakkeja ahkiona usein ja nyt pitäisi olla tulossa/valmistuksessa varta vastan ahkiokäyttöä ajatellen valmistettu kajakki. Tämä on mielenkiintoinen avovesien ylitysten ja todennäköisesti myös muotoilun osalta.

Ei muuta kuin itse tuskaisena kiskomaan eri malleja ja vertaamaan? Kohtuullisia ahtojäitä kokeiluihinhan löytyy paljon Pohjoisnapaa lähempääkin.
Aaro
Viestit: 2420
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Korpijaakko kirjoitti:Täytyy sanoa, että olen skeptinen tuon idean toimivuuden suhteen kunnes toisin todistetaan.

Yksi parhaista "track recordeista" seudulla liikkumisesta on Richard Weberillä, joka käyttää täyspitkillä naparetkillä kahta hyvin lyhyttä (127cm) muoviahkiota. Uskon, että tuossa on järkeä, koska maasto on niin vittumaista, että nuo ja reppu sekä tarvittaessa tuplakärrääminen (reppu tässä hyödyllinen turvallisuusnäkökulmasta) on tehokkain lähestymistapa.

Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto on Eric Philipsin (Icetrek) suunnittelema ahkiokajakki. Mies on käyttänyt muokattuja kajakkeja ahkiona usein ja nyt pitäisi olla tulossa/valmistuksessa varta vastan ahkiokäyttöä ajatellen valmistettu kajakki. Tämä on mielenkiintoinen avovesien ylitysten ja todennäköisesti myös muotoilun osalta.

Ei muuta kuin itse tuskaisena kiskomaan eri malleja ja vertaamaan? Kohtuullisia ahtojäitä kokeiluihinhan löytyy paljon Pohjoisnapaa lähempääkin.
Hyvä että tulee vastustusta, koska pitkähkön elämäni aikana monista ideoista juuri parhaat ovat saaneet kiivaimman vastustuksen, huonot eivät niinkään.

Kun on katsellut videota napajäiltä niin pahimmalta on näyttänyt 2-4m korkea jyrkkä ahtojääharjanne. 200 kg lyhyen ahkion veto lähes pystysuoraan ei tahdo tietenkään onnistua. Kaksi pientä ahkiota ratkaisee ongelmaa, samoin paljon pienemmässä kulmassa vedettävä huomattavan pitkä ahkio. Katamaraanin voisi tietenkin erittäin hankalasaa tai kapeassa paikassa jakaa kahdeksi ponttooniksi.

Toinen hankaluus näyttäisi olevan ohuehkon jään peittämät railot, jossa jää ei kanna ahkiolauttaa, mutta on melko hankalaa murtaa. Suuripintaalainen ratkaisu ei murtaisi jäätä ja jos ohutta jäätä tarvitsisi murtaa se ei olisi kovin vahvaa ja työlästä.

Idea tietenkin vaatii lujuusteknisiä ratkaisuja (hiilikuitu tms, sanwitch rakenteita, laipioita, painon hallintaa vähän kuin lentokoneen siipi) samoin muotoilua, jolla pehmennetään törmäys ym voimia.

Myös tilanteessa jossa jäät todella alkaisivat kadota alta esim edestakaisella navallakäynnilla, ratkaisu olisi ylivoimainen. Suurimman haasteen luulisin olevan painon ja lujuuden hallinta.
Vastaa Viestiin