Paras hyönteiskarkote?

Paras hyönteiskarkote?

Dietyylitoluamidi, DEET (tuotemerkkejä: tavallinen OFF!)
40
49%
Ikaridiini (tuotemerkkejä: Autan, Punkkistop, HirvikärpäsSTOP)
16
20%
IR3535 (tuotemerkkejä: Etono, Free)
6
7%
Eteeriset öljyt (esim. sitronellaöljy ja limoneeni, ei kaupallisia tuotteita?)
3
4%
Muu
16
20%
 
Ääniä yhteensä: 81
JLo_ven
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Loka 2016 10:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JLo_ven »

Pikiöljyn totesin itse toimivaksi, luonnonmukaiseksi vaihtoehdoksi. Sellaisenaan haisee tai tuoksuu, henkilöstä riippuen, todella voimakkaasti, tahraa kaiken tehokkaasti ja pitkäksi aikaa. Hain luontaistuotekaupasta mitälie vuohenmaitorasvaa ja sekoitin purkkiin rasvasta ja puolesta pulloa (5ml) pikiöljyä mixin. Tuoksuu edelleen voimakkaasti erämiehelle, mutta tahraaminen loppui. Suojaa itikoilta antoi kartamarinoinnilla parhaimmillaan ehkä pariksi tunniksi. Koirat vannovat tuon suomyrtin nimeen siinä aina kieriessään, joten eiköhän se jotenkin toimi sekin -en itse aikanaan etsiskellessäni törmännyt kaupalliseen versioon suomyrtti-karkoitteesta.


luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

vetta kirjoitti:
Kitiriikka kirjoitti:Käyttääkö kukaan perinteisiä pikiöljy/tervapohjaisia luonnonmukaisempia karkotteita?
[...] Terveyskirjaston mukaan sitä saa Ruotsista ja siinä tuotteessa tehoaineena on dietyylitoluamidi DEET. Samassa artikkelissa ihotautilääkäri kirjoitti pikiöljyn yhdessä auringon kanssa mahdollisesti lisäävän ihosyöpävaaraa.
Kiitos Vetalle perusteellisesta valmistelusta. 10 v olen pitanyt silmat auki pikioljyn suhteen, eika sita missaan nay. Minusta tuon DEETin myyminen pikioljyna (vaikka samojakin ainesosia olisi mukana) menee huijauksen puolelle.

Pikkukynttiloitahan pitaa kesallakin olla tupakayttoon - samalla vaivalla otan citronella sellaisia mukaani.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Uudelleen ketjun lukemalla taytyy paatella, etta Nuuksion Paivaretkeilija on vielakin matkalla (jos meinasi juosten hilpaisemalla hyttysia karkuun, aika pitkalle saa Lapissa juosta :) ).

Mutta, mutta: Jankajussin "Hevosia harrastava likka kertoi saaneensa sääskiltä rauhan, kun oli pyyhkinyt
itseensä hevoslinimenttiä... sen tehoaine on kanfaari." sisaltaa kylla asiaa. Muistan kun kamferttitippoja kaytettiin esim. kaulukseen, eli silla saasti sen ettei muualle kuin kasiin (selkapuolelle, ja siita sitten), naamaan tarvinnut laittaa pikioljya (joka oli aika jytya kamaa, sita ei kukaan halunnut valuvan hien mukana silmiinsa).
- onko joku bongannut tallaista linimenttia (itse kun en hevostouhuja harrasta)?
iglu
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Helmi 2012 14:51

Viesti Kirjoittaja iglu »

Ensinnäkään puhdas pikiöljy ei sisällä tuota myrkkyä. Jos tarkoitetaan tuota Wilmas Nordic Summeria niin siinäkään ei enään ole dietyylitoluamidia ja se myydään nykyisin retkeilijän metsäparfyymina ja sitähän on ollut saatavina Suomessa jo kauan,ensin sitä vanhaa versiota ja
pienen tauon jälkeen tuota uutta. Sama vaikutus on ollut pihkavoiteella johon lisätty tippa tervaa.
Ei liene myynnissä? Oon sitä itse tehnyt.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

JLo_ven kirjoitti:Pikiöljyn totesin itse toimivaksi, luonnonmukaiseksi vaihtoehdoksi. Sellaisenaan haisee tai tuoksuu, henkilöstä riippuen, todella voimakkaasti, tahraa kaiken tehokkaasti ja pitkäksi aikaa. Hain luontaistuotekaupasta mitälie vuohenmaitorasvaa ja sekoitin purkkiin rasvasta ja puolesta pulloa (5ml) pikiöljyä mixin. Tuoksuu edelleen voimakkaasti erämiehelle, mutta tahraaminen loppui. Suojaa itikoilta antoi kartamarinoinnilla parhaimmillaan ehkä pariksi tunniksi. Koirat vannovat tuon suomyrtin nimeen siinä aina kieriessään, joten eiköhän se jotenkin toimi sekin -en itse aikanaan etsiskellessäni törmännyt kaupalliseen versioon suomyrtti-karkoitteesta.
En ole minäkään kaupallista versiota nähnyt, mutta luin jostain brittein saarilta kotoisin olevan kirjoittajan blogista, että oli tehnyt itse suomyrttikarkotetta. Suomyrttiuutoksen lisäksi siinä oli ainakin pihkaa ja mehiläisvahaa. Toimi kuulemma samalla samoin kuin pihkavoide, joka on osoittautunut kelpo tavaraksi pieniin haavoihin ja naarmuihin.
JLo_ven
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Loka 2016 10:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JLo_ven »

Korpijaakko kirjoitti:
JLo_ven kirjoitti:Pikiöljyn totesin itse toimivaksi, luonnonmukaiseksi vaihtoehdoksi. Sellaisenaan haisee tai tuoksuu, henkilöstä riippuen, todella voimakkaasti, tahraa kaiken tehokkaasti ja pitkäksi aikaa. Hain luontaistuotekaupasta mitälie vuohenmaitorasvaa ja sekoitin purkkiin rasvasta ja puolesta pulloa (5ml) pikiöljyä mixin. Tuoksuu edelleen voimakkaasti erämiehelle, mutta tahraaminen loppui. Suojaa itikoilta antoi kartamarinoinnilla parhaimmillaan ehkä pariksi tunniksi. Koirat vannovat tuon suomyrtin nimeen siinä aina kieriessään, joten eiköhän se jotenkin toimi sekin -en itse aikanaan etsiskellessäni törmännyt kaupalliseen versioon suomyrtti-karkoitteesta.
En ole minäkään kaupallista versiota nähnyt, mutta luin jostain brittein saarilta kotoisin olevan kirjoittajan blogista, että oli tehnyt itse suomyrttikarkotetta. Suomyrttiuutoksen lisäksi siinä oli ainakin pihkaa ja mehiläisvahaa. Toimi kuulemma samalla samoin kuin pihkavoide, joka on osoittautunut kelpo tavaraksi pieniin haavoihin ja naarmuihin.
Linkin takaa hivenen faktaa suopursusta ja -myrtistä. Näkökulmana ensisijaisesti kasvinsuojelu, mutta mielenkiintoista tietoa myös oman nahan suojeluun liittyen. Kaupallisia vaihtoehtojakin näemmä löytyy. Katsotaan josko saisi tuota alkoholitonta uutetta jostakin koekemikalioon kokeiluun.
hapan korppu
Viestit: 92
Liittynyt: 23 Touko 2007 09:37
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja hapan korppu »

Ulkomailta tilaamalla tai itse tuomalla saa sellaisia myrkkyjä, jotka oikeasti toimivat. Avainsana taitaa olla tuo DEET pitoisuus, jonka pitäisi olla vähintään sen 50%, jotta se oikeasti toimii.

Joo ja tiedän, että on myrkyllistä ja vähentää elinikää "vuosikymmenellä". Eipä tuo käyttö kuitenkaan niin runsasta ole, että sitä jaksaisin murehtia. Aasiasta olen tuonut sellaista myrkkyä, jossa DEET on 75% (vai oliko peräti enemmänkin...) Sillä pärjää hyvin nälkäisempienkin öttiäisten seurassa. Kesävaelluksella kaverilla oli mukana jotain laimeampaa Suomessa myytävää hyttyskarkoitetta eikä siitä ollut juuri mitään apua. Jaoin suosiolla omat myrkkyni, ettei kaveria kupattu hengiltä.
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Iholle hikisiin hommiin kun vaatetus on kevyttä ja karkotteessa pitää olla pitkäaikaista potkua: 3M Ultrathon -voide. 33% DEET, pitkävaikutteinen vapautuminen. Inhan rasvaista mutta kertalevityksen tuskalla kestää pitkään.

Vaatteisiin jos ei tarvi varoa synteettisia matskuja: Repel 100% DEET pikkuriikkisessä spraypullossa. Joo, karkotteet olisi tarkoitus laittaa iholle mutta lippiksen tai hartiat/lahkeet suihkuttamalla tarpeeksi tujakalla karkotteella vaikutus on hyvä.

Vaatteisiin ja iholle kun (yleensä) pitää varoa muoveja: Autan 20% ikaradiini pumppupullossa. Monesti kasvojen alueella riittää lippiksen ja hartioiden kunnollinen käsittely, paljaisiin jalkoihin ja käsiin pitää laittaa suoraan. Tosin pahaan sääskiaikaan tämä tarjoaa ehkä puolen tunnin suojan, mutta silloin tulee turvauduttua sääskiverkkoon vaikka olisi tuhdimpiakin myrkkyjä käytössä.

Lisäksi vaelluksilla käytettävä hikipaita tulee yleensä suihkuteltua permetriinillä, vähentää tarvetta kuumalla kelillä käyttää karkotteita. Kun saman paidan levittää pikkuteltassa roikkumaan, se myös pudottaa sisään päässeet sääsket ennemmin tai myöhemmin lattialle sätkimään.


Sääsket ja etelänveteläthän varsinkin sielläpäin muodissa olevissa vaellustrikoissa ovat loputonta huumoria pohjoisen asukeille. Äskeisellä vaelluksella oli bongattu telttakunta joka oli levittänyt jotain pilipali-rollonia jopa telttakankaaseen kun (vähäiset) sääsket olivat tulleet myrkyistä huolimatta iholle.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tuosta "sielläpäin muodissa olevissa vaellustrikoissa" ratkesi jo kauempanakin nauramaan
... koskahan flanelli-paidat tulevat takaisin suosioon: viileita., lampimia ja - erityisesti - saaskenpitavia?

Onko muuten tuo Repel joku oma brandinsa, vai jonkin brandin tuotenimi?
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

luuppi kirjoitti:Onko muuten tuo Repel joku oma brandinsa, vai jonkin brandin tuotenimi?
Brandi oli Pyramid ja tuote oli Repel 100, jota näköjään ei enää valmistaja tarjoa. Omani ostin ebaysta pari vuotta takaperin.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kiitos, taytyy tutkailla. Noin pienta aerosolia voisi pitaakin mukana, jos vain yksi (isompi) niin silloin se on valttamatta (minulla) roll-on muodossa.
- poika tulikin juuri reissusta melkein tayden putelin kanssa, joten nyt valinta on tehty puolestani moneksi vuodeksi eteenpain:Autan, Ikaradiini

Itse olisin varmaan ostanut sen IR3535 apteekkiversion seuraavaksi.
Kore
Viestit: 583
Liittynyt: 21 Loka 2012 16:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kore »

Varastossa on jokunen pullo vanhaa Offin punkkimäkärää eli 50 % DEET:tä. Parasta ennen päiväys oli muistaakseni pari vuotta sitten. Säilyyköhän tuo kuitenkin käyttökelpoisena eli edelleen hyönteiset karkottavana kunhan ei haihdu pois? Toimi kyllä ainakin tänä kesänä, mutta mahtaako teho olla tallella vielä tulevinakin kesinä?
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Mun tieto, jonka lähdettä en muista, kertoisi että DEET kestää varastointia ~loputtomiin. Varmaan useassakin taloudessa on jopa markka-aikana ostettuja Offin puteleita joissa oleva aine toimii aina vaan, mikä tukisi ylläolevaa. Pikaridiinin kestoa en tiedä.

Karkoitteissa olevat muut osaset eivät välttämättä kestä aikaa yhtä hyvin. Esim. mainitsemani Ultrathonissa oleva voidemainen vapautumista hidastava osa erottuu hiljalleen DEETistä. Karkote toimi kyllä edelleen mutta levittyy hassusti eikä enää ole "time-release".
jotos
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Heinä 2012 16:37

Viesti Kirjoittaja jotos »

hapan korppu kirjoitti:Ulkomailta tilaamalla tai itse tuomalla saa sellaisia myrkkyjä, jotka oikeasti toimivat. Avainsana taitaa olla tuo DEET pitoisuus, jonka pitäisi olla vähintään sen 50%, jotta se oikeasti toimii.

Joo ja tiedän, että on myrkyllistä ja vähentää elinikää "vuosikymmenellä". Eipä tuo käyttö kuitenkaan niin runsasta ole, että sitä jaksaisin murehtia. Aasiasta olen tuonut sellaista myrkkyä, jossa DEET on 75% (vai oliko peräti enemmänkin...) Sillä pärjää hyvin nälkäisempienkin öttiäisten seurassa. Kesävaelluksella kaverilla oli mukana jotain laimeampaa Suomessa myytävää hyttyskarkoitetta eikä siitä ollut juuri mitään apua. Jaoin suosiolla omat myrkkyni, ettei kaveria kupattu hengiltä.
DEETTiä on käytettä jo 50 vuotta eikä mistään haitoista käyttäjille ole kuulunut. Eiköhän tuo aine ole jo testattu käytössä. Miten siitä nyt yhtäkkiä tuli Euroopassa niin vaarallista kun Amerikassa myydään vieläkin 100% Deettiäkin. WHO muuten suosittaa malaria alueilla vähintään 75 % DEETIN käyttöä. Suomessa ei ole malariaa mutta hyttysiä riittää tekemään olon sietämättömäksi eikä minkäänlaista halua syöttää itseäni hyttisille.
tst
Viestit: 6557
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Hyttysten ja mäkäräisten kanssa tulen suht hyvin toimeen, mutta polttiaiset on syvältä kuten paarmatkin. Ruokaöljyllä en ole vielä kehoani voidellut vaikka hyvin pitäisi näemmä toimia. Toisessa vertailussa ylivoimainen voittaja oli Off! Teho. https://eralehti.fi/2015/05/28/suojaudu-hyttysilta/
Vastaa Viestiin