Kämppiä hammaskairassa

Avatar
Turhankävelijä
Viestit: 1037
Liittynyt: 11 Tammi 2006 19:13
Viesti:

Kämppiä hammaskairassa

Viesti Kirjoittaja Turhankävelijä »

Avasin oman keskustelun Hammaskairan tuvista jotta ei tukita tuota Kartat keskustelua.
Joutenkulkija kirjoitti:Turhankävelijä.

Karttapaikalla näkyy olevan kämppä (tai pirun iso kivi) Tunturi-Suivakon itäpuolella kohdassa P762 5643 I 348 4641.

Läheltä olen mennyt, mutta tuntemattomien kämppien pihaan ei uskalla mennä.
Edellisen viestisi jälkeen vilkuilin karttoja ja tuotakin pistettä kummastelin. Outo paikka tuvalle siellä mäen laella kaukana vesistä. Toisaalta saa olla aika rauhassa. Kyllä se rakennuksen merkinnältä näyttää. Täytyy lisätä luetteloon. (Hammaskaira 093) .

Tuntemattomia tupia minä katselen ensin pitkään jostain kauempaa. Jos ei liikettä tai asumisen merkkejä näy niin poikkean pikaisesti lähempää vilkaisemassa. Ihmisiä en mene häiritsemään.
Joutenkulkija kirjoitti:Vuonna 1975 hiihtovaelluksella Riekkojoen kämpältä Taimenjärven
kämpälle osuin avonaisella Kollumin rinteellä lukittuun porokämppään. Onkohan se vielä olemassa?
Paleltumajoen haarukassa 7610125 , 3478209 on joku rakennus. Aika lailla puolivälissä Riekolta Taimenjärvelle. Tätäkö tarkoitit ? Ei ihan kollumin rinteellä mutta viereisellä. En tuolla ole käynyt mutta kartallapa osu silmiin.

Hammastunturi Ihmisten erämaa kirjassa sivulla 123 on kuva Kullankaivaja Unto Koivulan kammista. Kuvateksti mainitsee sen olevan Kollumeilla. Tarkempaa tietoa kirjassa ei ole. Tietääkö kukaan tuon kammin sijaintia? (Varmaan jo luhistunut).


Joutenkulkija
Viestit: 831
Liittynyt: 26 Tammi 2006 18:52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Joutenkulkija »

Ei ihan vastannut toi koordinaattien paikka sitä missä olen tämän "Kollumin" kämpän nähnyt.

Valokuvan mukaan kämppä oli matalan tunturin paljaalla laella. Ehkä koordinaattien paikasta länteen.
Avatar
Turhankävelijä
Viestit: 1037
Liittynyt: 11 Tammi 2006 19:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turhankävelijä »

Joutenkulkija kirjoitti:Ei ihan vastannut toi koordinaattien paikka sitä missä olen tämän "Kollumin" kämpän nähnyt.
Valokuvan mukaan kämppä oli matalan tunturin paljaalla laella. Ehkä koordinaattien paikasta länteen.
Lisää kysymysmerkkejä Hammaskairan kartalle. Hyvä!

Vanhan Inari-Kittilä postitien varressa ollut Meneslatvan autiotupa on siirretty Kollumien pohjoispuolelle (Autiotuvat on-line). En tiedä koska siirto on tapahtunut. Tien varressa ollut Meneslatvan kämppä on kadonnut jo 80-luvun lopun karttoilta. Olisiko tuo Joutenkulkijan näkemä tai sitten se Paleltumajoen haarukassa oleva kämppä ko. vanha meneslatvan tupa. Vai onko siellä vielä enemmän kämppiä. Joutenkulkija on tosin käynyt paikalla jo 1975, olisko Meneslatva siirretty jo silloin.
Taimenjärven tuvalta luoteeseen Kaskajärvellä on joku lukittu kämppä mutta siitä ei voi sanoa "Kollumien pohjoispuolella".
Vastaa Viestiin