Jarruttomat fiksit kiellettävä
Jarruttomat fiksit kiellettävä
Harrastuksissa on harvoin mitään järkeä eikä niitä tulekaan arvioida sillä perusteella, mutta koska jarruttomalla fiksillä ajaminen on vaarallista myös muille, sen voisi kieltää kokonaan tai ainakin kaupungeissa. Itse asiassahan se on jo kielletty, koska laki vaatii polkupyörään jarrun, mutta poliisi valvoo tätä lakia ilmeisen huonosti.
Erityisen kummalliseksi jarruttomalla menopelillä poljeskelun tekee se, että kulttuuriin näyttää kuuluvan nopeuden ihailu. En totisesti tahtoisi joutua ahtaassa kaupungissa yllättävään kohtaamistilanteeseen fiksistin kanssa.
Maaseudulla teillä ajellessa fiksistit vaarantavat lähinnä vain itsensä. Sinne vain! Meidät kaupunkilaiset voisi kuitenkin säästää.
Erityisen kummalliseksi jarruttomalla menopelillä poljeskelun tekee se, että kulttuuriin näyttää kuuluvan nopeuden ihailu. En totisesti tahtoisi joutua ahtaassa kaupungissa yllättävään kohtaamistilanteeseen fiksistin kanssa.
Maaseudulla teillä ajellessa fiksistit vaarantavat lähinnä vain itsensä. Sinne vain! Meidät kaupunkilaiset voisi kuitenkin säästää.
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
Re: Jarruttomat fiksit kiellettävä
Kaupungeista tulevat fiksistit ovat maaseudulla rinnastettavissa rauhoittamattomiin elukoihin.PKT kirjoitti:Harrastuksissa on harvoin mitään järkeä eikä niitä tulekaan arvioida sillä perusteella, mutta koska jarruttomalla fiksillä ajaminen on vaarallista myös muille, sen voisi kieltää kokonaan tai ainakin kaupungeissa. Itse asiassahan se on jo kielletty, koska laki vaatii polkupyörään jarrun, mutta poliisi valvoo tätä lakia ilmeisen huonosti.
Erityisen kummalliseksi jarruttomalla menopelillä poljeskelun tekee se, että kulttuuriin näyttää kuuluvan nopeuden ihailu. En totisesti tahtoisi joutua ahtaassa kaupungissa yllättävään kohtaamistilanteeseen fiksistin kanssa.
Maaseudulla teillä ajellessa fiksistit vaarantavat lähinnä vain itsensä. Sinne vain! Meidät kaupunkilaiset voisi kuitenkin säästää.
Pitäkää te vaan omanne
Fixillä ajaminen perustuu ennakointiin ja jaloilla voi aika tehokkaasti hidastaa kun ei anna kampien pyöriä vapaasti. Tosin jarru olisi hyvä olla yllättäviä tilanteita varten.
Kaukomailla polkupyörätakseissa on usein kiinteä ratas ja lisänä huono käsikäyttöinen jarru. Joskus kokeilin tuollaista ja aika hyvin vauhtia sai hidastettua jaloilla. Käsijarrulla sai hiukan lisää jarrutustehoa mutta jaloilla pääosa jarrutuksesta tapahtui.
Kaukomailla polkupyörätakseissa on usein kiinteä ratas ja lisänä huono käsikäyttöinen jarru. Joskus kokeilin tuollaista ja aika hyvin vauhtia sai hidastettua jaloilla. Käsijarrulla sai hiukan lisää jarrutustehoa mutta jaloilla pääosa jarrutuksesta tapahtui.
Joskus muinoin taisi olla säädöksiäkin siitä, minkälainen polkupyörän varustuksen tulee olla. Piti olla soittokello, piti olla lokasuojat ja takalokasuojan alin 20 cm tms. piti olla maalattu valkoiseksi. Ilmeisesti jarruttomalla fillarilla ajelu ei tullut missään nimessä kysymykseen. Niin, ja joskus 30-luvulla tai myöhemminkin pyörissäkin piti olla rekisterikilpi.
Jotenkin vaikea kuvitella, että nykyisinkään yleisillä teillä ajettavien fillareiden varustus olisi täysin yksityisasia. Laitetaanhan myytäviin pyöriin kaikenlaisia lähes hyödyttömiä härpäkkeitä, kuten pinnaheijastimia ym.
Joku, joka viitsii kaivella edi- tai finlexiä, varmaan löytää pykäliä näistä asioista.
Jotenkin vaikea kuvitella, että nykyisinkään yleisillä teillä ajettavien fillareiden varustus olisi täysin yksityisasia. Laitetaanhan myytäviin pyöriin kaikenlaisia lähes hyödyttömiä härpäkkeitä, kuten pinnaheijastimia ym.
Joku, joka viitsii kaivella edi- tai finlexiä, varmaan löytää pykäliä näistä asioista.
Omia polkuja kuljemme me, jotka emme löydä toisten tallaamia ...
Tommottis näkyy olevan:
5 luku
Polkupyörä
16 § (21.5.2003/409)
Polkupyörää koskevien säännösten soveltaminen
Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan ajoneuvolain 19 §:ssä määriteltyyn polkupyörään, jonka istuinkorkeus istuimen matalimmassa säätöasennossa on 0,635 metriä tai enemmän. Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös potkupyörään ja selkänojalla varustettuun tai makuuasennossa ajettavaan polkupyörään, vaikka istuimen istuinkorkeus on alle 0,635 metriä.
17 §
Jarrut
1. Polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Tavaran tai useamman kuin yhden henkilön kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta.
2. Jarrulaitteiden jarrutustehon ja lujuuden tulee täyttää standardin SFS 5200 tai ISO 4210 jarruja koskevat vaatimukset.
18 §
Ohjauslaite
Jos polkupyörän ohjaustangon ja etuhaarukan yhdistävä ohjainkannatin on säädettävissä, sen tulee olla varustettu pysyvällä merkinnällä vähimmäissyvyydestä, johon ohjainkannatin on asetettava etuhaarukan laakeriputkeen. Vähimmäissyvyysmerkinnän tulee olla putken alapäästä mitattuna etäisyydellä, joka on 2,5 kertaa ohjainkannatinputken ulkohalkaisija.
19 §
Heijastimet
1. Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet. Sivuheijastimet on oltava polkupyörän sekä etu- että takaosassa kummallakin sivulla. Poljinheijastimia tulee kussakin polkimessa olla kaksi ja poljettaessa niistä toisen tulee olla suunnattu eteen- ja toisen taaksepäin. Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa.
2. Etuheijastimen tulee olla valkoinen, takaheijastimen punainen sekä poljin- ja sivuheijastimien ruskeankeltaisia. Sivuheijastimina hyväksytään myös heijastavat renkaat, jotka väriltään ja heijastuskyvyltään vastaavat E-säännön n:o 88 vaatimuksia.
3. Etu- ja takaheijastimen tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,20 metrin korkeudella tiestä.
4. Etu-, sivu- ja takaheijastimen tulee olla hyväksytyt liitteessä 1 olevassa 33 kohdassa mainitun direktiivin tai E-säännön luokkaan IV A. Poljinheijastimien tulee täyttää sanotun direktiivin tai E-säännön luokan I A punaisen heijastimen heijastusvaatimukset.
5. Polkupyörässä saa olla turvaviiriin kiinnitetyt, eteenpäin suunnatut valkoiset tai keltaiset ja taaksepäin suunnatut keltaiset tai punaiset heijastimet. Turvaviiri saa olla käännettävissä pyörän pitkittäissuuntaan.
6. Polkupyörässä saa olla tässä pykälässä vaadittujen heijastimien lisäksi eteenpäin suunnattuja valkoisia, sivullepäin suunnattuja keltaisia ja taaksepäin suunnattuja punaisia heijastimia. Tässä pykälässä vaadittujen heijastimien lisäksi eteenpäin ja taaksepäin suunnatut sallitut heijastimet saavat olla asennettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen ja enintään 1,30 metrin korkeudelle tiestä.
20 §
Valaisimet
1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.
2. Valaisimien tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,30 metrin korkeudella tiestä.
21 §
Äänimerkinantolaite
Polkupyörässä tulee olla äänimerkinantolaitteena soittokello.
5 luku
Polkupyörä
16 § (21.5.2003/409)
Polkupyörää koskevien säännösten soveltaminen
Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan ajoneuvolain 19 §:ssä määriteltyyn polkupyörään, jonka istuinkorkeus istuimen matalimmassa säätöasennossa on 0,635 metriä tai enemmän. Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös potkupyörään ja selkänojalla varustettuun tai makuuasennossa ajettavaan polkupyörään, vaikka istuimen istuinkorkeus on alle 0,635 metriä.
17 §
Jarrut
1. Polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Tavaran tai useamman kuin yhden henkilön kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta.
2. Jarrulaitteiden jarrutustehon ja lujuuden tulee täyttää standardin SFS 5200 tai ISO 4210 jarruja koskevat vaatimukset.
18 §
Ohjauslaite
Jos polkupyörän ohjaustangon ja etuhaarukan yhdistävä ohjainkannatin on säädettävissä, sen tulee olla varustettu pysyvällä merkinnällä vähimmäissyvyydestä, johon ohjainkannatin on asetettava etuhaarukan laakeriputkeen. Vähimmäissyvyysmerkinnän tulee olla putken alapäästä mitattuna etäisyydellä, joka on 2,5 kertaa ohjainkannatinputken ulkohalkaisija.
19 §
Heijastimet
1. Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet. Sivuheijastimet on oltava polkupyörän sekä etu- että takaosassa kummallakin sivulla. Poljinheijastimia tulee kussakin polkimessa olla kaksi ja poljettaessa niistä toisen tulee olla suunnattu eteen- ja toisen taaksepäin. Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa.
2. Etuheijastimen tulee olla valkoinen, takaheijastimen punainen sekä poljin- ja sivuheijastimien ruskeankeltaisia. Sivuheijastimina hyväksytään myös heijastavat renkaat, jotka väriltään ja heijastuskyvyltään vastaavat E-säännön n:o 88 vaatimuksia.
3. Etu- ja takaheijastimen tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,20 metrin korkeudella tiestä.
4. Etu-, sivu- ja takaheijastimen tulee olla hyväksytyt liitteessä 1 olevassa 33 kohdassa mainitun direktiivin tai E-säännön luokkaan IV A. Poljinheijastimien tulee täyttää sanotun direktiivin tai E-säännön luokan I A punaisen heijastimen heijastusvaatimukset.
5. Polkupyörässä saa olla turvaviiriin kiinnitetyt, eteenpäin suunnatut valkoiset tai keltaiset ja taaksepäin suunnatut keltaiset tai punaiset heijastimet. Turvaviiri saa olla käännettävissä pyörän pitkittäissuuntaan.
6. Polkupyörässä saa olla tässä pykälässä vaadittujen heijastimien lisäksi eteenpäin suunnattuja valkoisia, sivullepäin suunnattuja keltaisia ja taaksepäin suunnattuja punaisia heijastimia. Tässä pykälässä vaadittujen heijastimien lisäksi eteenpäin ja taaksepäin suunnatut sallitut heijastimet saavat olla asennettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen ja enintään 1,30 metrin korkeudelle tiestä.
20 §
Valaisimet
1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.
2. Valaisimien tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,30 metrin korkeudella tiestä.
21 §
Äänimerkinantolaite
Polkupyörässä tulee olla äänimerkinantolaitteena soittokello.
Kyllä Siperia opettaa!
Säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin.TREKKING kirjoitti:Tommottis näkyy olevan:
Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös potkupyörään ja selkänojalla varustettuun tai makuuasennossa ajettavaan polkupyörään, vaikka istuimen istuinkorkeus on alle 0,635 metriä.
Noista se soppa aina syntyy. Asianajat toki tykkäävät, kun lakia voi aina soveltaa sopivasti tilanteen mukaan.
Silloin kun hankin potkupyörän, niin se luokiteltiin jalkamieheksi, tai ainakin rullaluistelijaan verrattavaksi kulkijaksi.
Vieläkin haluaisin asian olevan niin.
Jonkin verran kyseisiä pyöriä harrastaneena, jo ennen kuin ne tulivat muotiin, voin kertoa, että fixin takapyörällä "jarruttaminen" ei ole kovinkaan vaikeaa kun hommaan perehtyy.
Jos verrataan fixillä ajavaa alan harrastajaa jalkajarrullisella polkupyörällä ajavaan keskivertojamppaan, vaitän, että fixisti pysäyttää pyöränsä 95 prosentissa tilanteita nopeammin.
Aloitusviestiin viitaten: yleensä hätätilanteessa väistäminen on parempi vaihtoehto kuin täysitehoinen jarruttaminen, oli kyse sitten fixistä, tavallisesta vapaarattaallisesta polkupyörästä, moottoripyörästä tai mistä tahansa kaksipyöräisestä kulkuvälineestä. Kun pyörien hyrrävoimat lakkaavat olemasta, myös pystyssäpysyminen muuttuu hankalaksi ellei vallan mahdottomaksi.
Täytyy vielä mainita, että noin yleisesti ottaen myös alan harrastajat katsovat laittomia, siis jarruttomia, pyöriä kieroon. Pahimmat tapaukset ovat vapaarattaallisia, tossunpohjajarrullisia vehkeitä, joiden omistajat saavat sekä alan foorumeilla että liikenteessä ripitystä laitteistaan.
Jos verrataan fixillä ajavaa alan harrastajaa jalkajarrullisella polkupyörällä ajavaan keskivertojamppaan, vaitän, että fixisti pysäyttää pyöränsä 95 prosentissa tilanteita nopeammin.
Aloitusviestiin viitaten: yleensä hätätilanteessa väistäminen on parempi vaihtoehto kuin täysitehoinen jarruttaminen, oli kyse sitten fixistä, tavallisesta vapaarattaallisesta polkupyörästä, moottoripyörästä tai mistä tahansa kaksipyöräisestä kulkuvälineestä. Kun pyörien hyrrävoimat lakkaavat olemasta, myös pystyssäpysyminen muuttuu hankalaksi ellei vallan mahdottomaksi.
Täytyy vielä mainita, että noin yleisesti ottaen myös alan harrastajat katsovat laittomia, siis jarruttomia, pyöriä kieroon. Pahimmat tapaukset ovat vapaarattaallisia, tossunpohjajarrullisia vehkeitä, joiden omistajat saavat sekä alan foorumeilla että liikenteessä ripitystä laitteistaan.
Viimeksi muokannut veeäm, 02 Elo 2013 10:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin pitää ja kyllä liki kaikissa kokonaisena myytävissä pyörissä jarru onkin. Kiinteällä rattaalla varustetun navan kanssa yleensä etujarru on parempi ratkaisu.TREKKING kirjoitti:Tuon lain kun tuosta äkkinäinen lukasee tulee siihen tulokseen että ko. laitteessa pitää olla ainakin yksi jarru kun sillä ajetaan liikenteessä.
Jos kauppias ei sitä ole siihen asentanut, lienee vastuu siirretty ostajalle???
Monesti nuo fixit on itse rakennettuja ja siksi niissä ei ole jarruja. Kaupan pyöristä niiden on löydyttävä eikä jarrutonta pyörää saa myydä.
Aihetta koskevassa lakiteksitissä on vanhat/olemattomat sandardit. SFS ei ainakaan ole enää voimassa ja muutenkin tuo suomalainen lainsäädäntö kai pitäisi noudattaa EU-säännöksiä.
Sen verran hauskat nuo EU-säädökset on että kun ostin alamäkipyörän niin siinä tuli heijastimia eteen, taakse, polkimiin ja pinnoihin sekä myös soittokello. Onneksi ne oli pussissa, jotta ei tavinnut irroitella niitä.
Aihetta koskevassa lakiteksitissä on vanhat/olemattomat sandardit. SFS ei ainakaan ole enää voimassa ja muutenkin tuo suomalainen lainsäädäntö kai pitäisi noudattaa EU-säännöksiä.
Sen verran hauskat nuo EU-säädökset on että kun ostin alamäkipyörän niin siinä tuli heijastimia eteen, taakse, polkimiin ja pinnoihin sekä myös soittokello. Onneksi ne oli pussissa, jotta ei tavinnut irroitella niitä.