Mittoja/vinkkejä polkupyörälaukkujen ompeluun
Mittoja/vinkkejä polkupyörälaukkujen ompeluun
Ajattelin ommella polkupyörääni alkajaisiksi ainakin takalaukut. Mahdollisesti myöhemmin myös muita laukkuja... Löytyykö muita, jotka olisivat tehnet laukut itse? Paljonko noissa retkeilykäyttöön tarkoitetuissa takalaukuissa on yleensä tilavuutta ja minkälaisilla ulkomitoilla? Vedenpitävää kankaan olisi varmaan hyvä olla ainakin jossain määrin, mutta tarvitaanko corduramaista hankaus- ja repäisykestävyyttä? Mitä kangasta valmiit laukut yleensä ovat?
Muitakin hyviä pyörälaukkuihin liittyviä vinkkejä otetaan vastaan mitä en nyt äkkiseltään keksinyt kysyä
Muitakin hyviä pyörälaukkuihin liittyviä vinkkejä otetaan vastaan mitä en nyt äkkiseltään keksinyt kysyä
Siinäkin on ideaa. Toteutankin tuota juuri parhaillaan. Varustelekasta ahkion vetovaljaiksi ostamani bw-tetsarin takalaukku pelittää nimittäin mahtavasti sellaisenaan tunturin sarvilaukkuna varaosille ja juomapullolle yms.
Parasta on kuitenkin saada jotain kokonaan itse tehtyä valmiiksi, joten pysytään kuitenkin vielä siinä aiheessa. Kuinka iso tilavuus niissä ortliebeissäsi on? Onko jotain sisätaskuja ja kuinka paljon?
Mikä laukkujen syvyys (pyörän sivusta katsottuna) olisi sopiva, ettei tarvita vielä pyöräilijää edelle varoittamaan leveästä kuljetuksesta?
Parasta on kuitenkin saada jotain kokonaan itse tehtyä valmiiksi, joten pysytään kuitenkin vielä siinä aiheessa. Kuinka iso tilavuus niissä ortliebeissäsi on? Onko jotain sisätaskuja ja kuinka paljon?
Mikä laukkujen syvyys (pyörän sivusta katsottuna) olisi sopiva, ettei tarvita vielä pyöräilijää edelle varoittamaan leveästä kuljetuksesta?
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
Re: Mittoja/vinkkejä polkupyörälaukkujen ompeluun
Unohda kaikki sivulaukkuviritykset ja osta peräkärry. Sivulaukuissa ei tarvitse olla paljon mitään tavaraa kun meno muuttuu turvattomaksi.akpoika kirjoitti:Ajattelin ommella polkupyörääni alkajaisiksi ainakin takalaukut. Mahdollisesti myöhemmin myös muita laukkuja... Löytyykö muita, jotka olisivat tehnet laukut itse? Paljonko noissa retkeilykäyttöön tarkoitetuissa takalaukuissa on yleensä tilavuutta ja minkälaisilla ulkomitoilla? Vedenpitävää kankaan olisi varmaan hyvä olla ainakin jossain määrin, mutta tarvitaanko corduramaista hankaus- ja repäisykestävyyttä? Mitä kangasta valmiit laukut yleensä ovat?
Muitakin hyviä pyörälaukkuihin liittyviä vinkkejä otetaan vastaan mitä en nyt äkkiseltään keksinyt kysyä
Tässä linkki yhteen mahdolliseen vaihtoehtoon. Tuollainen kärry tulee perässä kuin tyhjää ja saat helposti kaiken tarpeellisen mukaan.
http://www.huuto.net/kohteet/polkupyora ... /272523110
Äh.. Ollaanpas sitä nyt tyrmäämässä heti sen kerran, kun innostun ompelemaan itse Ei kai se pyöräileminen sivulaukkujen kanssa sen kummempaa voi olla, kuin 15 kiloinen lapsi takana runkokiinnitteisessä istuimessa. Lapsen kanssa pyöräilyä on tänä kesänä noin 500km takana. Retkivarusteiden kuljettamisessa puhutaan kuitenkin jotakuinkin samanlaisista painosta.. Mutta eipä siinä, peräkärryyn olisi kyllä aika helppoa heittää vaikka koko rinkka, mikäli yhdistäisi pyöräilyn ja kävelyn..
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
Sori ei ollut tarkoitua ampua alas hyvää innostusta. Se tahtoo olla sillai että ensin tehdään 1 versio sitten paranellaan ja taas parannellaan. Ehkä 4 tai 5 versio on kunnollinen.
Meillä on jostain syystä viehdytty noihin pyörien sivulaukkuihin. Kai se on jostain sieltä historiasta kun papat lähti fillarilla YH.on reppu tarakalla . Ei ole huomattu että maailma muuttuu ja osata kuvitella joskus jotain muuta vaihtoehtoa. Tuolla tien päällä näkee melkoisia tavaravuoria kun on sivulaukut, etulaukut, tankolaukku ja joku muukin laukku vielä. Peräkärryssä voit viedä vaikka rinkkaa kuten mainitsitkin.
Meillä on jostain syystä viehdytty noihin pyörien sivulaukkuihin. Kai se on jostain sieltä historiasta kun papat lähti fillarilla YH.on reppu tarakalla . Ei ole huomattu että maailma muuttuu ja osata kuvitella joskus jotain muuta vaihtoehtoa. Tuolla tien päällä näkee melkoisia tavaravuoria kun on sivulaukut, etulaukut, tankolaukku ja joku muukin laukku vielä. Peräkärryssä voit viedä vaikka rinkkaa kuten mainitsitkin.
niinpä Jossainhan se menee se raja, kun alkaa tangot ja rungot vispaamaan laukkujen ja painon takia
Valmistusprosessi tässä kallistaa laukkujen eikä peräkärryn suuntaan, kun haluaisin itse tehdä. Laukut tulisivat pääosin ompelukoneella, kun taas kärri vaatisi melkein TIGin jota ei Hämeenlinnasta Tampereelle muuttamisen jälkeen ole enää ollut jatkuvasti tarjolla...
Valmistusprosessi tässä kallistaa laukkujen eikä peräkärryn suuntaan, kun haluaisin itse tehdä. Laukut tulisivat pääosin ompelukoneella, kun taas kärri vaatisi melkein TIGin jota ei Hämeenlinnasta Tampereelle muuttamisen jälkeen ole enää ollut jatkuvasti tarjolla...
Mikähän niistä laukuista turvattoman tekee? Yksi laukku takatavaratelineeseen kiinnitettynä on jokapäiväisessä työmatka-ajossa, eikä sitä edes huomaa, vaikka olisi ruokaostokset kyydissä.
Retkelle saatan ottaa koko setin etu- ja takalaukkuineen. Etulaukkuihin tulee kevyet, tilaa vievät tavarat, kuten makuupussi, ja niiden pitää olla suht tasapainossa, eli yhdellä etulaukulla ei mielestäni ole hyvä ajaa. Näin lastattuna pyörä on tosi tukeva eikä ohiajavat isotkaan rekat sitä pahasti heiluttele. Näyttäähän se toki ulospäin siltä, että olisi koko omaisuus mukana ja kommenttia tulee sivullisilta sen mukaisesti.
Olisihan se kärrykin tosi hauska kokeilla ja etenkin hyvä, jos pyörä olisi kevyempää sorttia. Itse ajan tukevalla retkifillarilla. Laadukas kärry vaan on aika hintava ja halpiksella en viitsisi lähteä matkaan. Lisäksi kuljen yleensä vähintään toiseen suuntaan junalla, bussilla tai lentokoneella tms, ja kuvittelisin kärryn tässä olevan hankalampi. Retkikertomusten mukaan kyllä sekin toki onnistuu.
Onnea matkaan aloittajalle, vaikka voisin kyllä suositella kokeilua esim. Bilteman laukuilla, joilla itsekin aloitin. Jos vaan löytäisin, missä se on, niin tuollaisen koukkuvikaisen saisi multa pääkaupunkiseutulainen ilmaiseksi malliksi...Vedenpitävä laukku
Retkelle saatan ottaa koko setin etu- ja takalaukkuineen. Etulaukkuihin tulee kevyet, tilaa vievät tavarat, kuten makuupussi, ja niiden pitää olla suht tasapainossa, eli yhdellä etulaukulla ei mielestäni ole hyvä ajaa. Näin lastattuna pyörä on tosi tukeva eikä ohiajavat isotkaan rekat sitä pahasti heiluttele. Näyttäähän se toki ulospäin siltä, että olisi koko omaisuus mukana ja kommenttia tulee sivullisilta sen mukaisesti.
Olisihan se kärrykin tosi hauska kokeilla ja etenkin hyvä, jos pyörä olisi kevyempää sorttia. Itse ajan tukevalla retkifillarilla. Laadukas kärry vaan on aika hintava ja halpiksella en viitsisi lähteä matkaan. Lisäksi kuljen yleensä vähintään toiseen suuntaan junalla, bussilla tai lentokoneella tms, ja kuvittelisin kärryn tässä olevan hankalampi. Retkikertomusten mukaan kyllä sekin toki onnistuu.
Onnea matkaan aloittajalle, vaikka voisin kyllä suositella kokeilua esim. Bilteman laukuilla, joilla itsekin aloitin. Jos vaan löytäisin, missä se on, niin tuollaisen koukkuvikaisen saisi multa pääkaupunkiseutulainen ilmaiseksi malliksi...Vedenpitävä laukku
Varmaan Cordurasta alan niitä laukkuja väsäämään, tuleepahan ainakin kestävät. Näytti Ortliebinkin laukut olevan jotain Corduraa.. Täytyy iltasella alkaa hahmottelemaan kaavoja ja pohtimaan kangasnäytteiden avulla mistä Cordurasta tekisi. Periaatteessa olisi mahdollista tehdä sellainenkin laukku, jossa olisi molemmat sivulaukut ja tarakanpäällislaukku samassa paketissa.. Olisiko siinä mitään järkeä..? Katsotaan mihin tämä vielä johtaa
Itse pidän hyvänä Ortliebin rullattavan laukun designia. Laukun voi ylipakata rullaamalla suuta kiinni vähemmän ja lyhyen matkaa (kaupasta kotiin) voi ajaa laukku aukikin, jos ei sada, on sen verran jämäkkää tekoa.
Vedenpitävyys on ehdoton plussa. Sadekelillä vettä roiskuu joka puolelta. Isossa laukussa saisi olla jonkinlainen sisätasku (Ortliebissä on takaseinää vasten kaksilokeroinen tasku), koska muuten laukkuun saa sukeltaa olkapäitä myöten etsimään vaikka avainnippua. O:n kiinnitysklipsut ovat myös kätevät, niitä saattaa saada ostettua erikseen. Kiinnitysklipsujen pitäisi olla etu-takasuunnassa säädettävät, ellei laukkua sovita vain yhteen pyörään/tarakkaan.
Arkikäytössä toimiva olkahihna on erittäin hyvä olemassa, retkiajossa ei niin välttämätön. Monikerroksisesta laukkusysteemistä en välittäisi itse - helpointa on napsauttaa laukut kiinni klipsuistaan tarakkaan. Niiden väliin voi tarvittaessa laittaa vielä jotain tavaraa pitkittäin.
Vedenpitävyys on ehdoton plussa. Sadekelillä vettä roiskuu joka puolelta. Isossa laukussa saisi olla jonkinlainen sisätasku (Ortliebissä on takaseinää vasten kaksilokeroinen tasku), koska muuten laukkuun saa sukeltaa olkapäitä myöten etsimään vaikka avainnippua. O:n kiinnitysklipsut ovat myös kätevät, niitä saattaa saada ostettua erikseen. Kiinnitysklipsujen pitäisi olla etu-takasuunnassa säädettävät, ellei laukkua sovita vain yhteen pyörään/tarakkaan.
Arkikäytössä toimiva olkahihna on erittäin hyvä olemassa, retkiajossa ei niin välttämätön. Monikerroksisesta laukkusysteemistä en välittäisi itse - helpointa on napsauttaa laukut kiinni klipsuistaan tarakkaan. Niiden väliin voi tarvittaessa laittaa vielä jotain tavaraa pitkittäin.
Ensimmäinen hahmotelma laukkukaavasta tehty kaupan paperipussiin Suunnittelin laukkuja nyt niin, että sivulaukut ovat yhdessä tarakan yli menevällä kankaalla, mutta mitään päällilaukkua ei (ainakaan vielä) siihen ommella.
Laukun sulkemisen ajattelin aluksi hoitaa hiukan samalla lailla kuin rinkassanikin, eli ompelisin laukun suuhun kierroksen ylimääräistä kangasta, jonka päähän laittaisin kiristysnarun. Lopullinen sulkeminen tehtäisiin sen yli heitettävällä liepeellä, joka kiristettäisiin kahdella 30mm nauhasoljella. Tuo Mustikan mainitsema rullaussysteemi kuulosti kuitenkin myös varteenotettavalta vaihtoehdolta ja olisi jopa helpompi toteuttaakin kuin oma ideani. Pohditaan sitä sulkemista siis vielä Todennäköisesti teen rullattavan. Sisätaskujen määrän ja koon pohdin sitten, kun ulkomuoto alkaa hahmottumaan..
Kankaaksi tulee todennäköisesti rinkoissakin käytettävä vettähylkivä (mutta ei täysin vettä pitävä) cd1000 Cordura.
Avaan jossain vaiheessa projektista albumin ja linkitän tänne kunhan saan homman vähän paremmin käyntiin ja jotain kangastakin mistä alkaa tekemään
Laukun sulkemisen ajattelin aluksi hoitaa hiukan samalla lailla kuin rinkassanikin, eli ompelisin laukun suuhun kierroksen ylimääräistä kangasta, jonka päähän laittaisin kiristysnarun. Lopullinen sulkeminen tehtäisiin sen yli heitettävällä liepeellä, joka kiristettäisiin kahdella 30mm nauhasoljella. Tuo Mustikan mainitsema rullaussysteemi kuulosti kuitenkin myös varteenotettavalta vaihtoehdolta ja olisi jopa helpompi toteuttaakin kuin oma ideani. Pohditaan sitä sulkemista siis vielä Todennäköisesti teen rullattavan. Sisätaskujen määrän ja koon pohdin sitten, kun ulkomuoto alkaa hahmottumaan..
Kankaaksi tulee todennäköisesti rinkoissakin käytettävä vettähylkivä (mutta ei täysin vettä pitävä) cd1000 Cordura.
Avaan jossain vaiheessa projektista albumin ja linkitän tänne kunhan saan homman vähän paremmin käyntiin ja jotain kangastakin mistä alkaa tekemään