Mittoja/vinkkejä polkupyörälaukkujen ompeluun
Eivät tipahtaneet oikeankokoiset soljet vielä tänään postiluukusta, mutta laukunteko on edennyt kuitenkin. Polkaisin Etrasta työpäivän päätteeksi kaksi kappaletta 2x200x600 polyeteenilevyjä. Viilsin levyt halki laukun viisteen alkukohdasta ja taitoin levyn jyrkästi viisteen suuruiseen kulmaan. Pudotin levyt laukun pohjalle ja kyllähän se ryhtiä lisäsi huomattavasti!
Viimeisimpänä hommana ompelin käsin BW-taisteluvyöstä irrottamani nepparit pitämään laukun paikallaan tarakalla. Katsotaan riittävätkö ne, vai tarvitaanko kiinnikkeitä lisää..
Lyhyellä koeajollakin kävin ja totesin, että kantapäät eivät kopsu laukun reunaan. Väliin jää viidestä kymmeneen senttiä.
Lisäsin muutaman järkkärikuvan albumiin, niin alkaa saamaan jotain selvääkin projektin etenemisestä. Mitä mieltä pyöräretkeilijät ovat, näyttääkö ne suunnilleen siltä miltä tarakkalaukkujen pitäisikin? Tuleeko mieleen jotain parannuksia/lisäyksiä mitä kannattaisi tehdä? Nyt saisi mielellään arvostella keskeneräistäkin työtä, kun lopputulokseen olisi vielä helppoa vaikuttaa..
Viimeisimpänä hommana ompelin käsin BW-taisteluvyöstä irrottamani nepparit pitämään laukun paikallaan tarakalla. Katsotaan riittävätkö ne, vai tarvitaanko kiinnikkeitä lisää..
Lyhyellä koeajollakin kävin ja totesin, että kantapäät eivät kopsu laukun reunaan. Väliin jää viidestä kymmeneen senttiä.
Lisäsin muutaman järkkärikuvan albumiin, niin alkaa saamaan jotain selvääkin projektin etenemisestä. Mitä mieltä pyöräretkeilijät ovat, näyttääkö ne suunnilleen siltä miltä tarakkalaukkujen pitäisikin? Tuleeko mieleen jotain parannuksia/lisäyksiä mitä kannattaisi tehdä? Nyt saisi mielellään arvostella keskeneräistäkin työtä, kun lopputulokseen olisi vielä helppoa vaikuttaa..
Soljet tulivat ja sain saatettua laukut käyttökuntoon. Polkaisin parin kilometrin koeajon 11,5 kiloa kaikenlaista retkeilyyn liittyvää laukkuihin pakattuna. Näyttää toimivalta ja ajaminen oli helppoa laukkujen kanssa.. Ja tilaakin riittää ainakin omiin tarpeisiin. Saapas nähdä milloin tässä joutaisi ensimmäiselle kunnon pyöräretkelle. Sitten alkaa näkemään tarvitaanko välitaskuja, lisävahvikkeita johonkin paikkaan tms..
https://plus.google.com/photos/11548004 ... 5287333745
Se oli semmoinen projekti. Monologiksihan tämä meni taas loppuvaiheessa, mutta alan jo tottua siihen.
https://plus.google.com/photos/11548004 ... 5287333745
Se oli semmoinen projekti. Monologiksihan tämä meni taas loppuvaiheessa, mutta alan jo tottua siihen.
Polkaisin yhteensä 20km töihin ja takaisin laukku tarakalla ja huomasin, että laukku valui pari senttiä painavammalle puolelleen neppareista huolimatta. Lisäsin siis kankaanpalan, joka kiertyy perälaudan alle. Se taisi ratkaista ongelman. Mikäli takareuna vielä valuu, lisään sinnekin laudan ali kiertävän kangassuikaleen. Kuvia on taas lisättynä...
Tänään sovin kaverin kanssa, että lähdemme parin viikon päästä viikonloppuna parin päivän pyöräretkelle. Tampereelta Eräpyhään ja takaisin Längelmävesi kiertäen oli alustava reittisuunnitelma. 120-130km. Kelpo laukuntestausmatka. Lankaa ja kangasta mukaan
Tänään sovin kaverin kanssa, että lähdemme parin viikon päästä viikonloppuna parin päivän pyöräretkelle. Tampereelta Eräpyhään ja takaisin Längelmävesi kiertäen oli alustava reittisuunnitelma. 120-130km. Kelpo laukuntestausmatka. Lankaa ja kangasta mukaan
On se sekin jo eräänlainen meriitti.TREKKING kirjoitti:Ainakin lukijoita on hyvin, 1294 kpl.
On sulla nyt ainakin Suomen suurimmat takalaukut, aika näyttää sitten mitä vielä pitää korjata ja parannella.
Eilisiltana poljin kahdeksan-yhdeksän aikaan laukut täynnä kaikenlaista ylimääräistä roinaa parisenkymmentä kilometriä Kirskaanniemeen Höytämönjärven rantaan. Yritin niemestä löytää kangaslaavun mentävää aukkoa, mutta eihän sieltä kivikosta löytynyt... Eikä viitsinyt montaa sataa metriä taluttaa pyörää metsässä. Vaihdoin paikkaa järven pohjoispäähän, josta sitten löytyi tasaistakin maata, mutta uimassakäynti oli siinä paikassa hylättävä. Tien läheisyys hiukan mietitytti, mutta ilta oli jo sen verran pitkällä, ettei viitsinyt enää siinä vaiheessa muuallekaan ajella, kun ei varmaa paikkaa ollut tiedossa.
Viimeisin lisäys (etupäästä perälaudan alle kiertyvä kangaspala) laukkuun oli loistava, eikä laukkujen valumista painavammalle puolelle ollut enää havaittavissa, vaikka tuli siellä kivikossakin pyörän kanssa rymyttyä. Minkäänlaisia korjauksia laukun asentoon tms ei tarvinnut ajon aikana tehdä. Aivan loistavaa on myös se, että laukuissa riittää tilavuutta ja pakkaamisen kanssa ei ole mitään ongelmia!
Noh, nukuttua tuli loistavasti laavun ja rankisen sisällä. Ainoastaan lähellä pyörähtänyt palokärki herätti kerran rummutuksellaan. Aamutuimaan ajoin työpaikalle ja pääsin samalla oivallisesti hullun maineeseen, kun roudasin laukun toimistoon ja kerroin missä tuli yö vietettyä..
Kiva kuulla, että tee-se-itse-laukuistasi tuli toimivat! Itse tosiaan ensin aprikoin, että tuleeko pyörästä ehkä liian takapainoinen, kun laukuilla on mittaa useimpia kaupallisia malleja enemmän siihen suuntaan. Hyvä, että pelittää noin.
Omalla työpaikalla en kehtaisi ihan kaikille mainostaa, jos tulisin suoraan leiristä aamulla . Onneksi sentään työmatkapyöräilystä on taas tullut tavallisempaa.
Omalla työpaikalla en kehtaisi ihan kaikille mainostaa, jos tulisin suoraan leiristä aamulla . Onneksi sentään työmatkapyöräilystä on taas tullut tavallisempaa.
Kyllä se eturengas silloin tällöin maahan tapaa ei vaan, ajettavuus ei laukuista ainakaan kärsi. Joskus tuntuu melkein paremmalta kuin ilman laukkuja.. Tukevoittaahan se menoa ainakin, kun painopiste on alempana...Mustikka kirjoitti:Kiva kuulla, että tee-se-itse-laukuistasi tuli toimivat! Itse tosiaan ensin aprikoin, että tuleeko pyörästä ehkä liian takapainoinen, kun laukuilla on mittaa useimpia kaupallisia malleja enemmän siihen suuntaan. Hyvä, että pelittää noin.
Omalla työpaikalla en kehtaisi ihan kaikille mainostaa, jos tulisin suoraan leiristä aamulla . Onneksi sentään työmatkapyöräilystä on taas tullut tavallisempaa.
Töistä palatessa tuli testattua myös laukkujen vedenpitävyyttä. Tavarat säilyivät täysin kuivina. Pitemmässä sateessa olemisesta kuitenkin koituisi todennäköisesti ainakin jonkinlainen vesivahinko, koska saumat eivät ole (vielä?) teipatut. Aion ainakin näin alkajaisiksi pakkailla kastuessaan epämukaviksi muuttuvat tavarat jätesäkkiin/muovipussiin laukun sisälle varmuuden vuoksi niinkuin olen rinkankin kanssa tehnyt.
Kuten ehkä ketjussa aikaisemminkin kerroin, niin tosiaan itsekin koen retkikamoilla lastatun pyörän etu- ja takalaukkuineen tukevammaksi kuin ilman tavaroita.
Ja mun työmatkalla on lyhyt kevyen liikenteen mäentöppyrä, jossa eturengas pyrkii joskus ilmaan... ajoradalle ei noin jyrkkiä kohtia tehdä.
Kantsii varmaan ne saumat joka tapauksessa teipata tai käsitellä tiivisteaineella, jos työmatkaan aikoo käyttää. Suomen sää on sen verran oikullinen ja vettä roiskii lätäköistä yms., että vesitiiviillä on rennompaa mennä.
Ja mun työmatkalla on lyhyt kevyen liikenteen mäentöppyrä, jossa eturengas pyrkii joskus ilmaan... ajoradalle ei noin jyrkkiä kohtia tehdä.
Kantsii varmaan ne saumat joka tapauksessa teipata tai käsitellä tiivisteaineella, jos työmatkaan aikoo käyttää. Suomen sää on sen verran oikullinen ja vettä roiskii lätäköistä yms., että vesitiiviillä on rennompaa mennä.
Kuulostaa järkipuheelta. Melkein tuota vettä tuntuu taivaalta tulevan... Onko kokemusta jostain tiivisteaineista? Vastaako ne teippejä? Ei ole koskaan tullut sellaisia käytettyä.Mustikka kirjoitti:Kantsii varmaan ne saumat joka tapauksessa teipata tai käsitellä tiivisteaineella, jos työmatkaan aikoo käyttää. Suomen sää on sen verran oikullinen ja vettä roiskii lätäköistä yms., että vesitiiviillä on rennompaa mennä.
Teltan mukana tuli joskus Sil-Nettiä, jolla silikonikäsitellyn kankaan saumat siveltiin. Ilmeisesti vastaavaa on toisentyyppisillekin materiaaleille.
Viikonloppureissu pyöräillen uudenkarheiden takalaukkujen kanssa Tampereelta Eräpyhään ja takaisin takana. Meni mukavasti reissu ilman mitään varustevaurioita; pyörä ja laukut pysyivät ehjinä koko 120-130km matkan, tai ainakaan matkalla ei tarvinnut mitään parsia.
Pari kohtaa tuli kuitenkin esiin, mitä täytyy vahvistaa. Laukun pohja ottaa hiukan kiinni takarenkaan kiristysmuttereihin ja se täytyy jollain keinolla estää, varmasti tulee reikä ajan saatossa mikäli sen antaa vain olla. Olin myös ilmeisesti neulonut perälaudan alle kiertyvän kankaanpalan liian reunasta kiinni ja se pääsi hiukan ratkeamaan varmaan jossain töyssyssä. Sehän oli ommeltu sitä varten, ettei laukut valu painavammalle puolelle. Ratkeamisesta huolimatta valumisongelma ei kuitenkaan uusiutunut ja matka saattoi jatkua ilman korjaustoimenpiteitä.
Kuljimme reittiä Tampere-Sorila-Viitapohja-Yliskylä-Orivesi-Rönni-Eräpyhä-Eräjärvi-Kuhmalahti-Sahalahti-Kangasala-Kaukajärvi-Tampere. Suurin osa matkasta oli melko vähäliikenteistä asfalttitietä ja osa hyväkuntoista soratietä. Mukavia järvi- ja peltomaisemia oli ja Eräpyhä oli upea ison Längelmäveden rannassa. Reilu 60km päivässä tuntui aika leppoisalta päivämatkalta. Enemmänkin jaksaisi kevyesti. Molemmille päiville tuli ajoa kolmisen tuntia keskinopeuden ollessa noin 20km/h. Taukojen kanssa keskari oli varmaan viitisentoista kilometriä tunnissa...
Jos joku innostuu hyödyntämään malliani laukkujen tekoon, niin kannattanee laukun korkeutta vähentää sen verran, etteivät ne osu renkaankiinnitysmuttereihin. Se ei juurikaan vaikuttaisi laukkujen tilavuuteen, mutta vähentäisi vahvikepalojen määrää
Pari kohtaa tuli kuitenkin esiin, mitä täytyy vahvistaa. Laukun pohja ottaa hiukan kiinni takarenkaan kiristysmuttereihin ja se täytyy jollain keinolla estää, varmasti tulee reikä ajan saatossa mikäli sen antaa vain olla. Olin myös ilmeisesti neulonut perälaudan alle kiertyvän kankaanpalan liian reunasta kiinni ja se pääsi hiukan ratkeamaan varmaan jossain töyssyssä. Sehän oli ommeltu sitä varten, ettei laukut valu painavammalle puolelle. Ratkeamisesta huolimatta valumisongelma ei kuitenkaan uusiutunut ja matka saattoi jatkua ilman korjaustoimenpiteitä.
Kuljimme reittiä Tampere-Sorila-Viitapohja-Yliskylä-Orivesi-Rönni-Eräpyhä-Eräjärvi-Kuhmalahti-Sahalahti-Kangasala-Kaukajärvi-Tampere. Suurin osa matkasta oli melko vähäliikenteistä asfalttitietä ja osa hyväkuntoista soratietä. Mukavia järvi- ja peltomaisemia oli ja Eräpyhä oli upea ison Längelmäveden rannassa. Reilu 60km päivässä tuntui aika leppoisalta päivämatkalta. Enemmänkin jaksaisi kevyesti. Molemmille päiville tuli ajoa kolmisen tuntia keskinopeuden ollessa noin 20km/h. Taukojen kanssa keskari oli varmaan viitisentoista kilometriä tunnissa...
Jos joku innostuu hyödyntämään malliani laukkujen tekoon, niin kannattanee laukun korkeutta vähentää sen verran, etteivät ne osu renkaankiinnitysmuttereihin. Se ei juurikaan vaikuttaisi laukkujen tilavuuteen, mutta vähentäisi vahvikepalojen määrää
https://plus.google.com/photos/11548004 ... Om13ryFwAE
Tuon linkin takaa pitäisi löytyä kuvia reissusta, mikäli toimii oikein.
Tuon linkin takaa pitäisi löytyä kuvia reissusta, mikäli toimii oikein.
Kaavat sivulaukkuihin on olleet joskus Suuri Käsityö-lehdessä.
Saisiko noita kaavoja vielä soittamalla kys lehden toimitukseen?
Niistä voisi sitten muokata oman versionsa.
Vaikeintahan noissa on suunnitella juurikin tukeva kiinnitys tarakkaan ja tukeva rakenne niin,ettei mene missään tilanteessa pinnojen väliin. Jotkut työvaiheet saattavat vaatia vaikkapa paikallisen suutarin apua.
Joitakin työvaiheita voi olla vaikea toteuttaa kotiompelukoneella niin,että työnjälki olisi kovaa käyttöä kestävää.
Minullakin on ollut joskus tuo lehti,mutta talomme remontin vuoksi on nyt hiukan vaikeaa lähteä hakemaan kys lehteä kellarin kätköistä...
Jos löydän,kerron täällä,mistä lehden numerosta kys ohje löytyy.
Itselleni nykyiset Ordliebitkin vaikuttavat olevan kovin pieniä...
Vuosia sitten ostin Wauden laukut ja olivat silloin riittävät. Tosin teltat ja muu iso tavara olivat sitten kuitenkin tarakalla.
Sillä itse kun matkaan,on minulla kaikki mahdollinen mukana. Ei tarvitse sitten miettiä,onko sopivaa leirintäaluetta hollilla.
Saisiko noita kaavoja vielä soittamalla kys lehden toimitukseen?
Niistä voisi sitten muokata oman versionsa.
Vaikeintahan noissa on suunnitella juurikin tukeva kiinnitys tarakkaan ja tukeva rakenne niin,ettei mene missään tilanteessa pinnojen väliin. Jotkut työvaiheet saattavat vaatia vaikkapa paikallisen suutarin apua.
Joitakin työvaiheita voi olla vaikea toteuttaa kotiompelukoneella niin,että työnjälki olisi kovaa käyttöä kestävää.
Minullakin on ollut joskus tuo lehti,mutta talomme remontin vuoksi on nyt hiukan vaikeaa lähteä hakemaan kys lehteä kellarin kätköistä...
Jos löydän,kerron täällä,mistä lehden numerosta kys ohje löytyy.
Itselleni nykyiset Ordliebitkin vaikuttavat olevan kovin pieniä...
Vuosia sitten ostin Wauden laukut ja olivat silloin riittävät. Tosin teltat ja muu iso tavara olivat sitten kuitenkin tarakalla.
Sillä itse kun matkaan,on minulla kaikki mahdollinen mukana. Ei tarvitse sitten miettiä,onko sopivaa leirintäaluetta hollilla.
Luonto pitää minut järjissäni.