Mittoja/vinkkejä polkupyörälaukkujen ompeluun

akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Laitoin kankaat Shelbystä tilaukseen. Sain liikkeestä vinkin, että kuluvammat kohdat, kuten pohja ja renkaan puoleinen reuna kannattaa tehdä vahvemmasta (CD1000) ja muut osat "heikommasta" (DRSN) Cordurasta. Mitään noista Cordurakangasnäytepaloista ei oikeasti jaksa edes repiä reunasta rikki eli tosi vahvoja ne on kaikki. Säästi kuitenkin kympin materiaaleissa toimimalla vinkin mukaan.. Yhteensä 40 € maksoi laukkuihin tarvittavat kankaat, langat, ompelukoneneulat sekä soljet ja nauhat. Saattaapa olla, että säästön puolelle jäädään verrattuna kaupallisiin malleihin :) Laukkujen mitat alkavat olemaan aikalailla paperilla, mutta virallisia kaavoja en ole vielä tehnyt. Saa nähdä ehtivätkö kankaat Oulusta Tampereelle asti jo tämän viikon aikana..

Nuo kankaat säilyvät liikkeen mukaan vedenpitävinä jokapäiväisessä käytössä noin kaksi vuotta.


Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

:twisted: :twisted: :twisted:

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... kku-27705/

:) Kiinalainen on kone, et niille pärjää ompelussakaan.
Kyllä Siperia opettaa!
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Ei toi voi olla mahollista! :D ei voi kovin paljon tosta hinnasta jäädä enää sille ompelijalle.. No, paremmat niistä tulee ku teen ite :P
L-J
Viestit: 477
Liittynyt: 24 Maalis 2010 09:31

Re: Mittoja/vinkkejä polkupyörälaukkujen ompeluun

Viesti Kirjoittaja L-J »

Hamalainen kirjoitti: Unohda kaikki sivulaukkuviritykset ja osta peräkärry. Sivulaukuissa ei tarvitse olla paljon mitään tavaraa kun meno muuttuu turvattomaksi.
Tässä linkki yhteen mahdolliseen vaihtoehtoon. Tuollainen kärry tulee perässä kuin tyhjää ja saat helposti kaiken tarpeellisen mukaan.

http://www.huuto.net/kohteet/polkupyora ... /272523110
Mulla on ollut tuollainen kun en hannonut Bob Yakia ostaa, toi on ihan paska. Painaa laukun kanssa yhdeksän kiloa, on raskas vetää (jopa alamäet poljin), lisäksi se lähtee joskus heittelehtimään.

Laukun laatu on surkea, kiinnitys pyörään on ala-arvoinen, se ei ensin omaan pyöräääni edes sopinut vaan piti viritellä. Putket ovat samaa ainetta kuin pihagrillissä. Lokari irtosi kesken matkan ja aiheutti pienen vaaratilanteen.

Myyyntikieltoon tuollaiset pitäisi laittaa.


ps. Kaverilla oli sivulaukut ja joutui koko ajan odottelemaan, ryhmässä ajo ei onnistunut kun joutui koko ajan jarruttelemaan. Ton saat*** häkkyrän takia meni viikon loma persiilleen.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Re: Mittoja/vinkkejä polkupyörälaukkujen ompeluun

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

L-J kirjoitti:
Hamalainen kirjoitti: Unohda kaikki sivulaukkuviritykset ja osta peräkärry. Sivulaukuissa ei tarvitse olla paljon mitään tavaraa kun meno muuttuu turvattomaksi.
Tässä linkki yhteen mahdolliseen vaihtoehtoon. Tuollainen kärry tulee perässä kuin tyhjää ja saat helposti kaiken tarpeellisen mukaan.

http://www.huuto.net/kohteet/polkupyora ... /272523110
Mulla on ollut tuollainen kun en hannonut Bob Yakia ostaa, toi on ihan paska. Painaa laukun kanssa yhdeksän kiloa, on raskas vetää (jopa alamäet poljin), lisäksi se lähtee joskus heittelehtimään.

Laukun laatu on surkea, kiinnitys pyörään on ala-arvoinen, se ei ensin omaan pyöräääni edes sopinut vaan piti viritellä. Putket ovat samaa ainetta kuin pihagrillissä. Lokari irtosi kesken matkan ja aiheutti pienen vaaratilanteen.

Myyyntikieltoon tuollaiset pitäisi laittaa.


ps. Kaverilla oli sivulaukut ja joutui koko ajan odottelemaan, ryhmässä ajo ei onnistunut kun joutui koko ajan jarruttelemaan. Ton saat*** häkkyrän takia meni viikon loma persiilleen.
Taitaa olla Kiinan pojalla laatuongelmia kun on noin isot erot. Omani kulkee perässä ilman ongelmia. Työn alla on tehdä peräkärrylle oma seisontatuki. Ja ilman tätä peräkärryä Eräkärry taitaisi vielä olla ajatuksen asteella:)
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Varmaan noita löytyy hyviäkin ja kevyempiä ja pirun kalliita. 9 kiloa on kyllä liikaa turhaa painoa pitkällä matkalla.
Tuossa näkyy olevan oikein maastokuvioinen rengas, ettei lyö sutia!

Ruotsalaiset suurfirmat on kyllä osanneet hyödytää itämaisen halpatyövoiman monilla aloilla täysimääräisesti.
Minä ostin taannoin bilteman vedenpitävät etulaukut, eipä isompia vikoja hinta-laatusuhde huomioiden.
Kyllä Siperia opettaa!
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

https://docs.google.com/file/d/0B2QVnR1 ... sp=sharing

Linkin takaa löytyy hyvin karkeat parissa minuutissa autocadilla piirretyt kuvat laukkusuunnitelmista. Laitoin joitakin päämittoja ylös mitä olen ajatellut. Sivukuvassa näkyy katkoviivalla laukun suun taittelu/rullaus jotenkin.. Laukku suljetaan pikasoljella. Ylipakkausta on mahdollista harrastaa noin 20 senttiä tuon 40 sentin (tarakan reunan) yläpuolelle. Tällöin tilavuutta olisi 48 litraa/laukku. Ilman ylipakkausta tilavuus on 32 litraa/laukku.

Toivottavasti linkki pelittää. Yritin sen kyllä avata linkin saaneille julkiseksi, mutta kertokaa ihmeessä, jos se ei toimi.
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Linkki pelittää kyllä. Mittasin nopeasti oman laukkuni leveydyn (siis tarakkaa vasten tulevan osuuden), kun sen vieressä täällä töissä istun. Vähän vaikea sanoa, mistä reuna alkaa ja mistä sivu, jos ymmärrät, mutta mielestäni leveys on 35 cm tai alle... siihen nähden sinun mallisi on aika leveä? Onhan sinulla toisaalta isompi viistouskin sivussa.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Jep. Leveämpi tuo on kuin mitä tarakka on pitkä. Tarakan pituus on n. 35cm. Ajattelin että tarakan yli menevän kangaskappaleen jäykistettä (mitä se sitten tulee olemaankaan, ehkä polyeteenilevyä?) voi jatkaa sen verran tarakan yli, että tuo kymmenisen senttiä perän ylitystä voi tulla. Lisätilavuutta sillä haen.. Voi hyvinkin olla, että mitat kuitenkin vielä muuttuvat.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Seuraavaksi tee pahvimalli sivulta päin, pistä se teipillä kiinni paikoilleen tarakkaan, polkusin ääriasentoon taakse ja kenkä polkusimelle, niin näet osuuko jalka joka polkaisulla laukkuihin. Olisko joku viiden sentin rako....
Kyllä Siperia opettaa!
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

TREKKING kirjoitti:Seuraavaksi tee pahvimalli sivulta päin, pistä se teipillä kiinni paikoilleen tarakkaan, polkusin ääriasentoon taakse ja kenkä polkusimelle, niin näet osuuko jalka joka polkaisulla laukkuihin. Olisko joku viiden sentin rako....
Niin kävin juuri tekemässä :) Vaikuttaa viiste olevan asianmukainen. Jäi juuri sellainen viitisen senttiä sandaalin kantapään ja "laukun" väliin. 10-15cm peränylityskään ei näytä ollenkaan pahalta. Se ei tule vielä edes pitemmälle kuin mihin takalokasuoja ylettää. Yritin katsoa sen niin, että laukku ei peitäisi takalokarin heijastinta sivultakaan päin..

BW:n tetsarin laukuista löytyi pari jykevän oloista nepparia, jotka irroitin. Ajattelin hyödyntää niitä laukun kiinnittämisessä tarakalle estämään luistamisen taaksepäin..
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

https://plus.google.com/photos/11548004 ... 5287333745

Avasin albumin nimellä "Tavaratelinelaukkuprojekti". Lisäilen kuvia sitä mukaa, kun homma edistyy. Tällä hetkellä laukuntekotarpeet luuraa Itellan konttorilla Oulussa, mistä mahdollisesti päivän-parin sisällä posteljooni saa roudattua kankaankappaleet 400km etelään. Katsotaan sitten mitä niistä saan aikaiseksi. :)
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Veikkaa kolme ensimmäistä tavaratelinelaukun tekemiseen käytettyä työkalua ennen kuin jatkat lukemista.


Aivan oikein: sissipuukko, vasara ja käsisaha :) Tuli mieleen, että talvisesta ahkioprojektista jäi pätkä lankkua yli ja kävin joutessani sahaamassa sen sellaiseen muotoon, että se käy tarakan jousikiinnityssysteemin alle. Näyttää siltä, että "perälauta" voisi ajaa asiansa, eli pitää laukkua paikallaan tarakalla ja mikä tärkeintä, tukea laukkukangasta tarakan ylittävältä osalta. Laitoin tuosta muutaman kuvankin albumiin.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Kankaat tuli tänään. :) Todella hienot kankaat ja loistava toimitus Shelbyllä! Voin suositella. Ainoastaan soljet olivat väärää kokoa, mutta senkin lupasivat korjata, eikä vääriä tarvitse palauttaa..

Enpä sitten malttanut olla polkaisematta ompelukoneen kaasua ja tähänastisen aikaansaannoksen (kännykkä)kuvia löytyy albumista. Täytyy ottaa jossain vaiheessa oikeallakin kameralla jokunen kuvatus.. Ei taida jaksaa tänään enää jatkaa vaikka sormet syyhyääkin tekaista toinenkin puoli :D
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Toisen puolen laukun saumat surrasikin tunnissa, kun ei tarvinnut enää pohtia miten päin ne kankaat laitettiinkaan ja miten ne langat pujoteltiinkaan koneeseen :) Ratkojallekaan ei ollut tällä kertaa tarvetta!

Mitat tuntuu olevan aikalailla kohdillaan, tilavuutta riittää hurjasti ilman että laukut näyttäisi hervottoman isoilta pyörän selässä. Ulkonäkö muuttuu varmaan vielä aika paljon ryhdikkäämmäksi kunhan saan oikeat soljet ja pääsen nekin laukun kylkeen kiinnittämään..
Vastaa Viestiin