Vain perhokalastajille! Törkeää syrjintää?

zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

Voisiko tämän keskustelun otsikon mukaiseen, sinänsä asenteelliseen, avaukseen, yhtenä käytännönläheisenä perusteluna olla turvallisuus? Esim. oheinen vimeo näyttää, että jotkin heitot vaativat aika paljon tilaa myös heittäjän takana.
Btw. Mielestäni nättiä heittämistä, joskin kaunista katseltavaahan oli tänne aiemminkin linkattu heittopätkä. Teknisesti tämä Pavel Kuptsovin tekeminen on kyllä aivan huippua.


hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Aika nättiä tosiaan. Vanha virvelimieskin alkoi miettiä , oppisiko itse noin hienoksi heittäjäksi.

Taidon lisäksi pitää ilmeisesti olla hyvä vapa että heittojälki on noin upeaa.
KaukoAntero
Viestit: 475
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

^ Taitava heittäjä (toisin kuin minä) heittää kyllä hienosti vaikka harjanvarrella.
Kauko
Avatar
Pihkasilmä Kaarnakorva
Viestit: 308
Liittynyt: 13 Huhti 2016 10:12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pihkasilmä Kaarnakorva »

zag kirjoitti:Voisiko tämän keskustelun otsikon mukaiseen, sinänsä asenteelliseen, avaukseen, yhtenä käytännönläheisenä perusteluna olla turvallisuus? Esim. oheinen vimeo näyttää, että jotkin heitot vaativat aika paljon tilaa myös heittäjän takana.
Btw. Mielestäni nättiä heittämistä, joskin kaunista katseltavaahan oli tänne aiemminkin linkattu heittopätkä. Teknisesti tämä Pavel Kuptsovin tekeminen on kyllä aivan huippua.
Mielettömän kaunista katseltavaa! Aivan älytön kontrolli!
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

KaukoAntero kirjoitti:^ Taitava heittäjä (toisin kuin minä) heittää kyllä hienosti vaikka harjanvarrella.
Kauko
No, kyllä esimerkin tapaiseen heittämiseen tarvitaan peruslahjakkuuden ja ankaran treenaamisen ohella myös optimaalinen siima/vapasetti. Nuo kaverit kun oheisenkaltaisen siimakontrollin ohella parhaimmillaan heittävät Trout Distance -luokassa, siis 5-luokan setillä, pituuttakin yli 40 metriä. Jokainen, joka on mittaa vasten heittänyt tietää, minkälaisia pituuksia nuo saavutettavaksi ovat ja mitä ne heittäjältä edellyttävät. Itse hyvä että pääsen tuskin puoleen noista pituuksista, vaikka kuinka olen treenannut. Ja lisämetrit ne vasta työn alla ovatkin. Toki pituusheittäminen on aivan oma lajinsa ja tyylikin on jotakin muuta kuin linkatussa vimeossa; perustekemisen lainalaisuudet kuitenkin ovat analogiset.
Avatar
Pihkasilmä Kaarnakorva
Viestit: 308
Liittynyt: 13 Huhti 2016 10:12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pihkasilmä Kaarnakorva »

zag kirjoitti:Voisiko tämän keskustelun otsikon mukaiseen, sinänsä asenteelliseen, avaukseen, yhtenä käytännönläheisenä perusteluna olla turvallisuus?
Lainaampa viestiäsi vielä uudelleen, kun tuli tosiaan mieleen, että monella joellahan on vain pieniä pätkiä, joissa on sallittu ainoastaan perhokalastus, joten käy hyvin järkeen tuo turvallisuusteoria. Niiden pienten pätkien ulkopuolella kun taas saa kalastaa virvelilläkin.
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

zag kirjoitti:
KaukoAntero kirjoitti:^ Taitava heittäjä (toisin kuin minä) heittää kyllä hienosti vaikka harjanvarrella.
Kauko
No, kyllä esimerkin tapaiseen heittämiseen tarvitaan peruslahjakkuuden ja ankaran treenaamisen ohella myös optimaalinen siima/vapasetti. Nuo kaverit kun oheisenkaltaisen siimakontrollin ohella parhaimmillaan heittävät Trout Distance -luokassa, siis 5-luokan setillä, pituuttakin yli 40 metriä. Jokainen, joka on mittaa vasten heittänyt tietää, minkälaisia pituuksia nuo saavutettavaksi ovat ja mitä ne heittäjältä edellyttävät. Itse hyvä että pääsen tuskin puoleen noista pituuksista, vaikka kuinka olen treenannut. Ja lisämetrit ne vasta työn alla ovatkin. Toki pituusheittäminen on aivan oma lajinsa ja tyylikin on jotakin muuta kuin linkatussa vimeossa; perustekemisen lainalaisuudet kuitenkin ovat analogiset.
Taitava heittäjä tuo venäläinen.

Käytetäänkö pituusheittämisessä tavalliseen perhokalastukseen liittyvää vapaa ja siimaa, vai onko lajiin kehitetty omat varusteet ja välineet?
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

OS kirjoitti:...Käytetäänkö pituusheittämisessä tavalliseen perhokalastukseen liittyvää vapaa ja siimaa, vai onko lajiin kehitetty omat varusteet ja välineet?
Lainaus Suomen Castingliiton sivuilta (Taimenluokan pituusheitto)
Välineet: tavallinen korkeintaan 9 jalkainen perhovapa ja luokan 5 siima (Scientific Anglers Mastery Expert Distance WF5).

Casting urheiluna pitää sisällään monia eri alalajeja; itse en ole niihin urheiluna sen kummemmin perehtynyt. Olen vain hieman seurannut yllämainittua perhokalastuslajien Taimen pituus -luokkaa, koska se tapahtuu tavallisella vapa/siimasetillä, ja sen perusteella pystyy hieman vertaamaan omia suorituksiaan siihen, mihin noilla välineillä taitava heittäjä parhaimmillaan yltää.
Allaolevan linkkisivun kahdessa ensimmäisessä topicissa lisätietoja kiinnostuneille:
http://www.perhokalastajat.net/keskuste ... m.php?f=65
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Kiitokset zagille.
KaukoAntero
Viestit: 475
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

zag kirjoitti:
KaukoAntero kirjoitti:^ Taitava heittäjä (toisin kuin minä) heittää kyllä hienosti vaikka harjanvarrella.
Kauko
No, kyllä esimerkin tapaiseen heittämiseen tarvitaan peruslahjakkuuden ja ankaran treenaamisen ohella myös optimaalinen siima/vapasetti.....
No tottakai näillä heittäjillä on tarkkaan kokeiltu kombinaatio käytössä ja varmaan se auttaa. Tuo harjanvarsi on anekdootti, jonka luin jostain ja tapahtunut ilmeisesti kymmeniä vuosia sitten. Jenkkiläinen kilpaheittäjä oli kyllästynyt kiistelyyn vapojen ja siimojen ominaisuuksista (ei siis mitään uutta auringon alla) ja laittanut renkaat harjanvarteen. Osoittanut sitten, että silläkin pystyy heittämään hienosti. Kyllä välinettä tärkeämpää on heittäjän motoriikka. Harmi, kun sitä ei saa kaupasta... :-).

Kauko
Niilo Pielinen
Viestit: 175
Liittynyt: 19 Joulu 2015 12:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Niilo Pielinen »

Hep.

Vaikka asiaa hiukan sivuun viekin, niin juniorina treenattiin kaverin kanssa perhon heittämistä nurtsilla (sillä huonompikuntoisella) siimalla niin, että toinen kuvasi videolle (VHS-kamera oli silloin aika harvinainen vielä). Kummasti näki omat virheensä paremmin.

Tuolla venäjän kaverilla näyttäsi pysyvän ranne nätisti niinkuin pitääkin, toisin ku ittellä.

Jos jostakin arkistoista vielä löytyy Putouksen ekan kauden sketsi, missä perhokalastajat ovat vallanneet Helsingin niin osa saattaa huvittua astetta enemmän sitä katsellessaan. Hyvin vakavamieliselle perhokalastajalle en voine suositella sitä kyllä.

Itse olen muistaakseni kerran käynyt paikassa, missä vain perhokalastus oli sallittua, mutta siitä on kolmisenkymmentä vuotta aikaa enkä ole ihan varma, isäukon kanssa käytiin viikon aikana useammassa mestassa.

Se on kyllä totta, että ellei itse ole perholla heitellyt, niin voi olla hankalaa sekä arvioida minkä verran heittäjä tarvitsee turva-aluetta ympärilleen. Samoin ei ehkä osaa päätellä, mitä heittäjä tekee seuraavaksi, eli missä siima viuhuu viiden sekunnin kuluttua. Lierihatuun olen kerran perhon saanut kiinni, toistseksi ei muita merkittäviä osumia. Alkuun toki siiman päässä oli koukuton atrappi =)

-Niilo
*Suunistaminen kokeellisella mentelmällä vaatii hyvät eväät matkaan...*
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Muutama jokipaikka olisi tullut koluttua mutta ne on jääneet käymättä sen takia koska ovat vain perhostelijoille. Ei haittaa koska onhan noita vastaavia muitakin, tosin yhdessä on niin mahtavat maisemat ja auringonlasku että sinne pitää joskus päästä ihan vaan fiilistelemään koska se on oikea paratiisi. Tuubin pätkiä olen tuosta kohtaa ihastellut. EDIT Tosin se on myös hyvä taimen-, harri- ja rautupaikka joten olisi varmaan liian karmaisevaa jos ei saisi heittää. :cry:
KaukoAntero
Viestit: 475
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

^ No mennään ensi vuonna katsomaan. Lainaan perhosetin, jos opastat paikalle🙂. Ja anteeksi ot, keskustelu alkaa hajota.

Kauko
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Sinulla onkin ollut tuo alue mielessä mutta vain joki hieman ylempänä. Laitan päivän mittaan yv:llä pari linkkiä tuosta oletetusta paratiisista ja taapertamista sinne olisi n. 15-20 km. Rinkan jo annoit tytölle ja se oli viime kesänä kunniakkaasti käytössä, ainoastaan joutui laittamaan rinnan kohdalle kiristysnarun (hän on pieni) eli vinkki on jo kirkkaasti katettu. Itse olen suosinut alueita joissa ei ole mitään extrarajoitteita mutta tällä kohtaa olisi tällainen ja aika kova ehto: "Flug skevatten - endast ug ske är tillåtet. Ej vinter ske. Det är tillåtet att avliva och behålla högst en laxartad sk (harr, röding, öring) per skare och dag i storleken 35 - 45 cm. All laxartad sk som är större eller mindre än detta mått skall ovillkorligen återutsättas." Ps. Jos suuntaisitte tuonne niin valokuvia olisi mukava katsella mutta samalla kärvistellä yhä kokematonta paikkaa. Ei taida näin vanha enää oppia perhostelua. http://goo.gl/WyiBTx
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

1.Pari paikkaa on käymättä sen takia että ne on varattu vain perhostelijoille mutta onhan noita muitakin vastaavia koskia.
2.Muutama jokipaikka olisi tullut koluttua mutta ne on jääneet käymättä sen takia koska ovat vain perhostelijoille. Ei haittaa koska onhan noita vastaavia muitakin.
3. Itse olen suosinut alueita joissa ei ole mitään extrarajoitteita mutta tällä kohtaa olisi tällainen ja aika kova ehto: "Flug..
itkeminen ei auta, siellä kalastetan perholla, tai ei kalastetaan 8)
Kuinka paljon tämä vihrea alue on, alle 0,1% ?
Pari vuota sitten kalastin Inirinjoella, siella myös perhokalastusalue, varmasti alle 0,0001 %
aamu alkaa kahvilla
Vastaa Viestiin