Kokemuksesi telttakiiloista

Mika mielestasi paras telttakiilan tyyppi, nrot oikealta alkaen

1
0
Ei ääniä
2
0
Ei ääniä
3
0
Ei ääniä
4
0
Ei ääniä
5
1
7%
6
6
43%
7
1
7%
8
4
29%
9,10 ja 11 (ylisuuret kiilat, ja myos miksi)
2
14%
 
Ääniä yhteensä: 14
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Kokemuksesi telttakiiloista

Viesti Kirjoittaja luuppi »

http://assets.outdoorgearlab.com/photos ... 120_XL.jpg

Telttatietokannassa oli mainintoja mukanatulleista ei kovin kelpoisista kiiloista, jotka sitten oli pitanyt vaihtaa. Itse olen paatynyt oheisessa kuvassa oikealta numeroituna vaihtoehtoon 6 (alu-versiona, koska tavaraahan tulee leveyden vuoksi yhteensa mukaan aika paljon). Olen myos nro 8:aa kayttanyt hyvalla menestyksella, mutta Jack sudentaljan tuotteet olivat muovisia, eivatka kovassa maassa kesta maahan lyomista kovin montaa kertaa, katkeamatta.


luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kooltaan normaalia suuremmat kiilat piti yhdistaa, koska muuten vaihtoehtoja olisi tullut aanestyksessa sallittua maaraa enemman.
- ei haitanne, ja varsinaiset tosipitkat lumikiilathan puuttuvat kokonaan, eli katsotaan asiaa silta kantilta, mika kiilatyyppi toimii parhaiten, jos pitaa valita vain yksi
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Itse pidän mukana yleensä muutamaa kiilamallia: pari titaansta puikkoa, jokunen DACin kiila ja tukevampia MSR Ground hogeja.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Juu, niin minakin. Pehmeassa maassahan eivat kaikki kiilatyypit pysy. Ja alumiini ei taas tykkaa (kovassa maassa) kivenmurikalla murjomisesta. Taytyi vain rajoittaa yhteen aaneen, jotta saadaan tuloksista tolkkua.

Kumpaa DAC-tyyppia tarkoitit: Y:ta vai V:ta? Oletan, etta kuvan V-tyypissa on nelja sarmaa, sitahan ei varmaksi kuvasta nae.
akallio
Viestit: 2068
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Sain vahingossa Hillebergin isoja titaanikiiloja, joita äänestäisin tähän. Mutta nuo ylisuuret eivät yhdetkään ole sellaisia, mutta laitoin niille kuitenkin ääneni. Eli siis numero 7, mutta isompana.

En minä tietysti kaikkia kiilamalleja ole kokeillut, mutta ylisuuret puikkomalliset kiilat vaikuttavat todella hyviltä. Niiden ainoa huono puoli on, että ne vievät enemmän tilaa. Mutta puikot ovat helppoja upottaa, koska ne ohjautuvat paremmin kuin Y-mallit. Ja tavallista pitempinä pito on yhä riittävä. Ja myös tulevat ylös helpommin.

Titaanilla on kiilamateriaalina mielestäni ainoastaan hyviä ominaisuuksia, toisin kuin kattilamateriaalina. Paitsi tietysti hinta.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tassakin http://www.shelby.fi/catalog/product_in ... anguage=fi on selvasti innovaatiota mukana, eli muodostaisi oman tyyppinsa, muttei nyt ehdi kisoihin
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Ohoh, onpa nailla hintaa! http://www.varuste.net/Hilleberg+Hiekka ... pl)+032660
- onneksi on tullut saastettya manan majoille menneista teltoista
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

luuppi kirjoitti:Ohoh, onpa nailla hintaa! http://www.varuste.net/Hilleberg+Hiekka ... pl)+032660
- onneksi on tullut saastettya manan majoille menneista teltoista
Ostin itse näitä (vaikka on kaksikin Hillen telttaa mm.) Huom. hieman leveämmät ja kevyemmät!

Vaudella on myös vastaavia.

Täällä Hillen kiilat 0,05 € halvemmat :wink:
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Itse menen tällaisilla
http://www.shelby.fi/catalog/product_in ... cts_id=991

mutta telttatyypistä riippuen mukana voi olla myös päätyjä varten mallia 8.

Eli lähinnä olisi kait vaihtoehto 6.

Hakkailukestävyys ei ole tullut esteeksi, kun valitsen pehmeitä paikkoja oman nukkumismukavuuteni takia. Jos jostain syystä kiila ei mene tarpeeksi maahan, niin sitten kiviä apuun.

Kevytkevyt käyttöön mulla on myös ohuita, U-mallisia kiiloja. Pitävät paremmin kuin koukku numero 3, eivätkä pyöri.
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Sipe
Viestit: 902
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Glottis kirjoitti:Itse menen tällaisilla
http://www.shelby.fi/catalog/product_in ... cts_id=991

mutta telttatyypistä riippuen mukana voi olla myös päätyjä varten mallia 8.
Mainitsit telttatyypin, mutta tarvitseeko huonolla kelillä pidempiä kiiloja kaveriksi (kupoliteltta)?
Uppoaako/kestääkö myös kovemmassa maassa?

Olen joskus katsellut ko. kiiloja, saisin niillä kevennettyä nykyistä telttaani n. parilla sadalla grammalla... ;)
Avatar
Joonas Frisk
Viestit: 2119
Liittynyt: 04 Tammi 2007 18:56

Viesti Kirjoittaja Joonas Frisk »

Eipä näy valikoimassa olevan katajaista puukiilaa mallia. JFR. :lol
Käytän omatekoisia puukiiloja sulan maa aikana telttalaavussani, pysyy ja pitää.
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Sipe kirjoitti: Mainitsit telttatyypin, mutta tarvitseeko huonolla kelillä pidempiä kiiloja kaveriksi (kupoliteltta)?
Uppoaako/kestääkö myös kovemmassa maassa?

Olen joskus katsellut ko. kiiloja, saisin niillä kevennettyä nykyistä telttaani n. parilla sadalla grammalla... ;)
Kupoli pysyy taatusti, ainakin jos kiiloja on myös haruksissa. Myös Hillen tunneli on pysynyt samanlaisilla nekin tuulet jossa piti pelätä kaarien keston puolesta. Jos siis otat noi linkin kiilat eikä mitään Terranovan 1g neuloja.

Useimmiten kiilojen kiinnipitoa pystyy parantamaan myös fiksulla pystytyspaikalla (ja laittamalla niitä kiviä narun päälle lähelle kiilaa).

Mutta Twin Sisters ei pysy ollenkaan pystyssä ilman kiiloja, ja tykkään telttailla myös tuulisissa paikoissa joten sen kanssa on pakko varautua.
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Nro. 8 eli tuollainen Y-mallinen kiila, tulivat Hillen teltan mukana ja toimineet hyvin. Toisen teltan mukana tuli nro. 4 mallisia kiiloja ja ne eivät taas pidä läheskään yhtä hyvin. Pienet V-kiilat (nro. 6) pitivät myös varsin hyvin, varmaan yhtä hyvin kuin vastaavan kokoiset Y-kiilat.

Yleensä mukana:
- kesällä teltalle: lajitelma, jossa nro. 4 ja nro. 8 mallisia kiiloja
- kesällä tarpille: samainen lajitelma, mutta nro. 4 kiiloja enemmän
- talvella teltalle: suksia, sauvoja, jäähakkua, ahkiota ja muita ylisuuria kiiloja sis. jokusen nro. 9 mallisen kiilan. Tietyissä talvioloissa myös kourallinen nro. 8 mallisia pikkukiiloja, ja tarvittaessa myös jääruuveja ja/tai rautanauloja.
Sipe
Viestit: 902
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Glottis kirjoitti: Kupoli pysyy taatusti, ainakin jos kiiloja on myös haruksissa. Myös Hillen tunneli on pysynyt samanlaisilla nekin tuulet jossa piti pelätä kaarien keston puolesta. Jos siis otat noi linkin kiilat eikä mitään Terranovan 1g neuloja.

Useimmiten kiilojen kiinnipitoa pystyy parantamaan myös fiksulla pystytyspaikalla (ja laittamalla niitä kiviä narun päälle lähelle kiilaa).

No ne Terran "neulat" ei oikein vakuuttanut :)
Linkissä olevia kiiloja nimenomaan tarkoitin, olen niitä joskus vilkuillut josko vaikka alkaisi grammailemaan ;) Haluan kuitenkin sellaiset kiilat jotka toimivat. Tosin eipä nuo Haltinkaan pyöreät alut ihan maailman kestävimmät ole, mutkalle menevät herkästi kun kantapäällä antaa vähän vauhtia kovemmassa maassa :)
Tokihan telttapaikkaa pyrkii normioloissa valikoimaan, mutta aina siihen ei välttämättä ole mahdollisuutta ja joskus on ladottava niitä kiviäkin... :)
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Sipe kirjoitti:Tosin eipä nuo Haltinkaan pyöreät alut ihan maailman kestävimmät ole, mutkalle menevät herkästi kun kantapäällä antaa vähän vauhtia kovemmassa maassa
Taitaa about kaikki alumiiniset mennä mutkalle tolla tyylillä. Ota kepinpala käteen ja paina käsin, on paljon helpompi saada kiila kovaan maahan vääntämättä sitä (ja jos ei mene, niin sitten naputetaan kivellä). Tätäkin ennen kannattaa kyllä jo kokeilla kaikki vaihtoehtoiset kiilan sijainnit (puun juuren alle koukkaaminen on hyvä keino) tai mieluummin etsiä sitä pehmeämpää teltanpaikkaa.

Jokatapauksessa V-mallin kiilan pito on ihan eri luokkaa kuin pyöreän, eli jos noilla pyöreillä koukuilla pysyy, niin v-malli ei ainakaan huononna tilannetta.
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Vastaa Viestiin