Pyhä-häkki

Sipe
Viestit: 905
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Pyhä-häkki

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Viikonloppu pyöritty Pyhä-häkin maisemissa :)
Ei kohdeltu meitä kuin Saarijärven Paavoa konsanaan, kelit suorastaan hellivät meitä viikonloppuna :D
Mukavaa oli myös nähdä omat tutut maisemat toisten silmin. Kyllä se vaan niin taitaa mennä että lähellä olevaan oma silmä turtuu jossain määrin ;)


IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Oliko isokaima vielä pystyssä?

Olet ollut siellä ennenkin. Mie en ole siellä lähiaikoina ollut. Taitaa olla viimeksi tuolloin 2005.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Heikki
Viestit: 1824
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Hieno paikka. Ensimmäisen kerran kävimme siellä häämatkalla melko tasan 50-vuotta sitten. Toinen käynti ajoittuu 90-luvun alkuvuosiin, kun tulimme kotiin Iijoen reissulta.
Sipe
Viestit: 905
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

IkiHonka kirjoitti:Oliko isokaima vielä pystyssä?

Olet ollut siellä ennenkin. Mie en ole siellä lähiaikoina ollut. Taitaa olla viimeksi tuolloin 2005.
Hauskaa kun poimit välillä vanhoja turinoita esiin :)
Jo vain olen ollut ennenkin, monestikin. On se sen verran lähellä kuitenkin että joskus on käytävä :) Nyt oli vain itselläkin muutaman vuoden tauko.
Iso puu on on vaihtunut uuteen isoon puuhun. Vanhakin on toki vielä pystyssä, mutta lähtenyt kasvamaan paremmille kasvumaille joitakin vuosia sitten.
Kukalie
Viestit: 130
Liittynyt: 12 Touko 2012 10:50

Viesti Kirjoittaja Kukalie »

Pyhä-Häkki on kyllä aivan maaginen paikka. Itse olen käynyt siellä kahdesti, kerran viime kesänä ja vielä uudestaan tämän vuoden alkukesästä. Toistaiseksi upeinta ikimetsää, mitä olen missään kokenut. Todella massiivisia puita, joista moni on keloja, on joka puolella. Siellä on rauhaisaa kulkea. Sekä lyhyemmällä Mastomäen polulla että pidemmällä Kotajärven polulla riittää nähtävää ja kummallisia puuyksilöitä. Mielenkiintoisena yksityiskohtana olen muuten todennut, että vanhan ison puun kuoltua (on muuten komea kelo) uudeksi isoksi puuksi valittiin polun varrelta toinen puu, joka minun silmääni vaikuttaa pienemmältä kuin ainakin yksi tai useampi myöskin elävä puu vähän sivummalla polusta.

Minulla on tunne, että Mastomäen puut ja minä kohtaamme vielä lukuisia kertoja.
Ursus
Viestit: 9597
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Pyhä-Häkki omn erinomainen päiväkohde. Siellä ei saa maastossa yöpyä, mutta puiston ulkopuolellehan ei ole pitkä matka :)
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Sipe
Viestit: 905
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Ursus kirjoitti:Pyhä-Häkki omn erinomainen päiväkohde. Siellä ei saa maastossa yöpyä, mutta puiston ulkopuolellehan ei ole pitkä matka :)
Tämä onkin veikeä juttu että saako vai ei... Ennenhän se oli kiellettyä, mutta jo useamman vuoden ajan asiasta on löytynyt hiukan ristiriitaista infoa. Monilla sivuilla se mainitaan edelleen kielletyksi, mutta tässäpä uusimmat järjestyssäännöt:

uudet järjestyssäännöt 2012

Luontoon.fi sivulla on varsin ristiriitaiset ohjeet, ohjeet ja säännöt sivuilla lukee ettei ole suotavaa, palvelut sivuilla se kielletään viitaten vanhaan järjestyssääntöön.

luontoon.fi ohjeet


Vanhat, vuoden 1986 järjestyssäännöt:

järjestyssäännöt 1986vrt aiempaan sivuuneri sivulla eri ohjeetWeb Page Name

On toisaalta hyvä jos ihmiset luulevat leiriytymisen edelleen olevan kiellettyä, paikka ei oikein kestäisi ahkeraa leiriytymistä. Eikä paikan siisteyskään yleensä parane majoittumisien myötä...
Ursus
Viestit: 9597
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tarkkaan olet Sipe asian tutkinut. En väitä vastaan. Olen varmaan painanut tuon leiriytymiskiellon mieleeni vanhan säädöksen aikaan. Minkä nuorena oppii...
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Sipe
Viestit: 905
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Ursus kirjoitti:Tarkkaan olet Sipe asian tutkinut. En väitä vastaan. Olen varmaan painanut tuon leiriytymiskiellon mieleeni vanhan säädöksen aikaan. Minkä nuorena oppii...
Eipä tuo väittelyn aihe itsellekään ole, tuo asia on vain kiinnostanut, juurikin sen takia kun sen jostain kuulin, mutta saatava info on ollut hyvin ristiriitaista... Ja niin näkyy olevan edelleen :)
Luontoon.fi ei ole ihan nopeimpia sivujensa päivittäjiä, eikä hekään aina muista päivittää kaikkia sivujansa... :) Samoin on tosin muillakin sivustoilla, jotka paikkaa mainostavat.
Ja niin kuin jo mainitsin, ei minua haittaa yhtään jos ihmiset luulevat edelleen että leiriytyminen on kiellettyä siellä, on niin pieni paikka :)
Sipe
Viestit: 905
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

En tiedä voiko sanoa "taas", kun asun niin lähellä, mutta Pyhä-Häkkiin on kulkusuunta taas...

Allekirjoittanut pääsee viikonloppuna testaamaan Poika-Ahon torpan uuden saunan! :)
Toki samalla tulee testattua torppa muutoinkin vuokrauskohteena :)
frantrai
Viestit: 140
Liittynyt: 15 Elo 2011 09:47

Viesti Kirjoittaja frantrai »

Hauskaa reissua Sipe :)
Sipe
Viestit: 905
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

frantrai kirjoitti:Hauskaa reissua Sipe :)
Kiitos :)

Vien tällä kertaa meidän lätkäporukkaa tutustumaan retkeilyn ihmeelliseen maailmaan ;)
Saunominenkin onnistunee tällä kertaa ilman ongelmia, ainakin metsähallitus lähetti avaimen jo viime viikolla ja papereissakin on ihan oikeat päivämäärät... :P
Sipe
Viestit: 905
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Poika-Ahon torppa on nyt testattu ja voin suositella!
Viihtyisä tupa ja uusi sauna oli mainio! Tilava ja antoi leppeät löylyt.
Kävimme puolilta öin kuutamokävelyllä suolla, upea tunnelma ja maisema sumuisella suolla hengityksen höyrytessä :)
Pihassa kun oikein tarkasti katsoi taivaalle, näki myös hyvin hyvin himmeät ja kalvakkaat revontulet. Pitkään piti tarkastella ja varmistaa ettei kyseessä ole pilviharsot.

Jotain oli muuttunut, hirvikärpäset pitivät nyt myös minusta vaikka yleensä eivät ole välittäneet... En halua olla ilkeä, mutta noiden otusten ihailua en olisi halunnut osakseni :lol:
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Mites tuo Pyhä-Häkki sopisi syyskokoontumiseen? Minulle vielä (monen muun lisäksi) käymätön paikka. Olisikos siellä telttatilaa? Onko ko. paikassa jo kokoonnuttu joskus muinoin :D?
Sipe
Viestit: 905
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

heluna74 kirjoitti:Mites tuo Pyhä-Häkki sopisi syyskokoontumiseen? Minulle vielä (monen muun lisäksi) käymätön paikka. Olisikos siellä telttatilaa? Onko ko. paikassa jo kokoonnuttu joskus muinoin :D?
Ei valitettavasti sovellu. Poika-Ahossa olisi kyllä tilaa, mutta telttailu siinä pihapiirissä on kielletty. Eikä pihassa ole tulipaikkaa, menisi sisällä kökkimiseksi :)
Pyhä-Häkin alue taas ei käy isolle laumalle. Tulijärven laavullakin taisi olla hiukan nihkeästi teltan paikkoja.
Kulhanvuori olisi mainio paikka, mutta sielläkin on telttailu kielletty :(

Heluna, tuo Poika-Aho voitaisiin vuokrata joskus vaikka pienemmällä porukalla?
Vastaa Viestiin