Pekka Borg: Koilliskaira, erämaan ääni, vapauden kaipuu

Koukkunen
Viestit: 224
Liittynyt: 16 Huhti 2008 09:47

Pekka Borg: Koilliskaira, erämaan ääni, vapauden kaipuu

Viesti Kirjoittaja Koukkunen »

Onko kukaan tutustunut ? Tilauksessa, oli Latu ja Polku - lehdessä pikku ilmoitus. Borg on tietokirjailija ja UK-puiston ensimmäinen johtaja 80-luvulta. Kiinnostava, vaikka en ole lukenut hänen aiempia julkaisujaan.


Heikki
Viestit: 1820
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Tänään posti toi. Ensiselailun jälkeen näyttää kovasti hintansa arvoiselta. Lukemisen jälkeen lisää.
reikäteltassataas
Viestit: 1083
Liittynyt: 05 Maalis 2010 22:01

Viesti Kirjoittaja reikäteltassataas »

Tuli justiin hankittua kun näytti kovasti informatiiviselta. Tietääkö joku miltä jalansijoilta kansikuva on otettu, Kopsusjärveltä jostain?
linkki kuvaan: http://koilliskaira.com/
Avatar
Pirunportti
Viestit: 1474
Liittynyt: 15 Touko 2012 11:06

Viesti Kirjoittaja Pirunportti »

reikäteltassataas kirjoitti:Tuli justiin hankittua kun näytti kovasti informatiiviselta. Tietääkö joku miltä jalansijoilta kansikuva on otettu, Kopsusjärveltä jostain?
linkki kuvaan: http://koilliskaira.com/
Kansikuvan etualalla on Tammukkalampi, taaempana Kopsusjärvi ja Nattaset pystypäin taustalla niin kuin nattasille kuuluukin. Kuvauspaikaksi veikkaan Tammakkolammen varauskammilta 328 metriä pohjoiseen.

Putouskuva on otettu Palovankanojan pohjoispuolelta sillan korvasta.

Vaellusporukka ylittänee sauvoineen Sokostinojaa Maantiekuruun johtavaa vahvaa mönkijäpolkua pitkin.
Heikki
Viestit: 1820
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Luettu on jo jokin aika sitten, kuten Teeriahon Itäkairan Prinsessakin. Kuulunevat automaattisesti luonnossaliikkujan kirjastoon. Mukavaa uutta tietoa molemmissa.
reikäteltassataas
Viestit: 1083
Liittynyt: 05 Maalis 2010 22:01

Viesti Kirjoittaja reikäteltassataas »

Kiitos Pirunportille eksaktista tiedosta, kunhan ei vaan noista metrimääristä tulisi kiistaa. :lol:
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Pirunportti kirjoitti: Kuvauspaikaksi veikkaan Tammakkolammen varauskammilta 328 metriä pohjoiseen.
Pikemminkin 440 m länsilounaaseen :wink:
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
Pirunportti
Viestit: 1474
Liittynyt: 15 Touko 2012 11:06

Viesti Kirjoittaja Pirunportti »

reikäteltassataas kirjoitti:Kiitos Pirunportille eksaktista tiedosta, kunhan ei vaan noista metrimääristä tulisi kiistaa. :lol:
Erimielisyyttä esiintyy jo sekä suunnasta että metreistä.
reikäteltassataas
Viestit: 1083
Liittynyt: 05 Maalis 2010 22:01

Viesti Kirjoittaja reikäteltassataas »

Itse asiassa Pepin ehdotus näyttää täsmäävän erittäin hyvin karttaan kun oikein aloin katsomaan, siis tuon järvestä niukasti erillään olevan lampareen takaa harjanteelta.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Onko tuon lammen nimi Tammukkalampi? Kartassani sillä ei ole nimeä. Itse olen ottanut samasta suunnasta kuvan, ja Karttapaikalla käytyäni olen samaa mieltä, että pohjoisesta otettu. Arveluttaa kuitenkin olisiko otettu maan pinnalta. Itse kiipesin puuhun juuri tuolla lähiharjanteella liki 10 metrin korkeuteen, enkä tuohon horisonttiin päässyt. Olisiko tarpeeksi korkeaa harjannetta takanakaan? Epäilen, tai sitten on tosi kaukaa kuvattu!

Korjaan, siis tuolta lammelta pohjoiseen on kuvauspaikka. Olisko pieni pyöreä nyppylä lammelta 270 metrin päässä?
Avatar
Pirunportti
Viestit: 1474
Liittynyt: 15 Touko 2012 11:06

Viesti Kirjoittaja Pirunportti »

Korvapuoli kirjoitti:Onko tuon lammen nimi Tammukkalampi? Kartassani sillä ei ole nimeä. Itse olen ottanut samasta suunnasta kuvan, ja Karttapaikalla käytyäni olen samaa mieltä, että pohjoisesta otettu. Arveluttaa kuitenkin olisiko otettu maan pinnalta. Itse kiipesin puuhun juuri tuolla lähiharjanteella liki 10 metrin korkeuteen, enkä tuohon horisonttiin päässyt. Olisiko tarpeeksi korkeaa harjannetta takanakaan? Epäilen, tai sitten on tosi kaukaa kuvattu!

Korjaan, siis tuolta lammelta pohjoiseen on kuvauspaikka. Olisko pieni pyöreä nyppylä lammelta 270 metrin päässä?
Kirjan kannen kuvassa ei ole Tammakkolampi, kun asiaa tarkastelemaan ryhdyin vaan Korvapuolen mainitsema nimetön lampare. Tuon lampareen lähellä ei ole mielestäni riittävän korkeaa paikkaa kannessa olevan kuvan ottoon. Pitäisi ehkä päästä kuusista päätellen 40 metriä korkeammalle kuin lampare. Heitetään pöytään tarkka arvio eli 557 metriä lampareesta pohjoiseen ja himpun verran itään.

Minulla on muutama liki samanlainen kuva. Ne on otettu Tammakkolammen kammilta ja siitä ylöspäin pohjoisen suuntaan noin 50 metriä kammista, kuusien latvat näkyvät vielä kuvissa "alhaalta päin".
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Pirunportti kirjoitti:Tuon lampareen lähellä ei ole mielestäni riittävän korkeaa paikkaa kannessa olevan kuvan ottoon. Pitäisi ehkä päästä kuusista päätellen 40 metriä korkeammalle kuin lampare. Heitetään pöytään tarkka arvio eli 557 metriä lampareesta pohjoiseen ja himpun verran itään.
On siinä. Kuvaaja on seissyt suunnilleen paikassa N7569838 E523160, yli 20 metriä lammen yläpuolella. Siihen on lampareen niemestä noin 15 prosentin nousu. Mistään pohjoisempaa ei löydy kuvauspaikkaa, josta tuo niemi näkyisi, koska Kopsusselän harjallekin on vain keskimäärin alle 10 prosentin nousu ja tämä töppärä jäisi eteen. Kuuset ovat siis vähän alle 20 metrin pituisia.

Samaa kuvauspaikkaa puoltaa sekin, että siitä Nattasten huippuihin kartalla vedetyt suorat leikkaavat lammen rannan juuri oikeissa kohdissa. Kuva näyttää otetun noin 200 mm kinovastaavalla polttovälillä ja kaikkien kohteiden kuvautumiskoko sopii siihen.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Ei mahdu päähäni, että olisi maan pinnalta kuvattu. Aina puutavaraa edessä, mutta tietysti olen väärässä kuten tavallisesti. Omat kuvani olen ottanut vähän etelämpää puusta.
Avatar
Pirunportti
Viestit: 1474
Liittynyt: 15 Touko 2012 11:06

Viesti Kirjoittaja Pirunportti »

En oikein taida uskoa, että kuvauspaikka olisi vain 20 metriä lampareen yläpuolella.
vilves
Viestit: 498
Liittynyt: 11 Tammi 2011 12:56

Viesti Kirjoittaja vilves »

Löytyi kirjastosta tänään. Alkuselailun perusteella oikein mielenkiintoinen kirja. Pitänee etsiä divareista omaan hyllyynkin.
Vastaa Viestiin