Kuivaperuna ym. leirireseptejä??

mikaelt
Viestit: 32
Liittynyt: 11 Touko 2006 04:37
Paikkakunta: Mkl

Kuivaperuna ym. leirireseptejä??

Viesti Kirjoittaja mikaelt »

Pitäs suunnitella 7-8pv ruokalistaa 5hlö. Melkein kaikki muu on jo OK, mutta mikäs per.. on kun ei mistään löydy esim. pataohjeita, jotka perustuu kuivaperunaan. Himangan kasviskuivaus myy sitä kuutiota 10e/kg, joka vastaan n 6kg tuoretta perunaa. Ainakin -90 luvulla se on tuttu tuote SA-INT puolelta.

Muutenkin olisin kiitollinen jos löytyy muita reseptejä, tavarat kulkee autoissa ja keittimiä on, ettei sen puoleen tuu ongelmaa. Myös kylmäsäilytystilaa rajallisesti löytyy. Pasta -hommat tipahtaa alkuunsa pois vehnäallergian takia ja yhdellä myös kala-allergia. Eli lähinnä kuivaperuna/perunamuusi/riisi/nuudeli hommia. Aika saattaa joskus olla rajallinen, kun kyseessä on off-road, eli maastoautokilpailu (Ladoga Trophy) tuolla venäjän puolella, ettei mitään "hauduta 2h ja sitten vielä tunti".

Olen kyllä selaillut erilaisia reseptejä, mitä netistä löytyy, mutta alkaa ottamaan päästä tuo suurpiirteisyys...eli "4-7 keskikokoista perunaa, purjoa, hiukan suolaa...." Ei viitti alkaa kotona testailemaan kun on muutakin tekemistä. Reseptit pitäis minusta olla aina annoskohtaisia, jota sitten sais laskea 4x tai 8x, riippuen syöjien määrästä.


Ilmainen Web hotelli! 250mt/1gt - SQL - PHP ym. http://www.000webhost.com/?id=10046
hannes
Viestit: 10795
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Ei kai siihen mitään reseptejä tarvita.
Laittaa kuivat perunat ja vihannekset likoamaan aamulla tiiviiseen astiaan/minigrippussiin -kourallinen molempia, riippuu nälästä. Määrän oppii yhden kerran jälkeen.

Itse paistan ja kuivaan esim. jauhelihan tomaatin, sipulin, porkkanan jne. kanssa - hiukan jauhoja sekaan, jos haluaa. Siinä on valmis liharuoka ja kastike. Nekin aamulla likoamaan , vaikka perunoiden kanssa samaan astiaan.

Kypsille kuivatuille ruuille riittää kiehautus. Kiehautus varmuuden vuoksi jotta mahdolliset pöpöt kuolee.

Jos kilo kuivattua perunaa (sitä Himangan) vastaa 6kg tuoretta , niin noin 80gr vastaa puolta kiloa perunaa, joka minulla nälän päällä ollessa on sopiva annos, jos on vihannesta ja lihaa myös mukana. Tämä siis yhdelle henkilölle.
mikaelt
Viestit: 32
Liittynyt: 11 Touko 2006 04:37
Paikkakunta: Mkl

Viesti Kirjoittaja mikaelt »

Reseptit ja määrät olis tärkeitä, että tietää paljonko ottaa mitäkin mukaan. Siinä vaiheessa kun ruokaa pitää alkaa tekeen, ei enää aleta laskemaan määriä, vaan listat on mukana ja valmiiksi pakatut "annokset" pataan. Suurin osa ruoasta pitää tuoda suomesta, venäjällä on muutamia päiviä ettei kauppoja näy...eikä toimi gsm...Tuurilla saattaa täydennystä löytyä, mutta kyläkaupat tyhjenee äkkiä kun sellanen 3000hlö pyyhkäsee ohi leiristä toiseen. Viinaa kuulemma kyllä saa jokapaikasta :D

Kisan aikana päiväohjema saattaa olla:
07 herätys ja aamupala
09 Kisa-auto siirtyy lähtöön
09-17 huolto siirtyy seuraavaan leiriin n.300km
18- päivällisen teko, leirin pystytys
19- kisa-auto tulee maalialueelta ja päivällinen
23- iltapala
03 -kisa-auto on huollettu, huolto pääsee nukkumaan ...jne...

Muutaman päivän ajalle on varattu pussiruokia, mutta se 8 pääruokaa olis tarpeen. ainakin kahtena päivänä voi varautua siihen ettei kerkee muuta kun vettä keittää ja jokainen sitte syö pussillisen retkimuonaa.

Tuossa kisan sivut: http://ladoga-trophy.ru/en/trofirejd_ladoga_2013/

Tuossa kisa-auton testiajoa:

Viimevuoden kisaa:
Ilmainen Web hotelli! 250mt/1gt - SQL - PHP ym. http://www.000webhost.com/?id=10046
hannes
Viestit: 10795
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Eipä mulla resptejä ole tiedossa - pataruuat vaativat yleensä pitemmän valmistusajan - keitot lyhyemmän.

Jos tavarat kulkee autossa voi lihapurkkejakin ottaa mukaan.
Hedelmät käy aina, banaaneja ottaa eri kypsyysasteisia niin säilyy pitempään.
Pari kiloa kuivaperunaa riittää tuolle porukalle ja vaihteluksi riisiä pussi.
Hernekeittopäivänkin voi pitää.
Perunamuusilla voi suurustaa kastikkeen kun vehnä ei käy.
Tomaattimurskaa voi pari kertaa käyttää kastikkeen pohjana.
Alkumatkasta makkarakin säilyy kohtalaisesti.
Avatar
varg62
Viestit: 5828
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Alumiinifoliota ja rautalankaa messiin.Ei kun pihvit ja muut pakosarjaan kiinni ja siinä muhii hyvin valmiiksi ajon aikana.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Miten kuivaatte perunan itse?

Sinänsä se ei ole kovin hyvä raaka-aine tuoreena, koska kaloreita on suhteellisen vähän esim. makarooniin verrattuna, mutta kuivattuna kcal/g suhde on ihan hyvä? Finelin mukaan 368 kcal/100 g eli jopa perusmakaronia parempi.

Minkälainen kypsymisaika on kuivatulla perunalla verrattuna makaroniin?

Itse valmistan makaronin niin, että makaroni kylmään veteen ja kattila vain kiehahtaa minuutin verran, sitten kaasu kokonaan pois ja hauduttamalla noin 10-12 minuuttia loppu kypsyminen. Kaasua kuluu näin todella vähän.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Avatar
varg62
Viestit: 5828
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Testannut vasta pakastettuja sipuliperuna suikaleita kuivatella.Eli ensin valmistan ne normaalisti ja sitten kivuriin ja annan olla koko yön.Kokeilin kala peruna sekoitusta valmistaa ja se on ainakin varma kala tarvitsee turvotakseen monta tuntia ellei halua keittää ja tuhlata kaasua.Peruna pehmeni kiehautus ja sitten annoin jäähtyä eli hautua niin kauan kun ei suuta enään polttanut.Hyvin pehmeni.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Sokosti Suomujoki kirjoitti:Miten kuivaatte perunan itse?
Talvella (kun ilman kosteus on melkein 0%) olen kuivannut keitettyä perunaa leikattuna 1-2 mm siivuiksi leivinpaperisuikaleiden päällä lämmityspatterin päällä. Kun perunasiivu on vähän kuivanut olen kääntänyt sitä että toinen puolikin pääsee kuivumaan. Varmaan ensimmäinen kuivatus onnistuisi uunissa siivuina uuniritilän päällä ja loppukuivaus ihan huoneen lämmössä tuulettuvassa paikassa (siis talviaikaan).

Jos perunasiivun pinnat ei pääse kuivahtamaan päivässä-parissa niin pintaan tulee hometta. Kun perunasiivun pinnat saa kuivahkoksi kääntämällä niitä niin loppukuivuminen tapahtuu ilman että home iskee pintaan.

Kuivatut perunasiivut voi käsin paloitella haluamaansa raekokoon. Käyttö: Aamulla perunaa ja pieni määrä vettä muovipussiin. Luonastauolla moska kattilaan, sopivia tarpeita+vettä sekaan ja soppa on nopeasti valmis syötäväksi. Ei vaadi keittämistä vaan kiehauttaminen riittää. Peruna on vähän tuoretta keittoperunaa kiinteämpi, mutta ainakin minulla ei haittaa ruokailua.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Mitenkä tuommoinen perunakuutio kuivuisi, eli koko vaikka 1,5 cm kanttiinsa. Jääkö sisältä kosteaksi ja pilaantuu sitä myötä?
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Avatar
varg62
Viestit: 5828
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Suikale kuivaa ainakin täysin eikä murene muusiksi edes taskussa kuivettuaan.Puhkoi minullakin vakuumiin laitettaessa vakuumipussin vaikka se on tuhtia tavaraa.
Avatar
Mr_C
Viestit: 3126
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Re: Kuivaperuna ym. leirireseptejä??

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

mikaelt kirjoitti:Olen kyllä selaillut erilaisia reseptejä, mitä netistä löytyy, mutta alkaa ottamaan päästä tuo suurpiirteisyys...eli "4-7 keskikokoista perunaa, purjoa, hiukan suolaa...."
Olisiko sittenkin ollut että 4-5 isoa perunaa tai 7 keskikokoista ?

Vai 4 isoa tai 6 - 7 keskikokoista ?

Silloin tulee suunnilleen sama määrä sitä perunaa.
Isoja kun tarvitaan vähemmän kuin pieniä.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Sokosti Suomujoki kirjoitti:Mitenkä tuommoinen perunakuutio kuivuisi, eli koko vaikka 1,5 cm kanttiinsa. Jääkö sisältä kosteaksi ja pilaantuu sitä myötä?
Ehkä ne voisi saada kuivaksi, mutta liottaminen tai muu syöntikuntoon saattaminen vie varmasti aikaa reilusti. Nuo 1-2 mm kuivatut siivut on kuin lasin/kiven sirpaleita eli tosi kovia. Silloin niissä ei ole kovinkaan paljon huokoisia tai muita reikiä, joista vesi pääsee sisälle valmistuksen yhteydessä.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Kuivaperuna ym. leirireseptejä??

Viesti Kirjoittaja JBay »

Mr_C kirjoitti:
mikaelt kirjoitti:Olen kyllä selaillut erilaisia reseptejä, mitä netistä löytyy, mutta alkaa ottamaan päästä tuo suurpiirteisyys...eli "4-7 keskikokoista perunaa, purjoa, hiukan suolaa...."
Olisiko sittenkin ollut että 4-5 isoa perunaa tai 7 keskikokoista ?

Vai 4 isoa tai 6 - 7 keskikokoista ?

Silloin tulee suunnilleen sama määrä sitä perunaa.
Isoja kun tarvitaan vähemmän kuin pieniä.
Määristä ei kannata kauheasti ottaa painetta. Mitat kourallinen, jokunen siivu, pätkä, hyppysellinen, ripaus jne. toimii retkeilyssä. Jos ruoka ei maistu tai sitä ei ole riittävästi niin sitten heitetään vähän jotakin lisää keitokseen. :)
hannes
Viestit: 10795
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Sokosti Suomujoki kirjoitti:Miten kuivaatte perunan itse?
Olen keittänyt perunat kuorineen kypsäksi ja sitten suikaloinut ne 'ranskalaiset perunat' mallisiksi mutta ohuemmiksi.
Talo lämpiää uuneilla , joten perunat uuninpankolle ritilän ja leivinpaperin päälle kuivumaan. Välillä käännellen. Viimeistään kahden pv. päästä kuivia.

Kunnollinen pitkä esiliotus ja sitten vain kiehautus , niin perunoista tulee parhaimmillaan kuin vastakeitetyt. Olen saanut aikaan kumiperunoitakin, nekin kyllä syönyt vaikka takkusikin.

Makaroniin, riisiin ja perunahiutaleisiin kyllästyy nopeammin kuin kuivattuun perunaan. Niitä on mukana vaihtelun vuoksi muutama annos.

Perunahiutalemuusi on siitä yksinkertainen että se ei tarvitse kuin kuuman veden.
hannes
Viestit: 10795
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Kuivaperuna ym. leirireseptejä??

Viesti Kirjoittaja hannes »

JBay kirjoitti:
Mr_C kirjoitti:
mikaelt kirjoitti:Olen kyllä selaillut erilaisia reseptejä, mitä netistä löytyy, mutta alkaa ottamaan päästä tuo suurpiirteisyys...eli "4-7 keskikokoista perunaa, purjoa, hiukan suolaa...."
Olisiko sittenkin ollut että 4-5 isoa perunaa tai 7 keskikokoista ?

Vai 4 isoa tai 6 - 7 keskikokoista ?

Silloin tulee suunnilleen sama määrä sitä perunaa.
Isoja kun tarvitaan vähemmän kuin pieniä.
Määristä ei kannata kauheasti ottaa painetta. Mitat kourallinen, jokunen siivu, pätkä, hyppysellinen, ripaus jne. toimii retkeilyssä. Jos ruoka ei maistu tai sitä ei ole riittävästi niin sitten heitetään vähän jotakin lisää keitokseen. :)
Juuri näin!
Jos annos on liian pieni niin lisänä tarpeen mukaan leipää.
Vastaa Viestiin