Kuivaperuna ym. leirireseptejä??

honkamukka
Viestit: 6060
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

tst kirjoitti: Siperian lohi:
I. PYYNTITUORE TAIMENFILE JA SIPULI SILPUTAAN PIENIKSI.
II. LISÄTÄÄN HIEMAN HIENONNETTUA MERISUOLAA JA SITRUUNAN MEHU. JA SITTEN RUISVOILEIVÄLLE. VOT!

Lähde: Koskentilan isäntä, Markku Suonio/ Kari Karlsson, Haukivuori.
Tuota olemme soveltaneet yksinkertaistettuna ja sipulitta, sekä ilman kirjallista viisautta.

Eli juuri pyydetystä taimenesta ohuita siivuja ilman nahkaa laitettuna voilla terästetyn ruisleivän päälle. Tässä vaiheessa ripaus hienoa merisuolaa (tavallinenkin ruokasuola käy) kalasiivujen päälle ja silmät nautinnosta ummistaen haukkaisu leivästä, jonka maun annetaan hetken tuntua kitalaessa. Tuon pienen hetken jälkeen suoritetaan kalan marinointi kossuryypyllä ja hampaita apuna käyttäen herkkupala hienonnetaan, sekä tuotoksen annetaan hitaasti valua kohti ruuansulatusta. Tavalle on ominaista, että seuraava leipä maistuu edellistä paremmalle, vaikka ensimmäinenkin on herkullista. Jos ette usko, niin kokeilkaa sitä aiheeseen sopivan joen varressa ja hyvässä seurassa. Keskimääräisesti joudutte tunnustamaan, että ohje toimii.


kantsu_
Viestit: 1303
Liittynyt: 08 Syys 2011 10:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kantsu_ »

Niilo Pielinen
Viestit: 175
Liittynyt: 19 Joulu 2015 12:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Niilo Pielinen »

öhöm...

Näistä perunasipulisekoituksista sellanen hölmö(n) kysymys. Kun pakastepussista suoraan kypsentämättä kuivaatte, niin kuinka pitkään oletten niitä keitelleet liotuksen jälkeen? Elikkä tarviiko varautua tavallista pidempään keittelyaikaan jos niitä ei jotenkin esikypsennä?

Ittellä on kokeilumielessä kuivattuna perunoita ja porkkanoita (keitetty kypsäksi ja pilkottu pieniksi), jauhelihaa (tomaatilla, tabascolla, jalapenoviipaleilla ja mausteilla terästettynä) ja purjoa. Purjoa ei vissiin olis kannattanu keittää ensin, tuli sellanen vaikutelma, että nyt ei saattanu ihan onnistua. Viikonloppuna ajattelin suorittaa ihmiskokeita noiden palauttamisessa helpommin nautittavaan muotoon. Porkkanat menee muuten todella pieniin kuivaessaan. Jos laittas tarpeeksi chiliä, niin ei tarttis lämmittää niin kovin kuumaksi kun jo syödessä tulis lämpönen :D

Höyryttämistä oon miettinyt että varmaan pitäs muutenkin kokeilla niin vois toimia tässäkin.

Seuraava pöljä ajatus on kuivata tuoretta ananasta kirsikkalikööriin dipaten. Kuivuri tarttee hankkia, saa tyrkyttää jos on ylimääräinen Espoon suunnilla jouten.

-Niilo
*Suunistaminen kokeellisella mentelmällä vaatii hyvät eväät matkaan...*
hannes
Viestit: 10737
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Raaka peruna tummuu ilman vaikutuksesta. Ainakin 5min. kiehautus suikaleille. Itse olen usein (tänään viimeksi)keittänyt perunat kokonaisina kypsiksi ,kuorinut , suikaloinut tai kuten tänään viipaloinut ja sitten kuivattanut.
Kypsymisaika 5min. perunoilla on sitten pidempi - minä kypsytän kypsiksi keittettyjäkin ihan pöpövarmuuden vuoksi muutaman minuutin.

Purjoa voi kuivata tuoreenakin - helppoa. Käy kuivatus kypsällekin purjolle.

Raija Hentman on kirjoittanut retkiruuan kuivattamisesta reseptein käytännössä kokeillun kirjan - taitaa olla jo uusintapainos meneillään.
Pidän hyvänä opuksena!
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Jos viittaus oli Retkeilijan Herkut kirjaan (?), niin suosittelen
- juustoinen kanakeitto: ei mitaan pussin murto-osia vaan kaikki vaan mukaan. BlBl- kanakeitolla tuli suolaista, muuten ja muilla hyvaa
- ranskanpoikien pekonikeitto. Otan yleensa pakastettuja juureksia, joten pva1 tai pva2 talle (saahan niita kuivattuinakin)
- pyttipannua patujen mieleen. Ai-jai, kylla loytyy lopulle savukyljelle sitten muutakin hyvaa kayttoa, kunhan on ensin avattu (150g tahan on kai n. 2/3 yleisesti myynnissa olevista pakkauskoista)
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Ostin itelleni joululahjaksi Boschin keittiökoneen. Kokeilin sillä tehdä sellaisia rosollin kokoisia pikkukuutioita. Pottuja, lanttua, porkkanaa, bataattia ja fenkolia. Mausteeksi valkosipulia, inkivääriä, provencen yrttisekoitusta, sitruunamehua, mustapippuria ja suolaa ja uuniin. Kun ne oli semmoisia sopivan napakoita, niin paistinpannulle ja päälle vähän smetanaa. Tuli niin hyvää, että aattelin tuollaisen sekoituksen olevan suunmukaista myös reissussa. Kunhan tässä vähän kevät etenee niin täytyy kokeilla kuivata ne uunivaiheen jälkeen. Ja sitten miettiä että minkäs kanssa tuo olis reissussa hyvä syödä.
hannes
Viestit: 10737
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

luuppi kirjoitti:Jos viittaus oli Retkeilijan Herkut kirjaan (?), niin suosittelen
"Herkutellen luonnossa " vuodelta 2005 on minulla hyllyssä.
Uudempia kirjoja häneltäkin on tietysti kymmenen vuoden aikana jo ilmestynyt.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tuo viittaamani painos oli 1995 (Suomen Matkailuliitto takana; eikos Raija ole menestynyt niin hyvin, etta ovat oman kustantamon, nykyaan?)
- "evergreens" eli parhaat reseptit tuskin kuitenkaan kuihtuvat pois, vaikka vuodet ja painokset vierivat vankkureiden lailla vaajaamatta eteenpain
hannes
Viestit: 10737
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Onpas jo vanha opus ^. Ruoka kuitenkin pysyy ruokana!
tst
Viestit: 6534
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Perunankuori sipsit: https://goo.gl/b9ZbV7
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Olen aina ihmetellyt tuota vouhotusta perunankuorista. Minä en kyllä näe, tunne tai maista niissä kuorissa mitään syömisen arvoista. Keitän perunat kuorineen ja kuorin ne nylkemällä.

On tietysti kokonaan eri asia, jos perunat "kuoritaan" raakana sorvaamalla tai vuolemalla ne perunankuorimaveitsellä, jolloin kuoren lisäksi saattaa irrota yli puolikin milliä itse perunaa. Mutta sitä jätettä en nimittäisi enää kuoriksi, vaan ehkä kuorintajätteeksi.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
hannes
Viestit: 10737
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

En syö minäkään perunankuoria. Varhaisperunoista saan mahanpuruja jos syön ne kuorineen.
Eniten tulee syötyä kuorineen höyrystettyjä perunoita, joista kuori lähtee kätevästi veitsellä ja jättää pintakerroksen kuoren alla paikalleen.

Toki pottuja meillä syödään monella tapaa tehtyinä: muusina , laatikoina , keitossa. Teenpä joskus omista perunoista ranskalaisiakin. Työlästä mutta hyvää.
Viikollla syötiin Pulkkilan ABC:llä hampurilaisateria, johon kuului ranskalaiset. En ole ikinä ennen syönyt niin hyviä - vaimo oli samaa mieltä. Niitä ei viitsinyt pilata edes ketsupilla.

Ilmaston kannalta riisin metaanipäästöt ovat korkeat!
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Minä olen syönyt perunat kuorineen jo ainakin kolme vuosikymmentä. En tiedä/muista mistä ja minkä vuoksi moinen vouhotus alkoi, mutta kuoriminen on turhaa puuhaa. Pelkkää kuorta en minäkään kyllä söisi.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Heikki
Viestit: 1820
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Uuniperunat syön aina kuorineen.
amatööri
Viestit: 3485
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Onneksi on vielä muuta syötävää kuin perunankuoret. Perunaa kyllä tulee syötyä monessa muodossa useana päivänä viikossa mutta pyrin kyllä parkkaamaan uusistakin perunoista kuoret pois.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Vastaa Viestiin