Vanhoja ja uusia keittimiä
- ingenjööri
- Viestit: 50
- Liittynyt: 21 Marras 2011 10:46
- Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 375
- Liittynyt: 04 Joulu 2010 16:20
Base Campin ystävälliset asiantuntijat arvioivat keittimen valmistusvuodeksi 1906. Aloitan vekottimen kunnostuksen ensi vuoden alkupuolella. Lähinnä tiivisteet siihen pitäisi uusia, ja mahdollisesti tehdä pientä ehostusta, joka ei sinänsä olisi välttämätöntä. Laitan kuvia, kunhan viitsin niitä ottaa...Suklaajuna kirjoitti:Tuli sitten hankittua uusi keitin "kokoelmaan"... Malli on Primus No:1 ja valmistusvuosi jokin ennen vuotta 1911 - tarkan ajankohdan määritys on vaikeaa.
Tuon Primus 210:n osalta pääsen aloittamaan kunnostuksen lähiaikoina. Korjaussarja seikkailee vielä jossakin, mutta on kuitenkin ollut matkalla jo viikon päivät, eli eiköhän se sieltä kohta tule.
Taskuraketin uusi versio: http://cascadedesigns.com/msr/stoves/ra ... et/product
Ei toimi tuo linkki?Daimos kirjoitti:Taskuraketin uusi versio: http://cascadedesigns.com/msr/stoves/ra ... et/product
No mutta tuolla oli vertailtua molempia, eli uusi MicroRocket ja PocketRocket : http://adventuresinstoving.blogspot.com ... m-msr.html
-
- Viestit: 37
- Liittynyt: 03 Touko 2006 21:32
- Paikkakunta: rauma
Halvalla kevyt, ja ilmeisti täälläkin muutaman testaamana ihan ok keitin: http://www.sportsdirect.com/go-system-fly-stove-788064
- jänkäjussi
- Viestit: 711
- Liittynyt: 17 Tammi 2011 01:14
- Paikkakunta: Oulu
Minulla on vintin kätköissä kuvasi kaltainen poltin.
http://images110.fotki.com/v109/photos/ ... us3-vi.jpg
En ole siihen koskaan tulia tehnyt, koska sen pumpun takaiskuventtiili ei pisä, eikä anna pumpara painetta.
Kirpputoreja kierrellessä yritän löytää siihen ehjän pumpun.
Tuon lisäksi vintin kätköistä löytyy muutama toimintakuntoinen puhalluslamppu, noita on siellä sekä bensiini, että petröölikäyttösiä.
Yksi taitaa olla peräisin venäläisestä hyökkäysvaunusta, toimii sekin.
http://images110.fotki.com/v109/photos/ ... us3-vi.jpg
En ole siihen koskaan tulia tehnyt, koska sen pumpun takaiskuventtiili ei pisä, eikä anna pumpara painetta.
Kirpputoreja kierrellessä yritän löytää siihen ehjän pumpun.
Tuon lisäksi vintin kätköistä löytyy muutama toimintakuntoinen puhalluslamppu, noita on siellä sekä bensiini, että petröölikäyttösiä.
Yksi taitaa olla peräisin venäläisestä hyökkäysvaunusta, toimii sekin.
-
- Viestit: 375
- Liittynyt: 04 Joulu 2010 16:20
Hei jänkäjussi:
Tuossa sinun keittimessäsi saattaa kiinteä pumpun putki, siis runkoon juotettu. Siinä tapauksessa venttiili on siellä pohjalla, ja vaatii erityisen työkalun vaihtoa ajatellen. Putken voi toki irrottaa kuumentamalla ja juottaa uudelleen kiinni, jolloin vaihto on helpompi toteuttaa, mutta sekin operaatio vaatii itsetuntoa. Ennen kuin hyökkäät venttiilin kimpuun, niin tsekkaa pumpunvarren mäntä - sekin voi olla pykinyt ja kovettunut.
Tuossa sinun keittimessäsi saattaa kiinteä pumpun putki, siis runkoon juotettu. Siinä tapauksessa venttiili on siellä pohjalla, ja vaatii erityisen työkalun vaihtoa ajatellen. Putken voi toki irrottaa kuumentamalla ja juottaa uudelleen kiinni, jolloin vaihto on helpompi toteuttaa, mutta sekin operaatio vaatii itsetuntoa. Ennen kuin hyökkäät venttiilin kimpuun, niin tsekkaa pumpunvarren mäntä - sekin voi olla pykinyt ja kovettunut.
- jänkäjussi
- Viestit: 711
- Liittynyt: 17 Tammi 2011 01:14
- Paikkakunta: Oulu
Oikein muistat kiinteä juotettu pumppu tuossa on ja sen pohjalla
painettakeräävä venttiili.
Tein työkalun, jolla saan venttiilin kierrettyä auki/ irti.
Venttiilin pystys sorvissa pyörittään uuden, mutta pitäis pystyä korjaamaa pumpun pohjalla oleva vastapintakin.
Porasta, jos tekis kalvaimen , semmoista olen miettinyt.
Ehyen valmiin pumpun jos löytäis, niin juottelisin sen entisen paikalle.
Tietenkin tuonne voisi painetta ahtaa vaikka polkupyöränpumpulla.
Parempi, kun en tee mitään, niin kerkiää sen rikkoa myöhemminkin.
Mäntätiivisteitä voi valmistaa jopa itse nahkasta.
Nuo on keräilytavaraa ja säilyttämisen arvoisia.
painettakeräävä venttiili.
Tein työkalun, jolla saan venttiilin kierrettyä auki/ irti.
Venttiilin pystys sorvissa pyörittään uuden, mutta pitäis pystyä korjaamaa pumpun pohjalla oleva vastapintakin.
Porasta, jos tekis kalvaimen , semmoista olen miettinyt.
Ehyen valmiin pumpun jos löytäis, niin juottelisin sen entisen paikalle.
Tietenkin tuonne voisi painetta ahtaa vaikka polkupyöränpumpulla.
Parempi, kun en tee mitään, niin kerkiää sen rikkoa myöhemminkin.
Mäntätiivisteitä voi valmistaa jopa itse nahkasta.
Nuo on keräilytavaraa ja säilyttämisen arvoisia.
Minulle on jäänyt käteen Primus 2057 jossa on täytettävä 5kg nestekaasupullo.
Vieläköhän tämän voisi täyttää vai minkälaisen pullon tähän saa, jotta keitin taas toimisi?
Vieläköhän tämän voisi täyttää vai minkälaisen pullon tähän saa, jotta keitin taas toimisi?
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
-
- Viestit: 375
- Liittynyt: 04 Joulu 2010 16:20
Alkuperäisen omistajan mukaan tuolla tapsilla oli hyvä ja helppo puhdistaa sydän, joka tahtoi "tukkeutua" käytön aikana. Tapsilla kun "pyöräytti" sydämen ympäri niin karstat lähti pois. Siis muinaismuisto tuo tapsi, käytännön peruja, hyväksi koettu, kuulemmaSuklaajuna kirjoitti: - Liittyykö tuo tapsiviritelmä toimintaan oleellisesti?
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007