Vanhoja ja uusia keittimiä

Avatar
Rosnaaja
Viestit: 229
Liittynyt: 18 Maalis 2012 12:30

Viesti Kirjoittaja Rosnaaja »

Ktm kirjoitti:Talvitelttailemaan bensa polttoaineena; en suosittele ainakaan teltassa sisällä käyttämään.
Lamppuöljyllä kyllä onnistuu kokkailut turvallisesti myös sisällä.
Millä pumppasit painetta keittimeen ?
En pumpannut. Hyvin se silti paloi noin 4 minuuttia, kunnes käänsin hanat kiinni.

Kun talvitelttailusta ilman kaminaa ei juuri ole kokemusta, täytynee tutkia aihetta käsittelevät ketjut täältä, ennen kuin lähden tuon keittimen kanssa liikkeelle.


Avatar
jänkäjussi
Viestit: 711
Liittynyt: 17 Tammi 2011 01:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jänkäjussi »

Kooste tutkielmia kaasupolttimen valmistamiseksi
Kuvasarja kehitteillä olleesta kaasukeittimestä ja
toimiva kampe siitä tulikin.
Ainoa huono piirre tuossa on, kun mukana on raahattava
nestekaasupulloa.
Olen voinut julkaista jutun jokus aiemminkin.

http://jaatiedostosi.com/kepakko/paja/Keitin1.jpg
http://jaatiedostosi.com/kepakko/paja/Keitin.jpg
http://jaatiedostosi.com/kepakko/paja/Liekki.jpg

Muutamanlainen proto tuossakin
http://jaatiedostosi.com/kepakko/paja/Proto.jpg
KuvaKuvaKuvaKuva
Isä Carillo
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Tammi 2008 22:32

Viesti Kirjoittaja Isä Carillo »

"En pumpannut. Hyvin se silti paloi noin 4 minuuttia, kunnes käänsin hanat kiinni.

Kun talvitelttailusta ilman kaminaa ei juuri ole kokemusta, täytynee tutkia aihetta käsittelevät ketjut täältä, ennen kuin lähden tuon keittimen kanssa liikkeelle."

Minulla oli 70-luvun alussa purjeveneessä Optimus 8R. Se on käsittääkseni nimenomaan bensakeitin ilman pumppua. Ohjeen mukaan esilämmitys suoritetaan niin, että lämmitetään kädellä polttoainesäiliötä paineen lisäämiseksi. Sitten avataan hieman venttiiliä, että saadaan pieni määrä polttoainetta esilämmityskuppiin. Hana kiinni. Avataan varovasti, kun esilämmityspolttoaine on lähes kokonaan palanut. Nyt pitäisi pikkuhiljaa palaa sinisellä liekillä. Tankki lämpiää, ja painetta riittää, kun bensa höyrystyy tankissa.

Sarekissa maaliskuussa käytettiin kahtakin bensaketintä (Ultima Naltio ja Primus Omnifuel) yhtä aikaa absidissa, kun piti sulatella lunta ja keitellä pöperöitä. Polttoaineena oli Primus Poverfuel. Esilämmitys on kuitenkin paras hoitaa spriillä tai teltan ulkopuolella. Bensa on niin herkkää esilämmitysvaiheessa leimahtamaan räjähdysmäisesti, että teltta on vaarassa.
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

Päivitän tätä 2006 aloittamaani topiccia uudella kuvalla tämän hetkisestä keitinkokoelmastani. Kokoelma on karttunut hieman tämän n. 6 vuoden aikana, joka on kulunut ekan kuvan ottamisesta, ja aika lailla alkakin olla ne Optimuksen sekä Primuksen bensa- tai petrolikeittimet kasassa joita olen metsästänytkin. Vielä kuitenkin jotkut harvinaisemmat mallit himottaisivat eli esim. Optimus 11 (vanha laatikkomalli ja miksei Explorerkin), Primus 41 ja on siellä muitakin kiinnostavia variaatioita (saa tarjota jos joku haluaa päästä eroon omistaan :)) .

Lähinnä olen siis yrittänyt löytää näitä pienempiä retkikeittimiä, joten isompia klassikkomalleja ei oikeastaan kokoelmastani löydy. Matkan varrella on muutama muukin vanha keitin, kuin Optimus tai Primus kaappiini tiensä löytänyt. Kuvista puuttuu modernimmat omistamani keittimet: Optimus Nova ja Primus Omnifuel, lisäksi joistain kuvissa olevista keittimistä on samoja lisäkappaleita vielä kaapissakin. Jokainen noista on täysin käyttökuntoinen ja edelleen olen ainakin päiväretkillä jokaista noista tositoimissa käyttänytkin.

Kiitoksia myös tässä yhteydessä muutamille palstalaisille avusta keittimiä etsiessäni ja olenpa myös ihan lahjoituksena pari klassikkoa saanut yhdeltä savusilmältä :D

Kuva

Ylärivissä mm. Optimus 111, 111B, 111T ja Primus 1. Edelleen alempana: Optimus ja Primus 96, Optimus 324 ja 323. Seuraava rivi: muutama Optimus 8R sekä 210 mallit Primukselta, Optimukselta 00 ja norjalainen kopio Hovik Verk. Seuraava rivi: Primus 71 ja muutama eri-ikäinen Optimus 80, pari Optimus 99:ä (uudempi ja vanhempi malli, erilaiset lämpösuojat), Optimus Ranger 10, ja 3 kpl mallia Svea 123 R (vanhempi alaspäin kulmassa laskevalla säätökaralla + pari uudempaa). Alempana taas Primus 71L, 2 kpl hienoa suomalaista Valmettia, Colemanin uudempi ja vanhempi (M50) sekä Phoebus 625. Vasemmassa alakulmassa Trangia yhteensopivia polttimia: oma tekemä Kap Arctic klooni, aito G. Finnin valmistama Kap Arctic ja vielä yksi oma viritys Cobra-polttimella, sekä MSR Whisperlite adapterilla ja Trangia Multifuel. Vihreässä boxissa Radius 43 ja vielä japanilainen Manaslu.

Joku varmaankin ajattelee, että hulluja on monenlaisia, mutta kerätäänhän sitä vanhoja moottorisahojakin, traktoreita yms. Nämä sentään mahtuvat ihan vaan kaappiin!
Viimeksi muokannut Usmi, 14 Loka 2012 18:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Onpa kokoelmasi kasvanut. Hieno tuollaista kokoelmaa on katsella. Tsemppiä jatkoon.
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Upea kokoelma ja näyttävät olevan siistissä kunnossakin vielä...

Vaikea keksiä, mitä tuohon voisi lisätä... 199 ehkä? ;)
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

Mikko S kirjoitti:Vaikea keksiä, mitä tuohon voisi lisätä... 199 ehkä? ;)
Ihan niin innokas keräilijä en ainakaan vielä ole ollut, että olisin valmis maksaamaan niitä huippuhintoja mitä mallista 199 on pyydetty. Kyllähän tuokin tietysti kelpaisi...
Ursus
Viestit: 9582
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tuo kokoelma näyttää varmaan hienolta olohuoneen vitriinissä!
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Joutenkulkija
Viestit: 831
Liittynyt: 26 Tammi 2006 18:52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Joutenkulkija »

Minulla olisi joutilas Alun spriikeitin, jonka voisin antaa, mutta muistaakseni Usmi kerää vain bensakeittimiä.

Kokoelmasta puuttuu Coleman Apexx. Voisin antaa sen sitten, kun saan Primus Omnifueliin äänenvaimentimen.
Jos eksyn, teen tulet, keitän kahvia ja ...nautin tilanteesta.
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

^ Kiitoksia vaan kovasti taas Joutenkulkijalle tarjouksesta! :D

Hän oli suurena apuna aikoinaan, kun vihdoin sain aidon Kap Arcticin kokoelmaani ja lahjoittajanakin on jo aiemmin hienosti toiminut!

Bensa- ja petrolikeittimiä tosiaan keräilen.

Ursukselle: ei näitä nyt sentään ihan olohuoneen vitriinissä säilytetä! :oops:
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Usmi kirjoitti: Ursukselle: ei näitä nyt sentään ihan olohuoneen vitriinissä säilytetä! :oops:
Täytyy nyt tunnustaa, että mulla on 111, Valmetti ja Optimuksen puhalluslamppu olkkarin vitriinin päällä... :D
RoyalPyton
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Syys 2012 12:48
Paikkakunta: Tampere

Valmetti live

Viesti Kirjoittaja RoyalPyton »

Tuollanen Valmetti saapui juuri uuteen kotiin Optimus 8r:n kaveriksi.
Seuraava hankinta on Optimuksen svea josko sellaisen vanhaa tuotantoa olevan sais vähän käytettynä haalittua.

L-J
Viestit: 477
Liittynyt: 24 Maalis 2010 09:31

Re: Valmetti live

Viesti Kirjoittaja L-J »

RoyalPyton kirjoitti:Tuollanen Valmetti saapui juuri uuteen kotiin Optimus 8r:n kaveriksi.
Seuraava hankinta on Optimuksen svea josko sellaisen vanhaa tuotantoa olevan sais vähän käytettynä haalittua.

Hieno, meiltäkin löytyy samanlainen Valmetti.

ps. Tiesithän muuten että videolla keittimesi ei ollut käynnistynyt?
---
Tietääkö kukaan millä krafiittitiivisteen voi korvata? Se mureni.
RoyalPyton
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Syys 2012 12:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RoyalPyton »

Juu se oli kuvatessa ollut päällä vasta minuutin tai pari. Täytyy viikonlopun aikana keitellä vähä vettä sillä ni näkee toiminnan paremmin.
Ohjeessa sanotaan että säädä varoventtiiliä tarvittaessa.. Siitäkö tietää että olisi pitäny säätää jos keitin mojahtaa imoille vai :roll:
Ei viitsis alkaa summamutikassa säätelemäänkään? Miten sen toiminnan voi testata turvallisesti vai onko näissä jokin onnettomuuden mahdollisuus olemassa?
L-J
Viestit: 477
Liittynyt: 24 Maalis 2010 09:31

Viesti Kirjoittaja L-J »

Olipa jännä ohje tuo varoventtiilin säätö tarvittaessa. Ehkä sitä pitää sitten vain säätää tiukemmalle jos keittimeen ei tule tarpeeksi painetta?
Käytön aikana bensa rupeaa kiehumaan tankissa. Paineventtiilin avautuessa, korkin päälle syttyy monesti liekki. Ensimmäisiä kertoja kun Valmettia käytin niin kyllä pelkäsin :) Tulipalovaara lienee ainut turvallisuusriski, eli kannattaa aina keitellä ulkona.

Huom. Tarkasta korkin tiiviste ettei se ole kuoleentunut, jos tiiviste vuotaa keitin ei ota tehoja. Käynnistys kannattaa tehdä täydellä tankilla, paineistuminen nopeutuu.
Vastaa Viestiin