Vanhoja ja uusia keittimiä
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13 Syys 2012 12:48
- Paikkakunta: Tampere
Ei ole mikään kovin iso lieska, mutta palaa aika iloisesti pari senttiä korkin yläpuolella. Paineventtiilistä tuleva bensahöyry ei välttämättä syty ilman kattilaa. Kattilan pohja ohjaa liekin siihen höyryyn. Sama ilmiö voi muuten tapahtua Optimus kasillakin.RoyalPyton kirjoitti: Heittääkö se ihan isonkin lieskan sieltä venttiilistä vai?
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 13 Syys 2012 12:48
- Paikkakunta: Tampere
Joo, hieman on tehoton Valmetti vakiona, mutta linkin osoittamalla tavalla saa tuohon hienoon keittimeen lisää tehoa: http://www.vaellusnet.com/turinat/viewt ... c&start=15Mikko S kirjoitti:Kuinkas noi Valmetit teillä muilla pelaa? Oma tuntuu vähän tehottomalta, tiivisteen olen vaihtanut, mutta muuten en ole perehtynyt kovinkaan perusteellisesti. Vai tuntuuko se vaan siltä, kun liekki on isompi kuin ruotsalaisissa, mutta tuntuu tulevan pienemmällä paineella?
Itse olen keitellyt retkilläni useasti omilla Valmeteillani ja ikinä ei ole kyllä bensa alkanut tankissa kiehumaan ahdetulla tai ahtamattomalla versiolla. Kauhean suurta kattilaa tai pannua ei noitten pienien keittimien päälle kannata asettaa, jotta vältytään turhalta lämpenemiseltä. Vakiokorkistakaan ei koskaan mitään liekkiä ole pukannut. Varoventtiilin jousta voi tosiaan halutessaan säätää "tiukemmalle" jos paineet karkaa tuota kautta.
Onpa ihme, niillä vähillä kerroilla kun olen Valmettia kyttänyt tankista on kuulunut porinaa. Ehkäpä kattila jota olen käyttänyt on ollut liian laakea. Bensan kiehuminen, jona porinaa pidän, nostaa paineen ja aukaisee paineventtiilin, siitä virtaa ulos kaasuuntunutta bensaa. Tämä taas on syttynyt leveän kattilan tuoman liekin avittamana.Usmi kirjoitti: Itse olen keitellyt retkilläni useasti omilla Valmeteillani ja ikinä ei ole kyllä bensa alkanut tankissa kiehumaan ahdetulla tai ahtamattomalla versiolla.
Mun mielestä näillä pikkupumpuilla saadaan aika vaatimaton paine aikaan joka auttaa vain siinä ettei keitintä tarvitse käynnistää tankki täynnä. Vasta polttoaineen kuumeneminen nostaa paineet.Usmi kirjoitti: Joo, hieman on tehoton Valmetti vakiona, mutta linkin osoittamalla tavalla saa tuohon hienoon keittimeen lisää tehoa: http://www.vaellusnet.com/turinat/viewt ... c&start=15
Pumpuilla on enemmän merkitystä isommissa keittimissä kuten 111 mallissa, jossa tankkia ei saa kuumaksi juuri millään.
^ Se on totta, että suurin hyöty mini-/midipumpuista on juuri tuossa käynnistyksessä. Esilämmitysaika on lyhyempi ja keittimeen saa nopeasti isomman sekä tehokkaamman liekin. Mutta kyllä tuolla lisäpaineistuksella varsinkin talviolosuhteissa saadaan teho pysymään koko ajan kunnollisena, toisin kuin vain keittimen oman liekin lämmöllä. Kokemusta on lisäpaineistetuista ilman omaa pumppua olevista Optimus malleista: 8R, 80, 99, 123R, Ranger 10 ja vielä nuo Valmetit. Tuon Optimus Ranger 10:n hiljaista hattupoltinta ei varmaan saisi kunnolla alkuun palamaan ollenkaan ilman lisäpumppua. Se on kyllä minun keittimistäni kaikkein eniten lopulta tankkia + sisällä olevaa petrolia kuumentava. Sen tankkaaminen bensalla on ehdottomasti kiellettyä, koska muuten pieneen keittimeen on ympätty suurehko ja erittäin tehokas poltin, joka kyllä kuumentaa tankin sisällön kunnolla. Tuosta kun päästää paineet pihalle käytön jälkeen, kuuma petrolihöyry vain nousee. Aikoinaan Optimuksen ohjeitten vastainen käyttö bensalla ja sen seurauksena tapahtuneet possahdukset olivat ilmeisesti syynä muuten hienon keittimen pieneen valmistusmäärään. Oikein petrolilla täytettynä keitin on kyllä aivan turvallinen.
-
- Viestit: 242
- Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
- Paikkakunta: Hamina
-
- Viestit: 242
- Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
- Paikkakunta: Hamina
Ettei olisi Colemanin keittimiä (joissa käytetään sitä legendaarista Coleman fuel:a ):
http://www.campingtourist.com/camping-e ... man-stove/
http://www.campingtourist.com/camping-e ... man-stove/
-
- Viestit: 242
- Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
- Paikkakunta: Hamina
Colemanillahan näyttäisi olevan myös nestemäisillä polttoaineilla toimivia lyhtyjä, jotka nayttäisivät olevan vähän pienempiä kooltaan kui Petromax ja Tilley:
http://www.coleman.com/Products/1015/li ... l-lanterns
http://www.coleman.com/Products/1015/li ... l-lanterns
-
- Viestit: 242
- Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
- Paikkakunta: Hamina
^ Jos tarkoitat alkuperäisiä Ruotsissa tehtyjä Svea 123 -keittimiä ja "täällä" Suomea, eipä niitä taida ihan hirveästi olla myytäväksi asti tarjolla. Ebay:ssa ja Traderassa aina välillä myytävänä noita on ja hinnat tahtoo varsinkin Ebay:ssa nousta nykyään turhan korkeaksi. Vanhimmat Svea 123 -keittimet erottaa uudemmista helposti, niissä liekinsäätökara on taivutettu viistosti alaspäin, kun uudemmissa kara on vaakasuorassa. Noita vaakasuoralla karalla varustettuja on myös valmistettu ihan Ruotsissakin, mutta kaikkein uusimmat taitavat tulla jostain kaukaa muualta.
Optimukselta löytyy myös Colemanin tyylisiä keittimiä eli 323 ja 324 Rider. Phoebus 625 on myös tuollainen. Tietysti kaikki vanhimmat klassikot esim Optimus 00, 80 yms ovat poltin-tankin-päällä-keittimiä. Tästä samasta ketjusta sivulta 6 löytyy kuvia edellä mainituista.
Optimukselta löytyy myös Colemanin tyylisiä keittimiä eli 323 ja 324 Rider. Phoebus 625 on myös tuollainen. Tietysti kaikki vanhimmat klassikot esim Optimus 00, 80 yms ovat poltin-tankin-päällä-keittimiä. Tästä samasta ketjusta sivulta 6 löytyy kuvia edellä mainituista.