Vanhoja ja uusia keittimiä

RoyalPyton
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Syys 2012 12:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RoyalPyton »

Korkin tiivisteen vaihdoin uuteen ku siinä oli juur saman kokonen tiiviste kun 8r:ssä johon oli varalle niitä.
En mä sitä uskaltanu heti kyllä täyteen tankata,vaatii muutaman kuplajuoman alle ennen tosikeitoksia varmaan.
Heittääkö se ihan isonkin lieskan sieltä venttiilistä vai?


Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Kuinkas noi Valmetit teillä muilla pelaa? Oma tuntuu vähän tehottomalta, tiivisteen olen vaihtanut, mutta muuten en ole perehtynyt kovinkaan perusteellisesti. Vai tuntuuko se vaan siltä, kun liekki on isompi kuin ruotsalaisissa, mutta tuntuu tulevan pienemmällä paineella?
L-J
Viestit: 477
Liittynyt: 24 Maalis 2010 09:31

Viesti Kirjoittaja L-J »

RoyalPyton kirjoitti: Heittääkö se ihan isonkin lieskan sieltä venttiilistä vai?
Ei ole mikään kovin iso lieska, mutta palaa aika iloisesti pari senttiä korkin yläpuolella. Paineventtiilistä tuleva bensahöyry ei välttämättä syty ilman kattilaa. Kattilan pohja ohjaa liekin siihen höyryyn. Sama ilmiö voi muuten tapahtua Optimus kasillakin.
RoyalPyton
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Syys 2012 12:48
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RoyalPyton »

Ok. Ei siinä siis syytä huoleen, toiv.venttiili toimii ettei kerää painetta liiaksi.
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

Mikko S kirjoitti:Kuinkas noi Valmetit teillä muilla pelaa? Oma tuntuu vähän tehottomalta, tiivisteen olen vaihtanut, mutta muuten en ole perehtynyt kovinkaan perusteellisesti. Vai tuntuuko se vaan siltä, kun liekki on isompi kuin ruotsalaisissa, mutta tuntuu tulevan pienemmällä paineella?
Joo, hieman on tehoton Valmetti vakiona, mutta linkin osoittamalla tavalla saa tuohon hienoon keittimeen lisää tehoa: http://www.vaellusnet.com/turinat/viewt ... c&start=15

Itse olen keitellyt retkilläni useasti omilla Valmeteillani ja ikinä ei ole kyllä bensa alkanut tankissa kiehumaan ahdetulla tai ahtamattomalla versiolla. Kauhean suurta kattilaa tai pannua ei noitten pienien keittimien päälle kannata asettaa, jotta vältytään turhalta lämpenemiseltä. Vakiokorkistakaan ei koskaan mitään liekkiä ole pukannut. Varoventtiilin jousta voi tosiaan halutessaan säätää "tiukemmalle" jos paineet karkaa tuota kautta.
L-J
Viestit: 477
Liittynyt: 24 Maalis 2010 09:31

Viesti Kirjoittaja L-J »

Usmi kirjoitti: Itse olen keitellyt retkilläni useasti omilla Valmeteillani ja ikinä ei ole kyllä bensa alkanut tankissa kiehumaan ahdetulla tai ahtamattomalla versiolla.
Onpa ihme, niillä vähillä kerroilla kun olen Valmettia kyttänyt tankista on kuulunut porinaa. Ehkäpä kattila jota olen käyttänyt on ollut liian laakea. Bensan kiehuminen, jona porinaa pidän, nostaa paineen ja aukaisee paineventtiilin, siitä virtaa ulos kaasuuntunutta bensaa. Tämä taas on syttynyt leveän kattilan tuoman liekin avittamana.
L-J
Viestit: 477
Liittynyt: 24 Maalis 2010 09:31

Viesti Kirjoittaja L-J »

Usmi kirjoitti: Joo, hieman on tehoton Valmetti vakiona, mutta linkin osoittamalla tavalla saa tuohon hienoon keittimeen lisää tehoa: http://www.vaellusnet.com/turinat/viewt ... c&start=15
Mun mielestä näillä pikkupumpuilla saadaan aika vaatimaton paine aikaan joka auttaa vain siinä ettei keitintä tarvitse käynnistää tankki täynnä. Vasta polttoaineen kuumeneminen nostaa paineet.
Pumpuilla on enemmän merkitystä isommissa keittimissä kuten 111 mallissa, jossa tankkia ei saa kuumaksi juuri millään.
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

^ Se on totta, että suurin hyöty mini-/midipumpuista on juuri tuossa käynnistyksessä. Esilämmitysaika on lyhyempi ja keittimeen saa nopeasti isomman sekä tehokkaamman liekin. Mutta kyllä tuolla lisäpaineistuksella varsinkin talviolosuhteissa saadaan teho pysymään koko ajan kunnollisena, toisin kuin vain keittimen oman liekin lämmöllä. Kokemusta on lisäpaineistetuista ilman omaa pumppua olevista Optimus malleista: 8R, 80, 99, 123R, Ranger 10 ja vielä nuo Valmetit. Tuon Optimus Ranger 10:n hiljaista hattupoltinta ei varmaan saisi kunnolla alkuun palamaan ollenkaan ilman lisäpumppua. Se on kyllä minun keittimistäni kaikkein eniten lopulta tankkia + sisällä olevaa petrolia kuumentava. Sen tankkaaminen bensalla on ehdottomasti kiellettyä, koska muuten pieneen keittimeen on ympätty suurehko ja erittäin tehokas poltin, joka kyllä kuumentaa tankin sisällön kunnolla. Tuosta kun päästää paineet pihalle käytön jälkeen, kuuma petrolihöyry vain nousee. Aikoinaan Optimuksen ohjeitten vastainen käyttö bensalla ja sen seurauksena tapahtuneet possahdukset olivat ilmeisesti syynä muuten hienon keittimen pieneen valmistusmäärään. Oikein petrolilla täytettynä keitin on kyllä aivan turvallinen.
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Onko olemassa Svean tyylistä keitintä (poltin tankin päällä) jossa olisi pumppu? Uusi tai vanha.

/Antti
Kuva
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Mikä keitin kuvassa?

Kuva

/Antti
Kuva
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Ettei olisi Colemanin keittimiä (joissa käytetään sitä legendaarista Coleman fuel:a :D ):

http://www.campingtourist.com/camping-e ... man-stove/
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Joo, "Sportster II Dual Fuel™ 1-Burner Stove" on näemmä tuon tarkka mallinimi.

/Antti
Kuva
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Colemanillahan näyttäisi olevan myös nestemäisillä polttoaineilla toimivia lyhtyjä, jotka nayttäisivät olevan vähän pienempiä kooltaan kui Petromax ja Tilley:

http://www.coleman.com/Products/1015/li ... l-lanterns
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Missä hintaluokassa vanhat Sveat pyörii täällä? Saatavuus taitaa olla aika kehno jos unohdetaan ulkomailta tilaus, vai?

/Antti
Kuva
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

^ Jos tarkoitat alkuperäisiä Ruotsissa tehtyjä Svea 123 -keittimiä ja "täällä" Suomea, eipä niitä taida ihan hirveästi olla myytäväksi asti tarjolla. Ebay:ssa ja Traderassa aina välillä myytävänä noita on ja hinnat tahtoo varsinkin Ebay:ssa nousta nykyään turhan korkeaksi. Vanhimmat Svea 123 -keittimet erottaa uudemmista helposti, niissä liekinsäätökara on taivutettu viistosti alaspäin, kun uudemmissa kara on vaakasuorassa. Noita vaakasuoralla karalla varustettuja on myös valmistettu ihan Ruotsissakin, mutta kaikkein uusimmat taitavat tulla jostain kaukaa muualta.

Optimukselta löytyy myös Colemanin tyylisiä keittimiä eli 323 ja 324 Rider. Phoebus 625 on myös tuollainen. Tietysti kaikki vanhimmat klassikot esim Optimus 00, 80 yms ovat poltin-tankin-päällä-keittimiä. Tästä samasta ketjusta sivulta 6 löytyy kuvia edellä mainituista.
Vastaa Viestiin