Vanhoja ja uusia keittimiä

Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Onko kenelläkään tietoa venäläisestä "mehiläinen" valopetroolikeittimestä. Siinä on samanlainen hiljainen kupu kuin on Optimus hikerissakin. Rinko näytää olevan työstettyä messinkiä. Säiliö vaaleansininen ja mukana tulee pyöreä alumminikattila johon koko keitin pakkautuu.


Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Löytyihän se "naapurin" keitin Youtubesta. En tiedä onko yhtä hiljainen kuin Hiker. Lähiaikoina se selvinnee. Tässä linkki Youtubeen

Avatar
Rosnaaja
Viestit: 229
Liittynyt: 18 Maalis 2012 12:30

Viesti Kirjoittaja Rosnaaja »

Vaarin verstaan hylyltä löysin tämmöisen keittimen. Mitä osaisitte kertoa tuosta?

Kannessa lukee "Optimus, Made in Sweden ja numero 8.

Nettitutkimuksissa olen löytänyt vain "Optimus 8R" ja "Optimus 8R Hunter" keittimiä.
Linkin keitin on ilmeisesti samanlainen, vaikkei kannesta R kirjainta löydykkään?
Tosin säätönuppi on erilainen, kun mihin netissä törmäsin.

Minkähän ikäinen laite mahtaisi olla kyseessä?

Säiliössä vaikuttaisi hajun perusteella olevan bensaa. Uskaltaisikohan tuota kokeilla tuosta vain?

Mistä kannattaisi kysellä tiivistettä säiliön korkkiin?

Käsipumppu on ilmeisesti ajan saatossa hävinnyt. Onko tuosta vielä keittimeksi ilmankin?

Olettaisin tuon olevan sama keitin, jonka kanssa vaari olisi vaeltanut joskus 50-60 -luvuilla. Olisi hienoa, jos vaarin perintökeittimestä saisi vielä itselle toimivan pelin!
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Ei tuohon kuulu pumppua eli siis bensakeitin, näyttäisi täydelliseltä, tiivisteiden ja suuttimen tarkistus ja menoksi(täytyy myöntää että kokemusta vain yhdestä Hikerista että siltä phjalta).
Ktm
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Helmi 2008 21:21

Viesti Kirjoittaja Ktm »

Bensat pois ja vaikka polkupyörän pumpulla korkin venttiilistä kokeilet saatko pysymään paineet säiliössä. Alkuperäiseen varustukseen on kuulunut pieni irtopumppu. Jos paineet pysyy niin lamppuöljyllä kannattaa kokeilla lähteekö tulille.

Viimeksi muokannut Ktm, 06 Huhti 2012 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Mallia 8 tehtiin kai joskus ennen 8r:ää, voit tarkistaa classic camp stovesin reference gallerysta. Enpä osaa eroista sanoa, 8r:ssä mulla on samanlainen avain kuin 123:ssa ja tuossa näkyy olevan 111 tyylinen nuppi.

Laita korkkiin uusi tiiviste, uudet "bensat" tankkiin ja tulille vaan, esilämmitys mieluiten spriillä. Korkin tiivisteitä saa ebaysta 5 kappaleta muutamalla eurolla. Primus Power Fuel on sopivin polttoaine suomessa, toinen vaihtoehto on Nesteen pienmoottoribensiini. Jostain syystä powerfuelin hinnoittelu on sellainen, että 2,5l kannu maksaa 13 euroa ja litra 8 euroa. Tuollaista keitintä ei saa polttaa tyhjäksi, polttimen sisällä on puuvillasydän joka kuljettaa bensaa eteenpäin ja se saattaa palaa karrelle kuivana polttaessa.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Säiliön tiivisteitä löytyy Etrasta tai jostain autokorjaamosta. Mittaa tönärillä tiivisteet mitat tai ota tiiviste irti ja hae mallin mukaan.
Avatar
Rosnaaja
Viestit: 229
Liittynyt: 18 Maalis 2012 12:30

Viesti Kirjoittaja Rosnaaja »

Mikko S kirjoitti:Mallia 8 tehtiin kai joskus ennen 8r:ää, voit tarkistaa classic camp stovesin reference gallerysta. Enpä osaa eroista sanoa, 8r:ssä mulla on samanlainen avain kuin 123:ssa ja tuossa näkyy olevan 111 tyylinen nuppi.

Laita korkkiin uusi tiiviste, uudet "bensat" tankkiin ja tulille vaan, esilämmitys mieluiten spriillä. Korkin tiivisteitä saa ebaysta 5 kappaleta muutamalla eurolla. Primus Power Fuel on sopivin polttoaine suomessa, toinen vaihtoehto on Nesteen pienmoottoribensiini. Jostain syystä powerfuelin hinnoittelu on sellainen, että 2,5l kannu maksaa 13 euroa ja litra 8 euroa. Tuollaista keitintä ei saa polttaa tyhjäksi, polttimen sisällä on puuvillasydän joka kuljettaa bensaa eteenpäin ja se saattaa palaa karrelle kuivana polttaessa.
Tarkoitat ilmeisesti tätä kohdetta. Kohteen tiedoissa lukee 8R, mutta oletettavastihan nuo sopivat myös tuohon vanhempaan malliin.
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Just noita, sopii suunnilleen kaikkiin ruotsalaisiin keittimiin ja lamppuihin. Ainakin kaikkiin mihin olen tähän asti kokeillut...
Avatar
Rosnaaja
Viestit: 229
Liittynyt: 18 Maalis 2012 12:30

Viesti Kirjoittaja Rosnaaja »

Kuljetuksen aikana keitin oli vähän vuotanut, joten oletin tietysti, että tiiviste vuotaa. Nyt kun kääntelin ja ravistelin keitintä, ei mistään vuotanut bensaa. Eli olisko kuljetuksen aikana unohtunut liekinsäätö auki.

Taidan lähteä heti tutkimaan onko Neste auki ja löytyiskö sieltä bensaa kokeilua varten.
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Kyllä ne tiivisteet on yleensä ihan kivikovia ja kannattaa vaihtaa jokatapauksessa, kun ottaa uuden keittimen käyttöön. Sen voi kääntää ensiapuna toisinpäin, jos saa ehjänä irti.
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Wanhojen keittimien ketjussa ei ehkä ole perisynti kysellä, kerääkö, saati käyttääkö porukka reissussa noita keittimiään. Minusta se olisi oikein hienoa.

Lisäkysymykseni tuohon kuuluu, jotta keräättekö kenties keittimien kanssa ajan henkeen sopivia retkiastioitakin ?

Itselläni viimesin tällanen keittimiin liittyvä löytö, oli tosi siistikuntoinen "osy" merkkinen setti, kotimainen tekele, jossa on isohko kattila kansineen ja sen sisään napkasti istuva tyylikäs vesi/tee/kahvipannu, kahdella taittuvalla sangalla ja lyhyenlännällä, itse kattilan reunaan prässätyllä nokalla. OSY, lienee ollut jotakuinkin Oy sytytin ja ammus Ab, tai vastaava, enempi ammustehtailuun alkujaan/jossain vaiheissaan keskittynyt tehdas ?
Kohti korpea,kiitos.
Avatar
Rosnaaja
Viestit: 229
Liittynyt: 18 Maalis 2012 12:30

Viesti Kirjoittaja Rosnaaja »

Kiitos vinkeistä ja rohkaisuista!

Laiton tuonne muutaman kuvan ja vähän tarinaa.

Alkuun tuli liekkiä polttoainesäiliön korkin välistä. En tiedä olisko johtunut huonosta tiivisteestä, liian täyteen täytetystä säiliöstä vai huolimattomuudesta polttoaineita käytettäessä.

Mutta sehän toimi! Huippu homma!

Uskaltaiskohan tuon kanssa lähteä talvitelttailemaan? Miksi ei...
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

Mikko S kirjoitti:Kyllä ne tiivisteet on yleensä ihan kivikovia ja kannattaa vaihtaa jokatapauksessa, kun ottaa uuden keittimen käyttöön. Sen voi kääntää ensiapuna toisinpäin, jos saa ehjänä irti.
Ei kääntäminen ole apukeino!
Tiiviste tiivistää molemmilla puolillaan. Ei se auta, että vuodon vaihtaa toiselle puolelle.
Jopa päinvastoin. Kun irrroittaa tiivisteen se kärsii siitä ja vuotaa vielä enemmän kuin alkuperäisesti.
Ktm
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Helmi 2008 21:21

Viesti Kirjoittaja Ktm »

Talvitelttailemaan bensa polttoaineena; en suosittele ainakaan teltassa sisällä käyttämään.
Lamppuöljyllä kyllä onnistuu kokkailut turvallisesti myös sisällä.
Millä pumppasit painetta keittimeen ?
Vastaa Viestiin