Nuudeliin makua

Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Nuudeliin makua

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Miten saisi nuudeliin hieman paremman maun?
Nuudelithan on kevyttä retkimuonaa mutta niiden mukana tulevat maustepussit ovat kuvottavia.
Suolaa ensinnäkin aivan älyttömästi ja sitten jotain mausteseosta, joka ainakin minulla saa hien pursuamaan otsalle ja vatsan löysälle :oops:
Onko jollain kokemusta ja käsitystä siitä, mitä nuudelin sekaan voisi laittaa, jotta siitä tulisi hieman maittavampaa ?
Kotioloissa sekaan voi tunkea esim. ketsuppia mutta retkelle se on taas turha painolasti, samoin kuin tonnikalakin.


"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Re: Nuudeliin makua

Viesti Kirjoittaja pesala »

Luiro kirjoitti:Miten saisi nuudeliin hieman paremman maun?
Nuudelithan on kevyttä retkimuonaa mutta niiden mukana tulevat maustepussit ovat kuvottavia.
Suolaa ensinnäkin aivan älyttömästi ja sitten jotain mausteseosta, joka ainakin minulla saa hien pursuamaan otsalle ja vatsan löysälle :oops:
Onko jollain kokemusta ja käsitystä siitä, mitä nuudelin sekaan voisi laittaa, jotta siitä tulisi hieman maittavampaa ?
Kotioloissa sekaan voi tunkea esim. ketsuppia mutta retkelle se on taas turha painolasti, samoin kuin tonnikalakin.
Pirkka tonnikala pussissa : Lime, Chili . noilla saa ainakin makua mukavasti eikä painakkaan paljon. Olen kokeillu , ihan mukavasti meni alas . Nälkäkin lähti.
Avatar
varg62
Viestit: 5824
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Se on juuri chili joka noissa nuudeleissa puskee hikeä.Minun mielestä pitäisi olla enemmän siinä mukana mausteita.Nam.Sekaan heitän kuivalihaa,tonnikalaa,kuivattua kanaa tai kuivattua metukkaa.
Riisiryyni
Viestit: 67
Liittynyt: 01 Helmi 2009 12:35
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Riisiryyni »

Minä syön nuudelit kuppikeittojen seassa, varsinkin kaikki liemimäiset keitot on hyviä siihen. Nuudelit saa makua ja keitto vähän lisää volyymiä :D
PKT
Viestit: 581
Liittynyt: 13 Elo 2012 09:58

Re: Nuudeliin makua

Viesti Kirjoittaja PKT »

Luiro kirjoitti:Nuudelithan on kevyttä retkimuonaa mutta niiden mukana tulevat maustepussit ovat kuvottavia.
Nuudeleita voi ostaa myös ilman maustepusseja ja ne voi maustaa aivan niin kuin minkä tahansa muunkin ruoan.

Mi xao - paistettu nuudeli (2 hengen annos)

3 pakettia nuudeleita
100g katkarapuja (kuorittuja)
100g lihaa (suikaleena) tai kasviksia, kuten siitakesieniä tai herkkusieniä, porkkanaa, bambua
200 g vietnamilaista makeaa kaalia (leikataan paloiksi)

Työvaiheet:

1. Nuudelit laitetaan kuumaan veteen turpoamaan noin 10min
2. sekoitetaan lihat ja katkaravut yhteen ja maustetaan seuraavasti:

1/2 tl suolaa
1/2 tl pippuria
1 tl sokeria
1 tl seesamöljyä
1 valkosipulin kynsi (murskattu)
1 sipuli

- annetaan mausteiden imeytyä noin 20min
- liha esipaistetaan puolikypsäksi
- sekoitetaan nuudelit sekaan ja paistetaan vähän, että nuudelit kypsyvät
- lisätään sekaan kasvikset
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Nuudeliin makua

Viesti Kirjoittaja JBay »

PKT kirjoitti: 200 g vietnamilaista makeaa kaalia (leikataan paloiksi)
Onkohan tarvetta tuoda kaalia Vietnamista asti, vai onkohan tuo joku kiinankaalia vastaava kaaviversio?

Kotimainen kaali toimii ruuissa ihan hyvin. Nuudeleiden sekaan sitä voi tarvittaessa ensin vähän kuullottaa pannulla.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Nuudeliin makua

Viesti Kirjoittaja JBay »

Luiro kirjoitti:Miten saisi nuudeliin hieman paremman maun?
Nuudelithan on kevyttä retkimuonaa mutta niiden mukana tulevat maustepussit ovat kuvottavia.
Suolaa ensinnäkin aivan älyttömästi ja sitten jotain mausteseosta, joka ainakin minulla saa hien pursuamaan otsalle ja vatsan löysälle :oops:
Onko jollain kokemusta ja käsitystä siitä, mitä nuudelin sekaan voisi laittaa, jotta siitä tulisi hieman maittavampaa ?
Itselle nuudeleissa on sopivasti makua ja joskus lisään vielä suolaa, mustapippuria, chiliä ja/tai valkosipulijauhetta.

Joissakin nuudeleissa soppa-aines/liemijauhe ja chili on eri pusseissa, joten tulisuutta voi vähän säätää, mutta suola taitaa olla siinä liemijauheessa...

Jos makua on liikaa, niin laita mukaan vain osa liemijauheesta/mausteista. Lisämakua saa vaikka pilkotulla sipulilla, valkosipulilla, kinkulla, metwurstilla, kala/äyriäispaloilla, erilaisilla pilkotuilla vihanneksilla/juureksilla ja/tai juustolla. Keitettyjen nuudeleiden päälle voi heittää myös kananmunan, mutta sitä pitää sekoittaa niin ei tule yhtä "könttää". Nuudelien jatkamisessa voi kokeilla melkein kaikkia ruoka-aineita ja lisätä mausteita oman maun mukaan.
hannes
Viestit: 10737
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kuivattu tomaatti, basilikan ja oreganon kanssa on hyvää (mustapippuria, timjamia vähän).
Juustot tosiaan sekaan ovat hyviä!
Riisiryyni
Viestit: 67
Liittynyt: 01 Helmi 2009 12:35
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Riisiryyni »

Kaikkea te sitten jaksattekin sinne kairaan kantaa :shock: Kinkut, kalat, äyriäiset, munat, vietnamilaiset kaalit, juustot???
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Riisiryyni kirjoitti:Kaikkea te sitten jaksattekin sinne kairaan kantaa :shock:
Aloittaja ei maininnut mitään kairasta vaan kyseli vinkkejä retkille. Retki kai voi olla helponkin kantomatkan mittainen.

Myös pidemmillä retkillä itsellä on ainakin mukana metwurstia ja sulatejuustoa sekä kuivattuja vihanneksia ja mausteita. Talviretkillä taas mukana on myös painavampaa ruokatavaraa, kun ahkiossa ne kulkee kivasti. Nyt viikonloppuna ruskistin kattilassa kanaa, pekonia ja sipulia. Päälle vettä ja nuudelit mausteineen. Siitä tuli ihan syötävä iltamössö...

Jos haluaa niin nuudelikeittoa voi myös hiukan saostaa perunamuusijauheella.
Avatar
Pirunportti
Viestit: 1474
Liittynyt: 15 Touko 2012 11:06

Viesti Kirjoittaja Pirunportti »

Riisiryyni kirjoitti:Kaikkea te sitten jaksattekin sinne kairaan kantaa :shock: Kinkut, kalat, äyriäiset, munat, vietnamilaiset kaalit, juustot???
Eikä tässä vielä kaikki. Toki mukaan tulee ottaa viiniä ja wiskiä ja konjakkia ja kossua ruokaryypyksi. Lisäksi ruokavalioon sopii mainiosti härän sisäfilee, karitsan paisti jne.

Ja tietysti saunaan neloskaljaa. Kolmoskaljaa ei kannata kantaa, koska siinä on niin vähän alkoholia. Vahva olut taas ei sovi saunajuomaksi.
Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Siinä nuudelien makuseoksessa on runsaasti lisäksi natriumglutamaattia poikkeuksetta, joka voi olla ihan kiinnostava kuriositeettikemikaali siinä missä kokaiinikin, mutta haittavaikutuksina sillä on mm. kärttyisyys, tinnitus &kreatiinin irtoaminen elimistöstä (joka vaeltajalle ei välttämättä ole toivottava reaktio).

Nuudelithan ovat ihan pastan kaltainen tuote, jota saa ilman makupusseja &voi maustaa makunsa mukaan (se on halvempaakin ilman niitä lisukkeita). Ketsupin voi korvata pieniksi saksituilla aurinkokuivatuilla tomaateilla tai tomaattipyreella. Tonnikalalastuja ei valitettavasti länsimaissa taida myynnissä olla. Ne olisivat kalastamattomalle melkein turskalastujen veroisia! Valkosipuli-, korianteri- &paprikajauhettta kannattaa kans ottaa mukaan, niin pysyy itikat &taudit loitolla (tai ainakin osa niistä).
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Hiki ja vatsan sekaisinmeno viittaa chiliin, mutta on pitkälti myös tottumiskysymys. Itse viljelen chiliä, ja käytän oman puutarhan tuotteita suht usein ruuassa, mutta lajikkeet + tulisuus ovat jotain aivan muuta kuin noissa kaupan maustepussukoissa. Toki nykyään saa vahvaa chiliä myös kaupasta, semmoinen missä on varoitustarrat takaa laadun: http://www.fataliigourmet.net/files/NAG ... 330pix.jpg

Nuudelit vaatii suhteellisen vahvan maustamisen, jos mausteet lisätään keitinveteen. Ehkä kannattaa harkita maustamista keittämisen jälkeen, mutta silloin toki pitää käyttää joko mausteita jauheena kuivattujen tuotteiden sijaan.

Ehkä välimerelliset maustesekoitukset voisivat toimia, en tiedä saako miten hyvin Suomesta, itse olen tuonut niitä Kreikasta.

Olen itse luopunut nuudeleista niiden viemän tilan takia (aika paljon ilmaa suhteessa ruokaan/kaloreihin). Joskus paketteja löytää tuvilta, ja silloin tulee valmistettua.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Hobelf kirjoitti:Siinä nuudelien makuseoksessa on runsaasti lisäksi natriumglutamaattia poikkeuksetta, joka voi olla ihan kiinnostava kuriositeettikemikaali siinä missä kokaiinikin, mutta haittavaikutuksina sillä on mm. kärttyisyys, tinnitus &kreatiinin irtoaminen elimistöstä (joka vaeltajalle ei välttämättä ole toivottava reaktio).
Olenkin ihmetellyt mistä ne äänet johtuvat. Luulin, että ne on sivuvaikutuksia "Pirunportin" mainitsemista juomista. Krapulaa epäilin kärttyisyyden syyksi, mutta kaikki korjaantuu kun jätän nuudelien liemijauheet käyttämättä. :?
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Nuudeleiden valmiit mausteseokset ovat myrkkyä, kuten monet muutkin einekset. Aiheuttavat kärttyisyyden ja tinnitusten lisäksi myös väsymystä, liikaa janoisuutta, kuona tunkemista ihon läpi, levotonta unta, närästystä, pahan hajuista hengitystä. Mitä paremmassa kunnossa olet, ts. mitä paremmin aineenvaihduntasi toimii, sitä enemmän kärsit noista oireista. Tai mitä terveellisemmin yleensä syöt...

Itse maustamisen rinnalla nuo valmiit myös maistuu pahalta.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Vastaa Viestiin