Kuusenkerkkä aika käsillä.

Harhailija

Kuusenkerkkä aika käsillä.

Viesti Kirjoittaja Harhailija »

Hyödynnätkö retkiruuan lisänä kuusenkerkkiä tähän aikaan, siis ihan kerkkinä?

Keräätkö ja säilötkö myöhempää käyttöä varten, pakkaseen tai kuivaamalla?

Maastossa on mukavaa!
Vinski

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Kuusenkerkkien hyödyntäminen on sikäli hankala aihe, että niiden keräily ei kuulu jokamiehen oikeuden piiriin. Tämä näkökulma tuodaan keskusteluissa aina ennemmin tai myöhemmin esiin. Nyt ennemmin.

En ole säilönyt, mutta joskus tulee patikoidessa silpastua jokunen suuhun.
Korpijaakko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Olen jokusen joskus ohikulkiessani pistänyt poskeeni, mutta nyt ajattelin keittää kuusenkerääsiirappia kun kerääminenkin onnistuu. Ovetko savusilmät keitelleet kuusenkerkistä siirappia? Onko reseptejä tai vinkkejä?
scambo

Viesti Kirjoittaja scambo »

Olen keittänyt viime vuonna siirappia oman kotipihan kuusenkerkistä. Tuli liian paksua, jäähtyessään siitä tuli kovaa kuin kivi. Ei kannata keittää niin monta tuntia kuin minä.

Ohje:

5 l kerkkiä
vettä
noin 1 kg sokeria
(sitruuna tai vaniljaa)

Kerää touko-kesäkuussa haluamasi määrä (ohjeessa 5 litraa) 1-7 cm pitkiä, vielä vaaleita ja pehmeitä kuusenkerkkiä. Saat valmista siirappia 1/3 kerkkien määrästä. Keruu ei kuulu jokamiehenoikeuksiin, muista kysyä lupa maanomistajalta.

Huuhtele kerkät ja kumoa ne kattilaan. Kaada kerkkien päälle kylmää vettä, niin, että ne peittyvät. Anna liota yön yli.

Keitä kerkkiä liotusvedessään noin 2 tuntia. Siivilöi seos ja poista kerkät. Lisää sokeria 1/2 kg liemilitraa kohti. Keitä lientä sekoittaen noin 2 tuntia tai kunnes se on sopivan paksuista.

Mausta valmis siirappi halutessasi sitruunalla tai vaniljalla. Kaada siirappi kuumennettuihin, pieniin lasipurkkeihin. Sulje tiiviisti.

Netistä löysin lisäksi tiedon, että kuusenkerkät sisältävät hartsia, joten sen runsasta syömistä ei suositella munuaisvioista kärsiville.
Korpijaakko
Viesti:

Scambolle suuret kiitokset ohjeesta!

Töissä vierähti niin pitkään, että keittely meni yötöiksi... Mutta eikös se niin ole, että paras siirappi keitetään kesäisenä keskiyönä hiljalleen vaalenevan taivaan alla?

Lisää siirappista juttua blogissani. Kommentit ovat tervetulleita, erityisesti asiavirheiden osalta, sillä olen näissä asioissa silkka aloitteleva harrastelija.
Korpijaakko
Viesti:

Ja pistetäänpä palstan sivistyneille juopoille vinkiksi:

Metsämiehen makea martini
4cl giniä (mieluiten Bombay Saphire, mutta Beefeaterkin tuntuu toimivan)
1cl juoksevaa kuusenkerkkäsiirappia
hämmennetään jäiden kanssa (voi ravistaakin, koska siirappi samentaa juoman muutenkin)
tarjotaan mieluiten jäähdytetystä jalallisesta coctail-lasista

Maistuu hyvältä erityisesti tällaisen hellepäivän päälle: makea, mausteinen, metsäinen. Toimisi kesken hellepäivän varmaan paremmin Tom Collins -tyylisesti jatkettuna eli korkeaan lasiin jäitä, gini ja siirappi, hämmennetään huolellisesti, lisätään muutama kuusenkerkkä (nyt tuoreita, loppukesästä pakastettuja) ja täytetään lasi soodavedellä.

Antaa kesän tulla! Minä olen valmis!
tst

Re: Kuusenkerkkä aika käsillä.

Viesti Kirjoittaja tst »

Vielä ei ole kuusenkerkkä aika, mutta siirappiin liittyvää asiaa eli oletteko maistaneet sienisiirappia? Ite en ole ja oudolta kuulostaa, mutta arvatenkin hyvää. https://www.jotainmaukasta.fi/2025/10/10/sienisiirappi/
Pepi

Re: Kuusenkerkkä aika käsillä.

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Kummastelin kovasti, kun sienistä ei kovin paljoa makeutta löydy. Sitten luin reseptin. Sokeristahan tuo siirappi tehdäänkin. Vain sienten keitinlientä mausteeksi.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Vastaa Viestiin