"Oikea metsästys"

Toni

Viesti Kirjoittaja Toni »

ikihonka:
ite luulisin siilien pyrkivän tarhaan ruoan tai jonkun syötävän hajun takia,ja siili kerran eteenpäin yrittäessään on piikkiensä kanssa kusessa.jos mieli muuttuukin kesken reissun,vaikkapa koiran ryhtyessä räksyttämään naaman edessä,kropan ollessa vielä puol välissä...

mazutake:
oon joskus nuoruudessani täytelly eläimiä,ja siihen liittyen muistelisin,että"poikkeus"eläimille voi hakea hallussa pito lupaa.
tosin toi olla kyllä omia vääriä mutuilujakin....
vanhemman täytetyn eläimen voi kyllä jossain määrin tunnistaa,monistakin seikoista,mutten niitä rupee tässä puimaan:)
se hakeeko toppauksilleen lupia vai ei on ainaki mulla siinä ja siinä,vaivautuakko moisen takia.jos nyt ei oo mikään mahottoman harvinainen sitten...

joutsenten metsästyksestä voi tulla tulevassa tottakin,vaikka tuo agressiivisuus saattaa olla jossain määrin yksilö/pari->jälkikasvu kohtaistakin?

ite sallisin koeluontoisen harvennuksen,sellaisilla kohteilla,jossa muiden lajien syrjäyttäminen olisi todistettavissa pitempi aikaisilla linnuston havainto raporteilla, jossa näkyisi lajiskaala metsästettävistä lajeista rauhoitettuihin.

boueme

Viesti Kirjoittaja boueme »

Oikeassa metsästyksessä ovat vastakkain vain mies ja metsästyksen kohde kuten jälestämällä takaa-ajettava eläin, karhu tai hirvi. Silloin eläin pakenee ja kysyy todellakin miestä, jos takaa-ajo onnistuu. Toinen oikea metsästysmuoto on väijyminen.
Ennen olin metsästystä vastaan sen kaikissa muodoissa, mutta nyttemmin olen alkanut tuumailemaan toisin. Kaupasta ostettu lihapaketti, oli se sitten mitä lihaa tahansa, on mielestäni epäeettisempää kuin itse pyydetty liha. Vuosi sitten aloitimme vaimoni kanssa jousiammuntaharrastuksen. Perinteiset pitkäjouset ovat kyseessä. Taka-ajatuksena oli, että joskus tulevaisuudessa kun ja jos opimme ampumaan, voisimme alkaa metsästää niillä. Harjoitusta ei ole vielä riittävästi, mutta ehkä vuoden päästä, ehkä kahden. Tuskin voisin ampua haulikolla sorsaa tai jänistä. Jousella voisin jopa kuvitella sen tekeväni. Se olisi mielestäni oikeata metsästystä, jossa otetaan mittaa vaikka mistä.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Nachos man

Viesti Kirjoittaja Nachos man »

Pitäisi taas päästä puluista eroon kun tärkeisiin kohteisiin yöpymään yrittävät. (paskantavat)
Tuttavan ilmakivääri on sohvan alla pussissa mutta epäilyttää tehot ja jos joku mummo huomaa?
Pienoiskivääri äänenvaimentimella kai tähän sopivin mutta ei kai se pääkään oikein touhuun sovellu.
boueme

Viesti Kirjoittaja boueme »

Rakenna pulunpelotin. Variksenpelätistä modifioitu puluille sopivaksi, tai sopimattomaksi.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Pekka

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Nachos man kirjoitti:Pitäisi taas päästä puluista eroon kun tärkeisiin kohteisiin yöpymään yrittävät. (paskantavat)
Tuttavan ilmakivääri on sohvan alla pussissa mutta epäilyttää tehot ja jos joku mummo huomaa?
Pienoiskivääri äänenvaimentimella kai tähän sopivin mutta ei kai se pääkään oikein touhuun sovellu.
Älä hyvä mies ainakaan näin julkisesti haaveile ilmakon käytöstä lintuihin (eikä muihinkaan eläimiin). Häkki heilahtaa helposti.
Puluja voit kyllä posautella pienoiskiväärillä, jos sinulla on lupa ko. aseeseen tai vastaavaan tai vahvempaan. Sitten pitää vielä olla lupa ampua niitä siellä missä aiot.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Pekka

En ole lukenut koko säiettä läpi, mutta sen verran vilkaisin joitakin viestejä, että sama pätee kuin muuallakin:
Laillista metsästystä arvostelevat kahjot ja kateelliset.
Rölli

Viesti Kirjoittaja Rölli »

"Oikeaa metästystä" pitäisin toimintana, jossa riistaa arvostetaan. Sen mitta on vaivoja säästelemättömyys ja riistalle mahdollisuuden antaminen. Nykyäänhän metsästystä ei oikein elinehtonakaan voida pitää. Ison saaliin tavoittelu tai mahtailu kuuluu samaan sarjaan kaiken muun "mullapas on isompi kuin sulla" -kanssa, mikä kertoo lähinnä kypsymättömyydestä, eikä varmasti ole hyvän metsästäjän tunnusmerkki.

Metsästys kuuluu suomalaiseen kulttuuriin ja itsekin suoritin metästyskortin viime syksynä, joten sinänsä en metsästystä vastusta. Jousta olen ampunut kohta pari vuotta ja se on oma valintani metsälle.
hannes

Viesti Kirjoittaja hannes »

"Laaki ja heti vainaa" on mielestäni oikeaa metsästystä.

Silmitön liian kaukaa ,tuuriin luottaen,räiskiminen on kuitenkin yllättävän yleistä, ja haavikoita kituu pitkin mantuja.

Toivottavasti tähänkin puoleen kiinnitetään metsästyskorttia hankkiessa huomiota.

Lajituntemuskin on joillakin heikko - mm. kanahaukan sihtaajia olen minäkin tavannut :D .
Sorsastuksen puolella lajituntemus voisi olla parempi,vaikka käytännössähän se taitaa olla aika vaikeaa,kysymys kun on "tilanteessa" sekunneista.
Pekka

hannes kirjoitti:"Laaki ja heti vainaa" on mielestäni oikeaa metsästystä.

Silmitön liian kaukaa ,tuuriin luottaen,räiskiminen on kuitenkin yllättävän yleistä, ja haavikoita kituu pitkin mantuja.

Toivottavasti tähänkin puoleen kiinnitetään metsästyskorttia hankkiessa huomiota.

Lajituntemuskin on joillakin heikko - mm. kanahaukan sihtaajia olen minäkin tavannut :D .
Sorsastuksen puolella lajituntemus voisi olla parempi,vaikka käytännössähän se taitaa olla aika vaikeaa,kysymys kun on "tilanteessa" sekunneista.
Laaki ja vainaa, ihan oikea asenne. Kyllä asiaa painotetaan kurssilla, ainakin minä teen kouluttaessani porukkaa.
Kanahaukan sihtaamisella ei ole mitään tekemistä lajituntemuksen kanssa, koska kaikki petolinnut ovat rauhoitettuja. Tuskin kukaan kanahaukkaa sentään varikseen tai pyyhyn sekoittaa.
miki

oikkeeta metätystä.

Viesti Kirjoittaja miki »

oikea metsästys on säädelty lainsäädännöllä ja metsästysasetuksilla.
kaikki sen puitteissa tapahtuva metsästys on oikeaa metsästystä.
nuoriso-osasto

Re: "Oikea metsästys"

Viesti Kirjoittaja nuoriso-osasto »

Tällaisen vanhan säikeen täältä löysin! Itse olen uusi metsästäjä, joten kaikki metsästys kiinnostaa. Tänään kuitenkin harrastin eräkulkurin mittapuilla oikeaa metsästämistä. Ajokoiraa ei ole käytettävissä, joten kyseessä oli mies (x2) vastaan eläin.

Olen odotellut uutta lunta Tampereen seudulle ja viime yönä sitä siunattiin. Noni, jänisjahdin paikka siis! Kaveri mukaan ja Teiskon suunnille valtion maille tuoreita jäniksen jälkiä etsimään. Parin tunnin kävelyn jälkeen löydettiin oikeasti tuore jäniksen jälki. Ja ei kun perään. Lumoavaa puuhaa tuo jäniksen jäljittäminen. Metsäautotiellä seurasin selkeänä jonona etenevää jälkeä, kunnes se loppui kuin seinään. Kyllähän minä sentään paluuperistä olin kuullut, mutta todella etevästi oli jänö kääntynyt 180 astetta ja astellut omiin tassunjälkiinsä. Skannattiin aluetta tarkasti sivuilta, mutta tovi saatiin ihmetellä, kunnes kymmeniä metrejä takaapäin löytyi jäljestä poikittain kääntyneiden takatassujen painauma. Seuraava jälki olikin sitten tien toisen sivun ojan puolella. Lopulta kaikkien harhautusten jälkeen jänö lähti melko avoimesta männiköstä juuri, kun olimme kiivenneet kaatuneen puunrungon yli. Kaveri ehti seurata sitä haulikkonsa piipulla muutaman metrin kunnes jänis sujahti kumpareen taakse ja katosi näkyvistä. Eikä me sitä päästy enää näkemään ennen kuin hämärä keskeytti jahtihommat. Pompun jälkeen jänis oli kiertänyt vieressämme olleen pienen kumpareen ja palannut omille jäljilleen 20 metriä taaksemme...

Noh, ottaakseni vielä kantaa "oikeaan metsästykseen" täytyy mainita, että luin eilen Onni Wetterhoffin tallentamana 1800-luvulla eläneen hämäläisen ammattimetsästäjän Kokko-Kustaan tarinaa. Kokko oli elämänsä aikana ampunut 29 karhua, satoja ilveksiä ja kymmeniä susia, muuta riistaa lukuun ottamatta. Harmikseni minun on kuitenkin todettava, että hän ei harrastanut oikeaa metsästystä. Hän käytti nimittäin pyytäessään useampaa koiraa samanaikaisesti. Ne pitivät ajossa olevat karhut pois hänen kimpustaan, kun hän yksin kulki silloisia Hämeen laajoja erämaita. Karhut tuppasivat ajettuna käymään vähempiä koiria käyttävien päälle, kun he latasivat aseitaan.
Raato

Viesti Kirjoittaja Raato »

nuoriso-osasto kirjoitti: 11 Tammi 2026 22:10 Tällaisen vanhan säikeen täältä löysin! Itse olen uusi metsästäjä, joten kaikki metsästys kiinnostaa. Tänään kuitenkin harrastin eräkulkurin mittapuilla oikeaa metsästämistä. Ajokoiraa ei ole käytettävissä, joten kyseessä oli mies (x2) vastaan eläin.

Olen odotellut uutta lunta Tampereen seudulle ja viime yönä sitä siunattiin. Noni, jänisjahdin paikka siis! Kaveri mukaan ja Teiskon suunnille valtion maille tuoreita jäniksen jälkiä etsimään. Parin tunnin kävelyn jälkeen löydettiin oikeasti tuore jäniksen jälki. Ja ei kun perään. Lumoavaa puuhaa tuo jäniksen jäljittäminen. Metsäautotiellä seurasin selkeänä jonona etenevää jälkeä, kunnes se loppui kuin seinään. Kyllähän minä sentään paluuperistä olin kuullut, mutta todella etevästi oli jänö kääntynyt 180 astetta ja astellut omiin tassunjälkiinsä. Skannattiin aluetta tarkasti sivuilta, mutta tovi saatiin ihmetellä, kunnes kymmeniä metrejä takaapäin löytyi jäljestä poikittain kääntyneiden takatassujen painauma. Seuraava jälki olikin sitten tien toisen sivun ojan puolella. Lopulta kaikkien harhautusten jälkeen jänö lähti melko avoimesta männiköstä juuri, kun olimme kiivenneet kaatuneen puunrungon yli. Kaveri ehti seurata sitä haulikkonsa piipulla muutaman metrin kunnes jänis sujahti kumpareen taakse ja katosi näkyvistä. Eikä me sitä päästy enää näkemään ennen kuin hämärä keskeytti jahtihommat. Pompun jälkeen jänis oli kiertänyt vieressämme olleen pienen kumpareen ja palannut omille jäljilleen 20 metriä taaksemme...

Noh, ottaakseni vielä kantaa "oikeaan metsästykseen" täytyy mainita, että luin eilen Onni Wetterhoffin tallentamana 1800-luvulla eläneen hämäläisen ammattimetsästäjän Kokko-Kustaan tarinaa. Kokko oli elämänsä aikana ampunut 29 karhua, satoja ilveksiä ja kymmeniä susia, muuta riistaa lukuun ottamatta. Harmikseni minun on kuitenkin todettava, että hän ei harrastanut oikeaa metsästystä. Hän käytti nimittäin pyytäessään useampaa koiraa samanaikaisesti. Ne pitivät ajossa olevat karhut pois hänen kimpustaan, kun hän yksin kulki silloisia Hämeen laajoja erämaita. Karhut tuppasivat ajettuna käymään vähempiä koiria käyttävien päälle, kun he latasivat aseitaan.
Tuollaisella jalkametsästyksellä oppii eläinten käyttäytymisestä paljon eikä se milloinkaan muutu lahtaukseksi.
Se vaan on niin että nykypäivän standardimetsästäjä ei osaa (koska ei tarvitse osata) niin paljon kuin luulisi, itseäni suuresti huvittavat nämä tilanteet joissa eläinasiaa kysytään asiantuntijalta joka usein on kylällä asuva metsästäjä. Metsästäjä voi tietää asioita, mutta yhtä paljon tietää aina ihminen joka ei metsästä mutta muuten seuraa luontoa.
Selvyydeksi muistutan että metsästäjä osaa sen mitä eläin tekee koira-ajossa tai mistä eläimet kulkevat tien yli, mutta kuinka on mahdollista olla vaikka "petoasiantuntija" joka ei ole koskaan nähnyt sitä eläintä josta antaa asiantuntijalausuntoa? Ja kyllä, tunnen tällaisia asintuntijoita muutaman.

Itse tunnen paljon metsästäjiä ja maaseudun alkuasukkaana olen metsästänyt mukana ollen alle 10v ja itsenäisesti metsästäen 15v alkaen. Kaiken "tietämykseni" valossa arvostan suunnattomasti..... luontokuvaajia. Siinä touhussa luonnon tuntemus on paljon syvempää koska on pakko ja siksi olen itsekin siirtynyt enimmäkseen siihen.
Toisaalta arvostan metsästäjiä jotka pystyvät löytämään, ottamaan ja käyttämään saaliinsa koska se on sitä perinteisintä eräelämää pohjoisella havumetsävyöhykkeellä, kaikkien jotka haluaisivat elää läpi vuoden ilman yhteiskunnan järjestelmiä pitäisi osata metsästys ja kalastus.
nuoriso-osasto

Viesti Kirjoittaja nuoriso-osasto »

Tänään taas jäniksiä jäljittämässä, mutta en pysynyt jäljillä. Tällä kertaa viimeöisiä jälkiä oli liikaakin. Sekoittuivat toisiinsa ja katosivat kaikki jossain vaiheessa. Metsäkanalintuja näin sen sijaan hyvin. Kaksi metsohavaintoa ja nuoren pyyn kanssa ihmettelimme toisiamme lähietäisyydeltä.
Vastaa Viestiin