Paras talviteltta (kahdelle)?

Micke

Re: Paras talviteltta (kahdelle)?

Viesti Kirjoittaja Micke »

Itse olen kuljettanut isoa 4 kaaren kupolia, jota voidaan myös geodeetoksi kutsua kaaret osittain kaari tunneleissa jostain vuodesta 2012 lähtien. Hienosti kupolikin menee näin kääröksi ahkion päälle. Vain erittäin suuri koko aiheuttaa sen, että kaaret ovat kolmessa osassa teipattuna. Toki tunneli on hieman helpompi näinkin käytettynä, mutta kaikki muut seikat puoltavat kupolia..

Edit, mulla oli Keron 3 gt yhden vaelluksen ajan, jonka jälkeen ahdas ja epämukava teltta lähti myyntiin. 4 gt:n olisin ehkä voinut pitää varalla.

"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Pate Teikka

Viesti Kirjoittaja Pate Teikka »

Eikös tätä tunneli vs geodeetti ole jappastu aivan riittävästi? Mutta nuo kaksi geodeettia on aika kiinnostavia sikäli, että geodeetteja on aika vähän tarjolla. Mutta täytynee hakea kokemuksia muista maista.
kpa

Viesti Kirjoittaja kpa »

Ei ole noista teltoista kokemusta. Itsellä talvireissuilla avotunturissa tai vuorilla ollut yleensä (vaaanha) TNF VE 25 tai Keron 4 GT ja jos peilaan VE25:sta vasten niin kuvista tulee pikasilmäyksellä seuraavat huomiot/kommentit/kysymykset:
-Samaya näyttää tuolla narumäärällä kyllä aika pomminvarmalta siinä määrin kuin teltat voi sellaista olla. VE25 on omien kokemusten mukaan hyvin tuulenkestävä, Samaya:ssa samankaltainen konstruktio, paitsi naruja reilusti enemmän. Josko kaaretkin pystyy helposti liu'uttamaan paikalleen (ei ilmene kuvista) niin varmaan ihan asiallinen teltta. Itsellä ei ole kokemusta mistään sellaista teltasta, jossa ulkokatossa olisi tuollainen "lisäläppä" oletettavasti ilmanvaihtoa parantamaan. Sieltä saattaa tunkea kovalla tuulella kevyttä pakkaslunta, toisaalta luulisi, että jos/kun tuo on nimenomaa tuuleen tarkoitettu vuoristoteltta niin riski on jotenkin huomioitu.
-Slinfin:n osalta omiin silmiin sattuu tuo, että osalle kaarista ei ole tunnelia tai vast., jolloin noiden kanssa ei mielellään tuulessa askartelisi. Mutta tuossakin on naruille paikkoja huomattava määrä eli kun saa pystyyn niin varmastikin kestää.

Itse en ole tottunut tuohon "teltta-ja/tai-makuukamat-ahkion-päällä"-periaatteeseen, vaan pidän teltan sun muut "turvassa" pakattuina ahkion sisällä. Toistaiseksi olen aina ne sieltä pystyyn saanut, mutta varmasti tuo hieman nopeuttaa ja helpottaa yöpymistä, toisaalta omalla kohdallani tn. hidastaisi päivätoimia. Ja ennen kaikkea pelkäisin, että toheloin kaaret tms ahkion päällä istuskellessani, tai laskiessa revin teltan ahkion liiratessa johonkin oksantynkään tai kiven syrjään. Välillä on ollut tuulia, joissa olisin kyllä mieluummin ollut VE25:ssä. Toisaalta Keron on kyllä tuulessa helpompi pystyttää.
Pate Teikka

Viesti Kirjoittaja Pate Teikka »

Samayassa on samanlainen kalotti kuin Hillen Saitariksessa. Ulkoteltan tuuletusräppänän saa kiinni tarvittaessa, jolloin lumi ei pääse ulko- ja sisäteltan väliin. Poistotuuletus teltan korkeimmassa kohdassa on ehdoton kuin kuivataan vaatteita. Sisäteltan korkeus 130 cm on hyvä. Oma talviteltta on sen verran vanha, että luultavasti vielä yhden joutuu ostamaan.
Vastaa Viestiin