Enpä oo totakaan sulan maan aikaan kävelly, niin siksi tiedustelen.
Kartan perusteella ajattelin, että poroaidan jälkeen viistottain suunnilleen Littohaaran risteykseen, ja sen jälkeen loput Peskihaaran eteläpuolta tallustellen. Vai onko parempii ideoita?
Reittivinkki hakusessa: Kemihaara >> Härkävaara
-
Re: Reittivinkki hakusessa: Kemihaara >> Härkävaara
Ketjussa
"UK-puisto siula-aita" on kuvattu pari vaihtoehtoa.
"UK-puisto siula-aita" on kuvattu pari vaihtoehtoa.
-
Tuota Siula-aita-ketjussa kuvattua reittiä kahdella Peskihaaran ylityksellä menin myös. Härkävaaran vieraskirjan perusteella lähestulkoon jokainen oli tullut edeten mönkijäuraa paljon poroaitaa pidemmälle, ylittäen Liittohaaran Kevätvuotsonkummun kohdilla ja sitten suunnaten Kevätvuotson yli kohti tupaa. Tuo saattaisi olla nopeampi vaihtoehto, koska erämaa-alueen puolelta koukatessa ainakin itse päädyin (laiskalla suunnistamisella) rämpimään kohtuullisesti suolla. Toki itse soista pitävänä aion vastaisuudessakin valita tuon kulkemani reitin.
Vaelluskengät kuivina on päässyt polkua pitkin Peskihaaran tuvalle ja siitä sitten Härkävaaraan. Jos jatkaa Tahvon tuvalle sinnekin pääsee jalat kuivina ilman kumisaappaita hieman soita kierrellen. Jos huomaa sen "linjan" niin siinä on jonkinlainen polku Jaurulle.
"Ockhamin partaveitsi"
- Eräkulkuri
Silloin kun maasto on ollut suhteellisen kuivaa, olen kulkenut Kemihaarasta mönkijäuraa pohjoiseen Keskivaaran lakimaille. Siitä olen jatkanut suunnistamalla luoteissuuntaan ja kahlaten Liittohaaran poikki ja edelleen metsämaita pitkin kohti Kevätvuotsonkumpua. Siitä Kevätvuotson suoalueen poikki on vaikein osuus, mutta kulkukelpoinen reitti löytyy metsäisen kummun luoteispuolelta hakemalla. Loppumatka sujuu Härkävaaran etelänpuoleisia rinteitä pitkin suoraan Härkävaaran kämpälle.
Silloin kun maasto on ollut kovin märkää ja suot vetisiä, olen kulkenut Kemihaarasta pohjoiseen suuntautuvaa polkua/uraa Peskihaaran kämpälle. Sieltä pääsee melko kuivia maita vaarojen yli suoraan Härkävaaran kämpälle.
Silloin kun maasto on ollut kovin märkää ja suot vetisiä, olen kulkenut Kemihaarasta pohjoiseen suuntautuvaa polkua/uraa Peskihaaran kämpälle. Sieltä pääsee melko kuivia maita vaarojen yli suoraan Härkävaaran kämpälle.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä