Vanhat ei niin hyvät retkeilytaidot ja -neuvot

luuppi

Re:

Viesti Kirjoittaja luuppi »

markkut kirjoitti: 02 Marras 2017 10:34 ^Tuossa tuskin oli kyse siitä, että oli juotu liikaa vaan ehkä pikemminkin liian nopeasti. Nestettä imeytyy maksimissaan sen n. 0,8 - 1,0 litraa/tunti. Jos juuri ennen liikkeelle lähtöä horaisee 0,7 litraa kerralla, niin suurin osa siitä hölskyy hetken mahassa vaikeuttaen oloa ja sitten menee suoraan läpi joko taka- tai etukautta.

Itseäni on tunturissa usein vaivannut semmoinen epämääräinen hutera olo, lievä päänsärky yms. Olen kova hikoilemaan, joten vettä tulee juotua reilusti. Luulen, että minulla imeytyminen ei ole mitään erityisen nopeaa ainakaan, jos neste on pelkkää vettä. Pikkuhiljaa olen oppinut, että nesteen määrän lisääminen ei vain auta ja on panostettava imeytymiseen. Liikkuessa aina urheilujuomatabletit veden joukkoon ja välipaloina reilusti suolaista kuivalihaa, niin olo on ollut paljon parempi kuin pelkällä vedellä ja välipalapähkinöillä.
Heratellaaan henkiin tata, koska yleisen otsikon alla nesteytys nousi nakojaan kovasti pinnalle.

Tuosta imeytymismaksimista en ole tiennyt, mutta vastaa kokemuksiani. Yleensa juon (aamiaisen tms. jalkeen) vasta 45-60 min jatkuvan kavelyn jalkeen. Mutta sen jalkeen meneekin litra per 10 km.
- tuosta etukateen horaisusta on kokemuksia ajalta (kauan sitten) kun suunnistin kilpaa, eika tietenkaan ollut mitaan putelia painolastina. Saattoi rasituksessa akkia alkaa vatsasssa kiertamaan.

Pelkka vesi: aivan samaa mielta. Talvivaelluksilla nuo urheilujuomatabletit kaytossa, kun ahkion kanssa hiki lentaa, vaikkei vauhti paata huimaisi. Painvastaisista oloista kokemusta tuosta huterasta olosta. Pidin Lapin velluksista 30 vuoden tauon valissa ja reissut olivat paljolti trooppisissa oloissa. Australian armeijan suolatabletit olivat lyomattomia apuna. Koska vatsalla (tai sen kalvopinnalla?) on rajansa sille, paljonko se suolaa kerralla sietaa, niin noissa oli hedelmasokerista kuorrutus. Puskurointivaikutuksen lisaksi energiabuustikin oli ihan hyva, kunnes seuraavalla pidemmalla tauolla oli taas huilailun ohella hyva napostella muutakin ja ottaa siihen valiin kunnon kulauksia. - ko. tabletteja ei vaan enaa saa mistaan

Vastaa Viestiin