Vaellusmuona

Hanu

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Minua taas innostaa kokkailu maastossa. Vaelluksella pitää olla tietenkin kohtuullisen kevyttä ja nopeaa. Mutta jaksan kyllä keitellä ruokaani vartin tai puolikin tuntia.

Viikonloppuretkellä voi olla myös painavaa ja suorastaan hidasta, josta esimerkkinä käy nuotiouunissa tehdyt muikkukukot. Uuni painaa varmaan liki 50kg ja paistoaikakin on 6-8h. Lopputulos on kyllä herkullinen. Kavereiden kanssa viikonloppuretkillä istutaan nuotiolla kaiken päivää ja usein myös näpräillään siinä samalla jotain syötävää. Silloin ei kuitenkaan polteta yhteiskunnan toimittamaa puuta, vaan omatekemiä puita ja usein ollaan jossain muualla kuin rakennetuilla tulipaikoilla. Onnekseni minulla on liki 1500ha retkimaita joilla voin tulistella vapaasti ottaen puut maastosta.

Metsän Omena

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Kuvaa en laita, eikä seuraava tietenkään ole totta, koska laitonta. Lähiseudun metsissä on kaksi mukulakivillä vuorattua rosvopaistikuoppaa ja kauriita on liikaa ja kuka sitä ruokansa kypsymistä paikan päällä odottelee kun on parempaakin tekemistä.
hannes

Viesti Kirjoittaja hannes »

Hanulla varsin hyvät senssit tulentekoon ja ilman että kukaan urputtaisi. Varmaan mukavia metsäsessioita kunnon kokkailun lomassa.

Rosvopaistia tehtiin eräällä kurssilla, oli hyvää! Ei ollut kaurista vaan kaupan lihaa.
Kauriista on kuulemma tullut jo maanvaiva, joten Metsän Omenan paistokset ovat hyvä työ monelta kannalta.

Sulan maan retkillä sen verran tuli keitettyä, että aamun kaurapuuro ja siihen kiisseli. Joskus on lättyjäkin Trangialla tullut tehtyä. Muuten se on tosiaan ollut valmiin kotona tehdyn kuivapöperön sekaan, ennallistaminen, vesi ja kiehautus.
Talvella eri: jo pelkästään paistettu makkara maistuu paremmalta kuin kotona - eikä se kotonakaan ole hassumpaa!
Hanu

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Olen muutaman kertaa tehnyt "laiskan metsurin rosvopaistia". Nimitys itse juuri keksitty. :D Olen siis polttanut tuoreita kuusen oksia vihreine neulasineen kunnon kokon. Tästä on syntynyt reilu tuhkakasa, johon olen upottanut suolatun lampaan paistin silavapalalla ja rosmariininoksilla. Ensin käärittynä leivinpaperiin, sitten märkään sanomalehteen ja lopuksi folioon. Illalla hautasin ja aamulla kaivoin ylös. N.8h. Päivällä tuhkassa oli vielä potkua kasvisten kypsennykseen lihan kylkeen. Hyvää tuli ja lapiotöitä paljon vähemmän. Eikä tuliakaan tarvinnut polttaa kuin pari tuntia. Myös kasleri onnistui hyvin.
cobbo

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Laiskan miehen kuivaruokiahan voi tehdä kaupan valmisruoista, muustakin kuin siitä iänikuisesta hernekeitosta. Hinta ei ole ihan yhtä halpa kuin täysin nollasta itse kokaten, mutta valikoima on laaja ja valmistaminen helppoa.

Äsken kuivasin esim. tällaista https://www.findus.fi/tuotteet/valmisat ... 0g-pakaste . Ei siitä tule hirveän irtonaista, mutta kun sekä kuivaa että nesteyttää vältellen liikaa sekoittelua, ei couscous muutu pelkäksi vehnäsoosiksi.

Ensin kypsennetään uunipellillä ohjeen mukaan mutta noin puolet annetusta ajasta, sitten pudotetaan lämmöt 50C kiertoilmalle ja jätetään uunin luukku raolleen.

Valmisruoissa on monesti rasvaa mikä ei ole säilyvyyden kannalta kauhean hyvä, mutta jos kuivaamisen jälkeen pussittaa ruoat ja nostaa pakkaseen odottamaan reissuun lähtöä, eivät ne ole miksikään itsellä menneet.

Yhtä hyvin on toimineet jotkut muut pakasteruoat, ja rajoitetusti tölkitetyt ateriakastikkeet kunhan niissä ei ole liian isoja sattumia tai liikaa rasvaa. Monesti vain ovat aika kaloriköyhiä tilavuuteensa verrattuna.
diver

Viesti Kirjoittaja diver »

Semmosen huomion joskus tein kun talvella teen lounaan ruokatermariin aamiaisen yhteydessä niin enpä enää laita pika makaronia tahi riisiä tunneiksi termariin muhimaan.Siittä tulee semmoista jauhomössöä mikä meinaa jäädä syömättä eli pitemmän keittoajan aineksia noihin haudutteluihin nykyään.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
tst

Viesti Kirjoittaja tst »

Alkukesästä istutusvaellus ja loppukesällä perunannostoon, olis kyllä namia. https://yle.fi/a/74-20109021
diver

Tuota voisi omalla kämpällä kokeilla.
Ursus

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Vaimon isoisä istutti jo 1970-luvulla ylimääräisiä siemenperunoita kuivaan männikköön pihapiiriinsä ja keitteli niitä aterialle syksyllä. Ei siis ihan uusi keksintö tuokaan.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
diver

Kai se kateviljelykin on vanha keksintö mutta ei taida olla kovin yleistä.
Vastaa Viestiin