Savustuspussit
- jänkäjussi
Savustuspussit
Savustuspusseja on kalalle, lihalle, makkaralle ja vihanneksille
Reitki käyttöön, tuota aihetta olen tutkinut.
Ongelmaksi nousee, kuinka pussilla savustetaan kun ei ole uunia
ja avotulella juttu ei toimi, pussit palaa puhki.
Oisko savustuspussi haudattava nuotion alle tai kuumenneltava pellin päällä.
Savustuspussit olisi kevyt kuljettaa, mahtuu vaikka karttalaukkuun.
http://www.savu.fi/suomeksi/Savustuspussit.iw3
Reitki käyttöön, tuota aihetta olen tutkinut.
Ongelmaksi nousee, kuinka pussilla savustetaan kun ei ole uunia
ja avotulella juttu ei toimi, pussit palaa puhki.
Oisko savustuspussi haudattava nuotion alle tai kuumenneltava pellin päällä.
Savustuspussit olisi kevyt kuljettaa, mahtuu vaikka karttalaukkuun.
http://www.savu.fi/suomeksi/Savustuspussit.iw3
noissa savustupusseissa on myös grillissä käytettävä malli ja se toimii kyllä hyvin myös nuotion hiilloksella, savustus aika täytyy tosin opetella kantapään kautta, toki pussista tihkuvan tuoksun perusteella olen itse aika onnistuneesti pystynyt päättelemää kun kala on valmista nautittavaksi voin omasta puolestani suositella retkeily käyttöön.
maku ei toki yllä aivan kunnon savustimella tehtyyn mutta yllättävän hyvää evästä noilla pussilla saa aikaiseksi erilaisista raaka aineista, vain mielikuvitus ja makuasiat rajana.
maku ei toki yllä aivan kunnon savustimella tehtyyn mutta yllättävän hyvää evästä noilla pussilla saa aikaiseksi erilaisista raaka aineista, vain mielikuvitus ja makuasiat rajana.
"mistä tullut oon , tiedä en. tietää en haluakaan, määränpää kuinka tietäisin sen, mieti en, mä vaellan vaan.." (juice leskinen)
Grillissä käytettävä malli tosiaan laitetaan suoraan hiilikon päälle. Savustupusseja on ollut kalan savustus käytössä jonkun verran mutta vaelluksella ei yleensä pusseja ole ollu mukana, kun rasvaisen pussin kuljettaminen rinkassa takaisin ei ole oikein miellyttävää. Pussi toimii kohtuullisesti, mutta toki normaalilla savustuspöntöllä saa huomattavasti parempaa.
Omat kokemukset savustusajasta on, että ainakin rasvaisille kaloille mieluummin vähän kauemmin hiilloksella kuin ohjeessa neuvotaan. Ongelmana on, että rasva valuu pussin pohjalle ja jää lillumaan sinne eikä kala "kuivahda" omia makunystyröitä miellyttäväksi. Vähempi rasvainen kala on tarkempi savustusajasta ja hiilloksen kuumuudesta.
Usein on tullut laitettua kirjolohta savustuspussilla suurinpiirtein seuraavalla reseptillä. Kala merisuolassa parisen tuntia ennen paistoa. Suolaamisen ajaksi kala halkaistaan keskiruodon vierestä. Savustuspussiin kala kuitenkin kannattaa laittaa "suljettuna" siten ettei se peitä kovin suurta alaa savustuspussin pohjasta. Savua muodostuu enemmän, kun pussin pohja ei ole kokonaan peitetty. Sytytetään nuotio ja syttymisen jälkeen reilu puiden lisäys. Odotetaan hiillos ja tasoitellaan sitä hieman ja asetellaan savustuspussi hiillokselle. Usein tässä vaiheessa kello on noin yksi yöllä, jolloinka on mukava painaa vähän päätä tyynyyn. Aamusyönnille lähtiessä klo 4-6 aikaan hiillos on hiipunut ja savukala valmista. Jäähtynyttä savukalaa on mukava laittaa ruisleivälle aamupalaksi.
Omat kokemukset savustusajasta on, että ainakin rasvaisille kaloille mieluummin vähän kauemmin hiilloksella kuin ohjeessa neuvotaan. Ongelmana on, että rasva valuu pussin pohjalle ja jää lillumaan sinne eikä kala "kuivahda" omia makunystyröitä miellyttäväksi. Vähempi rasvainen kala on tarkempi savustusajasta ja hiilloksen kuumuudesta.
Usein on tullut laitettua kirjolohta savustuspussilla suurinpiirtein seuraavalla reseptillä. Kala merisuolassa parisen tuntia ennen paistoa. Suolaamisen ajaksi kala halkaistaan keskiruodon vierestä. Savustuspussiin kala kuitenkin kannattaa laittaa "suljettuna" siten ettei se peitä kovin suurta alaa savustuspussin pohjasta. Savua muodostuu enemmän, kun pussin pohja ei ole kokonaan peitetty. Sytytetään nuotio ja syttymisen jälkeen reilu puiden lisäys. Odotetaan hiillos ja tasoitellaan sitä hieman ja asetellaan savustuspussi hiillokselle. Usein tässä vaiheessa kello on noin yksi yöllä, jolloinka on mukava painaa vähän päätä tyynyyn. Aamusyönnille lähtiessä klo 4-6 aikaan hiillos on hiipunut ja savukala valmista. Jäähtynyttä savukalaa on mukava laittaa ruisleivälle aamupalaksi.
Et voi olla myöhässä ennen kuin olet saapunut paikalle.
-
Hei,
Pusseja on tullut käytetyksi useampi vuosi. Grilliversio tosiaan toimii nuotion hiilillä kohtuullisesti. Oma kokemus on, että sopiva savustusaika hiilillä on vähän lyhyempi kuin pussin ohjeessa. Ensimmäisillä kerroilla pääsivät kalat vähän kärähtämään.
Käytetyn pussin pakkaaminen mukaan onnistuu siististi niin, että leikataan se ensin kokonaan auki ja laitetaan sitten hetkeksi nuotioon rasvapuoli alaspäin. Näin rasva palaa pois ja jäljelle jää vähän nokinen, mutta kuiva pussi jonka voi taitella roskiin ja rinkkaan.
Kauko
Pusseja on tullut käytetyksi useampi vuosi. Grilliversio tosiaan toimii nuotion hiilillä kohtuullisesti. Oma kokemus on, että sopiva savustusaika hiilillä on vähän lyhyempi kuin pussin ohjeessa. Ensimmäisillä kerroilla pääsivät kalat vähän kärähtämään.
Käytetyn pussin pakkaaminen mukaan onnistuu siististi niin, että leikataan se ensin kokonaan auki ja laitetaan sitten hetkeksi nuotioon rasvapuoli alaspäin. Näin rasva palaa pois ja jäljelle jää vähän nokinen, mutta kuiva pussi jonka voi taitella roskiin ja rinkkaan.
Kauko
Savustaa voi myös maustamalla. Minulla on kylmäsavustusvastus Savusampo, jolla olen savustanut merisuolaa. Sillä kun maustaa kalan niin savulta maistuu, vaikka paistaisi kalan vain katiskaverkkoon taiteltuna.
Onhan noita aromeja saatavilla myös kaupallisena, mutta itse en ole sellaista hankkinut, enkä hanki.
Toinen vaihtoehto voisi olla sellainen, että pitää kaloja nuotion yläpuolella ja heittää sopivaa savulähdettä notskiin. Esim. katajan oksia. lopuksi paistaa kalan lähempänä nuotiota.
Itse en viitsisi kanniskella savustuspusseja ainakaan pitkällä reissulla. Lähiretket on eri asia.
Onhan noita aromeja saatavilla myös kaupallisena, mutta itse en ole sellaista hankkinut, enkä hanki.
Toinen vaihtoehto voisi olla sellainen, että pitää kaloja nuotion yläpuolella ja heittää sopivaa savulähdettä notskiin. Esim. katajan oksia. lopuksi paistaa kalan lähempänä nuotiota.
Itse en viitsisi kanniskella savustuspusseja ainakaan pitkällä reissulla. Lähiretket on eri asia.
Ei oo häränpäivää!!
- jänkäjussi
Tykkään savustetusta kalasta ja olen savupussejakin usealla vaelluksella mukana pitänyt. Hyvin ovat pelanneet, jos en ole pakannut pussia liian täyteen. Kerran kävi ylitäytön osalta vahinko ja pilkkiraudut piti jälkipaistaa pannulla. Savun aromi jäi laimeaksi sillä kertaa, mutta hyväähän kala silti oli. Joskus on alapuolella ollut loivaa ylikypsymistä havaittavissa.
Nuotiolla tapahtuvan pussisavustuksen yksi hankaluus on pitkä valmistusaika. Ei tahdo minun nuotiossa hiilloksen pituus riittää, kun poltopuut ovat risutasoa. Onko kukaan tehnyt kahta nuotiota ja siirtänyt välillä pussin uusille hiilille entisten hiivuttua? Itse en ole tuota vielä kokeillut.
Nuotiolla tapahtuvan pussisavustuksen yksi hankaluus on pitkä valmistusaika. Ei tahdo minun nuotiossa hiilloksen pituus riittää, kun poltopuut ovat risutasoa. Onko kukaan tehnyt kahta nuotiota ja siirtänyt välillä pussin uusille hiilille entisten hiivuttua? Itse en ole tuota vielä kokeillut.
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
Aiemmin kantelin savustuspusseja mukana mutta savunmakua ei tullut oikeastaan kunnolla koskaan ja luovuinkin niistä koska kala oli kuin uunikalaa mutta ehkä ne olivatkin liian täynnä. Raudun savusuola pitää testata myös ilman muuta.sepeteus kirjoitti:Tykkään savustetusta kalasta ja olen savupussejakin usealla vaelluksella mukana pitänyt. Hyvin ovat pelanneet, jos en ole pakannut pussia liian täyteen. Kerran kävi ylitäytön osalta vahinko ja pilkkiraudut piti jälkipaistaa pannulla. Savun aromi jäi laimeaksi sillä kertaa, mutta hyväähän kala silti oli. Joskus on alapuolella ollut loivaa ylikypsymistä havaittavissa.
Satunnaisessa käytössä on ollut noita Sini-tuotteen valmistamia pusseja. Nykyään taitaa olla Savu tuotemerkillä. Aivan hyvin on pelittänyt kun vain on ehjiä eikä laita liian kuumalle hiillokselle.
Tekemällä oppii eikä paina edes paljoakaan.
Ahvenia lähireissuilla ja rautuja pohjoisessa on savusteltu pusseissa.Nam..
Tekemällä oppii eikä paina edes paljoakaan.
Ahvenia lähireissuilla ja rautuja pohjoisessa on savusteltu pusseissa.Nam..
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Re: Savustuspussit
Pitkästä aikaa edessä kovempi keikka joten savustus pitäisi tapahtua pusseilla joista ei ole hyviä kokemuksia, se tosin johtuu taitamattomuudesta. Tuoreita vinkkejä hyvistä pusseista? Tämä toiminee, tosin laittaisin vaikka pari kolme kiveä savutilaan, että savu pääsisi kiertämään paremmin.