Kestävät kalvokengät
Re: Kestävät kalvokengät
Valjasrasvalla minäkin olen kaikki nahkakenkäni jo vuosia käsitellyt, kerran pari vuodessa. Pohjasta loppuvat ennenkuin nahkapäällisestä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Gramman viilaajat kulkee märissä kengissä. Voihan se kesällä onnistua. Syksyllä voi olla Sievin kevyturetaanisaappaat paremmat Puljun erämaan soilla.
Ainakin viime syksynä oli Sieviläiset kohdallaan Puljun suunnalla.
Itse saan Sievin kenkiä ilmaiseksi töistä, mutta en keksi yhtään syytä miksi niitä vapaa-ajalla käyttäisin.... Melkein maksaisin mielummin itse vapaa-ajan kengät. Tähän maksamiseen liittynee myös Sieviläisten suosio, joku maksaa joku ei

"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
If you don´t like it, here I stand"
Muista kengistä en tiedä, mutta nuo kevytsaappaat on minulle sopivat saappaat.
Samaa mielta. Valitsin kalvollisia vaelluskenkia (mid) mukavuuden mukaan... Ja niita meni kolme paria 2 vuodessa. Pehmeahkoja siis.Mystinen metsätyömies kirjoitti: ↑13 Touko 2024 14:18Komppaan täysin Normantonia. Minulla korkeat vaelluskengät kestää kalvon osalta 4-5 vuotta kohtuu kovalla käytöllä. Mehiläisvaha rasvaus aina ehkä 4-10 käyttökerran jälkeen. Pakkasella kalvottomat kengät. Kun kalvo alkaa vuotamaan, niin kengät mökkikäyttöön, silloin huomaa, että pohjakumit on kovettuneet eli märällä kelillä jalka lipsuu kivikossa.Normanton kirjoitti: ↑13 Touko 2024 08:52
Suurin syy kalvon rikkoutumiseen on pehmeässä joustavassa kengässä fyysinen kulutus, joka hiertää kalvon rikki. Nahkakengässä taas nahkan luontainen venyminen ja kutistuminen kastumisen ja kuivumisen johdosta repii kalvon rikki sekä myös kuiva koppurainen nahka kuluttaa tehokkaasti kalvoa. Tähän auttaa se että muistaa rasvata nahan säännöllisesti, jolloin se ei ime vettä samalla tavalla itseensä ja pysyy notkeana kuivanakin eikä muodosta koppuraisia kohtia, jotka hiertävät kalvon rikki. Myös äkillinen kuivuminen saa nahan kutistumaan paikallisesti joka rasittaa kalvoa, eli älä kuivaa esim liian lähellä nuotiota siten että osa kengän pinnasta kuivuu nopeasti.
Kalvokenkien kanssa kannattaa kuitenkin asennoitua siihen että ennemmin tai myöhemmin kalvo hajoaa ja se tapahtuu ennen kuin kengät on muuten loppuun ajettu. Hyvällä ja säännöllisellä nahan rasvauksella kalvo kestää pidempään ja kalvon rikkoutumisen jälkeenkin hyvällä rasvauksella nahkakenkä on vielä vettähylkivä.
Joku mainitsi kumpparit vaihtoehdoksi. Ei kestä nykyajan kumisaappaat neljää vuotta, edes vähällä käytöllä.
Myyja sitten sanoi, Etta kokeileppas Meindl saappaita vaihteex( ettet Aina oo

- kestivat (kalvo siis) 2v ja vartin... Eli just yli takuuajan
- 5 v myohemmin, pitkavartisina, edelleen mulla talvikaytossa, koska Meindl'in omalla rasvalla lumen kosteus, silloin kun sita on, pysyy kylla ulkona
Viela
"Lähes poikkeuksetta vesi tulee sisään päkiätaitteesta, eikä kalvon hajoamista ehkäise nätti kohtelu eli roskien pitäminen poissa kengistä. Tämä varsinkin lenkkarimallisten ja kevyiden vaelluskenkien kohdalla, paksuja nahkaisia en ole käyttänyt (enkä hevillä käytä)."cobboa lainaten, niin sehan on justiinsa noin
- paitsi Etta kaytan tilanteen mukaan Approach. Shoes (mammut), Inov 8(ei sovi Lapin juurikkoihin ja kivikkoihin) ja sitten jareampia, etupaassa nahkaisia... Kaikki kalvollisia( kunnes sitten ei)
Minulla on Hanwagin Banksien goretex-kalvo (neljä paria käytetty loppuun) kestänyt kaksi vuotta eli yhden pitkän vaelluksen ja siihen retkeilyä päälle. Kalliit Mendelit kesti saman. Nykyään käytän vain kalvottomia kenkiä, hyvin huollettuina kestävät reilusti pitempään kuin kalvolliset.
Olen käyttänyt aktiivisesti Meindlin kalvokenkiä viime vuosituhannen puolelta asti. Pohjat on kerran vaihdettu. Kalvo ei varmasti ole ehjä, mutta vahaamalla kengistä saa riittävän pitävät.
Satojen kilometrien jälkeen sopivat hyvin jalkaan!
Satojen kilometrien jälkeen sopivat hyvin jalkaan!
Liikkeet luonnossa on kuin ympyröitä, niinkö syklejä ja sillä mallilla kookhaita ettei tämmönen ihminen niitä osaa tuntea (Juhani Koskinen, kokoelmassa Äijä)
Ostin tänä kesänä kahdet kalvokengät, yhdet kevyet koirankusetuskengät ja toiset nahkaiset retkeilyyn. Molemmat vuotavat jo nyt, joten olen käyttänyt niiden kanssa vesitiiviitä "goretex"-syylinkejä. Niitä olen hankkinut armeijan ylijäämiä myyvistä liikkeistä.
Hirvimetsällä olen nyt kolmisen viikkoa kulkenut kumisaappaissa enkä taida vaihtaa enää takaisin kalvokenkiin einakaan sulan maan aikana. Vaikka kävelymatkaa tulee päivittäin viidestä kymmeneen kilometriin, pidän kumisaappaita parempina niiden vesitiiviyden ja korkean varren takia. Metsästystilanteissa joutuu menemään paikkoihin, jotka retkeillessä suosiolla kiertäisi. Saappaiden haittapuoli metsästyksessä on äänekkyys.
Kalvot eivät vain yksinkertaisesti toimi kengissä.
Hirvimetsällä olen nyt kolmisen viikkoa kulkenut kumisaappaissa enkä taida vaihtaa enää takaisin kalvokenkiin einakaan sulan maan aikana. Vaikka kävelymatkaa tulee päivittäin viidestä kymmeneen kilometriin, pidän kumisaappaita parempina niiden vesitiiviyden ja korkean varren takia. Metsästystilanteissa joutuu menemään paikkoihin, jotka retkeillessä suosiolla kiertäisi. Saappaiden haittapuoli metsästyksessä on äänekkyys.
Kalvot eivät vain yksinkertaisesti toimi kengissä.
Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!