Umpihankisukset

naavahauki
Viestit: 584
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

^Kuinka pitkällä kajakilla olit retkessä?

Noi on hienoja kokemuksia, tulvan avulla pyöriä, ties missä.


akuusist
Viestit: 594
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Onneksi vain kolmimetrisellä packraftilla. Paikalla oli avokanoottejakin, ja kyllähän tuossa kuvan maastossa vielä pääsee. Niitä risukoita ei tullut tietenkään kuvattua.
Satuin ensimmäisen kerran paikalle pikaisella iltamelonnalla yksin ja metsää vain jatkui ja jatkui. Oli pakottava tarve pujotella eteenpäin ja tutkia minne asti pääsee vaikka samalla tajusin ettei mukana ole lamppua, kompassia, kännyä tai muutakaan suunnistusvarustetta ja aurinko on juuri laskenut. Olisi ollut mieleenpainuva tunnelma miettiessä mihin suuntaan on takaisin. Vajaan kilometrin päässä tuli sitten vastaan vanha tienpohja, jonka takana tulva oli vielä jäässä niin ei tarvinnut sen syvemmälle työntyä.
(Suurvesi Karuskosella, Soomaa, Viro)
Sämpy
Viestit: 130
Liittynyt: 11 Joulu 2009 19:36

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Normanton kirjoitti: 21 Maalis 2023 14:15 Tuon pitkän suksen paremman kantavuuden kyllä huomasi hyvin helmikuussa viikon vaelluksella UKK:ssa, kahdella meistä oli 250cm Peltosen metsäsukset ja kolmannella OAC Kar 149 liukulumikengät, pohjan pinta-alat ovat hyvin lähelle samat, mutta liukulumikenkä upposi pehmeässä lumessa huomattavasti syvemmälle, usein nilkkaa tai jopa puolta säärtä myöten kun metsäsuksi upposi vain 1-2cm. Mietimme reissussa useaan otteeseen syitä tähän, kun kaksi meistä oli insinöörejä, mutta ihan lopullista teoriaa emme vielä keksineet, hypoteeseja kyllä useammankin.
Kuvitusesimerkki: 300cm*7cm ja 150cm*14cm suksien pohjapinta-alat ovat samat eli 2100 neliösenttiä. Pitemmällä on kuitenkin 600cm sivusärmää ja lyhemmällä vain 300cm. Jos lumi on homogeenista ja pehmyttä suksen alla painuvat lumikiteet hankaavat ja tarttuvat suksen pohjan ulkopuolella oleviin lumikiteisiin. Pitkälle sukselle tulee paljon enemmän tätä takertuman pinta-alaa. Samoin pitkä suksi on edullisempi myös tilanteessa jossa esim. tykyn putoamisen vuoksi on lumessa kovempia kohtia joihin pitkä suksi ylettyy useammin.
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja tst »

Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Nyt alkaa kilpailu siitä kuka tälle palstalle kirjoittavista saa ensimmäisenä uudet "natosukset". ;)
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Matsoni48
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Loka 2021 22:38
Paikkakunta: Nakkila

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja Matsoni48 »

Huomasin nato suksissa jo innovaation jonka olen toisiin suksiini tehnyt. metallivahvike kantaan. Viime reissulla Karski alkoi irvistämään kun sitä lyö lumeen pystyyn. Täytyy ensi talven vaellukselle tehdä sama juttu.
Muuten 2m Karski on aika hyvä, 10cm leveänä.

sissihkö
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja diver »

Minulta löytyy yhdet setävainaan perintö Järviset joissa on tuo kannan metallivahvike tehtaan asentamana.En ole muissa järvisissä noita nähnyt.Värikin on tosin keltainen ja teksti vihreällä,liekkö jokin kokeiluversio.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja OS »

Lahdenperän suksien heikko kohta oli/on niiden rakenteen hajoaminen. Omista suksista toinen on aikalailla ok, mutta toinen irvistelee sitten senkin edestä. Olen laittanut suksen kantaan messinkilevystä tehdyn vahvistuksen, suksen kärkeen porasin reiän ja naputtelin siihen sisarniitin pitämään kärkeä kasassa.

Kuva 1.

Kuva 2.
StefanG
Viestit: 1858
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja StefanG »

f7391 kirjoitti: 22 Maalis 2023 15:44

Minulle ei ole oikein selvinnyt, että mikä on liukulumikenkien oletettu etu verrattuna old skool -metsäsuksiin vaellushommissa? Ollut pakko yrittää keksiä uusi tuote, jota myydä? Vai jokin oikea käyttötarkoitus?
Lulisi jo tässä vaheessa kaikkien tietävän ns "liukulumikenkien" historia. Itse olen sen täällä vaikka kuinka monesti toistanut. Alkuperä on Siperiasta missä risukkoisessa metsässä on metsästäjän helpompi liikkua lyhyillä ja leveillä suksilla kuin täyspitkillä umpihankisuksilla.
Miksi sen suksimallin piti tänne tuoda se on se mysteeri.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Ursus kirjoitti: 25 Huhti 2023 17:07 Nyt alkaa kilpailu siitä kuka tälle palstalle kirjoittavista saa ensimmäisenä uudet "natosukset". ;)
Mulla ollut jo n. 7 v.
Eikä maksanut kuin puolet siitä mitä nyt pyydetään
... onkohan tällä viimeaikaisella hyökkäyssodalla ollut vaikutuksena kovakin piikki tuohon e500 pyyntöön? Kun tilauksia muualtakin on yli kapasiteetin
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja diver »

Tarkoitatko Kiteellä tehtyjä natosuksia?7 vuotta?
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja luuppi »

PV:ien käynnistämä kilpailutus... onko se luonut käsitteen Nato-suksi?

Omani vastaavalla profiililla ostin ekavuonna kun tsekkien Sporten Expedition suksia sai ilman ennakkoon tilaamista.
- puoleen hintaan... onhan tässä toki nähty inflaatiota
- mutta sukset kuin uudet; toki erilaisilla siteillä
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja diver »

Sitä minä jo arvelin On Åsnesilla myös ollut NATO nimikkeellä suksi jo pitkään,sain vain käsityksen että on kysymys noista karhun uusista armeijan suksista.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
naavahauki
Viestit: 584
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

StefanG kirjoitti: 28 Huhti 2023 20:11
f7391 kirjoitti: 22 Maalis 2023 15:44

Minulle ei ole oikein selvinnyt, että mikä on liukulumikenkien oletettu etu verrattuna old skool -metsäsuksiin vaellushommissa? Ollut pakko yrittää keksiä uusi tuote, jota myydä? Vai jokin oikea käyttötarkoitus?
Lulisi jo tässä vaheessa kaikkien tietävän ns "liukulumikenkien" historia. Itse olen sen täällä vaikka kuinka monesti toistanut. Alkuperä on Siperiasta missä risukkoisessa metsässä on metsästäjän helpompi liikkua lyhyillä ja leveillä suksilla kuin täyspitkillä umpihankisuksilla.
Miksi sen suksimallin piti tänne tuoda se on se mysteeri.

Täyspitkillä umpihankisuksilla on hankala/mahdoton tulla alas jyrkkää rinnettä jossa on runsaasti puita.
Lumikengätkin ovat pääasiallisesti aika huonot rinteiden laskeutumiseen.
naavahauki
Viestit: 584
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

Teräskanttisilla liukulumikengillä todellakin on hyvä tulla vaikka sivuttain kävelemällä alas jyrkistä rinteistä. Sitä ei ole helppoa tehdä 3metrisillä peltosilla, varsinkaan jollei niissä ole pitokarvaa.
Altai HOKit ostin loppuvuodesta 2010 tai alkuvuodesta -11. Ainakin talven -11 olivat kovassa käytössä. Seuraava talvi ei tainnut olla kovin luminen ja siitä eteenpäin huononi...liukkarit ovat valmiina jahka taas eteläänkin tulee metri lunta. Ja jos tuuri käy, niin on taas vapaata työelämästäkin vaihteeksi.
Vastaa Viestiin