Primus omnifuel pumpun vuoto

Ahava
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Maalis 2009 15:48

Primus omnifuel pumpun vuoto

Viesti Kirjoittaja Ahava »

Primus Omnifuel (hankittu 2009) pumppu alkoi jo nyt vuotamaan. Vuoto on mäntäputken ja muovirungon välistä, pientä pihinää ja tihkuu bensaa. Eli vuoto ei tule sylinterin sisältä vaan mäntäputken ulkokehältä, siitä missä se on kiinni pumpun rungossa. Minun järki ei ainakaan heti ratkaisua keksinyt. Joten kysyn kokeneemmilta, mikä neuvoksi? Vai menikö pumppu uusiksi.


Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Primus omnifuel pumpun vuoto

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Mulla on kaldoaivi-ketjussa kuvaus samanlaisesta ongelmasta msr whisperliten kanssa. Siinä tosin on kyse lähes upouudesta keittimestä. Maahantuojan alustava vastaus oli se että minun olisi pitänyt älytä hankkia kylmempiin olosuhteisiin tarkoitettu arctic pump. Pakkasta oli pahimmillaan -32 Kaldoaivin vaelluksella.

Sinun tapauksessa kuulostaa siltä että pumpun tiivisteet ovat kuivuneet ja kuluneet. Ehkä niihin on olemassa vaihdettavia varaosia? Msr:llä on esimerkiksi oma expedition kit jolla itsekin sain korjattua pumpun jotakuinkin toimivaksi.

Edit. Luin huonosti. Tuskin sinun tapauksessa on kyse tiivisteistä. Helpointa lienee ostaa kokonaan uusi pumppu.
LauriA
Viestit: 819
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Primus omnifuel pumpun vuoto

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Niin taisit kyseistä ongelmaa tuoda siinä Kaldoaivin hiihdossa
(Hattu päästä). Mutta oliko siinä kolme bensakeitintä, jotka präkäs?
Onko sit vain että nämä pro luokan vehkeet toimii vain jos niissä on pro luokan huolto =>€
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Primus omnifuel pumpun vuoto

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Mulla oli kolme pumppua jotka kaikki vuotivat kovilla pakkasilla. Lisäksi bensan kulutus oli mielestäni liiallista jatkuvasti (jopa 0,5l päivä) ilman teltan lämmitystä. Yksi pumpuista ei lopettanut bensan syöttämistä vaikka se oli käännetty off-asentoon. Yhteen pumppuun ei suutin mennyt kunnolla kiinni (voisin kuvitella että tän kohdalla oon itse jotain mokannut).
invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Primus omnifuel pumpun vuoto

Viesti Kirjoittaja invader »

Mistähän saisi MSR-heittimen pumpun varaosia halvalla (esim. XGK EX:n pumppu)? Joutuuko ostamaan noin 50 € maksavan huoltosarjan (Expedition service kit), jonka mukana tulee kyllä muutakin hyödyllistä, mm. hakaneula.

Pumpun männän päässä on tiiviste (pump cup) joka ei kestä kauaa. Ja sitten on se vieteri, jonka päässä on pallo (check valve assy). Nämä tuppaa kulumaan aika äkkiä.
f7391
Viestit: 317
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Primus omnifuel pumpun vuoto

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Keitinmarkkinat on niin pienet, että ei noita varten valmisteta mitään omia tiivisteitä (o-renkaita, tasotiivisteitä) vaan keittimet on suunniteltu valmiiden tiivisteiden ympärille. Eli mittaa tiiviste ja tilaa esim. Etralta uusi tilalle.

Teollisuustiivisteissä on tarkasti kerrottu mm polttoaineiden kesto sekä kovuus. Epäilen noiden talvitiivisteiden olevan NBR70-laatua, joka on pehmeä nitriilikumilaatu.
invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Primus omnifuel pumpun vuoto

Viesti Kirjoittaja invader »

Pumpun männän tiiviste on kuppimainen, ei O-rengas. Sitten on se jousiastelma. Näitä voi olla hankalampi löytää.

Täällä on jotain: https://www.needlesports.com/Catalogue/ ... Spares/MSR. Vähän outo juttu, että mistään muualta en löytänyt, ja mistähän Kiinasta tuo firma lie hommanut näitä. Noinhan ne pitäisi tietenkin kaikki olla saatavilla.
f7391
Viestit: 317
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Primus omnifuel pumpun vuoto

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Kuppimaisia tiivisteitä käytetään hydrauliikka- ja pneumatiikkasovelluksissa. Googlella ”piston cup seal”
Vastaa Viestiin