Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

cranberry
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Joulu 2013 18:11

Viesti Kirjoittaja cranberry »

Onkohan kukaan mittaillut missä lukemissa häkälukemat on risukeittimillä kodassa keitellessä?
Hajontaa varmaan on mittauspisteestä, tuuletuksesta ja puiden kuivuusasteesta riippuen, mutta mielenkiinnosta vs bensa/petroli/tenttukeittimiin ja suuruusluokkia missä mennään.


invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja invader »

Vanheneeko valopetrooli siten, ettei se lopulta enää toimi retkikeittimessä (MSR XGK tai Whisperlite)? Varastossa on 5 litran tonkka, olisiko se 2 vuotta vanhaa. Poltin sitä keittimessä vähän aikaa ja näyttää se palavan ainakin testin ajan, mutta onko uuden veroista?
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Jostain luin, että valopetrooli palaa kunnolla vain MSR XGK-keittimessä. Pitäneekö paikkansa? Valopetroolihan on turvallisempaa kuin bensiini käsittääkseni. Toisaalta milloin tuo leimahdus voi tapahtua? Letkuvuodossa?

"Retkeilijän kannalta tärkein polttoaineiden ominaisuus on leimahduspiste. Sillä tarkoitetaan alinta lämpötilaa, jossa nesteen pinnasta normaali-ilmanpaineessa erottuu niin paljon höyryä, että se muodostaa syttyvän höyry-ilmaseoksen, kun se saa liekkikosketuksen. Erittäin helposti syttyviä palavia nesteitä ovat ne, joiden leimahduspiste on alle +21 C. Tällaisia aineita ovat esimerkiksi bensiini n. –40 C, etanoli (sprii) +12 – +13 C ja nestekaasu (propaani –104 C). Lamppuöljy eli valopetroli on turvallisin kaasu- ja nestepolttoaineista, koska sen leimahduspiste on +55 – +60 C." https://www.luontoon.fi/retkeilynabc/va ... rvallisuus
LauriA
Viestit: 815
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Luule että suurin ongelma on kokemattoman alkulämmitys ja mahdollinen pelästyminen kun poltin leimahtaa liekkeihin alkulämmityksessä.
Itselle ei vielä ole osunut vuotavaa painepulloa mutta ilmeisesti näitäkin löytyy kun monesti niin varotelllaan.
Joka tapauksessa on itsellä sammutus peite polttimen ympärillä varsinkin sytytys vaiheessa. Ei mahdollisuutta liekillä tarttua teltta kankaaseen. Mahdolliset vuotojen aiheuttamat ongelmat on levittää sammmutuspeite päälle. Näitä ei vielä omalle kohdalle sattunut mutta takaraivoon koittanut laittaa kun kakka osuu vipperään.
Hyvää treeniä on opetella montako sekunttia valuttaa bensaa alkulämmitystä varten.
f7391
Viestit: 314
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja f7391 »

lepposasti kirjoitti: 04 Helmi 2023 15:00 Jostain luin, että valopetrooli palaa kunnolla vain MSR XGK-keittimessä. Pitäneekö paikkansa? Valopetroolihan on turvallisempaa kuin bensiini käsittääkseni. Toisaalta milloin tuo leimahdus voi tapahtua? Letkuvuodossa?
Nyt on nuoremman polven (eli jonnejen ja veetien) väärää luuloa. Alunperinhän painekeittimet olivat nimenomaan valopetrolikeittimiä, esim. vanhat Primukset ja Optimukset. Toki jotkin keittimet tarvitsevat erilaisen suuttimen valopetrolille kuin bensiinille mutta paloprosessihan on sama: Kaasuuntunut polttoaine palaa sinisellä liekillä.

Mitä fiksuimpaan talvikeittimeen tulee, niin kyllä mielestäni oma Ultima Naltio on aivan lyömätön: Tehokas (3 kW), hiljainen, säädettävä ja Trangian runkoon rakennettuna tukeva ja tuulelta suojassa. Polttimena minulla on tuossa Optimuksen Cobra C mutta ainakin uudempaan Optimus Novaan on saatavilla Trangia-adapteri sekä äänenvaimennin, jolloin lopputulos on toiminnallisesti sama.

EDIT: Näköjään Ultima Naltion tyylisen keittimen saa nykyään aikaiseksi suuremmin askartelematta. Ostetaan:

- Trangia 25-1-koon Trangia haluttuna varianttina
- Trangia Multifuel burner X2
- Quietstove 207

EDIT2: Olin väärässä, tuo uusi Trangian X2 -poltin perustuu Primuksen Multifuel-polttimeen ja siinä ei ole säätöä polttimen päässä eli tarkka liekinsäätö ei onnistu. Kannattaa siis ostaa Optimus Nova, jos haluaa rakennella itselleen hyvän talvikeittimen...
Viimeksi muokannut f7391, 05 Helmi 2023 20:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja invader »

Vanheneeko valopetroli, kannattaako ottaa 3+ vuotta vanhasta varastosta talviretkelle? En ole itse huomannut eroja, mutta nyt varastopetrooli on taas vuoden vanhempaa.
omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Mihinkäs se suljetussa kanisterissa vanhenisi. Jos näyttää kirkkaalta niin ok.
invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja invader »

Netistä löytyy sellaistakin tietoa että johonkin se siellä pöntössä vanhenee.
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja diver »

Onko jokin este että sitä ei voi kokeilla vieläkö keittimessä palaa.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja invader »

Näköjään täällä ei ole asiasta tietoa.

Tuonne aiemmin laitoin "Poltin sitä keittimessä vähän aikaa ja näyttää se palavan ainakin testin ajan, mutta onko uuden veroista?"
Mutta miten pitkäaikainen käyttö? Siinähän saattaisi vaikka keititmen pumppu tukkeutua.

Nertssä on väite: "Valopetrooli pilaantuu pitkän säilytysajan kuluessa joten älä käytä yli 1 vuoden ajan varastoitua valopetroolia vaan toimita ongelmajätteiden keruupisteeseen." Liittyy kyllä lämmittimeen
f7391
Viestit: 314
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja f7391 »

invader kirjoitti: 06 Helmi 2023 08:23 Näköjään täällä ei ole asiasta tietoa.

Tuonne aiemmin laitoin "Poltin sitä keittimessä vähän aikaa ja näyttää se palavan ainakin testin ajan, mutta onko uuden veroista?"
Mutta miten pitkäaikainen käyttö? Siinähän saattaisi vaikka keititmen pumppu tukkeutua.

Nertssä on väite: "Valopetrooli pilaantuu pitkän säilytysajan kuluessa joten älä käytä yli 1 vuoden ajan varastoitua valopetroolia vaan toimita ongelmajätteiden keruupisteeseen." Liittyy kyllä lämmittimeen
Meinaatko, että valopetroli muuttuu palamattomaksi pitkässä säilytyksessä :mrgreen:
KaukoAntero
Viestit: 475
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

Kyllä sen on oltava totta, kun se netissä lukee.

Kauko
Pro
Viestit: 181
Liittynyt: 12 Tammi 2006 11:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja Pro »

Polttoaineen vanhenemisesta varoittelee myös Neste, ainakin diesel saattaa alkaa kehittämään kasvustoa, miksei myös valopetroli. Ilmailijat harrastavat tietääkseni suodatusta jos epäilevät vähänkään polttoainetta. Vesi taitaa olla heillä pahin vihollinen.
Googlaa kerosene shelf life niin saat paljon luettavaa.
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Bensiinille taataan käyttökelpoisuus vain tiettyyn päivämäärään saakka. Tämä on bensakauppiaalta kuultu.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
f7391
Viestit: 314
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Pro kirjoitti: 06 Helmi 2023 10:49 Polttoaineen vanhenemisesta varoittelee myös Neste, ainakin diesel saattaa alkaa kehittämään kasvustoa, miksei myös valopetroli. Ilmailijat harrastavat tietääkseni suodatusta jos epäilevät vähänkään polttoainetta. Vesi taitaa olla heillä pahin vihollinen.
Googlaa kerosene shelf life niin saat paljon luettavaa.
Dieseliin kehittyvä kasvusto on itselleni tuttu ilmiö purjehdushommista, oman veneen 150 l diesel-tankki tulee aika harvoin ajettua tyhjäksi eli siellä on dieseliä varmaan viimeisen viiden vuoden ajalta. Tämän takia tankkiin lisätään vuosittain dieselin eliönestoainetta. Veneen (tai lentokoneen...) tankithan eivät ole hermeettisiä, jostainhan sinne pitää imeä korvausilma tilalle kun moottori käy. Tätä kautta tankkiin tiivistynee vettä ja korvausilman mukana tankkiin pääsee mikrobeita. Mutta kertokaapa, mistä tiiviisti suljettuun valopetroliastiaan pääsee vettä tai mikrobeita?
Vastaa Viestiin