Sopiva metsäsuksi

diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja diver »

Sitähän voi vaikka ihan parafiinipalalla vedellä myötäkarvaan.Sitten on niitä skini kyllästeitä,silikonia vaikka pikaluistoa...


Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
LauriA
Viestit: 815
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Nuortti kirjoitti: 18 Tammi 2023 16:39 Vuokrasin kolme vuotta sitten Kiilopäältä nousukarvat testikäyttöön eli ne olivat mukana viikon vaelluksella. Sukset 240 cm suomupohjaiset Peltoset. Karvojen käyttökelpoisuus yllätti. Kun nousin moottorikelkkauraa pitkin ylös Vintiläntunturille, niin nousu oli itse asiassa nautinnollista (jos nyt nousu voi nautinnollista olla). Ei minkäänlaista lipsumista. Alamäissä karvat jarruttivat sen verran, että uskalsin laskea kaikki mäet alas tekemättä siksak-hiihtoa. Silloin päätin, että aina nousukarvat mukaan. Paluumatkalla Niilanpään tienoilla riisuin ne pois, koska luisto pehmeässä lumessa oli aika heikkoa.
Viime talvena ostin omat nousukarvat, kun Kiilopäältä oli kaikki varattu. Mutta ne olivat liki käyttökelvottomat. Ne eivät nimittäin luistaneet lainkaan eli alamäetkin sai kävellä alaspäin sukset jalassa. Olen nyt pohdiskelemassa, miten nousukarvoja voisi voidella. Se on tämän hetken ongelmani. Joka tapauksessa nousukarvat otan aina mukaan hiihtovaellukselle lähtiessäni.
Mitäs karvaa on pohjassa? Itsellä on tuollaiset + skini luistovoiteet ja jäänestot suksivoide hyllystä.
https://www.mardosport.fi/e-18526-uudet ... 38mm-uudet
omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja omat polut »

coltexin mohaireja ei ole tarvinnut voidella.
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja akallio »

Nuortti kirjoitti: 18 Tammi 2023 16:39 Viime talvena ostin omat nousukarvat, kun Kiilopäältä oli kaikki varattu. Mutta ne olivat liki käyttökelvottomat. Ne eivät nimittäin luistaneet lainkaan eli alamäetkin sai kävellä alaspäin sukset jalassa.
Olisiko vaan uudet karvat kaivanneet sisäänajoa? Aluksi tosiaan luisto on karvoissa surkea, mutta paranee kun niitä vähän hiihtää. Tuo mainittu 10-20 km voi hyvinkin olla kohdallaan.
cobbo
Viestit: 700
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Re: Sopiva metsäsuksi

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Normanton kirjoitti: 18 Tammi 2023 16:11 En voi vielä suositella, mutta itse päädyin hankkimaan Coltexin mix 38mm 2m karvat Peltosen 250 pitkiin suomupojiin. Takana vasta yksi testilenkki, siellä ainakin toimi ihan hyvin, mutta ei ollut ahkiota mukana. Taisin foorumilta lukea että kannattaa hiihtää sisään nuo karvat, asettuvat ja alkavat luistamaan paremmin 10-20km jälkeen ja olin huomaavanani kyseistä käytöstä ensimmäisen testilenkin aikana. Helmikuun alussa olisi tarkoitus suunnata näillä viikoksi UKK:hon, sitten osaa sanoa enemmän.
Päädyin samoihin 38mm Colltexeihin mutta testaus jää itselläkin myöhempään.
Vastaa Viestiin