Kysy mitä vain melonnasta

Patikoitsija
Viestit: 2574
Liittynyt: 18 Elo 2010 19:17

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja Patikoitsija »

Hakaristi on pannassa, samoin tervehdys mallia "heil". Kuinka on laita eskimokäännöksen suorittamisen kanssa? Ainakin puhuttaessa eskimojäätelöstä, ollaan ajauduttu jo melko pahoin harmaalle vyöhykkeelle joten mielenpahoitus on joissakin paikoin todennäköinen.


Pakinoitsija
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Eiköhän intiaani-sanakin ole Amerikan alkuperäisasukkaista ei-toivottu nimitys - pitäisi käyttää vissiin heimonimiä. Yhden kerran olen tavannutkin kotimaassamme miehen joka ilmoitti sukujuurensa olevan Amerikasta ja heimokseen mustajalka (englanniksi tietenkin).
Mielensä voi pahoittaa melkein mistä vain - ja toiset osaavat sen taidon pahoittaessaan mielensä milloin mistäkin jopa itseään koskemattomasta.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
naavahauki
Viestit: 584
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

StefanG kirjoitti: 16 Kesä 2022 14:52
naavahauki kirjoitti: 06 Touko 2022 20:51 Inkkarikanootti...
Mikä on inkkarikanootti? Miten se eroaa muista kanooteista?
Onko olemassa myös inkkarikajaakkeja?
Ei ole inkkarikajaakkeja...kuten jo taisi käydä ilmi muistakin kirjoituksista.
Mutta kyllähän se perinteinen inkkarikanootti eroaa monista nykymallisista kanooteista ja venooteista. Inkkarissahan on keula ja perä sellaiset rungosta kohoavat tyylikkäät 'kirveenterät'.
Tässä on irtopalat, mutta jotain tällaista tarkoitan: https://karstulanvene.com/napsa-intiaanikanootti/

Tuo on vakiintunut kielenkäyttööni jostain syystä. Kajakkia en kutsu eskimokajakiksi.
Mutta se on selvä, että kajakki ja kanootti eivät ole selviä suurelle yleisölle. Joten en ihmettele sinunkaan tietämättömyyttäsi. Hyvin useina kun jossain tulee puheeksi kajakkimelonta, pitää selventää, että en tarkoita 'inkkari'kanoottia vaan ihan sellaista umpikantista kajakkia.
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja akallio »

Patikoitsija kirjoitti: 16 Kesä 2022 17:31 Hakaristi on pannassa, samoin tervehdys mallia "heil". Kuinka on laita eskimokäännöksen suorittamisen kanssa? Ainakin puhuttaessa eskimojäätelöstä, ollaan ajauduttu jo melko pahoin harmaalle vyöhykkeelle joten mielenpahoitus on joissakin paikoin todennäköinen.
Ei kai se oikein enää ole täysin hyväksyttävää kielenkäyttöä, ainakaan englannin kielellä. Englanniksi onkin helppo sanoa vaan "roll", mutta suomeksi jos puhuu pelkistä käännöksistä, niin vaikeaksi menee. "Joko alkaa käännökset sujua? No uimahallissa olen saanut onnistumaan, mutta oikeassa ympäristössä ei vielä kyllä suju, vaan uimariksi joutuu."
naavahauki
Viestit: 584
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

Inuiittikäännös.
Kokevatkohan nykyamerikkalaiset alemmuudentunnetta jos inkkarikanoottia kutsuu natiivikanootiksi :mrgreen:
StefanG
Viestit: 1859
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja StefanG »

naavahauki kirjoitti: 16 Kesä 2022 19:06 Joten en ihmettele sinunkaan tietämättömyyttäsi.
En ole ollenkaan tietämätön, olen itsekin omistanut kajakin. Tuli vain mieleen hieman provosoida kun itseäni lievästi ärsyttää se "inkkari"-etuliite kanootissa. Minä puhun vain kanootista tai kajakista. Ilman etuliitteitä.
Kanootit joissa on korotettu perä ja nokka typerintä mallia, en ymmärrä kuka sellaisen on keksinyt alkaa valmistaa. Nehän ovat liian herkkiä tuulelle.
naavahauki
Viestit: 584
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

StefanG kirjoitti: 17 Kesä 2022 16:05
naavahauki kirjoitti: 16 Kesä 2022 19:06 Joten en ihmettele sinunkaan tietämättömyyttäsi.
En ole ollenkaan tietämätön, olen itsekin omistanut kajakin. Tuli vain mieleen hieman provosoida kun itseäni lievästi ärsyttää se "inkkari"-etuliite kanootissa. Minä puhun vain kanootista tai kajakista. Ilman etuliitteitä.
Kanootit joissa on korotettu perä ja nokka typerintä mallia, en ymmärrä kuka sellaisen on keksinyt alkaa valmistaa. Nehän ovat liian herkkiä tuulelle.
Ja päätit sitten lainata minun kirjoitustani vaikka Heikki ensin käytti kyseistä ilmausta. Siksi hieman provosoin "tietämättömyyttäsi" :lol:

En ole kanoottimiehiä, en tunne eri mallien luonteenpiirteitä. Mutta ameriikan alkuperäisväestöllä oli silmää kauneudelle. Se natiivikanootti on mielestäni erittäin tyylikäs sivuprofiililtaan.
naavahauki
Viestit: 584
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

https://fi.pinterest.com/pin/authentic- ... 273958502/

Onhan tuommoinen tyylikäs..häh..?

Olisko siinä myös hyvä muoto koskien tyrskyihin?

Alkuperäisameriikkalaiset saattoivat viisveisata tuulen aiheuttamille haitoille, koskiturvallisuus etusijalle vieden.
Heikki
Viestit: 1820
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Edwin Tappan Adney & Howard Chapelle: The Bark Canoes and Skin Boats of North America teos antaa melko tyhjentävän tiedon
Pohjois-Amerikan alkuperäisväestön kanooteista. Kanootteja rakennettiin suuren maan eri kolkkien tarpeisiin ja erilaisista materi-aaleista. Nykyään maailmassa valmistettavista kanooteista vaikuttaisi suurin osa olevan Prospector mallisen kanootin erilaisia variaatioita.
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja OS »

Pepi kirjoitti: 16 Kesä 2022 17:12 ^ ^^ Minun nuoruudessani eivät porukat käyttäneet nimitystä "kajakki" ollenkaan, vaan kaikki melottavat olivat kanootteja, "kannareita". Oli Inkkarikannari ja eskimokannari. Kajakki taisi ilmaantua lähipiirini kielenkäyttöön vasta 1960-luvun puolella.
Kajakkia sanotaan nykyisinkin varsin yleisesti kanootiksi. Vuonna 1933 ilmestyneessä LAUKKA - KALARI: KANOOTTIKIRJAssa puhutaan ainoastaan kanooteista, mutta vuonna 1949 ilmestyneessä VANONEN - KORVENKARI: MELONTAKIRJAssa ovat esillä niin kanootit kuin kajakitkin.
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja Ursus »

August Ramsayn toimittamassa kirjasessa Kesämatkoilla kanootissa vuodelta 1891 WSOY on kuvitus selvästi kajakeista. Ilmeisesti, kuten ylempänä on jo todettu, sana kanootti on vanhastaan tarkoittanut molempia melottavia aluksia. Kun on tahdottu erottaa toisistaan kaksi mallia, on tullut käyttöön erillinen sana kajakki (englanniksi kayak) erotukseksi kanootista (e:canoe). Suomalaisilla etuliitteillä on ilmeisesti alaa tuntemattomille tahdottu helpottaa kahden eri tyyppisen melomalla liikuteltavan vesikulkuneuvon erottamista toisistaan. Itse olen käyttänyt aiheesta keskustellessa ilmaisua "inkkari meloo kanootilla ja eskimo kajakilla".
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Katselin yksi ilta youtubesta melontavideoita (jälleen kerran). Silmälaseja käyttävänä kiinnostuin lasien mukana pysymisen varmistamisesta. Minulla oli sellaiset kelluttavat niskan taakse menevät systeemit, mutta eivät pysyneet kiinni lasien sangan päissä ilman teippauksia - ja sekin vehje on kadonnut.
Millaisia virityksiä te muut silmälasimelojat käytätte? Piilolaseja en aio enää hankkia.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Heikki
Viestit: 1820
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Ihan valkoisesta vyötärökuminauhasta olen itse tehnyt. Tarpeeksi pienen silmukan kun ompelee, niin eipä juuri putoa minnekään.
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Kiitos Heikki - taas on vanha konsti parempi kuin pussillinen uusia.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Janne Pyykkö
Viestit: 683
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysy mitä vain melonnasta

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

Tiedoksi. Pidän reilun tunnin mittaisen webinaarin Google Meetissä ti 22.11.2022 klo 18-19+ aiheesta "Kevyttä ja raskasta Lapin melontaa". Kyseessä on Tunturilatu-yhdistyksen kaikille avoin Facebook-tapahtuma, johon minut kutsuttiin Lappi-melontatietämyksen perusteella.

Kuva

Niille, joilla ei ole Facebookia, tässä suora Google Meet -linkki: https://meet.google.com/gen-ptnx-hkm

Mukaan ehtii, kun klikkaa linkkiä 22.11.2022 klo 17:59. Tervetuloa!
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
Vastaa Viestiin