Sähköpolkupyörä
Miks pitäis päästä erämaahan jollakin sähköpyörällä? Maastopyörän jotenkin ymmärtää , joutuuhan sen kanssa töitäkin tekemään , mutta sähkömoottorilla...?? Joko eräretkeilykin pitää olla helppoa tai vieläkin helpompaa? Ei ymmärrä tuollaista.
Pysyköön sähköpyöräilijät suurten matkailukeskusten merkityillä puru- ja sorastetuilla reiteillä .
Tätä mieltä
Pysyköön sähköpyöräilijät suurten matkailukeskusten merkityillä puru- ja sorastetuilla reiteillä .
Tätä mieltä

-
- Viestit: 3508
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
Mites sitten suu pannaan kun kairassa tulee vastaan pari sähköeräkärryäpesala kirjoitti:Miks pitäis päästä erämaahan jollakin sähköpyörällä? Maastopyörän jotenkin ymmärtää , joutuuhan sen kanssa töitäkin tekemään , mutta sähkömoottorilla...?? Joko eräretkeilykin pitää olla helppoa tai vieläkin helpompaa? Ei ymmärrä tuollaista.
Pysyköön sähköpyöräilijät suurten matkailukeskusten merkityillä puru- ja sorastetuilla reiteillä .
Tätä mieltä

Nyt panit pahan . Olisko , että seuraa katseella ja sitte ihmettelee et mitä oikeasti tuli nähtyä . Äkkiä nuotio ja kahvit ja sen jälkeen ajatella uudestaan mitä näki.Hamalainen kirjoitti:Mites sitten suu pannaan kun kairassa tulee vastaan pari sähköeräkärryäpesala kirjoitti:Miks pitäis päästä erämaahan jollakin sähköpyörällä? Maastopyörän jotenkin ymmärtää , joutuuhan sen kanssa töitäkin tekemään , mutta sähkömoottorilla...?? Joko eräretkeilykin pitää olla helppoa tai vieläkin helpompaa? Ei ymmärrä tuollaista.
Pysyköön sähköpyöräilijät suurten matkailukeskusten merkityillä puru- ja sorastetuilla reiteillä .
Tätä mieltä

Totta. Hyvä kuvaus erämaasta.tst kirjoitti:Ite miellän erämaan paikaksi jossa ei ole maalikylien lieppeille rakennettuja sorastettuja polkuja joita pitkin kaikenlaiset pyöräilijät ilmeisesti liikkuvat ja aivan hyvin saavat puolestani liikkuakin. Erämaassa noita ei näy ja jos näkyisi niin siitä vaan, hyvin sinne mahtuu.
Pääsiskö tällä horisonttiin ja takaisin? Keula kevenisi tietysti mielenkiintoisesti jos virittelee tarakall e 20 kg kuorman, mutta mopedillakin kallistettiin märällä jäällä ajaessa kehoa etuviistoon. Etunen kun pitelee niin takanen tulee omia aikojaan. https://www.tori.fi/varsinais-suomi/Tai ... ?ca=18&w=3
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 16 Tammi 2021 18:46
- Paikkakunta: Espoo
En jaksanut lukea ketjua läpi, joten kyllästytän teitä irtonaisilla ajatuksilla sähköavusteisista polkupyöristä (Polku = poljetaan, ei tässä yhteydessä "kulku-ura" näin ens'alkuun).
4 vuotta sitten ostin uuden rehtipyörän, vaimo fuskupyörän. En kadu, koska minulla ei ole hyötykäyttöä pyörälle, eli en käy töissä tai loitolla kaupassa jne. Eli joudan polkea itse.
Vaimo (62v) tykkää ajaa työmatkat (nyt ruton takia etänä tietty), kun matka helpottuu ja vastamäet menevät sutjakkaasti. 15 km suuntaansa, ei talvella kuitenkaan.
Saksassa tekivät ihan tutkimuksen josko sähköavustus laiskottaa ihmistä. Ei. Nimittäin kun verrattiin tieteellisellä tarkkuudella rehtipyörällä ja fuskupyörällä ajavien fyysistä suoritusta, niin samoissa olosuhteissa samat ihmiset ajoivat sähköpyörillä huomattavasti enemmän kuin tavallisilla, suhde oli suunnilleen 5/2. Eli saivat enemmän fyysistä rasitusta. Fuskupyörällä tuli lähdettyä töihin/asioille selvästi useammin kuin tavallisella. Liikunta lisääntyi.
Sitten tämä polkupuoli. Joka tapauksessa pyörällä kuin pyörällä maastossa ajaminen on hyvä asia (muistaen kulumisen ja maastotyypin jne jne). Jos joku haluaa keventää menoa sähköllä, niin onko se sen kauheampaa kuin avaruusajan materiaalien käyttö kevytretkeilyssä? Lapissa tuli hankalalla polulla vastaan plösö, joka oli saanut hankittua sähköavusteisen läskipyörän (olivat kiven alla siihen aikaan, taitavat olla nytkin). Innosta oli pinkeänä. Mainiota!
4 vuotta sitten ostin uuden rehtipyörän, vaimo fuskupyörän. En kadu, koska minulla ei ole hyötykäyttöä pyörälle, eli en käy töissä tai loitolla kaupassa jne. Eli joudan polkea itse.
Vaimo (62v) tykkää ajaa työmatkat (nyt ruton takia etänä tietty), kun matka helpottuu ja vastamäet menevät sutjakkaasti. 15 km suuntaansa, ei talvella kuitenkaan.
Saksassa tekivät ihan tutkimuksen josko sähköavustus laiskottaa ihmistä. Ei. Nimittäin kun verrattiin tieteellisellä tarkkuudella rehtipyörällä ja fuskupyörällä ajavien fyysistä suoritusta, niin samoissa olosuhteissa samat ihmiset ajoivat sähköpyörillä huomattavasti enemmän kuin tavallisilla, suhde oli suunnilleen 5/2. Eli saivat enemmän fyysistä rasitusta. Fuskupyörällä tuli lähdettyä töihin/asioille selvästi useammin kuin tavallisella. Liikunta lisääntyi.
Sitten tämä polkupuoli. Joka tapauksessa pyörällä kuin pyörällä maastossa ajaminen on hyvä asia (muistaen kulumisen ja maastotyypin jne jne). Jos joku haluaa keventää menoa sähköllä, niin onko se sen kauheampaa kuin avaruusajan materiaalien käyttö kevytretkeilyssä? Lapissa tuli hankalalla polulla vastaan plösö, joka oli saanut hankittua sähköavusteisen läskipyörän (olivat kiven alla siihen aikaan, taitavat olla nytkin). Innosta oli pinkeänä. Mainiota!
Tämä kommentti ei kohdistu keneenkään henk.kohtaisesti, mutta monesti olen ihmetellyt kuinka omasta mielestäni pienestä asiasta useallakin on karvat pystyssä. Vilahtaako sitten toinen ihminen omassa paratiisissaan tai meneekö joku ohi vaikkapa jollain pyörävehkeellä, tuleeko hevoinen vastaan polulla ja joutuu ite väistämään sivuun, poromies harjoittaa ammattiaan mönkijällä, endurolla tms. Hiljattain törmäsin HelItR:n kurssivihkoseen jossa kohdallani luki "ainoa huolenaihe oli se, että tuleeko hälytys yöllä", ilmeisesti kyrsimistoleranssini on sitten suht korkealla. Kiinnostaa tästä otsikon sähköpyörästä mikä siinä ei ole hyvä, hiljainen peli jonka jäljistä on selkokielellä ollut kommentteja, mutta aistin että muutkin asiat tökkii, mitähän ne on? Ps. Sähköpyörää ei ole enkä ole sitä hommaamassa.
Kunhan pyörät pysyvät niille merkityillä reiteillä, ei minulle väliä onko sähköavusteinen tai ei.
Myös käyttäytyminen on tärkeää: kenelläkään ei saa olla etuoikeutta kun yleisllä reiteillä mennään.
Kaaharit , jotka hätistävät jalan kulkijan hätäisesti pusikkoon, joutavat mennä vain pyöräilijöille tarkoitetuille baanoille.
Ei taida löytyä kansallispuistoista, mutta muualta kyllä.
Kun pyöräilystä alettiin retkeilymielessä puhua, ei minulla ollut mitään sitä vastaan, mutta sitten kun alettiin mennä reiteiltä neitseelliseen maastoon ikävät lieveilmöt mukana , mieli muuttui kriittiseksi. Jälki kun ei näkemieni kuvien mukaan maastossa ollut kaunista.
Myös käyttäytyminen on tärkeää: kenelläkään ei saa olla etuoikeutta kun yleisllä reiteillä mennään.
Kaaharit , jotka hätistävät jalan kulkijan hätäisesti pusikkoon, joutavat mennä vain pyöräilijöille tarkoitetuille baanoille.
Ei taida löytyä kansallispuistoista, mutta muualta kyllä.
Kun pyöräilystä alettiin retkeilymielessä puhua, ei minulla ollut mitään sitä vastaan, mutta sitten kun alettiin mennä reiteiltä neitseelliseen maastoon ikävät lieveilmöt mukana , mieli muuttui kriittiseksi. Jälki kun ei näkemieni kuvien mukaan maastossa ollut kaunista.
Re: Sähköpolkupyörä
Onkohan kohta hommattava kuitenkin sähköpyörä kun tietyt tahot näivettävät tietoisesti lähikaupungin keskustaa eli sinne on kohta mahdotonta mennä autolla. Auton pohja kolisee niissä vihoviimeisissä hidastekorokkeissa (shikaanin vielä ymmärtäisin) eikä tietysti ole enää oikein parkkipaikkojakaan kuin pyörille, pyöräilijöille on leveitä punaiseksi maalattuja baanoja keskellä katua ja autot väistelevät sivuille, lisäksi on jotain pyörätaskuja joita kukaan ei käytä jne. Vaan jos pyörällä niin miten kantaa ostoksensa, toisaalta kun sinne ei ole oikein autolla päässyt niin eihän siellä ole enää kauppojakaan eli ei tartte kantaa mitään. Tämmänenkö kuitenkin pakettiin jos urbaanilattella käy? https://www.kuntokauppa.fi/fitnord-rang ... aastopyora