Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

kepsilla
Viestit: 746
Liittynyt: 18 Kesä 2007 15:54

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja kepsilla »

Nuortti kirjoitti: 09 Maalis 2022 08:11 Joskus vuonna 2018 kokeilin UK-puistossa 112-sovellusta Luirojärvellä. Sain koordinaatit, joiden perusteella olin reilu 10 km kaakkoon Luirolta. Koordinaatit olivat siis toiset kuin mitä tuvan seinustalla oli.
Ilmeisesti virheellinen paikannus johtui siitä, että olin ns. katvealueella.
Ilmoitin sitten virheestä Hätäkeskukseen. Sieltä sain vastauksen parin viikon kuluttua, että ongelma korjattu.
Ja muutaman kerran uusien reissujen aikana olen kokeillut ja hyvin toimii.
Todennäköisesti ongelma oli 112 sovelluksessa, joka korjattiin eli et ollut millään katvealueella.


GPS vaeltaja
Nuortti
Viestit: 869
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

kepsilla kirjoitti: 09 Maalis 2022 17:23
Nuortti kirjoitti: 09 Maalis 2022 08:11 Joskus vuonna 2018 kokeilin UK-puistossa 112-sovellusta Luirojärvellä. Sain koordinaatit, joiden perusteella olin reilu 10 km kaakkoon Luirolta. Koordinaatit olivat siis toiset kuin mitä tuvan seinustalla oli.
Ilmeisesti virheellinen paikannus johtui siitä, että olin ns. katvealueella.
Ilmoitin sitten virheestä Hätäkeskukseen. Sieltä sain vastauksen parin viikon kuluttua, että ongelma korjattu.
Ja muutaman kerran uusien reissujen aikana olen kokeillut ja hyvin toimii.
Todennäköisesti ongelma oli 112 sovelluksessa, joka korjattiin eli et ollut millään katvealueella.
Siis Luirojärveltä en saanut yhteyttä puhelimella. Eikä minulla mitään ongelmaa ollut. Kunhan testailin. Ilmoitin Hätäkeskukseen vasta maalikyliin tultuani.
kepsilla
Viestit: 746
Liittynyt: 18 Kesä 2007 15:54

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja kepsilla »

Nuortti kirjoitti: 09 Maalis 2022 17:28
kepsilla kirjoitti: 09 Maalis 2022 17:23
Nuortti kirjoitti: 09 Maalis 2022 08:11 Joskus vuonna 2018 kokeilin UK-puistossa 112-sovellusta Luirojärvellä. Sain koordinaatit, joiden perusteella olin reilu 10 km kaakkoon Luirolta. Koordinaatit olivat siis toiset kuin mitä tuvan seinustalla oli.
Ilmeisesti virheellinen paikannus johtui siitä, että olin ns. katvealueella.
Ilmoitin sitten virheestä Hätäkeskukseen. Sieltä sain vastauksen parin viikon kuluttua, että ongelma korjattu.
Ja muutaman kerran uusien reissujen aikana olen kokeillut ja hyvin toimii.
Todennäköisesti ongelma oli 112 sovelluksessa, joka korjattiin eli et ollut millään katvealueella.
Siis Luirojärveltä en saanut yhteyttä puhelimella. Eikä minulla mitään ongelmaa ollut. Kunhan testailin. Ilmoitin Hätäkeskukseen vasta maalikyliin tultuani.
Virhe oli kuitenkin 112 sovelluksessa eikä verkon katvealue. Hätäkeskus ei katvealuetta korjaa, mutta sovelluksen viat se korjauttaa sovelluksen tekijällä.
GPS vaeltaja
Nuortti
Viestit: 869
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

kepsilla kirjoitti: 09 Maalis 2022 17:45
Nuortti kirjoitti: 09 Maalis 2022 17:28
kepsilla kirjoitti: 09 Maalis 2022 17:23
Todennäköisesti ongelma oli 112 sovelluksessa, joka korjattiin eli et ollut millään katvealueella.
Siis Luirojärveltä en saanut yhteyttä puhelimella. Eikä minulla mitään ongelmaa ollut. Kunhan testailin. Ilmoitin Hätäkeskukseen vasta maalikyliin tultuani.
Virhe oli kuitenkin 112 sovelluksessa eikä verkon katvealue. Hätäkeskus ei katvealuetta korjaa, mutta sovelluksen viat se korjauttaa sovelluksen tekijällä.
Minulle jäi mielikuva, että ongelma johtui tukiasemien puutteesta. Eli siitä, että olin katvealueella. Voin olla väärässäkin.
kepsilla
Viestit: 746
Liittynyt: 18 Kesä 2007 15:54

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja kepsilla »

Nuortti kirjoitti: 09 Maalis 2022 17:55
kepsilla kirjoitti: 09 Maalis 2022 17:45
Nuortti kirjoitti: 09 Maalis 2022 17:28

Siis Luirojärveltä en saanut yhteyttä puhelimella. Eikä minulla mitään ongelmaa ollut. Kunhan testailin. Ilmoitin Hätäkeskukseen vasta maalikyliin tultuani.
Virhe oli kuitenkin 112 sovelluksessa eikä verkon katvealue. Hätäkeskus ei katvealuetta korjaa, mutta sovelluksen viat se korjauttaa sovelluksen tekijällä.
Minulle jäi mielikuva, että ongelma johtui tukiasemien puutteesta. Eli siitä, että olin katvealueella. Voin olla väärässäkin.
Eihän sijainti katvealueella voi perustua muuhun kuin GPS-signaaliin, mikä tietysti riippuu myös GPS vastaanottimesta, mikä
voi käyttää vastaanottimen tahdistamisen nopeuttamiseen verkosta(jos on) saatavia satelliittien paikkatietoa.
GPS vaeltaja
Nuortti
Viestit: 869
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

kepsilla kirjoitti: 09 Maalis 2022 18:06
Nuortti kirjoitti: 09 Maalis 2022 17:55
kepsilla kirjoitti: 09 Maalis 2022 17:45
Virhe oli kuitenkin 112 sovelluksessa eikä verkon katvealue. Hätäkeskus ei katvealuetta korjaa, mutta sovelluksen viat se korjauttaa sovelluksen tekijällä.
Minulle jäi mielikuva, että ongelma johtui tukiasemien puutteesta. Eli siitä, että olin katvealueella. Voin olla väärässäkin.
Eihän sijainti katvealueella voi perustua muuhun kuin GPS-signaaliin, mikä tietysti riippuu myös GPS vastaanottimesta, mikä
voi käyttää vastaanottimen tahdistamisen nopeuttamiseen verkosta(jos on) saatavia satelliittien paikkatietoa.
Olen ymmärtänyt, että puhelin käyttää myös operaattorien tukiasemia paikan määrittämiseen.
En ole asiantuntija.
Parikymmentä vuotta sitten tekstiviestin kun lähetti, niin piti saada sijaintitiedot Soneralta. Kokeilin ja kävi niin, että sain samat koordinaatit sekä Vongoivalta että Vintiläntunturilta. Kun tarkastin sijaintini, niin molemmat viestit väittivät minun olevan Sokostilla. Sokostilla on tukiasema, jonka koordinaatit sain.
Nuortti
Viestit: 869
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Minua kiinnostaa siis tietää, tapahtuuko 112- sovelluksen paikannus satelliittien vai tukiasemien avulla. Tai näiden yhdistelmällä.
Ja miten asian laita oli vuonna 2016.
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja diver »

Olikohan se jotenkin niin että,puhelimen piti olla vähintään kolmen tukiaseman vaikutusalueella että saadaan tarkempaa tietoa käyttäjän sijainnista.Tämä on nyt vain muistikuva jostain yhteydestä.siis tietysti ilman GPS signaalia.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
LauriA
Viestit: 815
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Viimeksi 2019 tuolla alueella DNA:n viimeinen txt viesti yhdellä palkilla lähti Pihtijoen tuvalla. Seuraavan kerran sai satunnaisia kuuluvuuksia Tahvo - Vongoiva välillä tunturien päällä. Nyt ei varmaa tietoa miten kuuluvuusalueita paranneltu
kepsilla
Viestit: 746
Liittynyt: 18 Kesä 2007 15:54

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja kepsilla »

Nuortti kirjoitti: 10 Maalis 2022 10:10 Minua kiinnostaa siis tietää, tapahtuuko 112- sovelluksen paikannus satelliittien vai tukiasemien avulla. Tai näiden yhdistelmällä.
Ja miten asian laita oli vuonna 2016.
Puhelimen sijainnin määritys (jota sovellus 112 käyttää) voi tapahtua wifi , bluetooth , GPS vastaanotolla tai tukiaseman sijainnista.
Tuo tukiaseman sijanti on tullut jo vuosia karttasovelluksessakin näkyviin ennen GPS vastaanoton tahdistusta, mutta ei koskaan puhelimen sijaintia tukiasemaverkon perusteella.
Tästä olen päätellyt , että mitään tukiasemien perusteella olevaa tarkkaa sijaintia ei ole 112 sovelluksen mahdollista saada.
GPS vaeltaja
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja diver »

Tuo minun muistikuva tukiasema paikannuksesta on parinkymmenen vuoden takaa ennen älypuhelimia :D
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Olisiko syytä aloittaa uusi keskusteluketju omalla otsikolla kun ei koske Härkävaaran surullisia tapahtumia, joka on otsikkona?
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Nuortti
Viestit: 869
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Ursus kirjoitti: 10 Maalis 2022 14:07 Olisiko syytä aloittaa uusi keskusteluketju omalla otsikolla kun ei koske Härkävaaran surullisia tapahtumia, joka on otsikkona?
Olen samaa ja hiukkasen eri mieltäkin. Miehethän saivat yhteyden Hätäkeskukseen mutta koordinaatit olivat väärät. Johtuiko koordinaattivirhe 112-sovelluksen virheellisistä koordinaateista. Sitä tässä pohdiskelen.
13102013
Viestit: 510
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

Mikä meni pieleen? Asia kai tutkittiin mutta tulokset haudattiin arkistojen kätköihin syystä tai toisesta.

Lähes satavarmaa että miehet odottivat apua Härkävaaran helikopteripaalun luona. Paalu on n. 100 m:n päässä tuvalta ja sieltä tuleva nuotion savu paljasti paikan etsijöille.
Miehilla ei ollut käyttökuntoista GPS-laitetta koska hiihtivät tuntikaupalla eksyneinä poroaitojen läheisyydessä.
He soittivat kaksi kertaa hätäkeskukseen. Jos ne koordinaatit katsottiin siitä paalun taulusta niin ne on kerrottu siinä kahdella tavalla:
KKJ 3572060 ja 75500710 sekä N68 (asteen merkki) 01`59``, E28 (aste) 43`18``. Lisäksi lukee HÄRKÄVAARA.
Ensimmäinen virhemahdollisuus on lukea joku numero väärin siitä taulusta.
Toinen vaarapaikka, hätäkeskus kuulee tai kirjaa jonkun numeron väärin.
Kolmas virhepaikka kun hätäkeskus ilmoittaa koordinaatit pelastusmiehistölle.
Ja ehkä se suurin virhemahdollisuus, kuka siirtää ja muuntaa ne koordinaatit käytössä olevalle kartalle tai navikointilaitteeseen.
112-sovellutus näyttää käyttävän asteita kolmella desimaalilla.
Heitä etsittiin tupien pelastuspaalujan läheisyydestä. Ehkä joku lopulta tajusi että HÄRKÄVAARASTA oli puhuttu hätäpuhelussa?
Härkävaaran tuvan koordinaat on KKJ 3572160 ja 7550650 jos ketä kiinnostaa.

Eli onhan tämä asia jotenkin vielä kesken ja kesken taitaakin jäädä.
"Ockhamin partaveitsi"
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3083
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Miesten hiihtovaellukselle järkyttävä päätös

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

13102013 kirjoitti: 11 Maalis 2022 18:48 Mikä meni pieleen? Asia kai tutkittiin mutta tulokset haudattiin arkistojen kätköihin syystä tai toisesta.

Lähes satavarmaa että miehet odottivat apua Härkävaaran helikopteripaalun luona. Paalu on n. 100 m:n päässä tuvalta ja sieltä tuleva nuotion savu paljasti paikan etsijöille.
Miehilla ei ollut käyttökuntoista GPS-laitetta koska hiihtivät tuntikaupalla eksyneinä poroaitojen läheisyydessä.
He soittivat kaksi kertaa hätäkeskukseen. Jos ne koordinaatit katsottiin siitä paalun taulusta niin ne on kerrottu siinä kahdella tavalla:
KKJ 3572060 ja 75500710 sekä N68 (asteen merkki) 01`59``, E28 (aste) 43`18``. Lisäksi lukee HÄRKÄVAARA.
Ensimmäinen virhemahdollisuus on lukea joku numero väärin siitä taulusta.
Toinen vaarapaikka, hätäkeskus kuulee tai kirjaa jonkun numeron väärin.
Kolmas virhepaikka kun hätäkeskus ilmoittaa koordinaatit pelastusmiehistölle.
Ja ehkä se suurin virhemahdollisuus, kuka siirtää ja muuntaa ne koordinaatit käytössä olevalle kartalle tai navikointilaitteeseen.
112-sovellutus näyttää käyttävän asteita kolmella desimaalilla.
Heitä etsittiin tupien pelastuspaalujan läheisyydestä. Ehkä joku lopulta tajusi että HÄRKÄVAARASTA oli puhuttu hätäpuhelussa?
Härkävaaran tuvan koordinaat on KKJ 3572160 ja 7550650 jos ketä kiinnostaa.

Eli onhan tämä asia jotenkin vielä kesken ja kesken taitaakin jäädä.
Täyttä puppua koko tarina. Minä olin samassa kairassa kun tuo oli tapahtunut ja tapasin tuon pelastuneen velimiehen Kemihaarassa.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Vastaa Viestiin