Telttakeskustelu

Micke
Viestit: 1821
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Itse ostin Keron 3:n ilman GT:tä 305,1 eurolla uutena Trekistä vuonna 2011, tosin myin sen samantien 305,1 eurolla vaelluskaverilleni :D :) .... Veikkaan että se on universumin halvin Keron 3 ikinä :lol: :) ...

Aikanaan maksoin Keron 3 GT:stä noin 660 euroa ja Kaitum 2 GT:stä reilu 600 euroa. Kummatkin olen myynyt maltillisella tappiolla, Varmaan 1 eur/yö tuli hinnaksi. Kaitum 2 GT:n myynti kyllä vähän kaduttaa, kun se oli todella minikäyttöinen teltta.

Kovinta retkeilyvehkeitten inflaatio on varmaan ollut untuvamakuupusseissa.


"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Telttojen hinnoista huomaa, että vaeltaminen on kallis harrastus. Kun rinkan vaihtaa polkupyörään, säästää teltan hinnassa heti 500€. Ei haittaa, vaikka painaa 4kg. :D
diver
Viestit: 1298
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Kysyin taannoin hillebergiltä kaitum 2 telttaani,että mitäpä maksaisi pelkkä ulkoteltta jos muuttaisi GT malliksi.
Vastasivat n:850euroa ja rahti päälle.Toimitusaika yli puoli vuotta.Liian kallis absidi kun aikahyviä telttoja saa
tuohon hintaan :D
4lbert
Viestit: 264
Liittynyt: 02 Maalis 2011 18:31

Viesti Kirjoittaja 4lbert »

Aliexpressin kautta tuli ostettua 3F UL Gearin Lanshan 2 pro teltta. Vaellussauvojen varaan pystytettävä kahden hengen teltta. Sisäänkäynnit kahdella puolella ja pienet absidit. Laatu oli vähintään yhtä hyvä kuin täkäläisillä isoilla valmistajilla. Painoa ilman sauvoja 970g ja hinta kotiin tuotuna 140€.
eeki
Viestit: 100
Liittynyt: 04 Maalis 2006 22:20
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eeki »

Ostin viime kesänä Lanshan 2 teltan (1150 g). Syksyllä tein viikon mittaisen yksinvaelluksen paistuntureilla jonka perusteella voin suositella, jos hakee kevyempää vaihtoehtoa. Olen aikaisemmin kantanut Nallo 2 gt telttaa, joka on kyllä tosi hyvä ja tilava, mutta jatkossa kyllä otan mukaani Lanshanin.
invader
Viestit: 231
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

Kannattaako telttakaaria taivutella takaisin suoraksi? Huomasin, että Hillen kaari on muuttunut S:n muotoiseksi. Ehkä siitä ei muuta haittaa ole kuin että teltan muoto pystyssä ei ole ihan alkuperäisen mukainen. Voi olla ettei niitä kannata ruveta oikomaan, materiaali väsyy ja lopulta murtuu.

Hillessä on sisäteltan vetoketjun alla kaksi muovikoukkua. Kattonaru oli jäänyt niihen kiinni. Ihmettelin miksi pytytyksessä vastusti, saattoi siinä kaari taipua. Sisäteltta irtosi siinä yhteydessä muutamasta kohtaa ulkoteltasta. Näköjään kuivauksen jälkeen kannattaisi koepystyttää teltta hyvissä olosuheissa ennen reissua, koska ei ole ensimmäinen kerta että pystytksessä on jotain häiriötä.
Normanton
Viestit: 106
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Itse en kyllä lähtisi taivuttamaan takaisin, etenkin jos on taipunut kahteen suuntaan. Tosiaan materiaali väsyy ja pettää/taittuu uudelleen herkemmin. Hilleen saa uusia kaarien osia noin 10€/kpl tai kokonaisen kaaren riippuen teltan mallista 40-60€ hintaan niin suosiolla ostaisin uuden.
Avatar
Mr_C
Viestit: 3021
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

invader kirjoitti:Hillen kaari on muuttunut S:n muotoiseksi.
Onko kyseessä (taipunut) kaari, eli koko kaari, vai kaaren yksittäinen osa ?
Jos yksittäinen osa, niin ei kannata alkaa taivuttelemaan, kestävyys heikkenee kun taivuttamisen takia ei ole enää pyöreä, vaan enemmän ovaali. Tai nitkahtaa heti.

Jos taas tarkoitat koko kaarta, niin kyseessä voi olla se ettei kaaren pätkät ole oikeassa asennossa kun ne on työnnetty kiinni toisiinsa. Ovat siis kiertyneenä.
Kaaret ei (ainakaan osassa) ole täysin suorat, vaan hieman kaarevat ja jos ei huomaa pyöräyttää taipumaa oikeaan suuntaan, niin toinen on "mutkalla" alas ja toinen ylös, eli näyttää loivalta s-kirjaimelta.
invader
Viestit: 231
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

Totta tosiaan. Kaaren osat olivat väärässä asennossa toisiinsa nähden. Siitä S-tyyli.

Kysessä ovat Nammatj 3:n kaaret. Mielestäni ne olivat uutena suoria. Nyt ne ovat käytössä muuttuneet U-muotoiseksi. Toinen, enemmän taipunut, on puoli metriä keskeltä ilmassa kun päät maassa, toinen 30 cm. Näköjään ne pitää liitellä siten että luonnollinen kaari säilyy. Nyt teippasin ne retkellä puolesta välistä, koska teltta oli pakattu retkikuntamalliin. En huomannut siinä tuulessa teipatessa ajatella mistä S-muoto tuli.
Ursus
Viestit: 8534
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

^^Juurikin noin - omassa Hellsportissani ei taida olla yhtään suoraa teltankaaren osaa.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Pepi
Viestit: 7208
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Vanha Nallo kakkoseni vastaa muodoltaan Nammatj kakkosta. Ainakin sen kaarenpätkistä ylimmät olivat hiukan taivutettuina jo uusina. Aina ne ovat asettuneet koko kaarta taivuttaessa ihan oikeaan asentoon ilman tietoista kiertelyä. En ole huomannut, että ne olisivat käytössä taipuneet lisää. Mustat Easton-kaaret.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Hanu
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Minulla myös Nalloissa uutuuttaankin lievä kaarevuus kultaisissa kaarissa ja hakevat luonnostaan oikein itsensä. Jos olet teippaamalla estänyt tuon vapaan liikkeen, niin silloin on voinut tapahtua taipumista. Jos teippien poiston jälkeen hakee taas kaareksi, niin pieni taipuminen tuskin haittaa mitään?
Avatar
Mr_C
Viestit: 3021
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

Tuosta itsestään oikeaan asentoon hakeutumisesta, se ei aina tapahdu ainakaan koko kaaren osalta. Ainakaan ennen kaaritunneliin työntämistä.

Joissakin kaarissa on käynyt niin että liitos on ollut hieman tiukempi ja vapaana kaarta katsoessa ilmaan nostettuna se on ollut tuollainen hieman s-mallinen vempula. Pääasiassa on nostaessa kääntynyt liitoskohdista ja tullut tuollaiseksi "suoraksi" kaareksi.

Jos kaari on tuollainen erisuuntiin kääntynyt liitoskohdista, niin tuskin enää kaaritunnelin sisälle työnnettynä pyörähtää oikeaan asentoon. Tunnelin sisällä kun on vähemmän tilaa kääntymiselle.

Talvikäyttöön (puolivalmiiksi) teipatessa kaaria, on varmistettava teipatessa että liitoskohdat on oikeassa asennossa. Eli ensin kasaa koko kaaren ja laittaa vaikka narulla roikkumaan keskikohdalta, sitten katsoo että on luonnollisen kaareva ja laittaa teipit kiinni, paitsi siihen puolivälin avattavaan liitokseen.

Kaarevuudessakin on ollut eroja teltan mallin ja iän mukaan ja kaaren valmistajankin mukaan. Osa on enemmän ja osa vähemmän kaarella vapaana ollessaan.
LauriA
Viestit: 471
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Ajatuksissa olisi hankkia kotateltta, jossa kaminan piipun läpivienti. Alla pari vaihtoehtoa joita tässä olen pyöritellyt.

- Luxe Outdoor MiniPeak XL 1300g ( https://urly.fi/22Qa )
- Luxe Outdoor Octopeak F8e 1650g ( https://urly.fi/22Q9 )

Pienempään ei ilmeisesti tarvitsisi hankkia keskisalkoa, jos naittaisi yhteen vaellussauvat. Säästäisi muutaman gramman.

Isommassa näyttäisi olevan ruhtinaallisesti tilaa ja mahdollisuus käyttää myös talvella liepeiden takia. Miksei silti tuota pienempääkin.

Onko kokemuksia, ovatko ihan ok telttoja reppureissaajalle?
Lisäksi myös paketin koko. Meneekö repun sisälle (vrt riippumatto/tarppi paketti) vai pitääkö kantaa ulkopuolella 7-10 päivän retkillä? En oikein saa hahmotettua juutuupi videoista.

Myös tuollaista kaminaa Winnerwell Fastfold Titaanikamiina 2kg ( https://urly.fi/22Qi ) katsellut.
tst
Viestit: 6237
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

En osaa vastata kuin tuohon paketin koko kysymykseen. Paino kertoo oikeastaan hyvin nyssäkän koon eli nuo mahtuu hyvin rinkkaan. Itellä on tuota isompaa vastaava keskisalkoineen n. 1,9 kg painava eri merkkinen joka menee hyvin rinkan sisälle. Hyvä muuten, että isomman kohdalla varoitellaan piipun läpivientikohdan herkkyydestä "pakollisine" lisäpalikoineen. Piippu kannattaa myös olla riittävän turvallisuuden ja kipinöinnin vuoksi tarpeeksi pitkä, mieluummin ylipitkä. EDIT Jos haluaa grammoja viilata niin kota johonkin sopivaan kohtaa puun oksan alle ja sitasee siihen narun kodan huipun lenkistä tai naru puitten väliin ja siihen sama kiinnitys eli ei kaipaa välttämättä keskisalkoa.
Vastaa Viestiin