Telttakeskustelu
Itse ostin Keron 3:n ilman GT:tä 305,1 eurolla uutena Trekistä vuonna 2011, tosin myin sen samantien 305,1 eurolla vaelluskaverilleni .... Veikkaan että se on universumin halvin Keron 3 ikinä ...
Aikanaan maksoin Keron 3 GT:stä noin 660 euroa ja Kaitum 2 GT:stä reilu 600 euroa. Kummatkin olen myynyt maltillisella tappiolla, Varmaan 1 eur/yö tuli hinnaksi. Kaitum 2 GT:n myynti kyllä vähän kaduttaa, kun se oli todella minikäyttöinen teltta.
Kovinta retkeilyvehkeitten inflaatio on varmaan ollut untuvamakuupusseissa.
Aikanaan maksoin Keron 3 GT:stä noin 660 euroa ja Kaitum 2 GT:stä reilu 600 euroa. Kummatkin olen myynyt maltillisella tappiolla, Varmaan 1 eur/yö tuli hinnaksi. Kaitum 2 GT:n myynti kyllä vähän kaduttaa, kun se oli todella minikäyttöinen teltta.
Kovinta retkeilyvehkeitten inflaatio on varmaan ollut untuvamakuupusseissa.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
If you don´t like it, here I stand"
Aliexpressin kautta tuli ostettua 3F UL Gearin Lanshan 2 pro teltta. Vaellussauvojen varaan pystytettävä kahden hengen teltta. Sisäänkäynnit kahdella puolella ja pienet absidit. Laatu oli vähintään yhtä hyvä kuin täkäläisillä isoilla valmistajilla. Painoa ilman sauvoja 970g ja hinta kotiin tuotuna 140€.
Ostin viime kesänä Lanshan 2 teltan (1150 g). Syksyllä tein viikon mittaisen yksinvaelluksen paistuntureilla jonka perusteella voin suositella, jos hakee kevyempää vaihtoehtoa. Olen aikaisemmin kantanut Nallo 2 gt telttaa, joka on kyllä tosi hyvä ja tilava, mutta jatkossa kyllä otan mukaani Lanshanin.
Kannattaako telttakaaria taivutella takaisin suoraksi? Huomasin, että Hillen kaari on muuttunut S:n muotoiseksi. Ehkä siitä ei muuta haittaa ole kuin että teltan muoto pystyssä ei ole ihan alkuperäisen mukainen. Voi olla ettei niitä kannata ruveta oikomaan, materiaali väsyy ja lopulta murtuu.
Hillessä on sisäteltan vetoketjun alla kaksi muovikoukkua. Kattonaru oli jäänyt niihen kiinni. Ihmettelin miksi pytytyksessä vastusti, saattoi siinä kaari taipua. Sisäteltta irtosi siinä yhteydessä muutamasta kohtaa ulkoteltasta. Näköjään kuivauksen jälkeen kannattaisi koepystyttää teltta hyvissä olosuheissa ennen reissua, koska ei ole ensimmäinen kerta että pystytksessä on jotain häiriötä.
Hillessä on sisäteltan vetoketjun alla kaksi muovikoukkua. Kattonaru oli jäänyt niihen kiinni. Ihmettelin miksi pytytyksessä vastusti, saattoi siinä kaari taipua. Sisäteltta irtosi siinä yhteydessä muutamasta kohtaa ulkoteltasta. Näköjään kuivauksen jälkeen kannattaisi koepystyttää teltta hyvissä olosuheissa ennen reissua, koska ei ole ensimmäinen kerta että pystytksessä on jotain häiriötä.
Onko kyseessä (taipunut) kaari, eli koko kaari, vai kaaren yksittäinen osa ?invader kirjoitti:Hillen kaari on muuttunut S:n muotoiseksi.
Jos yksittäinen osa, niin ei kannata alkaa taivuttelemaan, kestävyys heikkenee kun taivuttamisen takia ei ole enää pyöreä, vaan enemmän ovaali. Tai nitkahtaa heti.
Jos taas tarkoitat koko kaarta, niin kyseessä voi olla se ettei kaaren pätkät ole oikeassa asennossa kun ne on työnnetty kiinni toisiinsa. Ovat siis kiertyneenä.
Kaaret ei (ainakaan osassa) ole täysin suorat, vaan hieman kaarevat ja jos ei huomaa pyöräyttää taipumaa oikeaan suuntaan, niin toinen on "mutkalla" alas ja toinen ylös, eli näyttää loivalta s-kirjaimelta.
Totta tosiaan. Kaaren osat olivat väärässä asennossa toisiinsa nähden. Siitä S-tyyli.
Kysessä ovat Nammatj 3:n kaaret. Mielestäni ne olivat uutena suoria. Nyt ne ovat käytössä muuttuneet U-muotoiseksi. Toinen, enemmän taipunut, on puoli metriä keskeltä ilmassa kun päät maassa, toinen 30 cm. Näköjään ne pitää liitellä siten että luonnollinen kaari säilyy. Nyt teippasin ne retkellä puolesta välistä, koska teltta oli pakattu retkikuntamalliin. En huomannut siinä tuulessa teipatessa ajatella mistä S-muoto tuli.
Kysessä ovat Nammatj 3:n kaaret. Mielestäni ne olivat uutena suoria. Nyt ne ovat käytössä muuttuneet U-muotoiseksi. Toinen, enemmän taipunut, on puoli metriä keskeltä ilmassa kun päät maassa, toinen 30 cm. Näköjään ne pitää liitellä siten että luonnollinen kaari säilyy. Nyt teippasin ne retkellä puolesta välistä, koska teltta oli pakattu retkikuntamalliin. En huomannut siinä tuulessa teipatessa ajatella mistä S-muoto tuli.
Vanha Nallo kakkoseni vastaa muodoltaan Nammatj kakkosta. Ainakin sen kaarenpätkistä ylimmät olivat hiukan taivutettuina jo uusina. Aina ne ovat asettuneet koko kaarta taivuttaessa ihan oikeaan asentoon ilman tietoista kiertelyä. En ole huomannut, että ne olisivat käytössä taipuneet lisää. Mustat Easton-kaaret.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Minulla myös Nalloissa uutuuttaankin lievä kaarevuus kultaisissa kaarissa ja hakevat luonnostaan oikein itsensä. Jos olet teippaamalla estänyt tuon vapaan liikkeen, niin silloin on voinut tapahtua taipumista. Jos teippien poiston jälkeen hakee taas kaareksi, niin pieni taipuminen tuskin haittaa mitään?
Tuosta itsestään oikeaan asentoon hakeutumisesta, se ei aina tapahdu ainakaan koko kaaren osalta. Ainakaan ennen kaaritunneliin työntämistä.
Joissakin kaarissa on käynyt niin että liitos on ollut hieman tiukempi ja vapaana kaarta katsoessa ilmaan nostettuna se on ollut tuollainen hieman s-mallinen vempula. Pääasiassa on nostaessa kääntynyt liitoskohdista ja tullut tuollaiseksi "suoraksi" kaareksi.
Jos kaari on tuollainen erisuuntiin kääntynyt liitoskohdista, niin tuskin enää kaaritunnelin sisälle työnnettynä pyörähtää oikeaan asentoon. Tunnelin sisällä kun on vähemmän tilaa kääntymiselle.
Talvikäyttöön (puolivalmiiksi) teipatessa kaaria, on varmistettava teipatessa että liitoskohdat on oikeassa asennossa. Eli ensin kasaa koko kaaren ja laittaa vaikka narulla roikkumaan keskikohdalta, sitten katsoo että on luonnollisen kaareva ja laittaa teipit kiinni, paitsi siihen puolivälin avattavaan liitokseen.
Kaarevuudessakin on ollut eroja teltan mallin ja iän mukaan ja kaaren valmistajankin mukaan. Osa on enemmän ja osa vähemmän kaarella vapaana ollessaan.
Joissakin kaarissa on käynyt niin että liitos on ollut hieman tiukempi ja vapaana kaarta katsoessa ilmaan nostettuna se on ollut tuollainen hieman s-mallinen vempula. Pääasiassa on nostaessa kääntynyt liitoskohdista ja tullut tuollaiseksi "suoraksi" kaareksi.
Jos kaari on tuollainen erisuuntiin kääntynyt liitoskohdista, niin tuskin enää kaaritunnelin sisälle työnnettynä pyörähtää oikeaan asentoon. Tunnelin sisällä kun on vähemmän tilaa kääntymiselle.
Talvikäyttöön (puolivalmiiksi) teipatessa kaaria, on varmistettava teipatessa että liitoskohdat on oikeassa asennossa. Eli ensin kasaa koko kaaren ja laittaa vaikka narulla roikkumaan keskikohdalta, sitten katsoo että on luonnollisen kaareva ja laittaa teipit kiinni, paitsi siihen puolivälin avattavaan liitokseen.
Kaarevuudessakin on ollut eroja teltan mallin ja iän mukaan ja kaaren valmistajankin mukaan. Osa on enemmän ja osa vähemmän kaarella vapaana ollessaan.
Ajatuksissa olisi hankkia kotateltta, jossa kaminan piipun läpivienti. Alla pari vaihtoehtoa joita tässä olen pyöritellyt.
- Luxe Outdoor MiniPeak XL 1300g ( https://urly.fi/22Qa )
- Luxe Outdoor Octopeak F8e 1650g ( https://urly.fi/22Q9 )
Pienempään ei ilmeisesti tarvitsisi hankkia keskisalkoa, jos naittaisi yhteen vaellussauvat. Säästäisi muutaman gramman.
Isommassa näyttäisi olevan ruhtinaallisesti tilaa ja mahdollisuus käyttää myös talvella liepeiden takia. Miksei silti tuota pienempääkin.
Onko kokemuksia, ovatko ihan ok telttoja reppureissaajalle?
Lisäksi myös paketin koko. Meneekö repun sisälle (vrt riippumatto/tarppi paketti) vai pitääkö kantaa ulkopuolella 7-10 päivän retkillä? En oikein saa hahmotettua juutuupi videoista.
Myös tuollaista kaminaa Winnerwell Fastfold Titaanikamiina 2kg ( https://urly.fi/22Qi ) katsellut.
- Luxe Outdoor MiniPeak XL 1300g ( https://urly.fi/22Qa )
- Luxe Outdoor Octopeak F8e 1650g ( https://urly.fi/22Q9 )
Pienempään ei ilmeisesti tarvitsisi hankkia keskisalkoa, jos naittaisi yhteen vaellussauvat. Säästäisi muutaman gramman.
Isommassa näyttäisi olevan ruhtinaallisesti tilaa ja mahdollisuus käyttää myös talvella liepeiden takia. Miksei silti tuota pienempääkin.
Onko kokemuksia, ovatko ihan ok telttoja reppureissaajalle?
Lisäksi myös paketin koko. Meneekö repun sisälle (vrt riippumatto/tarppi paketti) vai pitääkö kantaa ulkopuolella 7-10 päivän retkillä? En oikein saa hahmotettua juutuupi videoista.
Myös tuollaista kaminaa Winnerwell Fastfold Titaanikamiina 2kg ( https://urly.fi/22Qi ) katsellut.
En osaa vastata kuin tuohon paketin koko kysymykseen. Paino kertoo oikeastaan hyvin nyssäkän koon eli nuo mahtuu hyvin rinkkaan. Itellä on tuota isompaa vastaava keskisalkoineen n. 1,9 kg painava eri merkkinen joka menee hyvin rinkan sisälle. Hyvä muuten, että isomman kohdalla varoitellaan piipun läpivientikohdan herkkyydestä "pakollisine" lisäpalikoineen. Piippu kannattaa myös olla riittävän turvallisuuden ja kipinöinnin vuoksi tarpeeksi pitkä, mieluummin ylipitkä. EDIT Jos haluaa grammoja viilata niin kota johonkin sopivaan kohtaa puun oksan alle ja sitasee siihen narun kodan huipun lenkistä tai naru puitten väliin ja siihen sama kiinnitys eli ei kaipaa välttämättä keskisalkoa.