Ptäneeköhän paikkansa?

jutavi
Viestit: 736
Liittynyt: 16 Tammi 2006 07:26
Paikkakunta: Mikkeli

Ptäneeköhän paikkansa?

Viesti Kirjoittaja jutavi »

Mahtaako pitää paikkansa? Naltion kämpän vieraskirjasta lueskelin viime viikolla.
https://photos.app.goo.gl/udX75pLg2iN8FsYVA


rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

Jos niin, Vieriharju palaa käyttöön, johon Kemin-Sompion poromiehet sen ovat rakentaneet.
Viimeksi muokannut rastigaissa, 23 Marras 2020 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
13102013
Viestit: 510
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

Oli kämppä ja sauna auki tai kiinni niin Vieriharju on monille kulkijoille sopiva tauko/leiripaikka.
Jos korvaavaa paikkaa ei tule niin käyttö jatkuu siinä ulkopuolella joka tapauksessa oli huoltoa tai ei. Nythän Vieriharju on ollut monille varma majoituspaikka, makuupussilla on voinut varata yöpaikan Korvatunturilla käynnin ajaksi.

Härkävaarassa kulkijoita huomattavan vähän, sen sulkeminen ei aiheuta suurta haittaa paitsi ehkä talvella kulkijoille.
Alkaa moninpaikoin pitkospuutkin olla huonossa kunnossa ja niitä tuskin enää korjataan.
"Ockhamin partaveitsi"
invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

Vieläkö Vierihaaran kämpän pihapuussa on hakaristi? Joku retkeilijä vissiin raahannut moottorisahan ja veistänyt hakaristin mäntyyn.
jutavi
Viestit: 736
Liittynyt: 16 Tammi 2006 07:26
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja jutavi »

invader kirjoitti:Vieläkö Vierihaaran kämpän pihapuussa on hakaristi? Joku retkeilijä vissiin raahannut moottorisahan ja veistänyt hakaristin mäntyyn.
Kyllähän tuo näkyi olleen.
Hanu
Viestit: 3991
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Olihan siellä tekijöiltä allekirjoitukset vieraskirjassa. Kyseessä on Kemin-Sompion kansallissosialistinen seura. Typerää riehumista.

Molemmilla tuvilla olen kerran yöpynyt. Mukavia tupia. Jos omistaja ottaa omaan hallintaan, niin mitäpä siihen on sanomista.
Walker
Viestit: 1796
Liittynyt: 31 Joulu 2007 17:55

Viesti Kirjoittaja Walker »

[quote="13102013". Nythän Vieriharju on ollut monille varma majoituspaikka, makuupussilla on voinut varata yöpaikan Korvatunturilla käynnin ajaksi.

Kuusi kilometriä Korvatunturin suuntaan ja siellä on Rakitsanojan kammi.
Polku on siinä, missä mies kulkee.
13102013
Viestit: 510
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

^ Rakitsanoja on hyvä leiripaikka. Aika moni saapuu autolla Kemihaaraan vasta iltapäivällä. Tällöin Rakitsa on liian kaukana ensimmäistä yöpymistä varten.
Samoin kuin Vieriharjussa kammissakin on varattu paikkoja jättämällä tavarat laverille Korvatunturilla käynnin ajaksi.
"Ockhamin partaveitsi"
Hanu
Viestit: 3991
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Varaustuvalta voi paikan varata, mutta autiotuvalta ei. Vai oliko se näin? Teltta tai laavu on keksitty yöpymistä varten.
J_u_k_k_a
Viestit: 98
Liittynyt: 11 Elo 2017 10:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja J_u_k_k_a »

Paikkojen "varaus" autiotuvilla yms. tavaroita levittelemällä on syvältä.
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Tai voihan rinkan jättää johonkin sateensuojaan siksi aikaa kun käy jossain. Katsoo sitten palattua mikä on tilanne.
Mutta en tykkää, että petipaikka on levitettynä.

sissihkö
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Nykyaikana saa myös varautua siihen että kun jättää tavaransa johonkin, levälleen tai rinkkaan, niin tullessa sitten kattoo onko enää mitään jäljellä, niitäkin sattuu enenevässä tahdissa!
Kyllä Siperia opettaa!
hapan korppu
Viestit: 92
Liittynyt: 23 Touko 2007 09:37
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja hapan korppu »

Autiotupia en ole vuosikausiin käyttänyt muutoin kuin silloin, kun olen pystynyt sinne majoittumaan yksin/omalla porukalla ja silloinkin lähinnä vain jos on ollut tarvetta kuivatella varusteita esim vesisateelta. Autiotupien käytössähän ei sinänsä mitään väärää ole, päinvastoin. Itsekin tuli niitä enemmän nuorempana hyödynnettyä. Vanhemmiten on tullut vaan enemmän oma "tupa", oma lupa tyyppinen piirre korostuneemmin esille ja siksi teltasta tullut se mieluisampi majoite...

Paljon retkeilevänä ei ole voinut välttyä huomaamasta, että vanhan ajan autiotupakulttuuri ja etiketti on aikalailla murennut, ainakin suosituilla retkeilyalueilla. Ihmiset majoittuvat samaan tupaan useamman päivän (tai ainakin näin itse kertovat, enhän minä ole sitä siellä todistamassa), uusille tulijoille ei anneta tilaa ja viimeisimpänä massaturismin aurinkotuoli-ilmiö on nyt rantautunut lapin suosituimmille vaellusreiteillekin. Ihmiset kiruhtavat kovaa vauhtia seuraavalle tuvalle ja vaelluspäivä päättyy hyvinkin aikaiseen, jotta voidaan varmistaa laveripaikka seuraavaksi yöksi tuvan puolelta. Reissuun lähdetään ilman majoitetta ja parhaimmat eivät jaksa edes omia keittimiä kantaa, kun sokeasti luotetaan tupaverkostojen tarjontaan. Omien roskien kantamisesta myös pois maastosta en edes viitsi kirjoittaa mitään... tai sanotaan nyt sen verran, että ihmeen paljon se 100-200 grammaa roskan muodossa repussa voi rasittaa?

Tämän nyt vaan on ajan henki ja minä en sitä pysty muuttamaan sanoinpa tai kirjoitinpa mitä tahansa, minne tahansa. Mutta ei tarvitse olla kummoinen ennustaja arvatakseen, että hiljalleen tällainen käytös tullee tarkoittamaan autiotupaverkoston (ilmaisten) alasajoa. Tämä on kyllä sääli, koska maailmanlaajuisestikin niin ainutlaatuisesta jutusta on kyse.
Jouni
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Epäilemättä autiotuvilla on häiriökäyttäytymistä, mutta kumma kyllä itse en ole siihen törmännyt oikeastaan koskaan. Aika monella sadalla tuvalla olen käynyt ja yöpynyt. Aina olen mahtunut sisään eikä mitään örvellystäkään ole sattunut omalle kohdalle. Kyllä se tavallisin tilanne on, että tupa on tyhjillään kun saavun, eikä muita yön mittaan tule.

Viimeksi tänä syksynä tein viiden viikon vaelluksen Kemihaarasta kiemurrellen Utsjoelle ja laskinpa nyt oikein asiakseni, että kävin 18:lla tuvalla, tai ainakin tuvan pihamaalla siinä reissun aikana. Suurimmaksi osaksi yövyin teltassa, mutta muutamalla tuvalla piipahdin keittelemässä lounasta ja muutamilla yövyin. Kolmella neljällä tuvalla oli useampi ihminen, mutta ei tungosta kuitenkaan. Monella tuvalla ei ollut ketään. Kaikissa tuvissa oli kaikki kunnossa niin tuvan siisteyden, polttopuiden kuin käyttäytymisenkin suhteen.

Toistan saman mitä olen sanonut jo vuosia: sesonkiaikaan suosituissa paikoissa on tuvilla ruuhkaa ja voi olla väärää käyttäytymistäkin. Suuren osan vuodesta nämä suosikkituvatkin ovat hiljaisia, ja toisaalta hyvin moni tupa sijaitsee sen verran syrjässä, että se on läpi vuoden rauhallinen paikka. Kun tuvalla on etäisyyttä maantiehen, kaikki sinne asti moottorivoimitta saapuneet käyttäytyvät aika lailla poikkeuksetta hyvin.

Itse en ole huolissani siitä, että häiriökäyttäytyminen laajenisi tuon matkailukeskusten ja maanteiden välittömän lähipiirin ulkopuolelle. Valistusta toki tarvitaan öykkäröinnin kitkemiseen. Kummasti järkeä tulee päähän, kun joutuu kävelemään tai hiihtämään kymmeniä kilometrejä tuvalla, suojapaikkaa osaa silloin arvostaa. Eli en myöskään usko autiotupaverkoston alasajoon, vaikka toki ylläpitäjien resurssipula on aito ongelma.

Roskista olen luonnollisesti samaa mieltä happaman korpun kanssa. Totta mooses kaikki omat sekajätteet tuodaan pois kairasta. Valitettavasti jotkut edelleen yrittävät polttaa foliota sisältäviä pakkauksia kamiinassa. Ja samaa mieltä myös siitä, että oma majoite pitää olla mukana, vaikka autiotuvissa olisikin suunnitellut yöpyvänsä.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
13102013
Viestit: 510
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

^Jokaisella alueella missä Jounikin kulki olen muutamilla tuvilla poikennut enkä minäkään varsinaista häiriökäyttäytymistä ole nähnyt.
Pienenä poikkeuksena Korvatunturinreitti ja Kevon suunnalla olevat tuvat. On esiintynyt tuota mainittua paikan varaamista jopa niin että tavarat jää päiväksi levälleen tupaan.
Varovasti on pitänyt joskus raivata tilaa pöydälle koska tuvilla voin käydä keittelemässä vaikka majoittuisin telttaan.
"Ockhamin partaveitsi"
Vastaa Viestiin