Sivusuuntaan tukevat siteet

Paimenpoika
Viestit: 183
Liittynyt: 09 Kesä 2015 13:26

Sivusuuntaan tukevat siteet

Viesti Kirjoittaja Paimenpoika »

Vanhojen puusuksien halkeamisen jälkeen olen ostamassa uutta hiihtokalustoa umpihankeen ja vaelluksille.

Olen tähän asti hiihtänyt tavanomaisilla eräsiteillä, joissa on kärkikiinnike ja kannantausvieteri, jalkineina nahkasaappaat. Ongelmana on, että toinen jalkateräni osoittaa voimakkaasti sivulle. Koska side ei estä sivusuuntaista liikettä, kantapää putoaa sukselta pois. Seurauksena on jalkakipua ja vinoon pyrkivä suksi.

Haluaisin siteen, joka pitää kantapään suksen päällä. Millaisia vaihtoehtoja on olemassa? Koska olen päivittämässä samalla kertaa koko hiihtokalustoa, olen varsin avoin kaikille vaihtoehdoille.

Suksilla hiihdetään päivittäin, pääosin metsissä ahkion kanssa.


luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Rottefella Magnum?

Kun Rotanloukku on norjalainen, niin yllattavaa kylla parhaat monot niihin tulevat nekin Norjasta ; omani ovat sellaiset, joihin on - umpihankea varten, suksilta pois astuttaessa - nahkamonoon lisatty kiintea "saarystin"
- nilkan yli jatkuva osa ei toki paljoa tue
- mutta hiihtaa niilla soseessakin, eika vaan kahlaa umpihangessa
- siis Tiur. Ilman saarystinosaa myytavilla on jokin toinen nimi

Magnumit loytyy seka automaatteina etta normaaleina. En tieda olisioko automaatti -sauvan karjella operoitava - vetovaljaissa katevampi. Itsella kaikissa suksissa normaalit Magnumit.
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Joo ei avtomat, jäätyvät jumiin, saa kusta päälle tai jotain muuta epäesteettistä. Telemarkside antaa hyvän kontrollin, myös nuo jotka kiinnittyvät poikittaisella teräksisellä kärkipienalla.
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

ipejoha
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2014 22:38
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja ipejoha »

omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Mikä tahansa telemarkside antaa riittävän sivukontrollin vaellushiihtoon, edellyttää tietysti yhteensopivan hiihtojalkineen käyttöä.

Hiihdettävyydessä on sitten eroja, luontevin on pelkkä rotanloukkutyyppinen etuside, myös kevyemmän pään kantavaijerilliset toimivat.
tiku
Viestit: 516
Liittynyt: 09 Touko 2012 21:10

Viesti Kirjoittaja tiku »

OAC EA estää kantapään putoamista sukselta ja sopii monenlaisille kengille, muttei taida olla hiihtotuntumaltaan tai käytettävyydeltään huippua?
Raato
Viestit: 196
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Viesti Kirjoittaja Raato »

Itse olen käyttänyt viimeiset 20 vuotta telemark-siteitä kaikissa umpilumen/tunturi/vast suksissa. Seuraavaksi kun hankin uutta niin joko 3-pin+kannantaus tai magnumi. Norskeihin verrattuna Suomessa on vähän pudottu off-road-hiihdon kelkasta.
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Olen melkein samaa mielta Raadon kanssa, mutta Suomessa on pudottu lähes kokonaan umpihankihiihdon kelkasta.
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Huopakumisaappaan ja perinteisen kannantaussiteen kanssa en ole vielä kelkan kyydissä ollut, joten en ole pudonnutkaan sieltä :roll: ..

Varmaan on parempia siteitä olemassa, mutta onko käytössä yhtä monipuolista systeemiä, kun ajattelee lämpöä (huopa+vaihtohuopa tai sukan ja huovan välistä kosteuden eristettä: goresukka, muovipussi) , käytön helppoutta ja vaikka loskaisen järven jäällä hiihtoa.
Varaosiksi riittää pari remmiä jos itse siteet eivät ole olleet vuosia kovassa käytössä. Jos on ollut kovaa käyttöä niin enemmän varaosia mukaan, tai siteen vaihto ennen reissua.
Sivuttaispito on kyllä heikko..myönnetään!

Kyselyn aloittajalla on suksien vaihto edessä niin tietysti punnitsee tarkoin ostokset - tuli vaan mieleen , olisiko aikoinaan auttanut jos sivuun kääntyvän jalan puoleista sidettä oisi ruuvannut sukseen hiukan vinoon jalalle paremmin sopivaksi?
diver
Viestit: 2400
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Tuskin täällä kelkasta sen kummemmin on pudottu.
Markkinat vaan aika marginaaliset esim. Norjaan verrattuna.
Paimenpoika
Viestit: 183
Liittynyt: 09 Kesä 2015 13:26

Viesti Kirjoittaja Paimenpoika »

Kiitokset kaikille arvokkaista kommenteista!

Telemark-siteet vaikuttavat olevan suosiossa. En ole itse asiassa koskaan kuullutkaan sellaisista, kun omat välineet ovat yleensä olleet jostain 70-luvulta. (Nykyisetkin sukset ostin myyjältä, joka myi niitä koristehyllyiksi.)

Minkälaisten suksien kanssa telemark-siteitä käytetään?

Millaiset monot kannattaa valita vaellushiihtoon ja miten ne toimivat vaellusjalkineina?

Hannes, olen kokeillut kaikenlaisia kikkoja siteiden asettelun ja kantavaijerin säätöjen kanssa, mutta toimivaa asentoa en ole löytänyt. Mutta olen samaa mieltä kanssasi ja ilman ongelmaa jatkaisinkin nykyisellä karvalakkiratkaisulla.
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Olen käyttänyt metsäsuksia, tunturihiihtosuksia ja laskettelusuksia tellusiteiden kanssa. Metsäsuksissa riittää rotanloukkutyyppinen telluside.

Monoina olen käyttänyt seuraavia Crispi Svartisen, Fisher ja Scarpa.
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Kärkisiteet alkaa olla katoavaa luonnonvaraa, vielä näköjään jostain löytyy, hyvä,

https://www.xxl.fi/rottefella-super-tel ... 36_2_style
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Kyllä kärkisiteitä löytyy ja tämä on niistä kestävin Voile Heavy Duty.
Vastaa Viestiin