Mikä retkipyöräksi?

mjjk
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:02
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja mjjk »

Vänkäri kirjoitti:Nätti Surly, eritoten tuo Brooks? siinä on sellanen herkku.
Kiitos. Juu, Brooks on ja takapuoli tykkää :D


persammuttu karhu
Viestit: 61
Liittynyt: 04 Elo 2012 20:12

Viesti Kirjoittaja persammuttu karhu »

Tunturi. Sininen. Se missä on se laatikko keskellä. Sillä pärjää missä vaan.
Ohiampuja
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Elo 2012 09:10

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Vänkäri kirjoitti:tänään tuli neuvoteltua jotain siihen suuntaan että mulla olisikin EHKÄ mahkut hankkia osamaksulla ja työhommilla, tuliterä Tunturin 29" Kayapo, ellei jopa Equillar.
Jonkin verran olen Tunturillakin ajanut ja kumpikin noista käy varmaan retkikäyttöön. Itse ajelen Nishikin 29:llä, ja tykkään tuosta 29-koosta kovasti...

Kokemuksen karttuessä harvoin tyytyy valmiisiin malleihin, vaan aina tulee tarve rakennella pyörää omien halujen mukaan. Itse ehkä vaihtaisin jäykän keulan tuon joustokeulan tilalle. Mutta ei se mikään pakollinen juttu ole, kyllä tuollakin hyvin ajelee. :)
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Tuo Kayapo, kiinnotaisikin juuri sen takia, että siinä on sama runko kuin equillarissa, mutta paljon halvempi hinta, kun itsekin koen hyvin todennäköiseksi sen, että osia tulee vaihdettua kumminkin, eikä kummassakaan mallissa ole esim keula sellainen kuin itse toivoisin sen olevan. Pitäisi olla säädettävä vaimennus sekä sisään että ulospäin jos oikein viimesen päälle haluaisin, toisenlainen ohjainkannatin, vaihteet kauttaaltaan XT (vaihtajat ja vivut),jne jne, niin toi Kayapo olis lähinnä minulle kiekot+runko+tolppa-paketti, kaikki muut on helppo ajan mittaan vaihtaa mieleisekseen.
Kohti korpea,kiitos.
tst
Viestit: 6574
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Eilen vilahti talon ohi kovaa vauhtia sellainen pyörä jossa oli kolme pyörää, kaikki peräkkäin ja samassa linjassa. Kolmas pyörä oli varmaan kiinnitetty takapyörän akseliin, tässä kolmannessa pyörässä oli satulalaukut mutta normi takapyörä oli ilman laukkuja. Idea jäi hämärän peittoon, onko tässä siis jotain järkeä? Tietysti jos sälää on enemmän niin tällä tavoin saa enemmän kuljetetuksi mutta nyt oli siis normi takapyörä ilman laukkuja ehkä siinä ei ollut tarakkaa ollenkaan mutta eikö olisi siinä tap. järkevämpää viritellä tarakka siihen?
Capella2
Viestit: 49
Liittynyt: 10 Kesä 2015 23:59

Viesti Kirjoittaja Capella2 »

http://www.tori.fi/pirkanmaa/Winora_Tob ... 7.htm?ma=1

Jos on tarvetta, niin tuollainen löytyisi papereineen käyttämättömänä.
akpoika

Viesti Kirjoittaja akpoika »

Ostin pari viikkoa sitten uuden pyörän. Focus Mares AX 4.0 DISC ltd 2014 -cyclocross. Viime vuoden vuosimallia, mutta uutena liikkeestä muutamia satasia normihintaa edullisemmin tavaratelineen ja lokarien kanssa. Tarkemmat tiedot pyörän hankinnasta löytyy blogista: Uuden polkupyörän hankinta. Tällä mennään nyt retki- ja työ-/koulumatka-ajot pitkään :-)

Kuva

Kuva
tst
Viestit: 6574
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Onko kokemuksia taittopyöristä? Pari sellaista saisi ehkä survottua reissun ajaksi auton sisätiloihin. Tuollaisen avulla voisi päästä jopa määränpäähänsä jos aika olisi rajoittava tekijä ja alla mönkkäriura miltei perille, matkaa suuntaansa n. 40 km. Ainakin putkirunkoisen rinkan saisi kikkailtua pyörään kiinni siten että rinkan toinen pää lepäisi tarakan päällä, satulan ehkä ottaisi pois ja kiinnittäisi rinkan liinoilla pyörän runkoon. Parinkymmenen kilon putkirunkoisen rinkan voisi myös yrittää laittaa poikittain tarakalle koska tuossa maastossa puita ei olisi ja alla se ura. Sehän olisi tietysti paras vaihtoehto. https://www.bikester.fi/polkupyorat/taittopyora.html
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Jotta vielä alkaisin retkipyöräilemään, sarvet täytyisi olla melko korkalla, sillä kädet alhaalla aiheuttaa kipuja ja kämmenten puutumista kiitos 3 kertaa eri paikoista murtuneen oikeanpuoleisen käteni :twisted:
Eli empä tosiaan tiedä, onko sähköavusteinen "mummonpyörä" minulle se ainoa oikea ratkaisu :roll: :?:
kasperi
Viestit: 586
Liittynyt: 10 Maalis 2008 10:25

Viesti Kirjoittaja kasperi »

Ei ole kokemusta, mutta sehän ei intternetissä estä esiintymästä asiantuntijana 8)
Uskoisin, että tuommoisella 40 km pitkä pätkä mönkkäriuralla täyspakkaus päällä on täysin tuhoontuomittu ajatus. Jos se 40 km pitää päästä pyörällä, niin "oikeat" polkupyörät auton kyytiin, joko vetokoukkutelineeseen tai katolle.

Perustelut:
En usko, että 24" renkailla tuommoinen linkkupyörä, jonka käyttötarkoitus on "city & trekking" (tuo trekking tuskin tarkoittaa mönkkäriuraa, vaan ennemminkin sileällä tiellä eväskorin kanssa yli 5 km matkaa) on ylipäätään etenemiskykyinen, saati sitten kestää tuommoista matkaa kunnon lastilla.
tst
Viestit: 6574
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Noinhan se voi olla. Paikka on tosiaan erittäin houkutteleva, mutta kävellen aivan liian kaukana ja pyörällä sen voisi kuitenkin saavuttaa tietyllä aikataululla joko taluttaen tai ajaen. Suurempi renkaan tuumakoko helpottaa aina etenemistä.
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Itelläni on dahonin taittopyörä tällä hetkellä ainoana pyöränä https://dahon.com/bikes/mu-p7/ (kuvasta poiketen normaali takavaihtaja erillisillä vaihderattailla)

Kovalla hiekkatiellä ja asfaltilla yllättävän mukava ajella ja pisin päivämatka on ollut noin 80km. Huomattavan pysty ajoasento on kuitenkin kurja pidemmän päälle tai vastatuulessa. Talvella aivan mahdoton peli tai jos ajouralla on vähäänkään pehmeämpää kohtaa. Suurinosa painosta on takarenkaalla niin ohjaus pienellä rengaskoolla on aika laidasta laitaan sahaamista jos alla ei ole asfalttia tai muuten kovahkoa alustaa.
Takarengas kun uppoaa maastoon sen noin 10cm niin vaihtaja alkaa ottamaan kiinni ja kerää kaikki risut ja kävyt sisäänsä. Maastoon tuosta ei ole ollenkaan vaikka polku olisikin hyvä fillarille.
Vastaa Viestiin