Vaellusmuona
Re: Vaellusmuona
Vaikka kotioloissa kokkaan niin ulkona ei kiinnosta pätkääkään eli kuuma vesi pussiin. Ulkona liian työläistä ja vaikeaa kokata ja tiskata. En pysty ellei ole kunnon hella, työtaso ja tiskikone.
Joo, ei tuo itsellekään lisäarvoa kokkaaminen niillä välineillä joita viitsii kantaa kairaan mukanaan, eikä aina ole sellainen keli että huvittaisi kokkailla ulkona. Valmistelen ruoat kotona mahdollisimman vähällä rasvalla, kuivaan ja reissussa vain lisään kuumat vedet (plus loraus öljyä).
Aika hintavaksi tulee turvautua vain tehdasvalmisteisiin kuivaruokiin, ja niiden pakkausmateriaalikin painaa ja vie rinkassa tilaa.
Aika hintavaksi tulee turvautua vain tehdasvalmisteisiin kuivaruokiin, ja niiden pakkausmateriaalikin painaa ja vie rinkassa tilaa.
Tuohan on parasta hommaa tehdä ruoka ulkona,ei toki sateella mutta mukavalla kesäkelillä. Kiireetöntä puuhaa ja tietää mitä saa.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Minulla oli sama metodi kuin Cobbolla, kotona ruoka valmiiksi ja kuivaksi ja reissulla kattilaan vesi ja kuumentaminen.
Jos mahdollista ja muistissa, niin ennallistaminen päivällä, eli hiukan vettä ruuan sekaan vesitiiviiseen kippoon.
Jos sai kalaa, niin pienet kattilaan kalakeitoksi, isompi sitten nuotiolla. Ei tapahtunut usein.
Rypsiöljyä oli aina pikku pullossa. Voi piti kaataa joskus helteillä maahan, Koskenlaskija kesti paremmin.
Metukka on vähärasvaista kesällä, HKlla on muuten hyvänmakuinen vähärasvainen.
Voi olla muitakin, mutten ole nähnyt omassa kaupassa.
Jos mahdollista ja muistissa, niin ennallistaminen päivällä, eli hiukan vettä ruuan sekaan vesitiiviiseen kippoon.
Jos sai kalaa, niin pienet kattilaan kalakeitoksi, isompi sitten nuotiolla. Ei tapahtunut usein.
Rypsiöljyä oli aina pikku pullossa. Voi piti kaataa joskus helteillä maahan, Koskenlaskija kesti paremmin.
Metukka on vähärasvaista kesällä, HKlla on muuten hyvänmakuinen vähärasvainen.
Voi olla muitakin, mutten ole nähnyt omassa kaupassa.
Toisilla se on nimenomaan se juttu mitä hienompia ruokia retkellä pääsee kokkailemaan ja mikäpä siinä.
Minä myös kuulun niihin jotka haluaa päästä mahdollisimman vähällä kokkaamisella.Valmiina kaikki mahdollinen itsekuivattuna tahi kaupan pusseilla.Yksi kaveri on vihkiytynyt kokkailemaan ja jos yhdessä ollaan reissussa niin onhan ne eväät silloin huomattavasti leuhkemmat ja maistuuhan se aina kun valmiille herkuille pääsee
Minä myös kuulun niihin jotka haluaa päästä mahdollisimman vähällä kokkaamisella.Valmiina kaikki mahdollinen itsekuivattuna tahi kaupan pusseilla.Yksi kaveri on vihkiytynyt kokkailemaan ja jos yhdessä ollaan reissussa niin onhan ne eväät silloin huomattavasti leuhkemmat ja maistuuhan se aina kun valmiille herkuille pääsee
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Ahkiossa kyllä kulkee tuore liha ja monet muut kuivaamattomat herkut , vaan ei rinkassa lämpimän kelin ja ennenkaikkea painon takia.
^Juuri näin
Tyhjiöön pakattu härän filee säilyy erinomaisesti, mikäli lämpötila yön aikana laskee alle 8 asteen. Siis huolimatta siitä, mikä päivälämpötila on.
Itse asiassa liha raakakypsyy ja maku paranee. Toki riskirajoilla mennään.
Itse asiassa liha raakakypsyy ja maku paranee. Toki riskirajoilla mennään.
-
- Viesti:
Itsellä vaellusateriat (2/vrk) käsittävät yksinomaan omakätisesti kaupan hyllyltä poimimiani Reiter retkiruokia. En syö pussista vaan ruokakiposta, vettä keitän ensimmäisen polven pocket rocketilla, vm 2005. Ruoka on vaelluksella sivuosassa, riittää, että se on kevyttä ja helppo laittaa, ja toki kJ/100g luku saisi olla melko suuri.
Ei minulla ole ollut ongelmia voin ja metvurstin säilymisessä. Tosin harvoin ihan hellettä ollut. Voipurkki on joskus yöpynyt purossa kyllä.
En ehkä voi ihan gourmettina ruokiani pitää, mutta ei ne pelkkää vettä keittämällä valmistu. Jotain valmista pohjaksi ja sitten erilaisilla lisukkeilla mieleiseksi. Esim. Carbonarapastapussi ja sekaan chorizomakkaraa, voimakasta Koskenlaskiaa, makaronia ja kuivattua sipulia, herne-maissi-paprikaa ja suppilovahveroita. Annos on kahdelle. Tai sitten valmis kastikeainespussi ja sekaan kuivattua jauhelihaa ja yllä mainittuja kasviksia. Kylkeen makaronia toisella kattilalla. Kuivatut materiaalit likoamaan aamulla.
Olen sen verran raskasruokainen, että päivällisenä tuskin yksi annos riittäisi pussimuonaa tai ainakin pitäisi olla runsas jälkiruoka päälle. Aamullakin keitän aina kunnon puuron ja ison annoksen. Päivällä sitten vähemmän syömistä.
En ehkä voi ihan gourmettina ruokiani pitää, mutta ei ne pelkkää vettä keittämällä valmistu. Jotain valmista pohjaksi ja sitten erilaisilla lisukkeilla mieleiseksi. Esim. Carbonarapastapussi ja sekaan chorizomakkaraa, voimakasta Koskenlaskiaa, makaronia ja kuivattua sipulia, herne-maissi-paprikaa ja suppilovahveroita. Annos on kahdelle. Tai sitten valmis kastikeainespussi ja sekaan kuivattua jauhelihaa ja yllä mainittuja kasviksia. Kylkeen makaronia toisella kattilalla. Kuivatut materiaalit likoamaan aamulla.
Olen sen verran raskasruokainen, että päivällisenä tuskin yksi annos riittäisi pussimuonaa tai ainakin pitäisi olla runsas jälkiruoka päälle. Aamullakin keitän aina kunnon puuron ja ison annoksen. Päivällä sitten vähemmän syömistä.
Heh, mulla on pistänyt vaelluskertomuksissa silmään just tuo pieteetillä harrastettu pelkän reiterin syöminen ja tarkka kirjaaminen Reiter taisi olla niitä ensimmäisiä vaelluspussiruokia jota markkinoille tuli. En edes muista miksi Reiterien syöminen jäi itseltä, mutta veikkaan että se liittyi jotenkin makuunSauvakavelija kirjoitti: ↑14 Elo 2024 17:51 Itsellä vaellusateriat (2/vrk) käsittävät yksinomaan omakätisesti kaupan hyllyltä poimimiani Reiter retkiruokia. En syö pussista vaan ruokakiposta, vettä keitän ensimmäisen polven pocket rocketilla, vm 2005. Ruoka on vaelluksella sivuosassa, riittää, että se on kevyttä ja helppo laittaa, ja toki kJ/100g luku saisi olla melko suuri.
Joku lisäaine valmispussiruuissa vaikutti minuun siten , etten pystynyt niitä syömään enää myöhemmin.
Pannulla olen paistanut nautasikaa ja sikanautaa ja pelkkää nautaa ja pelkkää sikaa, sekaan vihanneksia jo pannulla , osa kypsiä, osa raakoja. Pääasiassa porkkanaa, tomaattia, lehtikaalia, sipulia, paprikaa..jne , sekaan mausteet eli suola, mustapippuri,ehkä Provencen mixiä ...
Porsaan ulkofileestä tein ns. nyhtöpossua uunissa paistaen.
Kalakeittoakin, sain aikaan hyvää ja huonoa( kaadoin ketoon).
Voita olen kaksi kertaa kipannut keskikesällä pois kun oli juoksevaa.
Yhdellä reissulla oli niin kuuma, että päivät makasin varjossa ja kävin järvessä ja yöt kuljin.
Pannulla olen paistanut nautasikaa ja sikanautaa ja pelkkää nautaa ja pelkkää sikaa, sekaan vihanneksia jo pannulla , osa kypsiä, osa raakoja. Pääasiassa porkkanaa, tomaattia, lehtikaalia, sipulia, paprikaa..jne , sekaan mausteet eli suola, mustapippuri,ehkä Provencen mixiä ...
Porsaan ulkofileestä tein ns. nyhtöpossua uunissa paistaen.
Kalakeittoakin, sain aikaan hyvää ja huonoa( kaadoin ketoon).
Voita olen kaksi kertaa kipannut keskikesällä pois kun oli juoksevaa.
Yhdellä reissulla oli niin kuuma, että päivät makasin varjossa ja kävin järvessä ja yöt kuljin.
Meillä kans tuli Reiterin osalta elinikäinen kiintiö täyteen. Siinä on jotain rasvaa, joka jää kippoon tiukasti ja vaatii kunnon tiskaamista. Olisiko se kyseessä. Joka tapauksessa vähän jokainen laatu alkoi maistumaan samalla tavalla luotaantyöntävältä.
Nykyään menee paljon Summit to Eatia, jota pidän ylivoimaisena vaihtoehtona. Hyvä maksu, ei kalleimmasta päästä ja erinomainen saatavuus Prismoista tms. Sitten tehdään myös kevyttä kokkailua, esim. couscous, tonnikala, oliivit, maustepussi jne.
Varsinaisen ruoanlaiton ulkona olen jättänyt lähes kokonaan. Minäkin tykkään kokata kotona, mutta ulkona kötöstely ei kiinnosta. Pimeässä puukolla nirhataan jonkun lärpäkkeen päällä ruokatarpeita ja kokkaillaan niitä loputtomalta tuntuva aika, niin että lopulta päästään yöllä nälkäisenä härppimään kylmenneitä ruokia ja lämminnyttä olutta. No, kyllä se taso siitä nousisi harjoituksen kanssa, mutta mielummin syön nopeasti ja istun sitten kahvia juomassa kaikessa rauhassa.
Itsellä ei onnistuisi tyyli jota olen parilta Ali Leiniön videolta katsonut.Eli erilaisia ryynipusseja josta kouramitalla mättää aika satunnaisen näköisesti kattilaan ja niitä sitte keitellään