Itse olen kokenut seuraavan systeemin hyväksi vaellusruokien suunnittelussa. Joka päivä on neljä ateriaa, pl. lähtö- ja paluupäivät, jotka ovat vajaita. Samoin luppopäivinä, jolloin makaa lähinnä paikoillaan, ei ole ollut lounasta.
Aamupala:
- kahvia
- puuroa
- 2 palaa leipää
Lounas:
- keitto tai kuppikuuma
- neljä palaa leipää
- kahvia
Päivällinen
- joku pöperö (esim Blåband)
Iltapala
- teetä
- suklaata
- pari snapsia
Jos on ollut raskas reissu, niin tuohon olen lisännyt mehukeittoa aamupalalle, makaronia lounaskeittoon ja suklaata tarpeen mukaan. Systeemin "hienous" on siinä, että ruoan voi jakaa valmiisiin annospusseihin, ja näin kulutus pysyy tasaisena, eli joka päivälle riittää. Toinen "hienous" on pakkaamisen helppous - päivän ruoat on helppo pakata helposti saataville, jolloin lounaalla ei tarvita repunpakkaussulkeisia.
Leipäpala tarkoitaa tuossa 1/12 osaa jälkiuunireikäleivästä, eli yhdestä jälkkäristä tulee 2 päivän leivät. Lisukkeet sitten niin, että joka palalle on siivu metukkaa, juustoa ja voita. Leivänpääliset olen voita lukuunottamatta jakanut kahden myös päivän pusseihin, niin vähenee sekin riski, että juusto tai metwursti loppuu jo alkumatkasta. Myös puurot ja valmiit pussikeitot olen pussittanut uudelleen pieniiin minigrip-pusseihin, jolloin niihin voi lisätä itse kuivaamiaan osia tai mausteita.
Eli päiväannokseksi tulee:
- 1/2 leipää
- 1/2 leivänpäällispussia
- 1 puuropussi
- 1 lounassoppa
- 1 päivällispöperö
Kaloreita en ole laskenut, mutta aina on jäänyt hieman yli, eli nälkämittarilla muonitus on osunut kohdalleen. Vaikeinta on ollut aina saada tuo snapsipullo riittämään viimeiseen iltaan asti...

Mitenkä muualla?
Markku