Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

hannes
Viestit: 10793
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja hannes »

Agregaatti on ainakin käynyt 2v. vanhalla bensalla.(98okt)
Partiokauppa ym.alan liikkeet myyvät painekeittimiin erikoisbensaa, joka ainakin minulla on ollut pitkään käyttökelpoista. Siis pari-kolme vuotta.
Keitin pitää tietysti välillä puhdistaa - minulla yllä tuppaa unohtumaan...
Viimeksi muokannut hannes, 06 Helmi 2023 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


akallio
Viestit: 2071
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja akallio »

Varmasti juuri kukaan valopetroolia käyttävä talviretkeilijä ei heitä vanhoja pois, vaan polttelee varastotavaraa kunnes sitä riittää. Kuitenkaan vastaan ei ole tullut tarinoita siitä, että vanha petrooli olisi tukkinut pumppuja tai muuten ollut käyttökelvotonta. Lienee siis ehkä lähinnä marginaalinen ongelma.

Itse käytän bensaa ja vielä tarkemmin sanoen Nesteen 4T Pro pienkonebensaa, jonka pitäisi olla hyvin säilyvää. Ostan kanisteriin aina sen verran lisää kun reissua varten tarvitaan ja aina jää yli jonkun verran tai paljonkin. Kanisterissa on siis jäämiä vähintään viisi vuotta vanhasta bensasta, ehkä vanhemmastakin. Mitään ongelmia ei ole ollut. Voisi olla kyllä viisasta joskus kaataa jämät auton bensatankkiin.

Minulla on tullut vastaan tilanne, jossa MSR:n pumppu vuoti bensasumua. Se kävi ilmi heti painetta pumpatessa. Vika oli sellainen, että en saanut sitä edes kotona yritysten jälkeen korjattua, joten pumppu meni vaihtoon. Reissussa oli onneksi kaksi pumppua, joten suurempaa haittaa tuosta ei ollut.

Retki-lehdessä oli hiljattain Ossi Määtän hyvä juttu teltassa keittelemisestä. Pääpointti oli minusta tärkeä ja jutussa perusteltu: suurin riski on häkä, ei tulipalo. Tuosta syystä itse aikoinaan päädyin ylhäältä tuulettuvaan geodeettitelttaan ja puhdistetun bensan käyttöön. Paloturvallisuuden kannalta valopetrooli olisi tietysti parempi.
Viimeksi muokannut akallio, 06 Helmi 2023 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
diver
Viestit: 2359
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja diver »

Olen tänätalvenakin polttanut ties kuinka vanhaa petroolia avautuista pöntöistä myrskylyhdyissä ja yhdessä lämmittimessä ilman ongelmia.Pitänee kokeilla keittimessäkin kunhan kerkiää
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
diver
Viestit: 2359
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Fiksuin talvikeitin (ei kaasu)

Viesti Kirjoittaja diver »

Bensiinin osalta tilanne on toinen.Lisäaineistusta on jouduttu muokkaamaan näiden päästö vuhkasujen takia moneen kertaan.Kaikki vanhemmat pienkoneet ei välttämättä kunnolla pelaa nyky bensalla ilman lisäaineita.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Vastaa Viestiin