mistä kupista juot juomasi retkillä.

K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Joskus olen katsellut Aseman baarissa myytävänä olleita kuksan näköisiä, mutta aina on jäänyt tarttumatta tarjoukseen.

On ollut alumiinista mukia, emalimukia, muovimukia, Airamin termarin mukia, itse tehtyä termosmukia ja titaanimukia. Mihinkään en ole ollut erityisemmin ihastunut -tai ehkä eniten titaanimukiin.

Kourakin veden hörppimiseen riittäisi... tosin vesi voi olla kylmää ja rinkka selässä jokin kauhomisväline saisi olla -kaapissa onkin odottamassa muutama muovinen kertakäyttöpikari, sellaisia melkein särkymättömän oloisia.

Daimos

Viesti Kirjoittaja Daimos »

Normaalisti vesi juomapullosta ja kuumat juomat joko puu- tai taittokuksasta.

Joillain spesiaalireissuilla on vedelle myös juomapussi, mutta sillonkin on mukana juomapullo jossa monesti sitten urheilujuomaa tai mehua.
Vutnesjohka

Viesti Kirjoittaja Vutnesjohka »

Omatekoinen kuksa leirijuomiin (poralla ja taltalla koverrettu) ja perinteinen vihreä kenttäpullo vedelle vaelluksen aikana.
Alaskan Malamute
Tervasuo

Viesti Kirjoittaja Tervasuo »

Ex-appiukko antoi itse tekemänsä pahkakuksan käyttööni joskus 20 vuotta sitten. Se killuu yhä reppuni kyljessä, ylätaskun kiinnityshihnaan viritettynä ja siitä valutan kurkuuni sumpit ja muut kuumat juomat, joskus jopa kylmät. Tämä kuljetustapa on tietysti se, jota käyttävät vain jääräpäiset kumisaapastalebaanit, mutta haitanneeko mittään. Ei haittaa.
kojootti

Viesti Kirjoittaja kojootti »

Tervasuo kirjoitti:Ex-appiukko antoi itse tekemänsä pahkakuksan käyttööni joskus 20 vuotta sitten. Se killuu yhä reppuni kyljessä, ylätaskun kiinnityshihnaan viritettynä ja siitä valutan kurkuuni sumpit ja muut kuumat juomat, joskus jopa kylmät. Tämä kuljetustapa on tietysti se, jota käyttävät vain jääräpäiset kumisaapastalebaanit, mutta haitanneeko mittään. Ei haittaa.
Tunnustaudun myös talebaniksi tässä asiassa!

Vesi kenttäpullosta(muovinen by Savotta)
Kahvi/tee pakin kannesta
Wiski kuksasta

Kuksa on teollisesti valmistettu, kaksi reikäinen.
Oli joskus uutuuttaan kiiltävä, nyt jo käytössä tummunut.
Saatu myös lahjaksi. Vanhemmiltani joskus harrastuksen alussa, ja siitä asti rinkan yläosan tienoilla roikkunut.
Pekka

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Kevyt muovikippo ja suoraan pullon suusta. Termarin muki talvella.
Kuksa on out!
Kun eksyn, lähden kotiin.
akallio

Viesti Kirjoittaja akallio »

Pekka kirjoitti:Kuksa on out!
Tässä olet ihan oikeassa, kuksaa kannattaa käyttää nimenomaan ulkona. Sisällä voi juoda tavallisista laseista ja mukeista.
rautu

Viesti Kirjoittaja rautu »

Aikoinaan tuli juotua itse tehdyistä kuksista. Nykyään taittokuksasta. Sama kai mistä sen juomansa ryyppää. Taittokuksa on ainakin kevyt.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Korpijaakko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Sehän vähän riippuu siitä mitä juo ja milloin.

Eniten tulee juotua Nalgenen pullosta: kesällä vedet, talvella urheilujuomat, sopat ja kiisselit ympärivuoden, samoin tee tulee tehtyä aika usein suoraan pulloon, kaakaokin joskus, jne.

Toiseksi eniten käytössä on Sea to Summitin muki (tuo hinta on posketon, Prismassa reilusti edullisempi). Se on aika hyvä muki: muoto ja tilavuus ovat kohdallaan, kesällä eristeen ja kannen voi jättää grammarina kotiin, talvella ne pitävät juoman lämpimämpänä. Tuosta menee lähinnä kuumia juomia sekä aammupuurot ja myslit. Mukin pitää olla sen kokoinen, että siihen voi tehdä aamiaisen.

Talvella termospullossa olevat juomat juon sitten termoksen korkista. Jos ruokatermos on mukana, voi edellä mainitun mukin jättää pois, koska ruokatermarin korkki on riittävän iso korvaamaan sen.

Ja joskus tulee juotua suoraan kattilasta tai kouralla purosta.

Kupilkaa olen kokeillut, mutten ihan ymmärrä sen hienoutta. Ainakin sen on liian pieni. Minulla oli joskus visainen kuksa, mutta se katosi kymmenkunta vuotta sitten. Ajoittain harmittaa, mutta eipä se paljon käyttöä näkisikään.
oinaspässi

Viesti Kirjoittaja oinaspässi »

Pekka kirjoitti:Kevyt muovikippo ja suoraan pullon suusta. Termarin muki talvella.
Kuksa on out!
Samoilla linjoilla täälläkin, tosin tuosta kuksasta en tiedä, paitsi että on kivaa kuksia. :D
Perinteinen Orthexin muovimuki on ollut eniten käytössä vuosien varrella, sillä kun pystyy nätisti ottamaan kiehuvaa vettä pakista polttamatta sormiaan. Kevyt ja kestävä.
Semmoinen taittokuksakin on jossain...eipä ole tullut käytettyä montakaan kertaa...missähän se...*lähtee etsimään...*
hannes

Viesti Kirjoittaja hannes »

Korpijaakko kirjoitti: Sea to Summitin muki (tuo hinta on posketon, Prismassa reilusti edullisempi). Se on aika hyvä muki: muoto ja tilavuus ovat kohdallaan, kesällä eristeen ja kannen voi jättää grammarina kotiin, talvella ne pitävät juoman lämpimämpänä. Tuosta menee lähinnä kuumia juomia sekä aammupuurot ja myslit. Mukin pitää olla sen kokoinen, että siihen voi tehdä aamiaisen.

Talvella termospullossa olevat juomat juon sitten termoksen korkista. Jos ruokatermos on mukana, voi edellä mainitun mukin jättää pois, koska ruokatermarin korkki on riittävän iso korvaamaan sen.
Tuo Sea to Summit vaikutti hyvältä, kun nyt kävin linkin takana tarkastelemassa - ei ole koskaan tullut kiinnitettyä huomiota ko. mukiin vaikka nimi pulpahtelee esiin tämän tästä.

Pienen termoksen mukit ovat useimmiten avuttomia mutta olen kuvitellut että ne osaltaan pitävät sisältöä lämpimämpänä. (unohtui mainita: korkki ei pääse vuotamaan yhtä helposti, kun kuppi on suojana) Siksi en ole kuppia poiskaan jättänyt. ... saahan niistä aina sen yhden hörpyn... :D
Viimeksi muokannut hannes, 03 Helmi 2011 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Heikki

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Kahvia ei voi ulkona juoda muuta kuin kuksasta. Tämä on fakta.
Jouni

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Tervasuo kirjoitti:Ex-appiukko antoi itse tekemänsä pahkakuksan käyttööni joskus 20 vuotta sitten. Se killuu yhä reppuni kyljessä, ylätaskun kiinnityshihnaan viritettynä ja siitä valutan kurkuuni sumpit ja muut kuumat juomat, joskus jopa kylmät. Tämä kuljetustapa on tietysti se, jota käyttävät vain jääräpäiset kumisaapastalebaanit, mutta haitanneeko mittään. Ei haittaa.
Minun tyylini puolestaan nostanee gummisaapastalebaaneilta herneen nenään: en kuljeta mukanani minkäänlaista kuppia. Kun en ole koskaan opetellut tykkäämään kahvista tai teestä, ei minulla ole mitään käyttöä mukille tai kuksalle, tai yhtään sen enempää termospullollekaan. Eli juon veteni juomapullon suusta, kesät talvet.

Toisaalta kuulun kyllä itse aika vankasti tuohon em. talebaanilahkoon noin muuten... :)
George

Viesti Kirjoittaja George »

Heikki kirjoitti:Kahvia ei voi ulkona juoda muuta kuin kuksasta. Tämä on fakta.
Samaa mieltä ja jos tarkkoja ollaan niin mikä tahansa ns. kuksa ei kelpaa. Sen pitää olla Kuksa-Matin tekemä. 8) Muistatte varmaan sen ladon Sodankylän pohjoispuolella.
Inarinjärvi kansallispuistoksi
Tervasuo

Viesti Kirjoittaja Tervasuo »

Pekka kirjoitti:Kuksa on out!
Sitä kun ei tule seurattua näitä retkeilyn muotivirtauksia kovinkaan kaksisesti, niin ei tiedä mikä on out ja mikä in. Mutta täytyy todeta, että omassa kuksassa on tämä hinta-laatu-suhde kuitenkin kohdallaan. Ilmainen kuksa, joka on kestänyt tuulet ja tuiskut kaksikymmentä vuotta, ei vuotoja, ei halkeamia, ei lohkeamia, eikä niin hirveästi painoakaan. Ei paha! Ex-appiukko sen sijaan on poistunut keskuudestamme jo aikoja sitten.
Vastaa Viestiin