Talvivaellukseen vinkkejä?

Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Mikäs on viisaampien näkemys asiaan: Riittäisikö maaliskuisella talvivaelluksella 3 vuodenajan käyttöön tarkoitetut goretex-maiharit? Maihareihin mahtuu minulla reilusti sukkia. Ajattelin käyttää ohutta alussukkaa, sen päällä vedenpitävät ja hengittämättömät sukat ja siihen mahdollisesti paksu villasukka.


LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Tämä on ihan oma kylmän kesto. Itellä minimissään on merinovilla ja sen päällä tuulen pitävä vaatetus. Siis kaksi kerrosta. Muuten tulee hikiki.
Ursus
Viestit: 9598
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Kokeile niitä maihareita tammilkuun kovilla pakkasilla kotipuolessa villasukan kanssa tietysti. Niin selviää kuinka niillä selviää keväämmälläkin. En kyllä ymmärrä miksi maaliskuun pakkasilla tarvittaisiin vedenpitävää sukkaa.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Metsän Omena
Viestit: 3103
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Ursus kirjoitti: 31 Elo 2022 19:47 . En kyllä ymmärrä miksi maaliskuun pakkasilla tarvittaisiin vedenpitävää sukkaa.
Samasta syystä kun jotkut laittavat taloihinsa höyrynsulun.
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Ursus kirjoitti: 31 Elo 2022 19:47 Kokeile niitä maihareita tammilkuun kovilla pakkasilla kotipuolessa villasukan kanssa tietysti. Niin selviää kuinka niillä selviää keväämmälläkin. En kyllä ymmärrä miksi maaliskuun pakkasilla tarvittaisiin vedenpitävää sukkaa.
Näinhän mä taidan tehdä. Höyrysulkasukka siksi ettei oma hiki kastele kenkää sisältäpäin. Jo yhden yön reissuilla pikkupakkasilla maiharit ovat olleet jäätyneet korput yön jälkeen.

Huomasin tosin että mun caribout mahtuu juuri ja juuri suksen siteisiin. Kengät ovat suoraan sanottuna massiiviset koska ovat kokoa 48. Eli luultavasti otan Lappiin tammikuussa caribout. Ei pitäisi jalat jäätyä.
Raato
Viestit: 196
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Raato »

Itse käytän nähkakenkää pakkasella niin kaikki ongelmat on ratkaistu kerralla.
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja hannes »

Huopakumisaappaissa olen hiihtäessä käyttänyt muovipussia sisäsukan ja villasukan välissä. Niin kauan toimii kun muovipussi pysyy ehjänä tai ei liu pois.
Höyrysulkusukka on varmaan parempi, vaikken itse sellaisia omista.

Jostain historiatyyppisestä kirjoituksesta jäi mieleen, että nahkasaapas ennenvanhaan rasvattiin plussakeleillä ja talvella jätettiin rasvaamatta. Ensinmainittu esti veden pääsyn saappaaseen ja jälkimmäinen mahdollisti kosteuden haihtumisen.
Tiedä sitten miten kosteus haihtui kovilla pakkasilla.

Kerran mentiin 2000-luvun alkupäässä kovana pakkastalvena UKK-puistoon hiihtovaellukselle. Minulla oli goreasu päällä ja se jäätyi sisäpuolelta kalikaksi.
Ei ollut talvea varten tuo asu - kalvoasuja tehdään käsittääkseni talvikäyttöönkin, mitä ei minun keskieuroopan ihme ollut .
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Tidus »

En ole millään muotoa kokenut talviretkeilijä mutta käyttääkö kukaan kalvovaatteita talvivaelluksella? Voiko niillä olla mitään oikeaa funktiota? Ymmärrän toki että esim maaliskuussa voi sataa räntää, jopa vettä, mutta muutoin - onko niistä mitään todellista iloa?
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3147
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Jos epäilet, että kengät kastuvat ulkoapäin niin silloin voi gore-tex kalvosta olla hyötyä. Jos kyse on vain kostumisesta, niin nahkapintaiset maiharit saa käsiteltyä kosteutta hylkiviksi rasvaamalla tai vahaamalla. Kun kalvolliseen kenkään laittaa sisäsukaksi hengittämättömän höyrysulun, niin se on melkein sama kuin huopavuorellisessa kumisaappaassa, jossa on muovikelmu sukkien välissä. Tämä estää kosteuden haihtumista ulospäin ja siten kenkien kostumista, mutta minun kokemusteni mukaan se alkaa hiostaa jalkaa ennen pitkää ja kosteiden jalkojen palelemista pakkasella. Siksi olen käyttänyt höyrynsulkua eli muovipussia sukkien ulkopuolella ja riittävästi vaihtosukkia mukana. Näin jalat ja kengät tai saappaat pysyvät parhaiten kuivina.
Viimeksi muokannut Eräkulkuri, 01 Syys 2022 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Tidus kirjoitti: 01 Syys 2022 18:14 En ole millään muotoa kokenut talviretkeilijä mutta käyttääkö kukaan kalvovaatteita talvivaelluksella? Voiko niillä olla mitään oikeaa funktiota? Ymmärrän toki että esim maaliskuussa voi sataa räntää, jopa vettä, mutta muutoin - onko niistä mitään todellista iloa?
Muulloin kuin vesikelillä kalvosta on vain haittaa. Eihän kalvovaatteissa ole järkeä kesälläkään, ellei sada vettä tai ole märkä risukko jossa kävellään. Itse olen luopunut kalvovaatteista kesäkäytössäkin; paljon mukavampaa käyttää kalvottomia, hengittäviä vaatteita ja sitten tarvittaessa sadekamppeita, joko housuja ja takkia tai repun peittävää sadeviittaa.
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja hannes »

Eräkulkuri on oikeassa: tarpeeksi vaihtosukkia pitää olla mukana jos käyttää höyrysulkua.

Minulla on ollut se käsitys että kalvoasuja on olemassa talvivelluksille - pitää jostin tarkistaa , mutta eikö jotkut naparetkeilijätkin käytä kalvovatteita?

Nyt alkoi raksuttaa: olen monta vuotta käyttänyt ICE Peak - pukua talvivaelluksilla ja kotimetsissä. Vähän topattu talvea varten mutta kalvo kahisee kun koittelee. Hyvät tuuletukset, eikä puku ole sisältä jäätynyt vaikka joskus on ollut reilusti pakkastakin ahkiota vetäessä.
En tiedä minkälainen kalvo kyseessä mutta tuulessa hyvä.

Kesällä kalvo on liikaa mutta syksyllä hyvä kun on viileää ja sadekuuroja.
Minulla on ollut Sastan ventile-puuvillapuku (Mosku) joka on neulottu siten että se kastuessaan tiivistää puuvillalangan sateenpitäväksi.Langan pitää tietysti ensin kastua. Kuivuu kyllä sitten silmissä!
naavahauki
Viestit: 632
Liittynyt: 18 Syys 2010 01:15

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

Se voi olla niin, että on olemassa myös ihan oikeita kalvoasuja näitten rääppeitten lisäksi mitä intersport jne. kaupittelee.
Itellä ainakin Marmotitkin hikoilee ihan pirukseen sisäpintaan.
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja hannes »

On minullakin Marmotin kalvo-sadeasu. Kevyt ja halpa , mutta ei tulisi mieleenkään käyttää kuin sateella tai kovalla tuulella.
diver
Viestit: 2401
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja diver »

Sasta vissiin lopettanut sen pole puvun tekemisen,minkä ljk killan porukoille suunnittelivat naparetkiä varten.Ilmeisen menestyksekkäästi sitä käyttivät.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Raato
Viestit: 196
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Raato »

Nahka hengittää ja sellaista jalkinetta voi pitää pakkasellakin rajattomasti ilman päivittäistä huoltoa. Saattaapa yön jälkeen olla vähän korput mutta pehmenee nopeasti kun laittaa jalkaan. Kaikilla muilla systeemeillä (höyrynsulut, muovipussit) jatkuvassa sydäntalven kelissä ilman lämmityslaitteita ja sisätiloja taitaa reissun kesto loppua ennemmin kuin talvi. No kukapa sitä kuukausitolkulla retkeilee ja silloinkin huoltopäivät ovat tärkeitä, se vain unohtuu näinä instant-kokemusten kiireaikoina.
Keväämmällä auringon aikaan teltta on hyvä kuivauspaikka. Ylävuoristossa käytetään täysmuovisia kenkiä mutta ne kuivataan ottamalla sisäkenkä pois ja korkealla hikoaminen on vähäistä.

Kalvoasua en käytä pakkasella paitsi tuulensuojana. Kerran talvikelissä kaveri joutuin leikkaamaan kalvohousujen lahkeet auki että lahkeiden alapäähän isoksi kasaksi kerääntynyt jäähile pääsi pois, kosteus jäätyi kylmään kalvoon ja valui lahkeitten suuhun.
Vastaa Viestiin