Kuusamon uusi retkiside

Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Hamalainen kirjoitti:Tuo leveämpi kärkikuppi taitaa sopia paremmin rokkaan kun edellinen versio.
Ai onko tuo leveämpi? Rokassa on melko kapea kärki. Ainakin minun 43 rokka passasi hyvin siihen ensimmäiseen malliin. Muut talvikengät ei taas mahtuneet siihen kuppiin kunnolla.


Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Ostin kuuasamon uudet sitte ja luin koko ketjun läpi. Kovin on epäluuloista väkeä tämänkin säikeen tienoilta. Tuntuu jotenkin tutulta, vaikka on kuinka hyvä tuote niin joku epäilee. Onkohan se joku uuden asian pelko vai mikä.
Mutta asiaan. Päteekö Easy Gripin kohdallakin Eräkulkurin 455 sääntö.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

^ Ainakin omissa Lapponia + Easy-grip yhdistelmissä sijoitin tuon mukaan.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Hamalainen kirjoitti:Ostin kuuasamon uudet sitte ja luin koko ketjun läpi. Kovin on epäluuloista väkeä tämänkin säikeen tienoilta. Tuntuu jotenkin tutulta, vaikka on kuinka hyvä tuote niin joku epäilee. Onkohan se joku uuden asian pelko vai mikä.
Mutta asiaan. Päteekö Easy Gripin kohdallakin Eräkulkurin 455 sääntö.
Ainakin toisen tekemä uutuus lytätään heti vaikka ei olisi edes kokemusta.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Pekka kirjoitti:
Hamalainen kirjoitti:Ostin kuuasamon uudet sitte ja luin koko ketjun läpi. Kovin on epäluuloista väkeä tämänkin säikeen tienoilta. Tuntuu jotenkin tutulta, vaikka on kuinka hyvä tuote niin joku epäilee. Onkohan se joku uuden asian pelko vai mikä.
Mutta asiaan. Päteekö Easy Gripin kohdallakin Eräkulkurin 455 sääntö.
Ainakin toisen tekemä uutuus lytätään heti vaikka ei olisi edes kokemusta.
Tämähän on vanha hyväksi havaittu keino kehittää asioita, tosin nyt käytetään vain osa menetelmästä.

Systeemi toimii seuraavasti: ensin on sallittua tuoda esille vain luultuja huonoja puolia, sitten pohditaan etuja, sitten mietitään uhkat, sitten ideoidaan lisää, jne...
Jostain syystä ei vaan päästä tuohon toiseen ja kolmanteen vaiheeseen...

Itse en ole käytössä ollut tyytyväinen kengän kantapään pysyvyyteen siteessä. Saapas tahtoo kääntyä vinoon. side on kyllä helppo laittaa kiinni ja helppo ottaa irti, ei tarvitse kumarrella eikä kyykkiä.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
omat polut
Viestit: 4210
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Joo ainakin Safari termo- saappailla ei tahdo kantapää pysyä luotettavasti vaikka vetäisi säädöt ns. tappiin.
IrmaK
Viestit: 268
Liittynyt: 01 Syys 2013 15:26

Viesti Kirjoittaja IrmaK »

TiMoKo kirjoitti: Itse en ole käytössä ollut tyytyväinen kengän kantapään pysyvyyteen siteessä. Saapas tahtoo kääntyä vinoon. side on kyllä helppo laittaa kiinni ja helppo ottaa irti, ei tarvitse kumarrella eikä kyykkiä.
Mulle ei ole vieläkään kunnolla valjennut, miksi oikeastaan halutaankaan välttämättä käyttää juuri Easy grippiä vaelluspuuhissa. Käsittääkseni side on kehitetty nimenomaan siihen tarkoitukseen, että suksia otetaan vaivattomasti ja tiheään pois jaloista. Vaikkapa sotapuuhissa tai pilkillä, jolloin voi käyttä saapasta kuin saapasta, tai alkaa olla kroppa siinä kunnossa, ettei oikein kyykkiminen luonnistu, tms. Ja tällaisiin tarkoituksiin side mielestäni luonnistuukin paremmin kuin mikään muu tällä hetkellä markkinoilta löytyvä.

Mutta jos tosiaankin on siinä kunnossa, että ei saa laitettua / ei jaksa laittaa tavallista eräsidettä jalkaan paria kolmea kertaa päivässä, niin kannattaisiko harkita kahdesti, ennen kuin lähtee vaellukselle ylipäätään? :roll:

Lisättäköön, ettei omakohtaista kokemusta ko. siteestä vielä ole, kuhan vain ajankulukseni tässä jorisen omiani... :wink:
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Olen miettinyt itse samaa, mutten ole sanonut mitaan, kun ei ole kokemusta.

Kantasiteisiin olen kyllastynyt, mutta taytyy sanoa etta niiden laittaminen kenkaan pehmeassa lumessa on ihan toista kuin naiden uudempien, joiden kanssa suksen kallistumisesta tulee ongelma.
Avatar
Resupekka
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:51

Viesti Kirjoittaja Resupekka »

Aika tarkkaan neljä vuotta sitten esitin säikeen aloituskysymyksen. Nyt tekisi mieli kysellä siteestä kokemusta omaavilta, jotta onko side jo saatu valmiiksi, so. lapsentaudit parannettu? :o
cranberry
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Joulu 2013 18:11

Viesti Kirjoittaja cranberry »

Resupekka kirjoitti:Aika tarkkaan neljä vuotta sitten esitin säikeen aloituskysymyksen. Nyt tekisi mieli kysellä siteestä kokemusta omaavilta, jotta onko side jo saatu valmiiksi, so. lapsentaudit parannettu? :o
Viimetalvena taistelin noiden kans senverran et en hevillä niihin palaa.
Jos hiihtelee laduilla, kovilla hangilla niin menettelee.
Vähänkään vääntöä tai vääränlaiset kengät niin side ei pysy kiinni.
Muoviosat ja kannantausrautojen vaihto uudempiin paransi jonkinverran asiaa, muttei kokonaan.
Rohmoiva
Viestit: 32
Liittynyt: 31 Tammi 2014 21:47

Viesti Kirjoittaja Rohmoiva »

Itse hankin kyseiset siteet tasan vuosi sitten. Kokemusta on yksi vaellus avotunturissa(n.40km) ahkion kanssa ja useita lyhyempiä reissuja umpisessa metsäisessä maastossa. suksina on järvisen 210cm sukset mallia SA ja kenkinä "rokka" kumpparit. Toistaiseksi vain hyvää sanottavaa. Ohjattavuus vanhoihin retkisiteisiin verrattuna on aivan toisesta maailmasta. Kertaakaan ei sukset ole lähteneet jalasta tahattomasti vaikka pari kaatumistakin tapahtui ahkion kanssa laskiessa.
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

No siinä oli ihan vastakkaiset mielipiteet. Kaiken luettuani olen tullut siihen tulokseen, että jalkineesta on paljon kiinni. Ja kuvia katsellessani lienee mahdollista laittaa takana olevasta teräslanka silmukasta esim. isoissa laskuissa varmistuslenkki saappaan ympäri. Jos suksi irtoaa laskussa tunturin rinteessä, se voi mennä kauas.
cranberry
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Joulu 2013 18:11

Viesti Kirjoittaja cranberry »

matsoni47 kirjoitti:No siinä oli ihan vastakkaiset mielipiteet. Kaiken luettuani olen tullut siihen tulokseen, että jalkineesta on paljon kiinni. Ja kuvia katsellessani lienee mahdollista laittaa takana olevasta teräslanka silmukasta esim. isoissa laskuissa varmistuslenkki saappaan ympäri. Jos suksi irtoaa laskussa tunturin rinteessä, se voi mennä kauas.
Olen samaa mieltä, jalkineella iso vaikutus eli millanen kannanmuoto ja materiaali. Ei oo mielestäni joka kengän suksiside.
Myöskin se että joutuuko umpisessa rämpimään ja nostelemaan susta haastaa aikalailla kys. siteen. Tuota varmistuslenkkiä on tullu käytettyä ja jonkinverran auttaa, mutta kaatuessa ja vaaratielanteissa taas lenkki on ollu ongelmana.
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Olen kerran etsinyt Hetassa Pyhäkeron rinteessä irronnutta suksea kurun pohjalta, n. 500 m suksi meni omineen, onneksi löytyi, eikä oltu kaukana mistään.
Tilanteet joissa pitää hiihtää side auki, ovat erikseen, ja kuinkas tuolla hiihdät side auki? Eräsiteessä lenkin voi jättää kannan alle. Toisaalta en oikein ymmärrä missä tilanteessa pitää hiihtää side auki. Kesällä kahlatessa rinkan tulee olla vapautettuna.
Tarpeettoman riskin ottoa kun pitäisi välttää.
cranberry
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Joulu 2013 18:11

Viesti Kirjoittaja cranberry »

matsoni47 kirjoitti:Toisaalta en oikein ymmärrä missä tilanteessa pitää hiihtää side auki.
Harvakseeltaanhan nuo tilanteet on missä tavallinen reissaajan pitäisi hiihtää suksen side auki. Jäällähän tuo paikka tulee esiin, kun ei aina voi kaikkia järvenselkiä kiertääkään. Keskitavellakin jäätä voi olla sen puolimetriä, keskimäärin, mutta se vaihteluväli siihen puoleenmetriin voi olla aikamoinen.
Vastaa Viestiin