paras talvimakuupussi

Avatar
Sini-Marja
Viestit: 250
Liittynyt: 05 Kesä 2009 12:49

Viesti Kirjoittaja Sini-Marja »

Tässä ketjussa on varmaan sopivaa kysyä, että mitä pussia suosittelisitte Carinthia Explorer Top XL -pussin tilalle kun pitäisi saada muhkean untuvapussin päälle mahtuva hieman kosteuttakin sietävä ohut kuitupussi (ei silti mikään kuoripussi)? Tuota mallia ei nimittäin näytä enää löytyvän mistään.

Carinthian pussi on ollut ihan huippuhyvä monessakin mielessä. Koiran kanssa kun retkeilee voi laittaa ilmamakuualustan makuupussin selästä löytyvään pussiin ja ei tarvi pelätä kynsien tekemiä reikiä alustaan. Koko on myös riittävä paksun talviuntsikan päälle.


Inari74

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

akallio kirjoitti:
Inari74 kirjoitti: Niinpä juuri. Löytyykö silloin tuosta pikkurepusta talveen sopivaa majoitetta, keitintä, polttoainetta, varavaatetta ym. tuiki tarpeellista kampetta ulkona yöpymiseen? En teistä tiedä, mutta en minä ainakaan saa pikkurinkkaan mitenkään mahtumaan talvireissun kamppeita ja sehän jo tiedetään miten on käynyt, kun ollaan varauduttu vain "hätäyöpymisiin".
En nyt oikein ymmärrä, että argumentoidaanko tässä tuplamakuupusseja vai tupareissuja vastaan, vai mikä on pointti?

Minun "pikkurepusta" löytyy kahden makuupussin lisäksi keitin, polttoaine, vaihtovaatteet, taukovaatteet, ruokaa, termos, tuulipussi ja makuualusta. Yhteiset tavarat on jaettuna kahden hengen kesken.
Ei kai tässä mitään vastaan argumentoida. Kunhan ihmettelen miten saatte kaiken tarpeellisen mahtumaan noin pieneen reppuun ja vielä tuplapussien kanssa. Mutta vissiin se onnistuu, minä en viitsi edes kokeilla, mulla tahtoo olla talvella tuota kampetta olla sen verran paljon ja liikun vielä yksin.
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

Talvipussille olisi tarvetta. Jos lähtisin tuplapussilinjalle, niin minkähänlaisen kuitupussin saisi vetää n. kiloisen Mammut Ajungilak -untuvapussin päälle? En muista mallia tai lämpöarvoja, mutta itse pärjään tuolla pussilla melko hyvin vielä nollan tuntumassa ja vähän allekin. Olisikohan tuo sitten jotain samaa luokkaa kuin Inari74:n mainitsema Viking 600?

Olisiko tuossa budjettiratkaisu:
https://www.varusteleka.fi/fi/product/m ... ussi/19537

Aika lupaavia kommentteja ainakin.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^Varmaan V-Lekan pussi lämpöarvojen mukaan kävisi sisäpussin kanssa kovillekin pakkasille , mutta se on aivan liian kapea, 70cm.
Savotan militäry -pussia on ollut joskus tarjouksessa satasella. En muista mittoja mutta enemmän kuin tuo 70cm.

Savotan Yokon on tilava mutta painava ja kalliimpi. Savotan Nelsonia käytin kilosen untuvapussin kanssa pakkasellla ihan menestyksellä. Sitä ei kai enää saa.

Kannattaa katsella "viraapeli"pusseja, niitä saa halvalla. Tilavuus - eli leveys päälipussilla pitää olla riittävä.

Itse käytän nyt Fjällrävenin ylileveää kuitupussia untuvapussin päällä. Ostin sen erämessuilta 50e:llä. Oli joku ylijäämä.
kasperi
Viestit: 585
Liittynyt: 10 Maalis 2008 10:25

Viesti Kirjoittaja kasperi »

markkut kirjoitti: Olisiko tuossa budjettiratkaisu:
https://www.varusteleka.fi/fi/product/m ... ussi/19537

Aika lupaavia kommentteja ainakin.
Tuotekuvauksen ja kommenttien perusteella ei varsinaisesti mikään tilaihme... Riippuu sitten loppukäyttäjästä varmaan, että sopiiko vai tuleeko liian tiukka paketti.
Inari74

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

https://www.xxl.fi/halti-family-xl-maku ... GAodHBsK1g

Eli Halti Family XL, taitaa olla tilavimpia kuitupusseja mitä löytyy ja hintakin edullinen 59,90 ovh. Joskus löytyy tarjouksessa edullisemminkin.

Edit. Tämä siis tuplapussihommiin päälypussiksi.
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Minkälainen untuvapussi riittää (comfort?) tuon Haltin kuitupussin kanssa käytettäväksi -20 -30 asteessa?
Ei riitä oma laskutaito tuon laskemiseen.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Hanu
Viestit: 3954
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

En tiedä laskemisista mitään, mutta olen hyvin pärjännyt yli 20 asteen pakkasessa Joutsenen hyvin kuluneella 1000 ja vähemmän kuluneella 800 eli käytännössä kahdella noin nollakelin tai jopa huonommilla pusseilla. Kahden pussin väliin jää hyvin ilmaa, joka auttaa asiaa. Hyvää on alle kahden kilon paino ja pakattavuus yhteen päälipussiin, joka on 1000 oma pussi. Tosin ei enää saa puristettu hihnoilla pienemmäksi. Helppoa säätää aina sopiva lämpötila nukkua.
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

Kiitos vinkeistä. Tuo Halti olisi aika passelin hintainen.

Jos MilTecin pussin leveys on 70 cm ja se on melko varmasti liian kapea, Halti 105 cm ja tilavimpia, mitä löytyy, niin missä mahtaa mennä raja, että pussi on melko varmasti riittävän leveä päällyspussiksi? Itse olen 175 cm/82 kg sikäli mikäli noista numeroista voi mitään päätellä.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

markkut kirjoitti:Kiitos vinkeistä. Tuo Halti olisi aika passelin hintainen.

Jos MilTecin pussin leveys on 70 cm ja se on melko varmasti liian kapea, Halti 105 cm ja tilavimpia, mitä löytyy, niin missä mahtaa mennä raja, että pussi on melko varmasti riittävän leveä päällyspussiksi? Itse olen 175 cm/82 kg sikäli mikäli noista numeroista voi mitään päätellä.
Tuota Haltin pussia on ollut samoilla reissuilal käytössä päällipussina ja hyvin on toiminut. Olennaista on juurikin riittävän väljä mitoitus. Savotan Military tai vastaavat Carithian pussit toimivat myös. Ovat toki isompia ja painavampia, mutta myös lämpimämpiä. Jos on hoikanpuoleinen, niin Carinthian sotilaskesäpussi (olisiko ollut Tropen?) voisi myös toimia jos tahtoo noin 1kg-sarjassa painivan päällipussin.
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

- "pakattavuus yhteen päälipussiin, joka on 1000 oma pussi. Tosin ei enää saa puristettu hihnoilla"
Olen jo vuosia pakannut makuupussin ja vuodenajasta riippuen erillisen fleese-/sillkkipussin ja muut yöpymistarpeet tilavassa veden kestävässä erillisessä pussissa rinkan yläosaan, vaihtovaatteet rinkan päälle kiinitettävään kanoottipusiin ja muonan sekä muut tarpeet rinkan alapussiin ja läppä- sekä sivutaskuihin.
Ylipakkaaminen onnistuu näin pakattaessa tarvittaessa läpän alle laittamalla tai yläkaareen loue/teltta irtohihnoilla kinnittämällä ja vielä jopa leipälaukku tms rinkan päälle ripustamalla. Kompressiopussia käyttäen rinkan yläosaan saa niin halutessaan tilaa muullekin vain leirissä tarvittavalle tarpeistolle. Tällaisen pakkaamisen olen kokenut toimivaksi ratkaisuksi.
Rinkan ulkopuolelle en makuupussia enää laita, sillä sen on ehdottomasti pysyttävä kuivana.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

Laitoin sellaisen Halti Family XL:n, tai itse asiassa kaksi. Tässä oli sekin kiva ominaisuus, että kaksi pussia saa yhdistettyä, niin voi ottaa Naisen samaan pussiin lisälämmikkeeksi. Valtavan kokoinen tuo on, mutta kuitenkin aika maltillinen pötkylä pakattuna.
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Savotalla näyttäs olevan edelleen tuo yukon
mallistossa.Aika tilava ja varmaan myös tilaa
vievä pussi mahtaa olla.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

diver kirjoitti: ja varmaan myös tilaa
vievä pussi mahtaa olla.
Joo, saa silla isonkin rinkan tayteen... jos ei halua kiinnittaa rinkan ulkopuolelle :lol:
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Näkyypä omasta kaapin perukasta löytyvän
savotta ranger mallin pussi.Tilaa on melkein
mille sisäpussille tahansa.Mutta se pakkaus
koko se on ISO.ilmanko ei pariin vuosikymmeneen
ole enää mukaan lähtenyt.Tuota vois piruuttaan
talvella kevyen untsikan päällä taas kokeilla.
Vastaa Viestiin