Umpihankisukset

jatta
Viestit: 294
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:44
Paikkakunta: Kotala

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja jatta »

kysäsempä tässä välissä: mitä eroa naisten tunturisuksilla ja miesten tunturisuksilla? Muutakin kuin väri? :lol:


f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja f7391 »

jatta kirjoitti: 02 Maalis 2023 14:21 kysäsempä tässä välissä: mitä eroa naisten tunturisuksilla ja miesten tunturisuksilla? Muutakin kuin väri? :lol:
Painoluokka ja pituus?
diver
Viestit: 2397
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja diver »

Veikkaan että jalkavuudessa löytyy eroa eli naisten mallit vähän löysempiä.Pituus/paino suhde.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
jatta
Viestit: 294
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:44
Paikkakunta: Kotala

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja jatta »

168/98 :oops:
diver
Viestit: 2397
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja diver »

Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja f7391 »

jatta kirjoitti: 02 Maalis 2023 15:15168/98 :oops:
Tarkoitin siis, että naisten suksia löytyy lyhyempinä ja pienemmille painoille kuin miesten suksia. Ei kai noissa muuta eroa voi olla.
Raato
Viestit: 196
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja Raato »

Tuskin on muuta eroa kuin mallien max/min pituudet/jäykkyydet, vaikka nyt myyntimies mitä sanoisi. Aina kannattaa muistaa että markinoiden tarkoitus on myydä mahdollisimman paljon ja houkutella uusiin kauppoihin.
Mallin soveltuvuus voisi olla mieluummin"iso/pieni".
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tuo asnes-taulukko sentaan mainitsee lisakuorman huomioimisen. Toki selassa vaikutus merkittavampi kuin ahkiossa (jotenkin nuo yhdistetty vain yleishuomautukseksi).

BTW: vielako pohjoisen busseissa on max. rajotuksia suksien pituudelle? Kyllahan ruumaan mahtuu... vaikkapa vahan vinoon
- ei ole tullut vastaan, mutta joskus oli aikatauluissa tuollaisiakin 'alahuomautuksia"
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

jatta kirjoitti: 02 Maalis 2023 14:21 kysäsempä tässä välissä: mitä eroa naisten tunturisuksilla ja miesten tunturisuksilla? Muutakin kuin väri? :lol:
Kerran kyselin Åsnesin asiakaspalvelusta ja sain vastauksen:
"Liv and Amundsen is basically the same ski.
Liv is the woman ski and Amundsen is the male/unisex ski.
You can go for both of this skis, out of what design you like the best.
But Liv is more aimed at women, and Amundsen is unisex ski."
Luulenpa että eroa on vain värissä ainakin tässä tapauksessa.
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja hannes »

Otin Virpi Kuitusen aktiiviuran aikaan perinteisen sukset, niin myyjä kehui niitä Kuitusen suksiksi - siis samanlaisiksi.
Raato
Viestit: 196
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja Raato »

Mielenkiinnon vuoksi testasin erilaisia suksia ja niiden kantavuutta suhteessa pohjan pinta-alaan.
Parhaiten kantoi pitkä suksi, jopa silloin kun alaa oli vähemmän kuin leveässä/lyhyessä, ammattilainen puhuisi varmaan joistain leikkausvoimista lumen suhteen.
Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Raato kirjoitti: 21 Maalis 2023 11:43 Mielenkiinnon vuoksi testasin erilaisia suksia ja niiden kantavuutta suhteessa pohjan pinta-alaan.
Parhaiten kantoi pitkä suksi, jopa silloin kun alaa oli vähemmän kuin leveässä/lyhyessä, ammattilainen puhuisi varmaan joistain leikkausvoimista lumen suhteen.
Ajattelisin niin että kantavuutta tulee myös suksen sivussa olevasta lumesta (ennen sen leikautumista), joten pitkässä suksessa tätä sivukantamaa on pitemmältä matkalta - viisaat korjaatkoon.
Avatar
Normanton
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Tuon pitkän suksen paremman kantavuuden kyllä huomasi hyvin helmikuussa viikon vaelluksella UKK:ssa, kahdella meistä oli 250cm Peltosen metsäsukset ja kolmannella OAC Kar 149 liukulumikengät, pohjan pinta-alat ovat hyvin lähelle samat, mutta liukulumikenkä upposi pehmeässä lumessa huomattavasti syvemmälle, usein nilkkaa tai jopa puolta säärtä myöten kun metsäsuksi upposi vain 1-2cm. Mietimme reissussa useaan otteeseen syitä tähän, kun kaksi meistä oli insinöörejä, mutta ihan lopullista teoriaa emme vielä keksineet, hypoteeseja kyllä useammankin.
Ursus
Viestit: 9595
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Kaikkea muuta kuin insinöörin selitysyritys: Lumipatja on huokoinen materiaali, joka koostuu lumikiteistä (jotka ovat kaikki erilaisia). Kun paino on liukulumikengällä, sen alla oleviin samoihin lumikiteisiin kohdistuu isompi paino/neliösentti, kuin enempään määrään lumiteitä suksien saman pinta-alan kokoisen lumimäärän alla.
Superlonpatjakin tiivistyy huokoisena materiaalina vähemmän maatessa kuin sillä seistessä.
Suksen reunan ulkopuolelle jäävän lumen merkitys on uppoamisen suhteen käsittääkseni kovin pieni, paitsi jos kyseessä on pikkaisenkin tiivitynyttä lunta tai peräti hankea (hanki tarkoittaa jäätynyttä tiivistynyttä lunta, eikä isoa lumimärää).
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3143
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Tälläinen kommentti vuodelta 2008:
Eräkulkuri kirjoitti: 30 Joulu 2008 20:46 Jonkinlaisena yhteenvetona aikaisempiin keskusteluihin hanki- ja metsäsuksien ominaisuuksista esitän tässä seuraavan tiivistelmän.

Yleensä hanki- ja metsäsuksien kantavuutta arvioitaessa kiinnitetään huomiota lähinnä vain niiden kokoon eli pohjan pinta-alaan. Se ei kuitenkaan ole koko totuus ja pätee vain siinä tapauksessa, jos sukseen lumesta kohdistuva pohjapaine on yhtä suuri koko suksen alalla. Tämä toteutuu ideaalisissa olosuhteissa likimain silloin, kun suksi on tasajäykkä lankku ja sukseen kohdistuu keskeinen kuormitus. Tällainen suksi ei kuitenkaan ole hiihdettävyydeltään hyvä.

Sukseen pituussuunnassa kohdistuva pohjapaine riippuu suksen jäykkyydestä (poikkileikkauksen jäyhyysmomentista), suksen jalkavuudesta ja sukseen kohdistuvan kuormituskohdasta eli siteen paikasta. Saman suksen pohjapaine on täysin erilainen kovalla hangella ja pehmeällä lumella.

Kovalla hangella ja tasaisella alustalla paras kantavuus saavutetaan riittävän jäykällä ja jalkavalla suksella, kun siteen paikka on suksen puolivälissä. Silloin pohjapaine on lähes vakio koko suksen pituudelta ja siksi kyseinen suksi pitää hiihtäjän parhaiten hangen pinnalla ja on lisäksi ohjattavuudeltaan hyvä. Toisaalta tällaisissa oloissa kantavuudella ei ole merkitystä. Vasta kun hangen kuori alkaa pettää ja suksi sukeltaa lumeen, tulee perinteisen metsäsuksen paremmuus esiin. Tätä on kompensoitu jäykällä suksella siirtämällä siteen paikkaa taaksepäin, mutta silloin suksen kannat uppoavat ja hiihtäminen tapahtuu koko ajan "ylämäkeen".

Se tiedetään, että metsäsuksessa pitää olla löysä kärki, joka nousee hangen pintaan, vaikka sukset muutoin uppoavatkin lumeen. Siteen paikaksi on tuolla aiemmissa pohdiskeluissa määritelty suksen kannasta mitattuna kengän keskelle 45 % suksen kokonaispituudesta. Metsäsuksen jalkavuudella ei ole yhtä paljon merkitystä kuin sen jäykkyydellä. Pitkälti taipuisan kärkiosan lisäksi myös suksen kantapuolen tulisi olla joustava. Suksen taipuessa etupuoleltaan ylöspäin taipumakohdan tangettikulma välittyy siteen kohdalta myös suksen kantaosasta alaspäin varsinkin, jos se on jäykkä. Siksi myös kannan tulisi joustaa sopivasti.

Suksen jäykkyyden optimointi on hienovaraista työtä. Vanhoissa puusuksissa se tapahtui poikkileikkausprofiilia muotoilemalla. Kärjen ja kannan lattamuotoa muunneltiin kolmiomaiseksi kohden suksen keskiosaa. Näin suksen jäykkyyttä eli poikkileikkauksen jäyhyysmomenttia kasvatettiin minimoimalla sen vaikutusta suhteessa suksen massaan eli painavuuteen. Nykyiset sukset ovat poikkileikkaukseltaan suorakaiteen muotoisia ja siten muotoilultaan huonompia kuin vanhojen mestareiden valmistamat sukset.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Vastaa Viestiin