Ahkion kriittiset mitat

Avatar
Normanton
Viestit: 173
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Olin helmikuussa Lemmenjoen takamailla hiihtelemässä parispulkasta itsetehdyn ahkion kanssa. Hieman oli lupausta hankikannosta ja 50kg painoinen parispulkka jaksoi aika hyvin pysyä pinnalla, ongelma oli että mies ei pysynyt 2,5m metsäsuksilla jolloin ahkio joutui kyntämään hiihtourassa.

Sen huomasin että parispulkan pohja ja muovi materiaalina kulkee kyllä kivasti urassa KUNNES mennään niin syvälle että ne sivuille tulevat siivekkeet uppoavat lumeen. Sitten on täydet jarrut päällä. Eli parispulkan pohjan muoto (poislukien siivekkeet) on mielestäni aika hyvä umpiseen ja materiaali (muovi) on liukas. Pitempihän tuo vaan saisi olla, kun nyt joutuu kasaamaan korkean tornin, joka sitten kaatuu helpommin uraan.

EDIT: Ja tosiaan "umpinen" tarkoittaa selvästi eri ihmisille eri asioita. Toiset mieltävät sen "ei uraa pitkin" hiihtämiseksi mutta mielestäni umpinen on jotain mihin hiihtäjä uppoaa vähintään nilkkoja myöten mutta ehkä jopa puolta säärtä myöten.


LauriA
Viestit: 834
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Ja lumen koostumus. Toisessa kuvassa tuntui että vetääkö sitä ankkuria perässään.
Liitteet
2.jpg
2.jpg (53.69 KiB) Katsottu 873 kertaa
1.jpg
1.jpg (230.33 KiB) Katsottu 873 kertaa
sompionkortto
Viestit: 29
Liittynyt: 24 Helmi 2014 15:44

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja sompionkortto »

Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta ja hyvistä mielipiteistä.

Olen kokeillut muutamanlaista pulkkaa ja tässä kokemukseni.

Paljakka:
Pysyy hyvin pystyssä umpisessa, koska pulkka sukeltaa lumen sisässä ja siitä(kin) syystä on raska vetää umpisessa. En ota Paljakkaa umpiseen matkaan kuin pakosta.

Pro Expedition:
Kuten tuolla jo mainittiin menee hyvin niin kauan kuin reunat eivät ota lumeen.

Leveä ja ahkio:
Kulkee umpisessa hieman kevyemmin kuin hiihtouraan vajoavat, mutta pulkalla oli taipumus luisua kyljittäin latu-uraan eli toinen kylki oli latu-urassa ja toinen ylhäällä hangen pinnalla. Jopa pulkan kaatumisia sattui. En osaa muuta moittia. Leveä ahkio mahdollistaa matalamman kuorman.

Kapea ja pitkä:
Tällainen on minulla ollut muutaman kymmenen vuotta.
Ahkio tipahtaa latu-uraan ja tekee vain hieman latua leveämpää jälkeä. Voisi luulla, että kulkee kevyesti, mutta ei koska pulkka lanaa ladun keskipalletta ja käytännössä kulkee ja keikkuu palteen päällä. Pulkka voi jopa suoraan vedettäessä kaatua palteen päällä. Pulkan peräpainoiseksi kuormaaminen auttaa asiaan. En ole kokeillut Somas pulkkaa, jossa keula on vähän leveämpi kuin perä. Tuolla luulisi olevan saman vaikutuksen eli perä painuu alemmas kuin keula. Vuosien myötä pulkka on alkanut kulkea raskaammin!!!

Keväällä törmäsin porukkaan, jolla oli Iso-Hittejä. Kovasti porukka niitä kehui, eikä tullut mieleenikään epäillä heidän puheitaan.
Sulavan näköinen pulkka, jonka luulisi umpisella menevän hyvin latu-uraan. Aisat ovat kiinni aika ylhäällä, minkä luulisi parantavan pulkan pystyssä pysymistä. Porukka käytti sekä ristikkäisiä aisoja että suoria. Kummallakin oli omat syynsä.

Hyvin umpisessa kulkeva pulkka on aihe, josta on monta mielipiedettä ja vaihtuu sujuvasti eri lumiolosuhteissa.

Käytännössä kai kiskotaan sitä pulkkaa, joka sattuu olemaan saatavilla.
Micke
Viestit: 2316
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kaverilla on Isohitti ja ainakin yleisahkiona se on hyvä, tietysti jos muulla porukalla on kapeampia pulkkia käytössä, menettää aika paljon valmiin uran hyödystä.

Umpiseen en välttämättä Isohittiä ottaisi, Pikkuhitti on kuitenkin siihen parempi. Kyllähän oma Acapulkan iso ahkio kulkee hienosti umpisessa, mutta vastusta on vaan hieman liikaa.

Pääosan umpihankireissuista olen vetänyt pidennettyä Fjellpulkenia joka kulkee aivan liian mielellään kenollaan urassa ja jäykillä aisoilla vetäminen umpisessa on paljon raskaampaa kuin ristikkäisillä. Ero on isompi kuin uskoinkaan.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
sompionkortto
Viestit: 29
Liittynyt: 24 Helmi 2014 15:44

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja sompionkortto »

Enpäs ole tullut ajatelleeksi, että ristikkäisillä aisoilla vetäminen on kevyempää.
Olen joskus laittanut ristikkäiset aisat ja siihen ne ovat jääneet.
Olen ajatellut, että ahkio seuraa paremmin ja kroppa pääsee paremmin kääntymään.

Aiemmin puhuttiin ahkion reunan korkeudesta. Olen itse miettinyt samaa asiaa. Minun pulkassa on keskellä matalahkot (pohjasta 15cm) reunat, minkä vuoksi syvässä lumessa peite hankaa lumeen. Mielestäni reunat voisivat olla korkeammat. Painoa tulee tietty hiukan lisää. Suurin syy lienee ulkonäkökysymys. Suora korkea reuna on vähän karun näköisin ja keskeltä matadalletut reudat tekevät pulkasta menevän näköisen.
Micke
Viestit: 2316
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja Micke »

Ristikkäisaisat keventää menoa käännöksissä, jos on upottavaa lunta enemmän. Suorilla aisoissa ahkio ei samalla tavalla käänny mukavasti hiihtojälkeen, kuin ristikkäisillä. Ainakin
paljon ikämpi fiilis suorilla aisoilal on umpisessä hiihtää.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3129
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Suorilla jäykillä aisoilla ahkio pyrkii oikaisemaan mutkissa ja tällöin herkästi kallistuu sekä kaatuu.

Tämä korostuu metsämaastossa ja tunturikoivikoissa, joissa joudutaan mutkittelemaan. Suorat baanat ja avomaastot ovat eri juttu.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
diver
Viestit: 2366
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja diver »

Savotan paljakkaa on tullut perässään vedettyä kovalla ja pehmeällä lumella ja näin varmaan vastaisuudessakin.Kaverin pikku hittiä kokeillut pieniä pätkiä.Mikä lie paras mihinkin,mutta onneksi tällä iällä saa jo itse päättää lähteekö sinne polvea myöten upottavaan lumeen ylipäätään minkään laitoksen kanssa rypemään vai hakeeko olosuhteet ja ajankohdan siten että nauttii vain hiihtelystä :D
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
diver
Viestit: 2366
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja diver »

https://www.karjalainen.fi/maakunta/pfj13b5gaq
Onko kellään palstalaisella kyseisen herrasmiehen tekemistä ahkioista kokemusta?Käsittääkseni vaiskan porukoille on retkikunta ahkioita tehnyt.Halti tuotenimen alla valmistettu kevlar ahkio hänen käsialaansa kaiketi.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Normanton kirjoitti: 12 Maalis 2024 10:02 Olin helmikuussa Lemmenjoen takamailla hiihtelemässä parispulkasta itsetehdyn ahkion kanssa. Hieman oli lupausta hankikannosta ja 50kg painoinen parispulkka jaksoi aika hyvin pysyä pinnalla, ongelma oli että mies ei pysynyt 2,5m metsäsuksilla jolloin ahkio joutui kyntämään hiihtourassa.

Sen huomasin että parispulkan pohja ja muovi materiaalina kulkee kyllä kivasti urassa KUNNES mennään niin syvälle että ne sivuille tulevat siivekkeet uppoavat lumeen. Sitten on täydet jarrut päällä. Eli parispulkan pohjan muoto (poislukien siivekkeet) on mielestäni aika hyvä umpiseen ja materiaali (muovi) on liukas. Pitempihän tuo vaan saisi olla, kun nyt joutuu kasaamaan korkean tornin, joka sitten kaatuu helpommin uraan.
Samanlaiinen huomio Paris-pulkasta pari päivää sitten päättyneeltä retkeltä UK-puistoon. Oma Paris, josta lipareet on leikattu pois, toimi hyvin ja mahtui umpiseen hiihdettyyn uraan, mutta pojan Paris jossa lipareet paikallaan oli ihan toivoton tapaus eli sitä pitää modifioida seuraavaa reissua varten.

Mielenkiintoinen havainto oli myös se, että kun omasta Parisista on nuo lipareet poistettu niin ahkio on tosi löysä, ts. kiertojäykkyyttä ei ole juuri lainkaan. Ilmeisesti tästä johtuen omani tuli köysivedolla paljon paremmin samaa jälkeä kuin hiihtäjä verrattuna modaamattomaan Parisiin, joka on lipareiden ansiosta kiertojäykkä.
akallio
Viestit: 2072
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja akallio »

Oletko kokeillut, että miten sinun löysä Paris käyttäytyy kovalla hangella? Varsinkin kiinnostaisi, että kun normaali versio tulee hyvin perässä esim. sivurinteessä suorilla aisoilla, niin kärsiiköhän se sitten ahkion löysyydestä?
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja f7391 »

akallio kirjoitti: 17 Huhti 2024 13:09 Oletko kokeillut, että miten sinun löysä Paris käyttäytyy kovalla hangella? Varsinkin kiinnostaisi, että kun normaali versio tulee hyvin perässä esim. sivurinteessä suorilla aisoilla, niin kärsiiköhän se sitten ahkion löysyydestä?
Toimii minusta hyvin kovallakin hangella, tulee siinäkin tilanteessa hanakammin perässä kuin modaamaton, toki olen kokeillut vain köysivedolla.
akallio
Viestit: 2072
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja akallio »

^ Kyllä taitaa olla minun seuraava ahkio tuollainen lerppa-Paris. Nykyiset jäykät Parisit on ajettu siihen pisteeseen, että päivä paistaa pohjasta läpi.

Haluaisin käyttää Fjellpulkenin aisoja jatkossakin, joten se pitäisi ratkaista, että miten ne saa kiinni ilman liparetta.
f7391
Viestit: 318
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja f7391 »

akallio kirjoitti: 17 Huhti 2024 15:24 ^ Kyllä taitaa olla minun seuraava ahkio tuollainen lerppa-Paris. Nykyiset jäykät Parisit on ajettu siihen pisteeseen, että päivä paistaa pohjasta läpi.

Haluaisin käyttää Fjellpulkenin aisoja jatkossakin, joten se pitäisi ratkaista, että miten ne saa kiinni ilman liparetta.
Leikkaa lipareet pois vain sivulta ja takaa?
akallio
Viestit: 2072
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Ahkion kriittiset mitat

Viesti Kirjoittaja akallio »

^ Ilman sivulipareiden tukea se etulipare jäänee aika heikoksi. Se on vain taitettu suora muoviläppä, jossa taitoksen kautta pitäisi vedon välittyä, ei mahda olla riittävän jäykkä?
Vastaa Viestiin